Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aanleren apport vasthouden update vraag 8/7

Moderator: moderatorteam

tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

aanleren apport vasthouden update vraag 8/7

Ongelezen bericht door tkuijernl »

Remy kan al goed apporteren alleen als ik met een blok ga apporteren gaat hij dus kluiven op het blok.

nu ben ik hem aan het proberen aan te leren om het blok gewoon vast te houden door te klikken als hij het blok in het midden vast pakt....als ik probeer uit te breiden door hem het blok iets langer vast te houden gaat hij alweer kluiven :oohja:

iemand een idee hoe ik het het kluiven dus af kan leren??

ik weet dat het tijd gaat kosten maar ik weet dat hij het kan alleen moet het kwartje ff vallen bij hem....waarschijnlijk ben ik niet duidelijk genoeg voor hem...
Laatst gewijzigd door tkuijernl op 09 jul 2011 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes Tamara
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: apporteren

Ongelezen bericht door poembaa »

Clicken met apporteren is een lastig iets. Voor je het weet click je hem voor "denken aan kluiven". Mijn trainster raadt het dus ten zeerste af. Gewoon voeren als hij het goed doet. En bij kluiven haal je hem uit zijn bek als hij kluift, je geeft je NRM (fout, helaas, jammer) en probeert het nog een keer. Lang volhouden, dat wel. Mijn hond heeft het bij het voor me zitten wel in de gaten. Nu nog bij het naar je toe komen lopen :D
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Ja dat is een lastig probleem, moeilijk om het echt af te leren. Je zou ook nog eens kunnen proberen zelf mede het apport aan de beide kanten vast te houden (zoals je hem overneemt) en dan samen achteruit lopen en hem continu met je stem blijven belonen. Hij krijgt dn niet de kans om te kauwen. Een andere optie is tijdelijk een apport van ander materiaal te gebruiken (hard plastic bijvoorbeeld) en zo de oefening goed aan te leren. Gaat dat goed dan de normale apport pas weer gaan gebruiken.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb het wel opgebouwd met steeds iets langer laten vasthouden. Maar dan zonder weggooien dus, want dat geeft sowieso meer spanning/enthousiasme waardoor ze eerder geneigd zijn om te kauwen. Dus gewoon aangeven, en na een seconde al clicken en het blok weer aanpakken. Daarna langzaam uitbreiden dus en wat ik dan wel deed in het begin is even aandacht vragen zodra hij het blok vast had. Dus even een hand in de lucht zodat hij daar op let en vaak vergeten ze dan te kauwen omdat ze niet zo met het blok bezig zijn. Maar het blijft lastig, hier gaat het soms ook nog fout maar hij weet wat ik van hem verwacht dus als hij nu nog een blok kauwend terugbrengt krijgt hij geen beloning en doen we de oefening opnieuw :ok:
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Maeve schreef:Ik heb het wel opgebouwd met steeds iets langer laten vasthouden. Maar dan zonder weggooien dus, want dat geeft sowieso meer spanning/enthousiasme waardoor ze eerder geneigd zijn om te kauwen. Dus gewoon aangeven, en na een seconde al clicken en het blok weer aanpakken. Daarna langzaam uitbreiden dus en wat ik dan wel deed in het begin is even aandacht vragen zodra hij het blok vast had. Dus even een hand in de lucht zodat hij daar op let en vaak vergeten ze dan te kauwen omdat ze niet zo met het blok bezig zijn. Maar het blijft lastig, hier gaat het soms ook nog fout maar hij weet wat ik van hem verwacht dus als hij nu nog een blok kauwend terugbrengt krijgt hij geen beloning en doen we de oefening opnieuw :ok:
Heel vaak snappen ze dan niet dat het kauwen hetgene is waardoor ze niet beloond worden. KAn dus weer voor verwarring zorgen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Teuntje56 schreef:
Maeve schreef:Ik heb het wel opgebouwd met steeds iets langer laten vasthouden. Maar dan zonder weggooien dus, want dat geeft sowieso meer spanning/enthousiasme waardoor ze eerder geneigd zijn om te kauwen. Dus gewoon aangeven, en na een seconde al clicken en het blok weer aanpakken. Daarna langzaam uitbreiden dus en wat ik dan wel deed in het begin is even aandacht vragen zodra hij het blok vast had. Dus even een hand in de lucht zodat hij daar op let en vaak vergeten ze dan te kauwen omdat ze niet zo met het blok bezig zijn. Maar het blijft lastig, hier gaat het soms ook nog fout maar hij weet wat ik van hem verwacht dus als hij nu nog een blok kauwend terugbrengt krijgt hij geen beloning en doen we de oefening opnieuw :ok:
Heel vaak snappen ze dan niet dat het kauwen hetgene is waardoor ze niet beloond worden. KAn dus weer voor verwarring zorgen.
Ik doe dit ook pas als het heel duidelijk is dat er niet gekauwd mag worden. Meestal kauwt hij niet meer als hem de oefening opnieuw laat doen, waardoor het duidelijker is dan als ik hem beloon ondanks dat hij kauwt :wink:
tkuijernl
Zeer actief

hij heeft ook een plastic apport blok maar daar kauwt hij ook op...ik geloof dat je met GG B ook een dummy mag gebruiken??

misschien ga ik dan met de dummy opnieuw het apport vasthouden oefenen..

het vasthouden en achteruit lopen...ja dan houdt hij wel vast ja :D

ik hou het apport in ieder geval wel met 2 handen vast nu en dat gaat wel al iets beter...en het woordje fout gebruik ik idd als hij gaat kluiven het lijkt erop alsof hij dat nu wel begint te snappen...afwachten maar even haha

bedankt voor de tips in ieder geval!!
groetjes Tamara
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Soms lukt het door het commando "vast" (opnieuw?) aan te leren.
Je zet je hond voor je en je legt zacht je handen om de gesloten bek.
Daarbij geef je het commando "vast" op het moment dat hij zijn bek helemaal stil heeft..
Er zit op dat moment geen blok in de bek.
Dat een aantal dagen af en toe herhalen.
Dan opnieuw proberen met het blok.
Wind om het middenstuk touw zodat hij geen hout, maar touw in de bek heeft.
Laat hem er in het begin niet mee lopen.
Alleen maar voor je zitten en netjes vasthouden.
Doet hij dat goed dan maak je er een jackpot van :cheer:

Als het blok beschadigd is (houtsplinters!) moet je er wel voor zorgen dat je die weg schuurt op het moment dat je weer met een blok zonder touw gaat oefenen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
tkuijernl
Zeer actief

ranetje schreef:Soms lukt het door het commando "vast" (opnieuw?) aan te leren.
Je zet je hond voor je en je legt zacht je handen om de gesloten bek.
Daarbij geef je het commando "vast" op het moment dat hij zijn bek helemaal stil heeft..
Er zit op dat moment geen blok in de bek.
Dat een aantal dagen af en toe herhalen.
Dan opnieuw proberen met het blok.
Wind om het middenstuk touw zodat hij geen hout, maar touw in de bek heeft.
Laat hem er in het begin niet mee lopen.
Alleen maar voor je zitten en netjes vasthouden.
Doet hij dat goed dan maak je er een jackpot van :cheer:

Als het blok beschadigd is (houtsplinters!) moet je er wel voor zorgen dat je die weg schuurt op het moment dat je weer met een blok zonder touw gaat oefenen.
het commando "vast" die kent hij wel ;) hij brengt zo zelfs lege flessen naar de keuken :smile: moet er wel iemand staan die het aanpakt hoor maar dan kluift hij niet (waarschijnlijk door het lawaai??) ik zal eerst eens kijken of hij nu wat beter snapt wat de bedoeling is door het weekend niet te oefenen...dat heeft hij soms nodig even nadenk tijd :smile: het is een raar geval hoor haha
groetjes Tamara
ranetje
Zeer actief

Een lege fles (glas?) is kei en kei hard.
Helemaal geen stimulans om te kauwen :wink:

Bij een plastic fles zou je verwachten dat ze juist wel kauwen? :denken:
Doen mijn honden dan juist heel graag.
Die vinden het een leuk geluidje :mrgreen:

Op zich heel handig om het af te leren.
Je hoeft niet eens te kijken, je hoort het wel als ze kauwen.
Dus mogen ze een plastic fles een tijdje dragen als ze naast me lopen.
Als ze niet kauwen is er een beloning :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
tkuijernl
Zeer actief

ranetje schreef:Een lege fles (glas?) is kei en kei hard.
Helemaal geen stimulans om te kauwen :wink:

Bij een plastic fles zou je verwachten dat ze juist wel kauwen? :denken:
Doen mijn honden dan juist heel graag.
Die vinden het een leuk geluidje :mrgreen:

Op zich heel handig om het af te leren.
Je hoeft niet eens te kijken, je hoort het wel als ze kauwen.
Dus mogen ze een plastic fles een tijdje dragen als ze naast me lopen.
Als ze niet kauwen is er een beloning :wink:
hahah die vind ik wel een goede eigenlijk om het met een lege plastic fles te doen hahah eerst maar eens kijken of hij het morgen snapt ;)
groetjes Tamara
tkuijernl
Zeer actief

heeft of weet iemand filmpjes van een vlak apport in de GG B??

ik kan het zelf niet echt vinden eigenlijk....

het mag ook een filmpje van een wedstrijd/examen zijn (geheel) maar het gaat voornamelijk om het vlak apport in de GG B dus

kwa apport vasthouden en niet kluiven met Remy zijn er vorderingen eindelijk ;) het duurt altijd even maar ik heb er de volle vertrouwen in :D
groetjes Tamara
tkuijernl
Zeer actief

oke even weer een "oud" topic omhoog halen...

maar ik krijg het dus niet voor elkaar om remy niet te laten kluiven op zn aport...

wat voor apport ik ook gebruik....

nu heb ik zowiezo een probleem omdat remy voedsel geen goede beloning vindt en als ik hem met een bal beloon is het apport niet meer in "the picture"...

iemand misschien nog een andere tip??

met solo is het anders...die is zo gefixeerd op voer dat hij nu al het apport vast kan houden (2 sec langer hoeft van mij nu nog niet) en hij is pas 7 maanden...

misschien moet ik maar accepteren dat remy kluift op zn apport en we daar dus altijd aftrek voor zullen krijgen maar ik ga toch nog een keer proberen of we het iets beter krijgen...
groetjes Tamara
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Re: aanleren apport vasthouden update vraag 8/7

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Teletac omdoen en zodra hij begint te kluiven een duurpuls geven
Duurpuls stopt zodra het kluiven stopt en direct daarachter aan krijgt hij een beloning (brokje bal oid)

:pop: :pop: :pop: :pop:
ranetje
Zeer actief

Charles vd B schreef:Teletac omdoen en zodra hij begint te kluiven een duurpuls geven
Duurpuls stopt zodra het kluiven stopt en direct daarachter aan krijgt hij een beloning (brokje bal oid)

:mrgreen:
Of gewoon "vast" aanleren :idea:
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

ranetje schreef:
Charles vd B schreef:Teletac omdoen en zodra hij begint te kluiven een duurpuls geven

:mrgreen:
Of gewoon "vast" aanleren :idea:
teletac is niet iets waar ik voor ga :wink: dan maar aftrek voor kauwen :tongue:

het commando vast kent hij trouwens wel...

ik heb net even geoefend...eerst met solo zodat remy kon kijken, toen met remy en heel streng nee gezegd als hij ging kluiven daarna prijzen als hij 1 sec vasthield, weer even met solo (om het bij remy te laten doordringen) en weer met remy...

nu gaat die sukkel kluiven in zn eigen blok...toen zag ik hem kijken naar het blok van solo...die gegeven en die houdt die wel netjes 2 sec vast :LOL:

oke....vaker oefenen met solo erbij lijkt dus misschien een oplossing te zijn...die kleine heeft veel geleerd van remy maar misschien is het met het apporteren wel andersom....aangezien solo dus heel netjes het blok in zn bekkie houdt...wat een stel...
groetjes Tamara
ranetje
Zeer actief

tkuijernl schreef:
ik heb net even geoefend...eerst met solo zodat remy kon kijken, toen met remy en heel streng nee gezegd als hij ging kluiven daarna prijzen als hij 1 sec vasthield, weer even met solo (om het bij remy te laten doordringen) en weer met remy...

nu gaat die sukkel kluiven in zn eigen blok...toen zag ik hem kijken naar het blok van solo...die gegeven en die houdt die wel netjes 2 sec vast :LOL:

oke....vaker oefenen met solo erbij lijkt dus misschien een oplossing te zijn...die kleine heeft veel geleerd van remy maar misschien is het met het apporteren wel andersom....aangezien solo dus heel netjes het blok in zn bekkie houdt...wat een stel...
Ik ga ook niet voor een TT.
Zeker niet in zo'n geval als het jouwe.

Als je een andere hond (solo) als voorbeeld er naast kunt zetten helemaal prima :ok:
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

ranetje schreef:
tkuijernl schreef:

Ik ga ook niet voor een TT.
Zeker niet in zo'n geval als het jouwe.

Als je een andere hond (solo) als voorbeeld er naast kunt zetten helemaal prima :ok:
misschien is er toch nog hoop voor ons dat hij het echt afleert om te kluiven...ik ga het apprteren nu gewoon op dezelfde manier aanleren aan remy als aan solo...
groetjes Tamara
ranetje
Zeer actief

:ok:
Ik heb bij een van mijn honden eerst geleerd dat "vast" betekende dat de bek (kaken) stil gehouden moesten worden.
Heel simpel door gewoon met een hand op de neusrug en een hand onder de onderkaak het hele zaakje rustig vast te houden.
Zodra er geen beweging meer voelbaar was zei ik "vast".

Pas later met het blok er bij.
Dat heeft toen voor die hond goed geholpen :ok:

Misschien nog een mogelijkheid als je er niet uit komt :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”