Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zijn je rechten als je hond gebeten wordt door...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

LianJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Foxhound
Boerenfox

Wat zijn je rechten als je hond gebeten wordt door...

Ongelezen bericht door LianJ »

Wat zijn nou je rechten als je hond gebeten wordt?

Ik moet zeggen dat wij hier nou niet bepaald allemaal verantwoorlijke hondenbaasjes in de buurt hebben zitten.

Hier in buurt is het overal verplicht aanlijnen op de afgelsoten hondenveldjes en een paar snelweg berm veldjes na.

Losloop velden mijd ik altijd bewust.

Toch is het erg moeilijk blijkbaar voor mensen om hun hond aan de lijn te houden. Begrijp me niet verkeerd iedereen meot lekekr doen wat hij/zij zelf wil maar een hond die niet onder apel staat hoort niet los, al helemaal niet op plekken waar het verboden is je hond los te hebben.

Onze oudste is meerdere malen aangevallen/gebeten door loslopende honden. Wat zijn nou precies je rechten als dit gebeurd? Kan je hiervan aangifte doen? Wordt er dan ook daadwerkelijk wat mee gedaan? Kan je ook aangifte doen als je neit weet waar de hond woont of is het dan zinloos?

Ik ben er ondertussen behoorlijk moe van en we zitten nu zelf met een hond die niet meer zomaar elke accepteerd en vaak zelf als eerste maar in de aanval gaat uit angst. We trainen ons een ongeluk en het gaat steeds beter maar op een of andere manier gebeurd het elke keer weer als we net weer goed op weg zijn.

De eerste keer was een aangelijnde herder. Mijn hond was met een pup aan het spelen en opeens vloog die herder mijn hond aan, mij en daarna de pup. Gelukkig geen schade omdat alles aangelijnd was.

Tweede keer een chihuahua uit zijn oor moeten trekken die los liep en waarvan pas een baasje te bekennen was toen ik die hond in zijn nekvel omhoog hield.

Derde keer een jack russel waarvan het baasje expres de riem los heeft gelaten. Mijn geduld was op dus ik heb deze hond wegegeschopt voorat hij kon mijn hond kon grijpen.

Vierde keer een Rotweiler van een figuur dat zich heel stoer vind dat hij een Rotweiler heeft en letterlijk zijn hond op onze hond heeft afgestuurd. Onze hond was toen al zover dat hij de Rotweiler direct bij de strot greep en daar stond mijn man dan met de twee honden en het baasje van de Rotweiler maar lachen.

De geur van de Rotweiler doet onze hond door het lint gaan maar na lang trainen is hij handelbaar weer.

Paar weken terug loop ik nietsvermoedend met mijn hond komt er en loslopende Stafford op ons afgerend die gelijk hap zegt in de nek van onze hond waarop onze hond de Stafford ook gelijk bij zijn strot pakte.

Zoals jullie zullen begrijpen ben ik er behoorlijk moe, boos en verdrietig van dat onze hond zo verpest is en dat elke keer onze trainingen weer teniet worden gedaan.

Ik durf niet meer zonder schoenen met stalen neuzen te gaan wandelen omdat ik bang ben dat ik niks kan als het weer gebeurd. Als iemand nog tips heeft hoe ik het beste kan reageren in dat soort situatie ook heel graag!

Naast onze honden heb ik nog twee uitlaat honden die ik met grote regelmaat uitlaat. Ook met deze honden kom ik regelmatig in de 'problemen' met loslopende honden.

Het is bij mij een beetje op. Ik heb al een aantal keren de gemeente gebeld en er zou strenger gecontroleerd gaan worden maar het helpt niet.

Wat voor concrete actie kan ik nou de volgende keer nemen?
Noeska
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua
Aantal honden: 4

Re: Wat zijn je rechten als je hond gebeten wordt door...

Ongelezen bericht door Noeska »

Als je zelf gebeten wordt? Bar weinig....heb een behoorlijke bijtwond (ziekenhuiswerk ) gehad van een bouvier van buurmeiske. "Kind" had hem van asiel meegekregen, terwijl beest mega agressief was. Ze had gezegd ervaren te zijn en omdat ze hem uit zijn hok had durven te halen mocht ze hem hebben :boos: maar goed, eenmaal thuisgekomen bleek ie alle auto's te willen uhm opeten en ze belde bij mij aan. Domdom als ik was...ff kijken of ik kan helpen. Na 10 jaar lesgegeven te hebben en nooit gebeten te zijn was het hier met 3 minuten mis. HAP uit mijn bil en been :mep: :Q:
Het enige wat de politie er mee kon was hen dwingen mijn broek te vergoeden, maar mijn been...tja....uhm :denken: daar konden ze niks mee. Aanklacht kun je niet doen, wel een melding laten maken. Serieus genomen werd ik niet ondanks de foto's die genomen waren en behoorlijke wonden lieten zien.
Ik deed overigens aanklacht omdat ze hem niet weg wilden doen en ik de bui al zag hangen ...het stikt hier namelijk van honden en kleine kinderen en zij konden hem niet aan. Maar de politie zag geen aanleiding me echt te aan te horen laat staan er verders iets mee te doen omdat ik mijn broek niet zo nodig vergoed hoefte te hebben. :U:
LianJ
Vaste gebruiker
Boerenfox

Lekker dan!

De man met de Rotweiler hebben heel veel mensen problemen mee hier, die man vind het geweldig als hij zijn hond agressief heeft en geniet er van als hij hem kan laten vechten met een andere hond. We hebben al met een aantal hondenbaasjes geinformeerd of we samen iets tegen de man konden doen maar toen kwamen ze aan met dat we dan maar contact op moeten nemen met de buurtbemiddeling.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

misschien kunnen deze mensen je verder helpen
http://www.praktischdierenrecht.nl/inde ... &Itemid=59
is allicht de moeite waard om het eens na te vragen. Ik ken je probleem, helaas, onze duitse herder is, toen ze tussen 5 en 8 maanden was, wel 20 keer belaagd door 2 honden, gelukkig altijd zonder fysieke schade, maar op een zeker moment valt er niet meer tegenaan te trainen. Ze is nu 10, maar andere honden vindt ze meestal niet leuk, met veel geduld hebben we haar wel zover gekregen, dat ze nergens op af gaat en 9 van de 10 keer netjes meeloopt.
LianJ
Vaste gebruiker
Boerenfox

Ik ga eens even naar de link kijken.

Ja dat is zo balen he. Gisteren ook zijn we met de pup naar de dierenarts geweest en daarna lekker naar familie geweest. Pup heeft heerlijk met hun hond gespeels maar Mexx kunnen we dus gewoon niet meenemen.
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ankefoto »

Ik lees hier ook even mee, zit in dezelfde situatie...

Mijn hondje loopt altijd los in de daarvoor bestemde losloopplaatsen, NAdat ik eerst 3,5 km heb gelopen en heb geapporteerd met 'r, dus zodat ze haar energie kwijt is en zich sociaal naar andere honden kan gedragen.

Nu zijn er mensen met 2 langharige hyperactieve schapendrijfhonden (geen idee welk ras) Die hun honden altijd op deze losloopplaatsen moe laat rennen. Deze 2 honden komen altijd op die van mij af gerend en gaan haar samen al blaffend, circelend en snappend(happend) opdrijven als een schaap. Mijn hondje wordt helemaal gek!(ik trouwens ook) Die mensen staan erbij en kijken ernaar.. Die denken natuurlijk lekker makkelijk, worden ze snel moe. Ik vind dit niet normaal gedrag, en hiermee bedoel ik de baasjes, want ik vind het gewoon lui als je je hond niet eerst even hun energie kwijt laat voordat je ze naar de losloopplaats laat waar andere honden zijn. En waarom koop je uberhaupt een schapendrijvend ras als je er niks mee doet?? :U:

Nu zodra ze die honden ziet wordt ze helemaal gek en vliegt ze ze preventief al aan! En die mensen dan tegen MIJ zeggen: "volgens mij is die agressief" :piew: Nou, schiet mij maar lek, wie snapt het hier dan niet? Ze moeten eens goed naar zichzelf kijken als hun honden zich zo asociaal gedragen tegenover andere honden! :boos: :hmmm:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
Jamnik
nieuw lid
Mijn ras(sen): Teckel, Engelse Setter

Ongelezen bericht door Jamnik »

Ik weet niet precies wat je rechten zijn. Ik heb zelf ook een paar keer problemen gehad.

Ik zal even de situatie schetsen:
Mijn Engelse setters zijn van nature eigenlijk van die lieve knuffelberen in huis en gaan vrolijk op jacht als ik ze loslaat in een graanveld o.i.d.
De honden hebben veel energie dus probeer ik ze iedere dag zeker een minuut of 40-60 te laten rennen (niet aangelijnd dus)
Vroeger ging ik naar een hondenspeelveld, maar onze oudste Engelse setter, deugniet dat hij is, vond een gaatje in het hek en toevallig liepen daar net een bull terrier en een amstaff die hem meteen aanvielen. Totdat moment was hij echt zo'n vrolijke vriend die echt dacht 'wat is het leven mooi'. Maar die aanval, die overigens meteen werd gecorrigeerd door de eigenaren van de loslopende honden (de baasjes sprongen er bovenop), heeft hem toch een trauma gegeven. Ik hoorde hem piepen toen hij werd aangevallen, en 2 tegen 1, 2 vechters tegen een makke vriendelijke hond, was een verloren zaak geweest. Alles viel mee, beetje bloed aan het oor, maar verder geen schade. Lichamelijk dan, want er knakte iets in hem. Nu is hij de dominante hond zelve. Een andere reu, middel tot groot is bijna altijd een vijand. Alleen een boxer van de buren is zijn vriend (of misschien wel zijn grote voorbeeld :))
Sommige agressievere honden kan hij niet uitstaan. Zodra hij een geurspoor oppikt dan heeft-ie de andere hond zo gevonden. Ik kan hem dan nog nauwelijks houden. En als er oogcontact is dan spuit hij met vuur. Helemaal door het lint.

Ik zou graag van anderen willen horen hoe je dit gedrag afleert. Het helpt een beetje als ik meteen als hij die blik in zijn ogen krijgt, hem corrigeer, ik pak hem bij zijn halsband, dicht bij me, beetje omhoog trekken zodat de halsband een beetje zijn luchtwegen afknelt (beetje maar hoor, ik probeer de handeling uit te drukken) en dan duidelijk NEE, doorlopen!
Dat helpt, maar ik zou zo graag willen dat hij de andere honden gewoon negeert en rustig doorloopt.
Tips graag!

Dan is mijn jongste Engelse setter ook gebeten door een volwassen husky toen hij 6 maanden oud was. Onze Engelse setter was echt nog een jonge pup. De pup liep los in een veld toen de husky aangelijnd notabene onze pup zonder enige waarschuwing of aanleiding in zijn snuit beet met als gevolg een geperforeerde bovenkaak, 1 tand hing los en is meteen verwijderd door de dierenarts. Een andere tand, de hoektand, bleek later al dood te zijn en die is met een wortelkanaalbehandeling min of meer gered. De dode tand zit nu nog wel in het kaakbeen zodat er geen vergroeiing heeft plaatsgevonden bij de latere ontwikkeling van het gebit.
In dit geval heb ik contact opgenomen met een advocaat om de kosten vergoed te krijgen. Nu ben ik zelf heel vergevend en ik snap best dat een hondengevecht altijd kan gebeuren, maar de reactie van de husky-eigenaar, een beetje zo er naar kijken en later schelden op mij dat ik de pup had moeten aanlijnen (het taalgebruik was 'stom k_twijf, hou je hond dan aan de lijn!' etc.). Dat viel bij mij in het verkeerde keelgat. Toch had ik geen overtuigende zaak. Het was 50/50 en ik wilde het risico niet nemen dat hij de rechtzaak zou winnen. Ik kom die vent nog wekelijks tegen en het genot van een gewonnen zaak gun ik hem niet. Ik kan er alleen maar de kostenvergoeding mee winnen, meer niet.
De advocaat zei dat hij wel degelijk verantwoordelijk is voor de daden van zijn hond, ook aangelijnd. Maar tegelijkertijd mocht mijn hond niet los lopen daar en zat ik dus ook fout. (het was een heel rustig braak terrein waar verder nauwelijks iemand komt, ver weg van de weg en een mooie plek om onze pup voor het eerst een fazant te laten aanwijzen) Maar volgens wet mocht hij daar niet los.

Nu is ook de jongste Engelse setter daardoor agressief naar andere reuen. Minder dan de oudste, maar als hij die husky (of een andere husky die erop lijkt) ziet dan heeft hij ook een kortsluiting in zijn kop en gaat hij door het lint.
En als ik ze samen uitlaat dan is het eigenlijk alleen nog maar erger. Als de een begint volgt de ander meteen.

Misschien tikje off-topic, maar hoe kun je het beste reageren als je hond agressief is (vooral uit angst denk ik). Ik heb het idee dat de oudste juist wil laten zien, van 'met mij valt niet te spotten' terwijl de jongste eigenlijk iets meer gericht agressief is op huskies, als een soort wraak, met andere reuen is hij wel okay.
Als onze honden met andere honden van vrienden elkaar ontmoeten dan valt me op dat ze aangelijnd elkaar in de haren willen vliegen, maar los en als ze de ruimte hebben, hebben ze geen probleem.
Soms dan grommen ze een beetje tegenover elkaar, laten dan ook de tanden zien soms, en nog meer grommen en nog hogere staart, alle spieren vol spanning, maar zolang ik niet ingrijp en de andere baas ook niet, alleen roepen we: hej hej, rustig, niet doen – gaat het goed. Ik zie dat soort situaties wel vaker ook bij andere eigenaren, en ik ben van mening dat je beter niet kunt ingrijpen. Of je grijpt van te voren in (je laat het niet zover komen, of je staat wel paraat voor als ze elkaar aanvallen). Maar bij het typisch dominante dansje van het beetje stijf om elkaar heen lopen en dan tegenover elkaar of een beetje half naast elkaar grommen, kun je vind ik beter niets doen. Zodra een van de baasje een hond beetpakt, schieten ze elkaar in de haren.
Voor de rest vind ik het moeilijk om de agressie, gewoon bij een normale aangelijnde wandeling te controleren. Soms zijn er andere grote reuen niet aangelijnd en dan neem ik meteen een afslag om ellende te voorkomen.
De oudste hond met wie ik dus de meeste problemen heb heeft nooit zin in een beloning gehad, koekje, brokje, worst, vlees wat dan ook, het interesseert hem niet. Alleen een fazant kan hem nog afleiden. Hoe pak ik dit het beste aan? Een positieve methode werkt gewoon niet bij hem, helaas.
Laatst gewijzigd door Jamnik op 22 jul 2011 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik zou even in het juiste gedeelte, Gedrag, een topic openen. Dit hoort niet thuis in het RAD-gedeelte. :wink: Bovendien zul je met een eigen topic meer reacties krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”