Tanja Simba&Bella schreef:Emma schreef:Tanja Simba&Bella schreef:Het doorvoeren van wijzigingen om de gezondheid te verbeteren is geen gemakkelijke zaak en kan jaren gaan duren. Maar wat veel mensen blijkbaar niet weten is dat veel punten die hier genoemd worden al lang op tafel liggen bij gesprekken tussen de rvb en de 2 rasverenigingen van de eb.
Hoe dat bij andere rasverenigingen is weet ik niet, maar dat er de nodige veranderingen op stapel staan is zeker.
nee. het kan heel snel. en dat er gesprekken op tafel liggen, dat ligt er ook al jaren. maar ingrijpen?? geen woorden maar daden !
Daden stellen is juist ook wat er nu gebeurd!
En nee, snel kan het niet. Als je andere eisen gaat stellen om het ras te verbeteren zal je vanaf het begin moeten beginnen en het lsngzaam op moeten bouwen en strenge controles moet houden.
Fijn dat ze het nog willen proberen, maar ik hoop voor de honden dat het niet te laat is.
Bij de Tamaskan worden pups niet geregistreerd en krijgen ze geen stamboom van de overkoepelende organisatie (Tamaskan Dog Register) als de benodigde gezondheidstesten niet zijn gedaan of de honden te laag scoren. Het TDR comité gaat in beraad in uitzonderlijke situaties. Fokkers worden gestimuleerd zo veel mogelijk gezondheidstesten te doen. En de populatie is nog klein, dus er is geen sprake van gesloten stamboeken en ik hoop ook niet dat die ooit gaan komen.
Iets dergelijks kan nu toch ook al wel ingesteld worden? Dat de gezondheidstesten van de ouders goed moeten zijn, anders krijgen de pups geen stamboom? Ik kan niet terug vinden of dit zo is bij de Engelse bulldog en anders snap ik niet waarom dat niet allang zo is. Maar dat geldt voor veel meer rassen.

Het is nogal een lijst voor de Engelse bulldog. Ik weet niet waar allemaal op getest kan worden, maar volgens de 'Onze Hond' (mei 2011) zijn dit de voorkomende ziekten: HD, radius curvus syndroom, rugproblemen, gescheurde kruisbanden, ingegroeide staart, huidproblemen (symmetrische kaalheid van de flanken en/of huidontstekingen die verband houden met de ziekte van Cushing, testikel- of ovariumtumoren en hypothyreoïdie of idiopatische kaalheid), niet kunnen werpen of dekken, doofheid en oogproblemen (entropion, ectropion, cherry eye, droge ogen, distichiasis). Alleen de gezondheidstesten zeggen ook niet alles natuurlijk, maar het is wel een begin.
Edit: Ik heb gevonden dat er een populatie/gezondheidsonderzoek moet worden gedaan sinds 1998 bij de Engelse bulldog, dat vind ik fijn te lezen:
http://www.ebcn.nl/pups/PopulatieOnderzoek.htm Ik lees dat het voor "alle fokkende leden" vereist is. Maar wat ik niet kan vinden is of de honden ook aan een bepaalde norm moeten voldoen om als fokdier in te worden gezet. Wie weet komt er een barslechte score uit, en dan?