Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer ontwormen jullie?
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wanneer ontwormen jullie?
Ik hoorde van mijn dierenarts dat er steeds meer stemmen opgaan voor laat ontwormen bij pups.
Van twee weken gaat men al naar drie weken en soms zelfs naar vier weken voor de eerste keer.
Dus ik vroeg me af wanneer jullie de eerste keer ontwormen en waarom al (of pas) op die leeftijd?
Ik houd altijd drie en vijf weken aan en zou het het liefst helemaal niet doen, maar ja, dat is geen optie.
Ik gebruik overigens Panacur.
Van twee weken gaat men al naar drie weken en soms zelfs naar vier weken voor de eerste keer.
Dus ik vroeg me af wanneer jullie de eerste keer ontwormen en waarom al (of pas) op die leeftijd?
Ik houd altijd drie en vijf weken aan en zou het het liefst helemaal niet doen, maar ja, dat is geen optie.
Ik gebruik overigens Panacur.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Wanneer ontwormen jullie?
3 (maar meestal korter naar de 4) weken en dan 2 weken later nog een keer
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ontworm de eerste keer als ze rond een kilo zijn, met een week of 3 en de 2e keer vlak voor ze weggaan, dus met 7 weken.
Nooit een worm gezien hier, en ik vind het niks om zulke jonge pups vol te stoppen met rommel.
Die kilo is trouwens voor het praktisch, daaronder is het spul niet te doseren met 600 of 700 gram...
Nooit een worm gezien hier, en ik vind het niks om zulke jonge pups vol te stoppen met rommel.
Die kilo is trouwens voor het praktisch, daaronder is het spul niet te doseren met 600 of 700 gram...
Laatst gewijzigd door fes/lou op 21 jul 2011 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik doe oon panicur, de 1e keer met 2 weken en met de 2e ronden ben ik net gestart, ze zijn nu 5 weken.
Doen jullie 2x ontwormen of 3x?
Doen jullie 2x ontwormen of 3x?
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik ontworm pas na de 3 weken als ze met vast voedsel zijn begonnen. Er is mij namelijk ooit verteld dat wormen zich pas echt gaan ontwikkelen als de pups vast voedsel gaan eten. Dan 2 weken later ontworm ik nog een keer en daarna is voor de nieuwe baasjes tenzij ze een erge besmetting hadden want dan nog even voor ze de deur uit gaan........
Sandra

- Annemiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
- Contacteer:
Ik heb ze gewoon vanaf 2 weken ontwormd en toen elke 2 weken.
Met drontal.
Is me goed bevallen.
Met drontal.
Is me goed bevallen.

Groetjes Annemieke
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ontworm pas voor het eerst met 4 weken. Paar nesten altijd perfect met 2, 4, 6 weken maar toen puppies van streek en nog nooit een worm gevonden. Nu dus pas vanaf 4 weken. Dan biedt ik ze ook pas actief eten aan maar die kleintjes eten echt nog geen hap vlees voor 5 weken oud.
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Ik heb ze ontwormd op 2 weken, 4,5 week en 7 weken en geen worm gezien. Op 2 weken met banminth, op 4,5 week met vitaminthe (daar gingen ze gigantisch van aan de schijterij) en met 7 weken met milbemax tabletjes.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Ik ontworm met 2,4, 6 en 8 weken met Vitaminthe. De vorige keer met 3, 6 en 8 weken maar zit er ook sterk aan te denken om te verminderen naar 3-4 en 6 weken want ik hoor steeds meer dan het niet nodig is zoveel te ontwormen. Overigens ontworm ik de moeder ook gelijkertijd.
@Marjoleine: Panacure ken ik alleen in pilvorm. Bestaat die ook in gelei en speciaal voor puppen want mijn volwassen honden worden er wel mee ontwormd.
@Marjoleine: Panacure ken ik alleen in pilvorm. Bestaat die ook in gelei en speciaal voor puppen want mijn volwassen honden worden er wel mee ontwormd.
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ontworm met 2, 4 en 6 weken en een paar dagen voordat ze naar de nieuwe eigenaars gaan. Soms zie ik geen enkele worm, het nestje wat ik nu heb gaven met 4 weken na de ontworming grote kluwes (yuck....)
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Pas rond de 4e week voor de eerste keer. Dan met 6 en 8 weken. Erg slechte ervaringen met vroeg ontwormen. We hebben er bij 2 nesten bijna pups aan verloren. Sindsdien ontwormen we later en dat gaat een stuk beter. We ontwormen met Drontal Pup.

-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik ontworm met ruim 2 weken de eerste keer, dan met 5 en 8 weken (net voordat ze weggaan). Ik gebruik Milbemax tabletjes.
Groetjes van Margo

- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Thankx IngeInge O schreef:ja, bestaat ook voor puppy's :Maryanne schreef:Ik ontworm met 2,4, 6 en 8 weken met Vitaminthe. De vorige keer met 3, 6 en 8 weken maar zit er ook sterk aan te denken om te verminderen naar 3-4 en 6 weken want ik hoor steeds meer dan het niet nodig is zoveel te ontwormen. Overigens ontworm ik de moeder ook gelijkertijd.
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NAPOOOL1AL2b.php
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat je met zooi niet laat genoeg kunt beginnen?Célie schreef:Waarom gaan ze dan al later ontwormen ?
Dat nog niet (voor zover ik weet althans) maar er komt wel steeds meer discussie.Mickie schreef:Wordt/is er onderzoek naar gedaan, Marjoleine?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bestel het bij medpets, in pastavorm.Maryanne schreef: @Marjoleine: Panacure ken ik alleen in pilvorm. Bestaat die ook in gelei en speciaal voor puppen want mijn volwassen honden worden er wel mee ontwormd.
-
Topline
- Actief
- Mijn ras(sen): Boxers
- Contacteer:
Ik twijfel nog wat ik zal doen.
Ik heb nu een nest van 9 dagen liggen en was van plan om met twee weken te ontwormen.
Ik heb jaren geleden een pup van twee weken verloren aan ernstige wormbesmetting.
Moeder had ik altijd netjes volgens schema ontwormd en de pups had ik toen al met 8 dagen voor de eerste keer ontwormd (vraag me niet waarom, ik wist toen nog niet wat ik nu weet)
Bij mijn shih tzu nestjes heb ik nooit een worm gezien en die ontwormde ik op twee, vier en zes weken.
Dus ik ben nog in dubio.
Wat trouwens bij mij ook nog een puntje is: afgelopen zaterdag is de eigenaar van de dekreu komen kijken naar de pups, hij heeft sommige ook kort vastgehad.
Nu blijkt dat er bij een nest dat bij hem ligt giardia is vastgesteld.
Ik ben natuurlijk redelijk bezorgd of mijn puppjes ook niet besmet zouden kunnen zijn.
Misschien dat ik voor de zekerheid dan het beste met panacur kan ontwormen, wat denken jullie?
Ze vertonen nog geen verschijnselen maar als het wel zo zou zijn dan kun je er niet snel genoeg bij zijn denk ik.
Ik heb nu een nest van 9 dagen liggen en was van plan om met twee weken te ontwormen.
Ik heb jaren geleden een pup van twee weken verloren aan ernstige wormbesmetting.
Moeder had ik altijd netjes volgens schema ontwormd en de pups had ik toen al met 8 dagen voor de eerste keer ontwormd (vraag me niet waarom, ik wist toen nog niet wat ik nu weet)
Bij mijn shih tzu nestjes heb ik nooit een worm gezien en die ontwormde ik op twee, vier en zes weken.
Dus ik ben nog in dubio.
Wat trouwens bij mij ook nog een puntje is: afgelopen zaterdag is de eigenaar van de dekreu komen kijken naar de pups, hij heeft sommige ook kort vastgehad.
Nu blijkt dat er bij een nest dat bij hem ligt giardia is vastgesteld.
Ik ben natuurlijk redelijk bezorgd of mijn puppjes ook niet besmet zouden kunnen zijn.
Misschien dat ik voor de zekerheid dan het beste met panacur kan ontwormen, wat denken jullie?
Ze vertonen nog geen verschijnselen maar als het wel zo zou zijn dan kun je er niet snel genoeg bij zijn denk ik.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Ik wil volgende keer eigenlijk ook met 3 en 6 weken ontwormen. Laatste keer is er geen worm uitgekomen bij de puppen, maar heb ze wel met 2, 4, 6 en bijna 8 weken ontwormd. En ergens vind ik het onzinnig om zoveel troep in zo'n jong beestje te stoppen. Mits er geen besmetting is uiteraard. Als er toch wormen uit komen, zal ik ook nog met 8 weken ontwormen de volgende keer.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het jonge ontwormen een beetje engig inderdaad.
Ik vind de gedachte pas te ontwormen als ze vast voedsel eten niet zo gek.
Is daar onderzoek van ergens?
Mij klinkt het wel logisch in de oren namelijk.
Ik vind de gedachte pas te ontwormen als ze vast voedsel eten niet zo gek.
Is daar onderzoek van ergens?
Mij klinkt het wel logisch in de oren namelijk.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar als je twijfelt of het nodig is kun je toch heel simpel ontlastingonderzoek (laten) doen ?
Puppiebuikje masseren en ze poepen.
Normaal deed ik het volgens dat "standaard schema" 3,5 en 8 weken ofzo ? (weet niet meer precies. 3x iig) En heb bij mijn eerste nest wel wormen gezien. Bij het tweede nest niet.
Nu heb ik met 2 weken al ontwormd met Vitaminthe omdat ik wormeieren dacht te zien. Een week daarna heb ik van 2 pups ontlasting laten onderzoeken. 1 had spoelwormen, ander niets. Er was trouwens niets aan de ontlasting te zien.
Daarna heb ik als proef Propolis gebruikt (hier op het forum via Badu van gehoord) en van de pup met spoelwormen weer ontlasting opgestuurd, spoelwormen waren verminderd. Net voor de pups weggingen heb ik ontlasting laten onderzoeken van allemaal. 1 was vrij, de andere hadden een hele milde besmetting met spoelwormen (en wederom was het niet te zien aan de ontlasting). Ik heb Doña nog 1x ontwormd met Vitaminthe met 9 wkn en zag een paar dagen erna volgens mij wel een dode worm in de ontlasting. Geen spoelworm denk ik. Ik ga dus over ene tijdje nog een keer ontlasting na laten kijken en evt ontwormen.
Ik ben trouwens benieuwd naar welk middel mensen hebben gebruikt die slechte ervaringen hebben met het ontwormen van pups.
Puppiebuikje masseren en ze poepen.
Normaal deed ik het volgens dat "standaard schema" 3,5 en 8 weken ofzo ? (weet niet meer precies. 3x iig) En heb bij mijn eerste nest wel wormen gezien. Bij het tweede nest niet.
Nu heb ik met 2 weken al ontwormd met Vitaminthe omdat ik wormeieren dacht te zien. Een week daarna heb ik van 2 pups ontlasting laten onderzoeken. 1 had spoelwormen, ander niets. Er was trouwens niets aan de ontlasting te zien.
Daarna heb ik als proef Propolis gebruikt (hier op het forum via Badu van gehoord) en van de pup met spoelwormen weer ontlasting opgestuurd, spoelwormen waren verminderd. Net voor de pups weggingen heb ik ontlasting laten onderzoeken van allemaal. 1 was vrij, de andere hadden een hele milde besmetting met spoelwormen (en wederom was het niet te zien aan de ontlasting). Ik heb Doña nog 1x ontwormd met Vitaminthe met 9 wkn en zag een paar dagen erna volgens mij wel een dode worm in de ontlasting. Geen spoelworm denk ik. Ik ga dus over ene tijdje nog een keer ontlasting na laten kijken en evt ontwormen.
Ik ben trouwens benieuwd naar welk middel mensen hebben gebruikt die slechte ervaringen hebben met het ontwormen van pups.
- Jippie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
- Aantal honden: 6
Wel interessant dit topic. Ik heb bij mijn nestjes altijd ontwormd met 2-4-6 weken. Maar dan wacht ik altijd net wat langer. Gewoon omdat ik ze echt nog zo klein vond. Nu bij mijn nestje poedels dus met 2'5 bijna 3 week. En dan doe ik ze deze week als ze bijna 5 wk zijn nog een keer, en dan nog een keer met 7,5 bijna 8 wk. Moeder ontworm ik dan steeds mee. De eerste keer ontworm ik ook alle andere roedelgenoten mee, maar daarna niet meer. Ik heb elke keer drontal pup van de DA mee gekregen, geen slechte ervaringen mee eigenlijk...

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah, okee dat wist ik niet dat bovenstaande.Inge O schreef:nee, dat kan nog niet bij zo'n jonge pups omdat de spoelwormen zelf ook nog niet volwassen zijn en nog geen eieren produceren, dus dan krijg je een vals negatieve uitslag.sirene schreef:Maar als je twijfelt of het nodig is kun je toch heel simpel ontlastingonderzoek (laten) doen ?
eigenlijk is het simpel : alle pupjes hebben een bepaalde vorm van spoelwormbesmetting want daar is de spoelwormcyclus op gebaseerd : besmetting via moedermelk en placenta, via de teef dus, zélfs al was zijzelf alleen in haar puppietijd besmet.
en om hun werkelijke bestaan nog even goed te onderstrepen heeft vanmorgen één van mijn 8 'kandidaten' (katten incluis) even een heerlijk spoelwormspaghettikluwentje uitgebraakt![]()
.
- Ellepel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...
Ik gebruik Drontal Plus op 3 weken , en dan met 5 en 7 weken Milbemax....nog nooit een worm gezien(klopt af).

-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Ik ontworm tegenwoordig pas met 4 weken. Moederhond is voor de dekking al ontworm en ik neem dan gewoon aan dat de moederhond de puppen niet heeft besmet met wormen.
Met 3 weken staan ze net op vlees en met 4 weken vind ik het dan ook vroeg zat. Daarna geef ik het volgende wormenpilletje mee aan de eigenaar die het dan met 7,5 week nog eens geeft.
Thats it.
Met 3 weken staan ze net op vlees en met 4 weken vind ik het dan ook vroeg zat. Daarna geef ik het volgende wormenpilletje mee aan de eigenaar die het dan met 7,5 week nog eens geeft.
Thats it.
- CKS
- Zeer actief
Geen wormen zien betekent niet dat er ook geen wormen zijn. Zoals Inge O. al zei, eigenlijk alle pups zijn besmet, geen wormen zien betekent helemaal niets. Soms worden wormen verteerd voor ze het lichaam van de pup verlaten, die vind je dus nooit terug maar ze hebben er echt wel gezeten.
Hier worden pups eigenlijk vrij standaard op 4 weken ontwormd- geen idee of daar een reden achter zit
Kees
Hier worden pups eigenlijk vrij standaard op 4 weken ontwormd- geen idee of daar een reden achter zit
Kees
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Vanaf hoeveel weken oud zou je ontlasting van pups wel met een betrouwbare uitslag kunnen laten nakijken ?
Ik heb het nu dus met 3 wkn voor de eerste keer gedaan en er was wel een positieve uitslag (spoelwormen).
Ik ben nog steeds benieuwd naar de slechte ervaringen van mensen en wat voor middel dat was (bij zeer jonge pups).
Ik heb het nu dus met 3 wkn voor de eerste keer gedaan en er was wel een positieve uitslag (spoelwormen).
Ik ben nog steeds benieuwd naar de slechte ervaringen van mensen en wat voor middel dat was (bij zeer jonge pups).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook, ik hoor wel van slechte ervaringen maar geen details.
Ben dan vooral benieuwd naar welke middelen (werkzame stoffen).
En ik ben ook nieuwsgierig naar de redenatie dat wachten tot de pups vast voedsel eten beter zou zijn.
Ben dan vooral benieuwd naar welke middelen (werkzame stoffen).
En ik ben ook nieuwsgierig naar de redenatie dat wachten tot de pups vast voedsel eten beter zou zijn.
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Bij kittens is het gebruikelijk vanaf 4 weken te ontwormen (daarna met 6, 8, 12 weken). Wat is de reden dat pups eerder ontwormd moeten worden?
Zelf ontworm ik kittens pas als ze vast voedsel hebben gegeten, meestal rond de 4 weken soms wat later. Niet echt een onderbouwde theorie, mijn gevoel zegt dat het minder zwaar is voor hun maag en darmen als ze al iets anders hebben verwerkt dan alleen moedermelk. De eerste 2 keer ontworm ik met Milbemax, de derde keer met Panacur (kuurtje) en de vierde keer weer met Milbemax of Drontal o.i.d.
Zelf ontworm ik kittens pas als ze vast voedsel hebben gegeten, meestal rond de 4 weken soms wat later. Niet echt een onderbouwde theorie, mijn gevoel zegt dat het minder zwaar is voor hun maag en darmen als ze al iets anders hebben verwerkt dan alleen moedermelk. De eerste 2 keer ontworm ik met Milbemax, de derde keer met Panacur (kuurtje) en de vierde keer weer met Milbemax of Drontal o.i.d.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb geen idee.Panna schreef:Bij kittens is het gebruikelijk vanaf 4 weken te ontwormen (daarna met 6, 8, 12 weken). Wat is de reden dat pups eerder ontwormd moeten worden?
Het is iets dat gewoon gebruikelijk is.
Het staat op de bijsluiters en wij volgen dat braaf, zoiets?
Alleen denken mensen teveel na tegenwoordig en voor je het weet voeren ze vers, zeuren ze over entingen en nu zeuren ze dus ook al over ontwormen bij pups
Ik vroeg het me af omdat niemand het zich ooit lijkt af te vragen en mij da dus zei dat mensen het zich beginnen af te vragen.
Als je dat nog volgt
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Het is ook ongehoord natuurlijk, gewoon braaf de regeltjes volgen want zo hoort het nou eenmaalMarjoleine schreef:Ik heb geen idee.Panna schreef:Bij kittens is het gebruikelijk vanaf 4 weken te ontwormen (daarna met 6, 8, 12 weken). Wat is de reden dat pups eerder ontwormd moeten worden?
Het is iets dat gewoon gebruikelijk is.
Het staat op de bijsluiters en wij volgen dat braaf, zoiets?
Alleen denken mensen teveel na tegenwoordig en voor je het weet voeren ze vers, zeuren ze over entingen en nu zeuren ze dus ook al over ontwormen bij pups
Ik vroeg het me af omdat niemand het zich ooit lijkt af te vragen en mij da dus zei dat mensen het zich beginnen af te vragen.
Als je dat nog volgt
Het verschil in leeftijd voor ontworming bij pups en kittens vind ik wel raar. De ontwikkeling gaat redelijk gelijk op, dus waarom moeten pups dan 2 weken eerder al ontwormd worden?
Het vaccinatie-schema is ook anders, maar dat snap ik ergens nog omdat pups al eerder buiten rondscharrelen. Of iets dergelijks.
Maar goed, ook qua vaccinatie-schema wijk ik af van de standaard (iom mijn dierenarts trouwens, superdierenarts
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah, ja, ik wijk ook af daarin.
Ik ent wel op 6,5 week, maar geen Carré (hondenziekte). Wel Weil en parvo.
Dat doe ik omdat die Carré enting een andere entstof is dan wat ze later krijgen en ik wil die entstof niet, dat is namelijk een verzwakt mazelenvirus, en geen dode entstof.
Ik doe dat al jaren zo en het schijnt steeds vaker zo te gaan nu, maar ik ben daar in het verleden veel op aangesproken, dat ik strafbaar was en zo meer.
Ja, dat zal, maar ik wil die entstof niet omdat er vaak een sterke reactie op is.
En daar vind ik ze op die leeftijd nog te klein voor.
Mijn da is het met me eens trouwens
Ik ent wel op 6,5 week, maar geen Carré (hondenziekte). Wel Weil en parvo.
Dat doe ik omdat die Carré enting een andere entstof is dan wat ze later krijgen en ik wil die entstof niet, dat is namelijk een verzwakt mazelenvirus, en geen dode entstof.
Ik doe dat al jaren zo en het schijnt steeds vaker zo te gaan nu, maar ik ben daar in het verleden veel op aangesproken, dat ik strafbaar was en zo meer.
Ja, dat zal, maar ik wil die entstof niet omdat er vaak een sterke reactie op is.
En daar vind ik ze op die leeftijd nog te klein voor.
Mijn da is het met me eens trouwens