Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kruising Zwitserse herder / Duitse herder = ...?
Moderator: moderatorteam
-
Ilupa
Kruising Zwitserse herder / Duitse herder = ...?
Welke kleuren zouden er komen uit een kruising tussen een witte Canadese herder (Zwitserse herder) en een Duitse herder met klassieke kleur?
Krijg je een mengeling van de kleuren? Of de helft van de pups wit en de helft gekleurd?
Krijg je een mengeling van de kleuren? Of de helft van de pups wit en de helft gekleurd?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Kruising Zwitserse herder / Duitse herder = ...?
Ik heb zelf een kruising tussen beide rassen gekend, en die was zo:

Het was een ex-blindegeleidehond, dus heb geen idee hoe broers en zusjes eruit zagen.
Maar denk dat Marjoleine wel kan zeggen welke kleuren er genetisch allemaal uit kunnen komen.

Het was een ex-blindegeleidehond, dus heb geen idee hoe broers en zusjes eruit zagen.
Maar denk dat Marjoleine wel kan zeggen welke kleuren er genetisch allemaal uit kunnen komen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
hoe kan dat dan de de oorspronkelijke witte herders gewoon in de 'normale' dh nesten zaten?Mizzsylver schreef:als ze beide raszuiver zijn komt er alleen duitse herder in de klassieke kleur uit.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Eens zien of ik goed kan herhalen wat ik van Marjoleine geleerd heb
Witte herders zijn genetisch ee, dit is dus een recessieve kleur.
'Gewone' Duitse herders zijn ofwel EE of Ee (naast een aantal andere genetische kleurletters, maar het gaat om deze). Dit verschil is uiterlijk niet zichtbaar. Doordat het recessief is, kan het voorkomen dat er na generaties ineens een witte uitkomt, als 2 dragers van e bij elkaar komen. Recessieve kenmerken zijn nauwelijks uit een populatie te fokken, doordat een enkel recessief gen niet zichtbaar is (behalve als je DNA test natuurlijk).
Uit een kruising 'gewone' DH x ZWH komt hoogstwaarschijnlijk alleen 'gewone' DH, tenzij de 'gewone DH' ouder Ee is, dan is kleurverdeling van de pups 50/50 (nouja theoretisch dus, het zal nooit precies 50/50 zijn).
Alle pups uit deze combinatie zullen wel (minimaal) drager zijn van e.
Gut, Marjoleine kan het een stuk helderderderder uitleggen
'Gewone' Duitse herders zijn ofwel EE of Ee (naast een aantal andere genetische kleurletters, maar het gaat om deze). Dit verschil is uiterlijk niet zichtbaar. Doordat het recessief is, kan het voorkomen dat er na generaties ineens een witte uitkomt, als 2 dragers van e bij elkaar komen. Recessieve kenmerken zijn nauwelijks uit een populatie te fokken, doordat een enkel recessief gen niet zichtbaar is (behalve als je DNA test natuurlijk).
Uit een kruising 'gewone' DH x ZWH komt hoogstwaarschijnlijk alleen 'gewone' DH, tenzij de 'gewone DH' ouder Ee is, dan is kleurverdeling van de pups 50/50 (nouja theoretisch dus, het zal nooit precies 50/50 zijn).

You'll be in my heart... Always...
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Vind het best duidelijk hoor
Dat verklaart dan ook waarom in Amerika (althans tot een paar jaar geleden, of dat nu nog zo is weet ik niet) witte en 'gewone' dh's in eenzelfde nest voorkomen.
Misschien zelfs in de UK ook wel, maar ik weet geen klap over het dh fokbeleid hier dus dat is maar een wilde veronderstelling.
Dat verklaart dan ook waarom in Amerika (althans tot een paar jaar geleden, of dat nu nog zo is weet ik niet) witte en 'gewone' dh's in eenzelfde nest voorkomen.
Misschien zelfs in de UK ook wel, maar ik weet geen klap over het dh fokbeleid hier dus dat is maar een wilde veronderstelling.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Heppie goe uitgelegt wijffie.Jacksel schreef:Eens zien of ik goed kan herhalen wat ik van Marjoleine geleerd heb
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Bedoel je nu dat er uit 2 witte ook gewone DH kleuren kwamen.??Mizzsylver schreef:theoretisch zou het mogelijk zijn dat er een witte uitkomt, maar in de praktijk denk ik niet dat het zal gebeuren.
Mijn ouders hebben witte en duitse gekruist, daar kwamen enkel duitse herder kleuren uit. Wel werden die veel lichter. Uit een combinatie van wit/duits x wit kwamen wel witte en duitse kleuren. Die duitse kleuren werden steeds lichter.
Dat kan niet want 2 x wit is dominant toch.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Je bedoeld hetzelfdde allleen je beschrijt het anders.Nanna schreef:Nee, 2x wit is 2x recessief en daar kan nooit een dominante kleur uit komen.bouvierpoedel schreef: Dat kan niet want 2 x wit is dominant toch..

- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Nanna schreef:Drie schrijffouten in één zin. Blijf nou 's morgens eens van die drank afbouvierpoedel schreef: Je bedoeld hetzelfdde allleen je beschrijt het anders.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Wanneer kom je dat pak slaag nu eens halen .Nanna schreef:Drie schrijffouten in één zin. Blijf nou 's morgens eens van die drank afbouvierpoedel schreef: Je bedoeld hetzelfdde allleen je beschrijt het anders.