Suzanne123 schreef:ArCee schreef:Weet je, ALS ik een hond zou adopteren uit Spanje, WIL ik zeker weten dat het een blijvertje is. Geen enkele hond heeft er iets aan om vanuit Spanje vervolgens een nieuw sleep project te worden in Nederland.
Vandaar dat ik zaken ZEKER wil weten voor ik eventuele vervolgstappen zet.
== respectvol even geknipt ==
Toch.. toch vraag ik me hier wat bij af.
Stel nou dat je een "wereldhond" bij de buren tegenkomt

die je zou willen adopteren of in een asiel bij jou in de woonplaats.
Zou je dan hoe dan ook niet eerst de hond willen zien / meemaken voordat je definitief besluit hem/haar in huis te nemen? Een soort "proefkennismaking" eventueel gevold door een wandeling en een "logeerpartij van een week" voordat je definitief besluit de hond te adopteren.
Natuurlijk is "een klik met een foto" hebben stap 1, maar zou je niet hoe dan ook de hond eerst willen zien?
Dus, ik stel toch de vraag en ik bedoel dat dus uit PURE nieuwsgierigheid / belangstlling, niet aanvallend in welke zin dan ook..
Wat nou als de hond uit het buitenland bij aankomst niet blijkt te zijn wat jij hoopt / gedacht had, en je blijkt er ofwel totaal geen klik mee te hebben of de hond blijkt iets te mankeren wat men even vergeten was of wat dan ook... dan moet je toch met opgeheven hoofd kunnen zeggen "sorry, nee"?
Want om dan de hond toch in huis te nemen, als je daar niet 100% achter staat is toch ook niet eerlijk?
Dat je niet wilt dat een hond een sleepproject wordt, DAAR kan ik me in vinden; maar de klik moet er toch ook 'in real life' zijn?
Suzanne
Suzanne.
Op een foto kijken mijn vrouw en ik juist op hoe een hond uit zijn ogen kijkt, dat zegt ons al heel veel, of laat ik het anders zeggen, daar kun je veel uithalen.
Natuurlijk blijft zoiets, op zich, een groter risico als een hond in levende lijve uitkiezen in een asiel of zo.
Toen wij King namen namen we ook een risico, terwijl we die gewoon konden bekijken, mee konden lopen etc, maar daar konden we eerder uit halen wat we konden verwachten.
Toen we Hayleigh erbij namen zorgde King ervoor, uit een beschermingsdrang, dat Hayleigh van de katten afbleef. Die was haar aan het opvoeden zeg maar waardoor Hayleigh dit zeer snel oppakte en accepteerde.
Nu kijk ik naar buitenlandse honden omdat ik vind dat zij het nog veel slechter hebben als honden in de Nederlandse asielen.
Ik heb ooit eens gezegt dat ik er daar ooit 1 van wil redden, uit een soort van gevoel. Daarbij, de hond die ik graag wil zit nu niet in de Nederlandse asielen, daar is mijn eerste zoektocht uiteraard geweest.
Elke hond in een huishouden halen met katten is een risico nemen, maar bij een hond die je werkelijk ziet speelt je gevoel ook mee, dat mis je met slechts een foto van een hond. Daarom informeerde ik er ook naar. Dat ik dan een heel onduidelijk antwoord krijg zegt iets over de stichting en ik vind het jammer voor de hond waar ik interesse in toon. Met dit soort antwoorden stop ik verdere stappen en gaat een adoptie niet door. Juist doordat een hond ver weg zit, wil ik bepaalde antwoorden krijgen van de stichting die hem/haar aanbied.
Daar mogen zij, vind ik dan, ook best een beetje moeite voor doen als zij zo begaan zijn met deze dieren.
Door nu in gesprek te gaan met een andere stichting die honden eerst naar een gast gezin haalt krijg je veel meer info over een hond. Ze kunnen ze 1 op 1 observeren.
Van deze hond weet ik niet 100% zeker of hij katten accepteerd, maar zij kunnen mij wel vertellen dat met lopen de hond niet achter katten aangaat en geen interesse in ze heeft. Dat is hoopvol, dat is iets waar je mee aan de slag zou kunnen. Daarbij weet ik dat een (jonge) hond nog aan katten kan wennen.
De hond waar ik eerst over informeerde, hoeveel moeite is het om met de hond een rondje te lopen door een dorp/stad waar zwerfkatten lopen en om te kijken hoe de hond daarop reageert? Dat zegt namelijk niet alles, maar is wel een lijdraad?
Het is in ieder geval een teken over wat je kunt verwachten en een duidelijk teken over wel of niet te adopteren. Nu weet ik nog steeds niets, maar krijg alleen maar wedervragen.
Wat als?
Sorry hoor, maar zo werkt het bij mij niet.