malinois schreef:ik geloof daar totaal niet in... ik ken zo goed als allemaal reuen die allemaal uitstekende 'dekkers' waren/zijn ook hele goede nakomelingen hebben vererft maar ook allemaal perfect waren terug te roepen. Zijn wel over het algemeen allemaal herders maar dat zegt imo helemaal niks over of het een evolutionair hoogsstandje is... Altijd luisteren is nl altijd luisteren bij hen.
niet luisteren heeft zn consequenties.
Net als dat er reuen zijn die niet dekken in het bijzijn van de baas...
Net alsof honden die gewoon netjes luisteren omdat ze dit zo geleerd hebben geen evolutionair hoogstandje zijn wat een onzin.
Dat zegt toch niks dat ze wel gedekt hebben en pups hebben vererft.
Dat komt simpelweg omdat wij mensen ze bij elkaar brengen ,in het geval van geplande nesten dan ,en ze daar verder geen keus in hebben.
Zouden ze die wel hebben dan zag het er denk ik wel anders uit en werden er best wel wat reuen gepasseerd.
Bij sommige rassen zie je dat nog wel terug maar bij veel ook niet.
Ik ken een samojeed daar wist je altijd van wanneer ze loops werd ,omdat ze dan zelf als op zoek ging naar de beste reu in haar visie.
Dat was in haar geval een dominante rrreu die daar ook in het park zijn rondjes liep.
Die zocht ze dan op ,verder nooit ,en daagde hem uit tot spel iets wat ze anders nooit deed.
Je kon er vergif op nemen dat ze kort daarop loops werd en uiteraard dan werd weggehouden bij die rr
Reuen die niet dekken als de baas er bij is zouden bij de vrije keus van een teef gepasseerd worden indien er meer keuze zou zijn.
Dat zou in een roedel ook gebeuren ,misschien dat hij er dan als tweede keus voor alle zekerheid ook nog wel overheen mag maar meer ook niet.
Rio is overigens geen ongeleid projectiel bij loopse teven, maar je moet hem wel aanlijnen want los krijg je hem ,in een bepaald stadium van de loopsheid, er niet zonder slag of stoot langs
Misschien zou dat weg te trainen zijn als hij heel hard zou worden aangepakt, maar dat gaat mij gewoon een stapje te ver.
No way dat ik dus ooit een stroomband om hem zal gaan hangen om hem dat te leren ,dan lijn ik hem liever aan en neem hem mee.