Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer steriliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Wanneer steriliseren?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Natuurlijk ben ik erbij maar we hebben hier een groot natuurgebied daar ga ik zitten op een bankje en komen veel honden eigenaren die gewoon hun honden lekker laten spelen en zwemmen , veel honden zijn groter en zeggen te laat dat hun hond loops is .

Ik vind natuurlijk dat de mensen van de vrouwtjes zelf verantwoordelijk zijn voor hun honden. Maar toch wil ik toots de vrijheid geven dat hij gewoon lekker kan spelen zonder de frustraties en ook zonder dat ik steeds alert hoef te zijn .

en je kan er niet ingrijpen als je hond 20 meter verder staat , hij loopt niet altijd net naast mijn voeten nee dat niet. dat is het leuke aan los lopen dat ze even lekker kunnen ravotten en rennen .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

toots schreef: maar denk niet dat iemand zijn dier laat helpen omdat hij/zij dat zo leuk vind er is altijd een rede voor.

Gemakzucht ?

en nu ga ik heel snel met Renee mee
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik kan niet ontkennen dat er ook een stukje gemakzucht bij komt kijken , al mag dat niet de enige reden zijn vind ik.
Ik weet uit ervaring gewoon dat het sommige honden goed doet.

Ik vind plezier het belanbgrijkste en het bieden van een goed thuis aan mijn dieren .

Maar ik kan er niet tegen dat mensen die hun honden laten helpen fel tegen gesproken worden alleen maar omdat zij een andere mening hebben . terwijl ze het beste voor hebben , net als de gene die hun honden niet laten helpen , met hun dieren .

Dazzle
Actief

Ongelezen bericht door Dazzle »

toots schreef: laten helpen
Laten helpen? waar help je je hond mee dan?

Mijn Flor was zo'n uitzondering. Narcose is niet goed gegaan en Flor is overleden aan een hartstilstand nog voor het mes erin ging. Overgens had ik geen keus, ze had een baarmoederontsteking. Ook al is een operatie nog zo standaard, mensen gaan vaak makkelijk aan de risico's van een narcose voorbij. Je zal maar net die uitzondering zijn waar het bij mis gaat.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Dazzle schreef:
toots schreef: laten helpen
Laten helpen? waar help je je hond mee dan?

Mijn Flor was zo'n uitzondering. Narcose is niet goed gegaan en Flor is overleden aan een hartstilstand nog voor het mes erin ging. Overgens had ik geen keus, ze had een baarmoederontsteking. Ook al is een operatie nog zo standaard, mensen gaan vaak makkelijk aan de risico's van een narcose voorbij. Je zal maar net die uitzondering zijn waar het bij mis gaat.
Wel realistisch zijn: een zieke teef opereren is veel riskanter dan een gezonde teef opereren. Zeker omdat de bacterie die baarmoederonsteking veroorzaakt ook vaak naar de nieren vertrekt en daar een slagveld aanricht. Het kan prima zijn dat als Flor eerder was geopereerd, er niets aan de hand was geweest. Waar ik je geen schuldgevoel mee aan wil praten (mijn eigen teef is ook intact) maar je moet geen appels met peren vergelijken ;)
Ik heb trouwens nog steeds vage plannen ooit een nestje te fokken met mijn teefje dus daarom is ze nog intact maar de dag dat ik besluit dat er geen nest (meer) komt is de dag dat ze geopereerd wordt. Daar help ik haar misschien niet mee maar mijzelf en de rest van de omgeving wel want wat is die teef onuitstaanbaar als ze bijna loops of loops is :wink:

Kees
Dazzle
Actief

Ongelezen bericht door Dazzle »

Casey schreef:Wel realistisch zijn: een zieke teef opereren is veel riskanter dan een gezonde teef opereren. Zeker omdat de bacterie die baarmoederonsteking veroorzaakt ook vaak naar de nieren vertrekt en daar een slagveld aanricht. Het kan prima zijn dat als Flor eerder was geopereerd, er niets aan de hand was geweest. Waar ik je geen schuldgevoel mee aan wil praten (mijn eigen teef is ook intact) maar je moet geen appels met peren vergelijken ;)
Ik heb trouwens nog steeds vage plannen ooit een nestje te fokken met mijn teefje dus daarom is ze nog intact maar de dag dat ik besluit dat er geen nest (meer) komt is de dag dat ze geopereerd wordt. Daar help ik haar misschien niet mee maar mijzelf en de rest van de omgeving wel want wat is die teef onuitstaanbaar als ze bijna loops of loops is :wink:

Kees
Ik ben wel degelijk realistisch Kees, of ben jij het niet met mij eens dat elke narcose een risico met zich meebrengt? Flor had een baarmoederonsteking ja, maar was beslist geen doodzieke hond. Ik heb deze discussie al eerder met je gevoerd en ik pas ervoor om dat nogmaals te doen. Er is er trouwens maar 1 met schuldgevoelens en dat is mijn vroegere dierenarts, vraag hem dan maar is waarom.
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Charles vd B schreef:
toots schreef: maar denk niet dat iemand zijn dier laat helpen omdat hij/zij dat zo leuk vind er is altijd een rede voor.

Gemakzucht ?

ik heb een teef gehad die na elke loopsheid schijnzwanger werd, tot aan het nesten maken, melk afscheiden en alles wat er verder bijhoort.
Uiteindelijk heb ik ze laten steriliseren omdat de kans op melkkliertumoren en baarmoederontsteking anders te groot zou worden. Dit heeft niets te maken met gemakzucht toch? maar eerder met noodzaak!!!!
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
Chihuahua-paws
Zeer actief

Van mij is er ratje ooit heen gegaan tijdens een casteratie , waarbij ik toestemming gegeven had tot onderzoek hij bleek een tumor te hebben .
sommige dingen kun je niet weten van te voren . en sommige dingen gebeuren helaas , en elke operatie is risicovol.

Maar geen casteratie zou voor toots een leven aan de riem betekenen aangezien hij een chihuahua is die ook denkt dat hij groter is dan de rest . en in combi met zijn patella luxatie , zijn plassen . vind ik dat voor hem er meer risiko's aan zaten het niet te doen .

zoals ik al zei ik vind het belangrijk dat mijn dier plezier maakt en ik vind het schitterend te zien dat hij lekker ravot met andere honden , dat hij kan zwemmen en dat hij kan rennen . sommige honden kunnen dit zonder casteratie die hebben hier verder geen last van dat had ik toots ook gegunt hoor echt wel.

maar soms moet je een keuze maken en die heb ik gedaan uit liefde voor toots.

Maar als ik een vrouwtje had zou ik haar laten helpen een aantal maanden na de eerste of tweede loopsheid , zolang ze iig nog gezond is want zwakkere dieren lopen nog meer risico. maar soms moet je wel als ze al ziek zijn en dan kun je hier veel pech mee hebben , ik vind het heel jammer van jou verlies casey.

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

daywalker schreef:
Charles vd B schreef:

Gemakzucht ?

ik heb een teef gehad die na elke loopsheid schijnzwanger werd, tot aan het nesten maken, melk afscheiden en alles wat er verder bijhoort.
Uiteindelijk heb ik ze laten steriliseren omdat de kans op melkkliertumoren en baarmoederontsteking anders te groot zou worden. Dit heeft niets te maken met gemakzucht toch? maar eerder met noodzaak!!!!
dat vind jij ... Xena is ook na elke loopsheid schijnzwanger, ook altijd melk gegeven etc. en ze wordt in augustus 10 jr. nog steeds intact. :19: Ze heeft er zelf geen last van dus waarom zou ik daarvoor in haar moeten gaan snijden?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
daywalker
Zeer actief

dat vind ik ja en wat jij daarvan vind is jouw pakkie an :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:dat vind ik ja en wat jij daarvan vind is jouw pakkie an :wink:
daarom VIND en het IS dus geen noodzaak... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

malinois schreef:
daywalker schreef:
Charles vd B schreef:

Gemakzucht ?

dat vind jij ... Xena is ook na elke loopsheid schijnzwanger, ook altijd melk gegeven etc. en ze wordt in augustus 10 jr. nog steeds intact. :19: Ze heeft er zelf geen last van dus waarom zou ik daarvoor in haar moeten gaan snijden?
Ook dat weet jij niet Malinois of ze er wel of geen last van heeft. Misschien voelt ze zich helemaal niet happy hierbij.
Daarbij is ook de ene schijnzwangerschap de andere niet, dat kan variëren van licht tot zeer zwaar.

Ik word er een beetje moe van dat het steeds is 'oooo dat heeft mijn hond ook en die bladiebladiebla', alsof die hond (jouw hond in dit geval, maar het slaat ook op anderen) een referentiekader is voor alle honden in de wereld :19:
Je mening geven is één ding, maar constant 'jouw' hond als voorbeeld nemen waarom iets pertinent wel of niet zo is, dat is wat anders.

Mijn hond had dus ook veel last van schijnzwangerschappen, en ja ze had er zelf last van (dat kon ik duidelijk aan haar merken), waarschijnlijk door die schijnzwangerschappen en dus de onrust in haar baarmoeder - want laten we dat niet vergeten - is haar baarmoeder zelfs helemaal week geworden. De operatie duurde 2 keer zo lang als normaal, omdat de baarmoeder er niet in één keer uit kon komen, die viel dus gewoon uit elkaar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Caro. schreef:Mijn hond had dus ook veel last van schijnzwangerschappen, en ja ze had er zelf last van (dat kon ik duidelijk aan haar merken), waarschijnlijk door die schijnzwangerschappen en dus de onrust in haar baarmoeder - want laten we dat niet vergeten - is haar baarmoeder zelfs helemaal week geworden. De operatie duurde 2 keer zo lang als normaal, omdat de baarmoeder er niet in één keer uit kon komen, die viel dus gewoon uit elkaar.
Dat is niet niks idd :flower: Ik vind dat je voor iedere hond in iedere situatie moet bekijken wat het beste is. Ik ben niet voor klakkeloos castreren maar ook niet voor koste wat kost niet castreren. Lotus wordt als het even niet hoeft niet gecastreerd. Bij een gezonde blije hond wegen voor mij de nadelen zoals narcose, castratenvacht en bijv mogelijke incontinentiete zwaar. Maar goed, mocht ze enorm veel last hebben van haar loopsheden en/of schijnzwangerschappen, dan wegen die nadelen voor mij minder zwaar en zou ik het zeker overwegen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
daywalker
Zeer actief

Dus jij denkt, Malinois, dat een teef die na elke loopsheid schijnzwanger wordt, daar geen last van heeft en dat steeds terugkomende schijnzwangerschap totaal geen impact heeft op de gezondheid van zo,n hond? :U:

Dat jij je honden intact wil laten kost wat kost is je goed recht, blijf gewoon bij je standpunt als je dat persé wil, ik blijf bij dat van mij, ben tenslotte oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat ik het beste vind voor mijn dieren.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

malinois schreef:
daywalker schreef:
Charles vd B schreef:
Gemakzucht ?

Tot je zelf een keer van dichtbij zoiets gelijks meemaakt, dan praat je wel anders. Prima als jij dat risico wil nemen, ik wil dat niet. Ik snij liever in een gezonde hond dan eentje die doodziek is (voordat je gaat roepen dat je liever niet in gezonde hond snijd)
Perry en Noah

Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Expecting schreef: Ik vind dat je voor iedere hond in iedere situatie moet bekijken wat het beste is. Ik ben niet voor klakkeloos castreren maar ook niet voor koste wat kost niet castreren. Lotus wordt als het even niet hoeft niet gecastreerd. Bij een gezonde blije hond wegen voor mij de nadelen zoals narcose, castratenvacht en bijv mogelijke incontinentiete zwaar. Maar goed, mocht ze enorm veel last hebben van haar loopsheden en/of schijnzwangerschappen, dan wegen die nadelen voor mij minder zwaar en zou ik het zeker overwegen.

Dat vind ik nu een prima uitgangspunt - het hoort ook te gaan om een belangenafweging mbt de gezondheid van de hond en de kwaliteit van leven.
Te vaak wil men wel de voordelen van een geslacht en de nadelen laten we wegsnijden.
Of als er gedragsproblemen zijn bij een reu dan is de oplossing ook weer heel simpel: we snijden gewoon zijn ballen er af en dan lost zich dat vanzelf op.
In dat soort gevallen kan ik echt geen begrip/respect opbrengen voor een ingreep
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Charles vd B schreef:
Expecting schreef: Ik vind dat je voor iedere hond in iedere situatie moet bekijken wat het beste is. Ik ben niet voor klakkeloos castreren maar ook niet voor koste wat kost niet castreren. Lotus wordt als het even niet hoeft niet gecastreerd. Bij een gezonde blije hond wegen voor mij de nadelen zoals narcose, castratenvacht en bijv mogelijke incontinentiete zwaar. Maar goed, mocht ze enorm veel last hebben van haar loopsheden en/of schijnzwangerschappen, dan wegen die nadelen voor mij minder zwaar en zou ik het zeker overwegen.

Dat vind ik nu een prima uitgangspunt - het hoort ook te gaan om een belangenafweging mbt de gezondheid van de hond en de kwaliteit van leven.
Te vaak wil men wel de voordelen van een geslacht en de nadelen laten we wegsnijden.
Of als er gedragsproblemen zijn bij een reu dan is de oplossing ook weer heel simpel: we snijden gewoon zijn ballen er af en dan lost zich dat vanzelf op.
In dat soort gevallen kan ik echt geen begrip/respect opbrengen voor een ingreep
Ik ook niet :wink: Ik vind ook niet dat je klakkeloos zonder nadenken je hond moet laten castreren (reu óf teef).
Je hond verdient het om er goed over na te denken en alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen voordat je zo'n beslissing maakt.

Alleen dat faliekant tegen en constant maar 'mijn teef dit en mijn teef dat', dat weten we nu inmiddels ook wel. Een andere teef - of reu - is weer anders en probeer het dan eens van een andere kant te bekijken. Iemand vraagt hier niet advies over 'jouw' hond met 'jou als baas', maar over zijn of haar hond.
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
malinois schreef:
daywalker schreef:[..]

Ook dat weet jij niet Malinois of ze er wel of geen last van heeft. Misschien voelt ze zich helemaal niet happy hierbij.
Daarbij is ook de ene schijnzwangerschap de andere niet, dat kan variëren van licht tot zeer zwaar.
dat weet ik wel ik kan prima zien of ze er last van heeft of niet, voor haar nest had ze er vele malen meer 'last' van dan na haar nest overigens... ze is een weekje mokkig tegen de mannen.
En ja iedereen kijkt naar eigen referentiepunten lijkt mij, ik heb een door medische noodzaak gecastreerde teef gehad, werd dik van een brokje, incontinent, rampenvacht en totaal geen schim meer wat ze voor de operatie was. Zo ook met een niet gecastreerde teef die prachtig in dr vacht zit, kerngezond is en nog de conditie heeft van een jonge hond. Zo ken ik er veel meer dus dat is mijn referentiekader ik kan niet zoals jij refereren aan de nadelen van intact laten aangezien ik dat niet ken niet bij eigen honden en niet bij die van vrienden of kennissen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:Dus jij denkt, Malinois, dat een teef die na elke loopsheid schijnzwanger wordt, daar geen last van heeft en dat steeds terugkomende schijnzwangerschap totaal geen impact heeft op de gezondheid van zo,n hond? :U:

Dat jij je honden intact wil laten kost wat kost is je goed recht, blijf gewoon bij je standpunt als je dat persé wil, ik blijf bij dat van mij, ben tenslotte oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat ik het beste vind voor mijn dieren.
Nee dat denk ik niet, dat weet ik zeker in ieder geval in het geval van mijn hond, dat heeft vele malen minder impact imo dan een castratie want daar heb ik dus hele nare dingen van gezien...
helaas heb ik een teef moeten castreren omdat die doodziek tijdens de loopsheid was elke keer weer... dan rest er helaas niks anders dan castratie dat had impact op de hond, dat kon je idd. zien. Overigens geen schijnzwangerschappen bij deze hond, puur de loopsheid zelf.
Koste wat het kost, wat een onzin... als een hond er weinig last van heeft dan is het niet koste wat het kost... dan is het gewoon 'niet nodig' lijkt me toch?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:
malinois schreef:
daywalker schreef:[..]

Tot je zelf een keer van dichtbij zoiets gelijks meemaakt, dan praat je wel anders. Prima als jij dat risico wil nemen, ik wil dat niet. Ik snij liever in een gezonde hond dan eentje die doodziek is (voordat je gaat roepen dat je liever niet in gezonde hond snijd)
Ik heb geen idee... misschien wel misschien niet... hoop het nooit mee te maken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
Charles vd B schreef:

Ik ook niet :wink: Ik vind ook niet dat je klakkeloos zonder nadenken je hond moet laten castreren (reu óf teef).
Je hond verdient het om er goed over na te denken en alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen voordat je zo'n beslissing maakt.

Alleen dat faliekant tegen en constant maar 'mijn teef dit en mijn teef dat', dat weten we nu inmiddels ook wel. Een andere teef - of reu - is weer anders en probeer het dan eens van een andere kant te bekijken. Iemand vraagt hier niet advies over 'jouw' hond met 'jou als baas', maar over zijn of haar hond.
nou ja zeg, ja ik ben tegen maar zoals je leest heb ik ook een teef moeten castreren, indien uiterste nood ja moet het zit er niks anders op... dat staat er toch ook?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Caro. schreef:
Charles vd B schreef:

nou ja zeg, ja ik ben tegen maar zoals je leest heb ik ook een teef moeten castreren, indien uiterste nood ja moet het zit er niks anders op... dat staat er toch ook?
Je schrijft keer op keer als reactie dat je zeer duidelijk tegen castreren bent en óók als andere er wel noodzaak toe zagen.
Dan wordt het ook van de tafel geveegd: schijndracht? Ach, hebben ze geen last van. Reuen die doordraaien? gewoon opvoeden.
Enz. enz.
En niet één keer of twee keer, nee steeds weer en daar reageer ik nu dus op.
Afbeelding
A good dog never dies...

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Caro. schreef: Je schrijft keer op keer als reactie dat je zeer duidelijk tegen castreren bent en óók als andere er wel noodzaak toe zagen.
Dan wordt het ook van de tafel geveegd: schijndracht? Ach, hebben ze geen last van. Reuen die doordraaien? gewoon opvoeden.
Enz. enz.
Maar Caro, als je kijkt naar de castratie topics die hier op het moment de pan uit rijzen heb jij dan de helft van de tijd ook niet het gevoel dat er wel heel erg makkelijk over castratie gedacht wordt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Caro. schreef: Je schrijft keer op keer als reactie dat je zeer duidelijk tegen castreren bent en óók als andere er wel noodzaak toe zagen.
Enz. enz.
Maar Caro, als je kijkt naar de castratie topics die hier op het moment de pan uit rijzen heb jij dan de helft van de tijd ook niet het gevoel dat er wel heel erg makkelijk over castratie gedacht wordt?
:ok: dit dus...
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara is gesterilliseerd voor ze uit Spanje hierheen kwam , ze was toen 4+
Bowie heb ik zelf laten castreren 100 dagen na haar eerste loopsheid, ze was toen iets ouder dan 1 jaar geloof ik..er werd mij aangeraden om het voor de eerste loopsheid tedoen maar ik heb gewacht tot erna.. aangezien je nooit weet wanneer de eerste is en haar zusje met 6 maanden al loops werd en ik niet wilde doen als ze tegen loops worden aanzat ivm zwellingen etc.
Bowie is laproscopisch gedaan en dat ging prima, zij zo goed als nergens last van , geen ellendige kap oid.. iets duurder maar dat had ik er graag voor over.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Hoi .

Laproscopish , mag ik vragen wat dat precies is ? ben blond misch heb ik er van gehoord maar ben wel benieuwd als ik het niet weet .

dank voor de ractie alvast.

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Bij een laparoscopie word slechts drie zeer kleine insnedes in de buik gemaakt. Dat is een kijkinstrument, de laparoscoop, wordt ingebracht en langs dezelfde weg worden de eierstokken verwijderd. De hond is direct na de ingreep weer op de been en de sneetjes zijn zo klein dat er geen nazorg nodig is voor de wonde. De laparoscopische ingreep is minder pijnlijk achteraf, maar is wel iets duurder dan de gewone sterilisatie, baarmoeder word dus niet verwijdert.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Wow wat een geweldig iets . Ik heb er nooit eerder over gehoord heb ook een reu , maar denk als dat er is en je kan er voor kiezen echt geweldig.

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”