Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom leven honden (betrekkelijk) KORT?
Moderator: moderatorteam
- ArCee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
- Aantal honden: 1
Waarom leven honden (betrekkelijk) KORT?
Ik heb al eens zitten googlen, maar kan eigenlijk een goed antwoord vinden op mijn vraag namelijk:
Waarom leven honden maar zo betrekkelijk kort?
Het gaat mij niet over hoe een hond lang(er) leeft, of hoe je een leven van een hond kan verlengen, maar gewoon in zijn algemeenheid, waarom worden honden, in principe, niet veel ouder als een jaar of 10 a 12? Dit slaat dan wat meer op de grotere rassen zoals herder en Rottweiler, kleinere hondjes kunnen wat ouder worden.
Heeft dat met het hart te maken? Heeft het met organen te maken? Heeft het er mee te maken dat een hond wat aktiever is, of puur omdat een hond gewoonweg anders in elkaar zit als een mens?
Daarbij, hoe kan het dan dat, bijvoorbeeld, olifanten en papagaaien weer veel ouder kunnen worden?
Wat is nu zo bepalend voor de levensduur van een dier?
Waarom leven honden maar zo betrekkelijk kort?
Het gaat mij niet over hoe een hond lang(er) leeft, of hoe je een leven van een hond kan verlengen, maar gewoon in zijn algemeenheid, waarom worden honden, in principe, niet veel ouder als een jaar of 10 a 12? Dit slaat dan wat meer op de grotere rassen zoals herder en Rottweiler, kleinere hondjes kunnen wat ouder worden.
Heeft dat met het hart te maken? Heeft het met organen te maken? Heeft het er mee te maken dat een hond wat aktiever is, of puur omdat een hond gewoonweg anders in elkaar zit als een mens?
Daarbij, hoe kan het dan dat, bijvoorbeeld, olifanten en papagaaien weer veel ouder kunnen worden?
Wat is nu zo bepalend voor de levensduur van een dier?
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Waarom leven honden (betrekkelijk) KORT?
Waarom word een schilpad of een papegaai wel weer heel oud? Joost mag het weten...
Ergens ben ik ookk wel "blij" dat een hond niet 80 word, dan zou je altijd maar 1 hond kunnen houden. Als het een hond is wat niet geheel aan je wensen voldoet, dat kan, dan zit je er wel je hele leven aan vast.

Ergens ben ik ookk wel "blij" dat een hond niet 80 word, dan zou je altijd maar 1 hond kunnen houden. Als het een hond is wat niet geheel aan je wensen voldoet, dat kan, dan zit je er wel je hele leven aan vast.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Friese Stabij
Ergens bij biologie gehad: een hart is gemaakt voor een bepaald aantal slagen.
De hartslag van een muis is heel snel...en van een schildpad heel langzaam...
Vandaar de levensduur
De hartslag van een muis is heel snel...en van een schildpad heel langzaam...
Vandaar de levensduur
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Goeie vraag!
Je zou verwachten dat olifanten, met hun grote lijf, niet zo oud zouden worden en bijvoorbeeld kleine dieren als een muis wel... Papegaaien en schildpadden worden achterlijk oud, honden helemaal niet... Katten worden veel ouder dan honden...
Geen idee waarom!!!
Je zou verwachten dat olifanten, met hun grote lijf, niet zo oud zouden worden en bijvoorbeeld kleine dieren als een muis wel... Papegaaien en schildpadden worden achterlijk oud, honden helemaal niet... Katten worden veel ouder dan honden...
Geen idee waarom!!!
RIP Cena

-
- Zeer actief
Klopt niet helemaal die hartslag, bij kleine hondjes is de slag sneller en ze worden echt ouder...
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Hmm, maar waarom is de hartslag bij kleine hondjes dan sneller?Lillith schreef:Klopt niet helemaal die hartslag, bij kleine hondjes is de slag sneller en ze worden echt ouder...
RIP Cena

-
- Zeer actief
Net zoals de hartslag van babietjes sneller is.....SannePP schreef:Hmm, maar waarom is de hartslag bij kleine hondjes dan sneller?Lillith schreef:Klopt niet helemaal die hartslag, bij kleine hondjes is de slag sneller en ze worden echt ouder...
Ik heb geen idee...maar denk dat het in de grote van het hart zit in verhouding met het lichaam

- Shooting Star
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
Nanna schreef:http://www.applet-magic.com/longevityd.htm
Ik kon er geen chocola van maken, jij mischien wel

"Schepsel": Turkije

In het Engels is het waarschijnlijk veel beter te volgen

Het klopt alleen niet, want ze beweren dat een grote hond ouder kan worden dan een kleine

- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Dat een schildpad heel oud kan worden snap ik nog wel, das een heeeeuuuuul langzaam dier
Maar ik heb het me ook wel eens af zitten vragen, van die link kan ik iig niet echt chocola maken :+

Maar ik heb het me ook wel eens af zitten vragen, van die link kan ik iig niet echt chocola maken :+
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, de wiskunde klopt wel, althans volgens manlief die oa theoretische wiskunde heeft gestudeerd.Shooting Star schreef:Het klopt alleen niet, want ze beweren dat een grote hond ouder kan worden dan een kleine
Maar het is een benadering. En er worden lang niet genoeg componenten meegewogen.
Het is een ruwe benadering die gemiddeld gesproken voor alle diersoorten ongeveer klopt. 10% groter betekent 6% langer leven.
Laten we maar even niet over papagaaien praten, dan

Manlief denkt dat temperatuur een factor is die niet te onderschatten is, bijvoorbeeld.
Dat diersoorten zijn ontworpen om optimaal te functioneren bij een bepaalde temperatuur.
En dát wordt helemaal niet meegenomen in die logaritmes.
Overigens dank voor de Engelstalige link, dat is een stuk leesbaarder, inderdaad

We hebben in de Nederlandstalige versie sommige zinnen een keer of drie moeten lezen voordat we uitriepen "Oh! Dát bedoelen ze!"

And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Je gaat dood omdat bij het vermenigvuldigen van cellen er stukjes dna 'afbreken'. Op een gegeven moment is alle 'nutteloze' dna op en dan ga je dus dood. Ik gok dat de hoeveelheid van dat dna per dier verschillend is?
(ja, lekkere jip en janneke taal, maar zo heb ik het onthouden
")
(ja, lekkere jip en janneke taal, maar zo heb ik het onthouden

-
- Zeer actief
Een kleine hond heeft toch inverhouding het zelfde lichaam als een grote hond, of bedoel je een muis ofzo.Inge O schreef:oa. omdat een klein dier meer lichaampsoppervlakte heeft tov. zijn lichaamsgewicht, waardoor hij oa. meer warmte verliest en meer energie verbruikt en die energie moet aangevoerd worden via het bloed, dat moet dus sneller gaan => hogere hartslag.SannePP schreef:Hmm, maar waarom is de hartslag bij kleine hondjes dan sneller?Lillith schreef:Klopt niet helemaal die hartslag, bij kleine hondjes is de slag sneller en ze worden echt ouder...
ik snap het echt niet, nog geen Eureka

- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Why dogs don’t live longer
Although this story isn’t part of Care For Dogs’ history, I still thought it was important to place here as a tender kiss from dogs to all pet owners who have lost loved ones.
I was called to examine a ten-year-old Irish Wolfhound named Belker. I was his veterinarian. His owners, Ron, his wife Lisa, and their little boy Shane, were all very attached to Belker, and they were hoping for a miracle.
I examined Belker and found he was dying of cancer. I told the family we couldn’t do anything for Belker, and offered to perform the euthanasia procedure for the old dog in their home.
As we made arrangements, Ron and Lisa told me they thought it would be good for six-year-old Shane to observe the procedure. They felt as though Shane might learn something from the experience.
The next day, I felt the familiar catch in my throat as Belker’s family surrounded him. Shane seemed so calm, petting the old dog for the last time, that I wondered if he understood what was going on. Within a few minutes, Belker slipped peacefully away.
The little boy seemed to accept Belker’s transition without any difficulty or confusion. We sat together for a while after Belker’s Death, wondering aloud about the sad fact that animal lives are shorter than human lives. Shane, who had been listening quietly, piped up and said, “I know why.”
Startled, we all turned to him. What came out of his mouth next stunned me. I’d never heard a more comforting explanation.
He said, “People are born so that they can learn how to live a good Life—like loving everybody all the time and being nice, right?” The six-year-old continued, “Well, dogs already know how to do that, so they don’t need to stay as long.”
Dat is waarom!

Although this story isn’t part of Care For Dogs’ history, I still thought it was important to place here as a tender kiss from dogs to all pet owners who have lost loved ones.
I was called to examine a ten-year-old Irish Wolfhound named Belker. I was his veterinarian. His owners, Ron, his wife Lisa, and their little boy Shane, were all very attached to Belker, and they were hoping for a miracle.
I examined Belker and found he was dying of cancer. I told the family we couldn’t do anything for Belker, and offered to perform the euthanasia procedure for the old dog in their home.
As we made arrangements, Ron and Lisa told me they thought it would be good for six-year-old Shane to observe the procedure. They felt as though Shane might learn something from the experience.
The next day, I felt the familiar catch in my throat as Belker’s family surrounded him. Shane seemed so calm, petting the old dog for the last time, that I wondered if he understood what was going on. Within a few minutes, Belker slipped peacefully away.
The little boy seemed to accept Belker’s transition without any difficulty or confusion. We sat together for a while after Belker’s Death, wondering aloud about the sad fact that animal lives are shorter than human lives. Shane, who had been listening quietly, piped up and said, “I know why.”
Startled, we all turned to him. What came out of his mouth next stunned me. I’d never heard a more comforting explanation.
He said, “People are born so that they can learn how to live a good Life—like loving everybody all the time and being nice, right?” The six-year-old continued, “Well, dogs already know how to do that, so they don’t need to stay as long.”
Dat is waarom!

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ben het niet met je eens, als ik zou mogen kiezen, geef mij maar mijn hele leven mijn Beetleduitse herder schreef: Ergens ben ik ookk wel "blij" dat een hond niet 80 word, dan zou je altijd maar 1 hond kunnen houden. Als het een hond is wat niet geheel aan je wensen voldoet, dat kan, dan zit je er wel je hele leven aan vast.

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
dan ben je het dus wel met haar eens, want je noemt specifiek 1 van je hondenRenske schreef:Ben het niet met je eens, als ik zou mogen kiezen, geef mij maar mijn hele leven mijn Beetleduitse herder schreef: Ergens ben ik ookk wel "blij" dat een hond niet 80 word, dan zou je altijd maar 1 hond kunnen houden. Als het een hond is wat niet geheel aan je wensen voldoet, dat kan, dan zit je er wel je hele leven aan vast..

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- twinmom-jess
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Cardigan Welsh Corgi
ZaZa schreef:Why dogs don’t live longer
Dat is waarom!![]()

Groetjes Jessica en een lik van Brego en Aslan

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Rake opmerking van dat kindje.
Van mij mocht elke hond die we hebben gehad 100 zijn geworden.Je hecht je vaak ook aan diens eigenaardigheden en moeilijke honden hebben we nooit gehad.
Maar waarom een hond korter leeft dan een mens
; uiteindelijk zal het toch terug te voeren zijn op genetica, voortplanting, leefmilieu ed. Een hond is uiteindelijk wel een fokproduct geworden waarbij gerommeld is met genen dus een echt natuurlijk verloop aanduiden lijkt me alleen te doen bij bv wolven of wilde honden.
De leeftijd van wilde dieren had te maken met hun plaats in de voedselketen en hun voortplanting.Of is het omgekeerd? Het is zo'n mooi complex systeem dat we daar wellicht nooit achter kunnen komen. Zoiets als; wat was er eerder, de kip of het ei.
Van mij mocht elke hond die we hebben gehad 100 zijn geworden.Je hecht je vaak ook aan diens eigenaardigheden en moeilijke honden hebben we nooit gehad.
Maar waarom een hond korter leeft dan een mens

De leeftijd van wilde dieren had te maken met hun plaats in de voedselketen en hun voortplanting.Of is het omgekeerd? Het is zo'n mooi complex systeem dat we daar wellicht nooit achter kunnen komen. Zoiets als; wat was er eerder, de kip of het ei.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Nou..van mij hoeven ze echt geen 40 jaar ofzo te worden. Kan je tenminste nog een keer wat verschillende rassen nemen. 

- ArCee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Nou Inge, ik zal je eerlijk vertellen.
Nu ik in slechts 3 maanden mijn beide schatten ben kwijt geraakt, en dus word geconfronteerd met het verdriet, het gemis en het feit dat mijn hele leven op zijn kop staat omdat mijn hele ritme eruit is, als je met dat gevoel rond loopt, dan hadden ze van mij 80 mogen worden en dan met z´n 3en hetzelfde kissie in graag.
Op met steen: Hier rusten King, Hayleigh en hun baas Rene.
Iedereen is natuurlijk gek op zijn hond, maar zo gek als ik op die van mij was, dat maakt dat ze van mij permanent hadden mogen blijven hoor, m´n leven lang. Daar had ik geen probleem mee gehad, en dat andere ras zie ik dan wel een keer met een ander lopen.
Daarbij was ik niet alleen blij met mijn honden, ik was 100% tevreden met hoe zij waren, hoe goed ze luisterde, en hoe gelieft ze bij de mensen waren die ik tegen kwam op mijn wandelingen. Er bestaan geen perfecte honden, maar die 2 van mij waren VOOR MIJ perfect.
Nu heb ik gelukkig niet een speciale voorkeur voor 1 bepaald ras, dus dat scheelt weer.
Ik had tenslotte een grote kruising en rottweilster (gekregen).
Ik hou van honden met een beetje body, die luisteren, beschermen, blij zijn en sociaal zijn en wat kleurtje of merk erop staat, pff, boeiend.
Kruising herder / rottweiler kan ik mooier vinden als menig dure rashond.
Kruising Berner Sennen x Herder, dito met een sterretje.
Kruising Rottweiler met Berner Sennen, hemels.
Zo´n hond mag van mij een levenlang in mijn huis wonen.
King was zo´n type hond waar ik mee oud had willen worden, met mijn vrouw en andere hond.
Helaas, de natuur heeft anders bepaald.
Nu ik in slechts 3 maanden mijn beide schatten ben kwijt geraakt, en dus word geconfronteerd met het verdriet, het gemis en het feit dat mijn hele leven op zijn kop staat omdat mijn hele ritme eruit is, als je met dat gevoel rond loopt, dan hadden ze van mij 80 mogen worden en dan met z´n 3en hetzelfde kissie in graag.
Op met steen: Hier rusten King, Hayleigh en hun baas Rene.
Iedereen is natuurlijk gek op zijn hond, maar zo gek als ik op die van mij was, dat maakt dat ze van mij permanent hadden mogen blijven hoor, m´n leven lang. Daar had ik geen probleem mee gehad, en dat andere ras zie ik dan wel een keer met een ander lopen.
Daarbij was ik niet alleen blij met mijn honden, ik was 100% tevreden met hoe zij waren, hoe goed ze luisterde, en hoe gelieft ze bij de mensen waren die ik tegen kwam op mijn wandelingen. Er bestaan geen perfecte honden, maar die 2 van mij waren VOOR MIJ perfect.
Nu heb ik gelukkig niet een speciale voorkeur voor 1 bepaald ras, dus dat scheelt weer.
Ik had tenslotte een grote kruising en rottweilster (gekregen).
Ik hou van honden met een beetje body, die luisteren, beschermen, blij zijn en sociaal zijn en wat kleurtje of merk erop staat, pff, boeiend.
Kruising herder / rottweiler kan ik mooier vinden als menig dure rashond.
Kruising Berner Sennen x Herder, dito met een sterretje.
Kruising Rottweiler met Berner Sennen, hemels.
Zo´n hond mag van mij een levenlang in mijn huis wonen.
King was zo´n type hond waar ik mee oud had willen worden, met mijn vrouw en andere hond.
Helaas, de natuur heeft anders bepaald.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Hm, interessante vraag. Ik heb er geen bal verstand van maar ik denk hierbij direct aan temperatuur en stofwisseling