DOWN kennen ze hier ook en AF niet. Verder dus gewoon Nederlands en Engels door elkaar, net wat makkelijk uitkomt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Commando's in andere talen geven
Moderator: moderatorteam
- Linx
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever - Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Commando's in andere talen geven
Ik gebruik Engels en Nederlands. Ik heb dan maar 'kleine hondjes' en geen jachthonden of BC's maar het commando
DOWN kennen ze hier ook en AF niet. Verder dus gewoon Nederlands en Engels door elkaar, net wat makkelijk uitkomt.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat dus. Bij doggydance zijn de meeste commando's engels. Ook handig omdat het vaak maar één woord is en in het Nederlands een halve zin.Machie schreef:Ik gebruik wel engelse commando's. Links en rechts om met dogdance krijgt het een ander commando, en dan vind ik het makkelijkste om een nederlands en een engels woord te gebruiken
Verder ben ik natuurlijk van mening dat je honden moet aanspreken in de taal van het land van herkomst. Jammer als je een Hongaarse Puli hebt uiteraard, maar ja dan moet je maar een Markiesje nemen
Ik spreek dus mijn honden in vloeiend Gaelic aan. Begrijpen ze best. Behalve Cody natuurlijk, maar ja die begrijpt nooit wat. Vooral niet als het betekent dat hij iets anders moet doen dan eten. Ith gu leòir begrijpt hij uiteraard maar al te goed.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Hmmz, Hongaars leren dus.lieke schreef:Dat dus. Bij doggydance zijn de meeste commando's engels. Ook handig omdat het vaak maar één woord is en in het Nederlands een halve zin.Machie schreef:Ik gebruik wel engelse commando's. Links en rechts om met dogdance krijgt het een ander commando, en dan vind ik het makkelijkste om een nederlands en een engels woord te gebruiken
Verder ben ik natuurlijk van mening dat je honden moet aanspreken in de taal van het land van herkomst. Jammer als je een Hongaarse Puli hebt uiteraard, maar ja dan moet je maar een Markiesje nemen.
Uhhh... en Luca, wat moet ik daar mee?
Kruising golden retriever x wetterhoun maar geboren in duitsland
Hellup!!
-
Brigitte
- Zeer actief
Hier worden sommige commando's ook soms in het Arabisch gegeven. Wel zo makkelijk als je hier roept dat niet het halve bos bij je staat.
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Maar dan staat ineens wel de halve stad bij jeBrigitte schreef:Hier worden sommige commando's ook soms in het Arabisch gegeven. Wel zo makkelijk als je hier roept dat niet het halve bos bij je staat.
(inkoppertje

Iedere dag feest!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als je dat engels-fonetisch uitspreekt: ik gok dat het "aus" is.Inge O schreef:euh, wasdaMrsKaia schreef:owss![]()
?
In de jacht en met name de retrievers inderdaad doen ze veel engels: down, fetch, stay, go en zo.
Ik vind het klets.
Ik kan me een westfries boertje herinneren dat bij ons kwam trainen met zijn korthaar. Die hond wilde maar niet af, maar thuis deed ie het wel.
Tot de trainster op de gedachte kam hem eens te vragen wat ie thuis dan zei. Het antwoord was: "Ga lègge! ".
Hij bleek het inderdaad perfect te kunnen
- RachelleAmericanBulldog
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl - Aantal honden: 2
- Contacteer:
een beetje dialect is het hier hahaha...en bij pfaffke is AF ...Chrash...omdat Pfaffke af raar klinkt haha

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)
in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
-
Brigitte
- Zeer actief
In de stad lopen ze vast hoeven we ze niet te roepenMagic schreef:Maar dan staat ineens wel de halve stad bij jeBrigitte schreef:Hier worden sommige commando's ook soms in het Arabisch gegeven. Wel zo makkelijk als je hier roept dat niet het halve bos bij je staat.![]()
(inkoppertje)
-
blondie
- Zeer actief
ohw ik moest even 2x lezen maar ik heb hem nu ook doorrenee-uk schreef:Daar moet ik wel even om grijnzen, beetje gemeen wel maar ja** Angela ** schreef: Sommige woorden vind ik ook beter uit te spreken dan, bijv als ze op hun zij moeten dan zeg ik turn on ipv op je zij
-
blondie
- Zeer actief
Verkeerde commando geven tijdens fietsen bij een hond die érg goed luisterd was ook best hilarisch. Ik had Finn net en was met hem aan het fietsen (hij aangelijnt en uiteraard aan mijn rechterkant), we moesten stoppen bij een kruispunt automatisch zei ik "voet" Ik werd bijna met fiets en al onderuit gehaald omdat meneer bij "voet" links aan de voet gaat zitten en dan ook achterlangs gaatCharlotte* schreef:Ragyo schreef: behalve dat ik 'down' gebruik ipv 'af', maar dat is omdat ik al 'draf' voor naast de fiets draven had.Ik zie de verwarring al voor me als je "draf" zegt en je hond denk dat je "af" zegt
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Obedience is allemaal in t engels...Down, back, sit, Sit-Stay, sent away, scent, heelwork...je wordt er echt vreemd aangeloerd als je in t Hollands kletst... 
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Even denken, hoor.... ja, ik weet het: je moet op Pruisische manier blafferige Friese commando's geven met een hete aardappel in je b*k.Machie schreef:Hmmz, Hongaars leren dus.lieke schreef:Dat dus. Bij doggydance zijn de meeste commando's engels. Ook handig omdat het vaak maar één woord is en in het Nederlands een halve zin.Machie schreef:Ik gebruik wel engelse commando's. Links en rechts om met dogdance krijgt het een ander commando, en dan vind ik het makkelijkste om een nederlands en een engels woord te gebruiken
Verder ben ik natuurlijk van mening dat je honden moet aanspreken in de taal van het land van herkomst. Jammer als je een Hongaarse Puli hebt uiteraard, maar ja dan moet je maar een Markiesje nemen.
Kruising golden retriever x wetterhoun maar geboren in duitsland![]()
Hellup!!

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ah bedankt!lieke schreef:
Even denken, hoor.... ja, ik weet het: je moet op Pruisische manier blafferige Friese commando's geven met een hete aardappel in je b*k.
Ik ga oefenene! En misschien luistert het monster dan straks weg
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Uuhhm ik doe wat me het beste uitkomt. Ik ben in de basis gewoon met Nederlands begonnen. Zit, af, volg, blijf, voet, naast, los etc.
Toen ging ik een workshop treibbal doen en kwamen de eerste engels woordjes (push) toen kwam schapendrijven en kwamen er meer engels worden bij (come-by en away). Als ik boos ben spreek ik honden nog wel eens in het Fries aan. En in een gekke bui in het Duits of Frans. Weet je het kan mij niet schelen. Ik zoek naar een woordje dat strekking heeft met wat uitgevoerd wordt, maar wat wel lekker kort en krachtig is en lekker bekt. En welke taal dat is, kan mij niet zo veel schelen.
Sommige met meerdere drijvende border collie hebben voor elk individu een eigen taal, zodat honden ook tegelijk kunnen drijven, omdat ze elkaars commando's dan niet kennen (en ze vaak niet hetzelfde moeten doen)
Toen ging ik een workshop treibbal doen en kwamen de eerste engels woordjes (push) toen kwam schapendrijven en kwamen er meer engels worden bij (come-by en away). Als ik boos ben spreek ik honden nog wel eens in het Fries aan. En in een gekke bui in het Duits of Frans. Weet je het kan mij niet schelen. Ik zoek naar een woordje dat strekking heeft met wat uitgevoerd wordt, maar wat wel lekker kort en krachtig is en lekker bekt. En welke taal dat is, kan mij niet zo veel schelen.
Sommige met meerdere drijvende border collie hebben voor elk individu een eigen taal, zodat honden ook tegelijk kunnen drijven, omdat ze elkaars commando's dan niet kennen (en ze vaak niet hetzelfde moeten doen)

- *Eva*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik krijg engelse commando's mn bek niet uit.
Dus Sasha kan af, draaien, aanraken, buig, terug enz...niet dat dat zo mooi klinkt. 
Groetjes Eva
- Ragyo
- Zeer actief
- Contacteer:
whaha, zie het voor me! met Ragyo zal dat niet zo snel gebeuren denk ik, hij is wel braaf maar niet herder-braaf zeg maar en hij let ook wel op de context van commando's, als het volgens hem nergens op slaat kijkt ie je aan met zo'n meewarige blik van grapje zeker, he baas? maar Kiba had zoiets wel kunnen doen ja.blondie schreef:Verkeerde commando geven tijdens fietsen bij een hond die érg goed luisterd was ook best hilarisch. Ik had Finn net en was met hem aan het fietsen (hij aangelijnt en uiteraard aan mijn rechterkant), we moesten stoppen bij een kruispunt automatisch zei ik "voet" Ik werd bijna met fiets en al onderuit gehaald omdat meneer bij "voet" links aan de voet gaat zitten en dan ook achterlangs gaatCharlotte* schreef:Ragyo schreef: behalve dat ik 'down' gebruik ipv 'af', maar dat is omdat ik al 'draf' voor naast de fiets draven had.Ik zie de verwarring al voor me als je "draf" zegt en je hond denk dat je "af" zegt
-
Sita
- Zeer actief
Hihi, dat heb ik dus ook. Vandaar de meeste commando's in het Nederlands. Het is dus gewoon af, volg, vooruit en zoekInge O schreef:wat mij alleen maar koppiger zou maken om het in oer-hollands (of in mijn geval oer-vlaams) te doenAnne&Taar schreef:Obedience is allemaal in t engels...Down, back, sit, Sit-Stay, sent away, scent, heelwork...je wordt er echt vreemd aangeloerd als je in t Hollands kletst...![]()
![]()
.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- dagmar88
- Zeer actief
lieke schreef:Even denken, hoor.... ja, ik weet het: je moet op Pruisische manier blafferige Friese commando's geven met een hete aardappel in je b*k.Machie schreef: Hmmz, Hongaars leren dus.
Kruising golden retriever x wetterhoun maar geboren in duitsland![]()
Hellup!!
Om nou Setz dich! met een frans kaasje voor z'n neus te gaan roepen
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
dagmar88 schreef:Om nou Setz dich! met een frans kaasje voor z'n neus te gaan roepen
Kijk, jij begrijpt het
Kan trouwens ook voor leuke effecten zorgen: iemand hier op het forum (Kimmie meen ik?) had kruising rottweiler x dogo argentina. Moet je even goed nadenken of je de commando's schreeuwend in het Spaans blaft of andersom.
Moeten we denk ik maar een regel invoeren: ma bepaalt de hoofdtaal, pa is secundair. Want de vader is toch altijd moeilijk te bewijzen.....

- dagmar88
- Zeer actief
lieke schreef:dagmar88 schreef:Om nou Setz dich! met een frans kaasje voor z'n neus te gaan roepen
Kijk, jij begrijpt het. De rv van het land van herkomst bepaalt de rasstandaard en daar hoort natuurlijk ook de taal bij. Bij kruisingen moet je dan wat flexibel zijn.
![]()
Kan trouwens ook voor leuke effecten zorgen: iemand hier op het forum (Kimmie meen ik?) had kruising rottweiler x dogo argentina. Moet je even goed nadenken of je de commando's schreeuwend in het Spaans blaft of andersom.
Moeten we denk ik maar een regel invoeren: ma bepaalt de hoofdtaal, pa is secundair. Want de vader is toch altijd moeilijk te bewijzen.....
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... redirected
http://www.limburger.nl/article/2009102 ... 89992/1056
http://www.limburger.nl/article/2009092 ... /722589232
en wordt dus aangesproken in maastrichts aso dialect
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Haha, herkenbaar dat had ik ook met Bonha. Niet in dialect dan, want dat spreek ik niet. Maar ik ging altijd met haar naar "puppycursus" (maand of 6 toen ze uit asiel kwam) en ik kon een keer niet, dus toen ging vriendin en toen nog co-eigenaar Myrthe. Bonha leerde ontzettend snel maar "af" kwam die dag aan bod en ze kon het niet. De trainer helemaal verbaasd. Kwam ze terug met een "hij had verwacht dat Patricia haar dat wel al geleerd zou hebben". Hij kon er kennelijk maar niet over uit. Haha, maar ik zei gewoon "ga maar liggen" en omdat ze dat altijd braaf deed was de AF er nog niet van gekomen.Marjoleine schreef:Als je dat engels-fonetisch uitspreekt: ik gok dat het "aus" is.Inge O schreef:euh, wasdaMrsKaia schreef:owss![]()
?
In de jacht en met name de retrievers inderdaad doen ze veel engels: down, fetch, stay, go en zo.
Ik vind het klets.
Ik kan me een westfries boertje herinneren dat bij ons kwam trainen met zijn korthaar. Die hond wilde maar niet af, maar thuis deed ie het wel.
Tot de trainster op de gedachte kam hem eens te vragen wat ie thuis dan zei. Het antwoord was: "Ga lègge! ".
![]()
![]()
![]()
Hij bleek het inderdaad perfect te kunnen
Ik gebruik "Setzen wir uns bitte, ne?!" ook wel eens voor de lol (en dat snappen ze prima, het zal mijn houding wel zijn), maar meestal is het "dikke billen op de grond". Dat levert wel eens gekke gezichten op omdat ik het vaak niet meer doorheb.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
-
S@ndr@
- Zeer actief
ik waarschuw alleen met Don`t, als ik zie dat hij ergens op focust, en verder is alles gewoon Nederlands hoor
mijn eerste hondje ging trouwens alleen zitten als je zei,"zakken met die kont"
die fout hebben we maar niet meer herhaald bij de volgende honden
mijn eerste hondje ging trouwens alleen zitten als je zei,"zakken met die kont"
die fout hebben we maar niet meer herhaald bij de volgende honden
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Mickie schreef:Op de puppencursus zaten 2 bordertjes die allebei 'good-girl' waren en 'deddeldoe' kregen te horen las het genoeg was. Apart wel ...
Ik gebruik gewoon Nederlandse commando's. Alleen voor het liggen gebruik ik 'down' omdat ik 'AF' zo rot vind klinken. 'Down' is vriendelijker
Zo kreeg ik altijd akelige associaties als er bij de hondenschool werd gepraat over het commando 'af leggen'.
Ik wíl mijn hond niet af leggen. Ik wil helemaal niemand af leggen

-
Angelique.
Alles in en om het huis gebeurt gewoon in het nederlands....in de sport gebruiken we wel de gebruikelijke termen....mocht er bv in het buitenland ooit iets met de musher gebeuren (en dat is absoluut niet ondenkbaar) kan een ander je team tenminste in veiligheid brengen.
Ik vind het zelfs een beetje dom om eigen commando's te gaan verzinnen, nou zijn er meerdere manieren om een team terug te brengen maar gewoon met de standaard commando's is toch wat makkelijker voor welke musher dan ook.
Ik vind het zelfs een beetje dom om eigen commando's te gaan verzinnen, nou zijn er meerdere manieren om een team terug te brengen maar gewoon met de standaard commando's is toch wat makkelijker voor welke musher dan ook.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Tsja, ik zeg ook down.Inc schreef:Kweenie. Onze honden kennen alleen Engels, maar ja, is dat vreemd?![]()
Ik vond sommige mensen altijd heel hip, in NL nog, met hun 'DOWN'![]()
![]()
Ik dacht dan altijd...zeg dan gewoon 'AF' mens
Om de simpele reden dat ik AF al in gebruik had vioor afblijven (van de tafel en stoelpoten enz.
Dus ik had een ander woord nodig om de hond een opdracht te geven te gaan liggen.
Mijn toenmalige trainster gaf de suggestie om down te gebruiken.
Dat heb ik toen maar zo gehouden voor alle volgende honden
Ik vind lig(gen) en zit te veel op elkaar lijken.
Dus dat gebruik ik niet.
"Ga lègge" was wel een idee geweest
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Onze honden hebben in de vier weken dat we ze nu hebben al prima nederlands geleerd.
Ze zijn opgegroeid in Itallie, bij mensen die uit Duitsland kwamen, ze zullen dus wel altijd in het duits zijn aangesproken.
Ze kenden eigenlijk geen commando's, ze leren ze nu dus gewoon in het nederlands.
Op stal lopen ook duitsers rond, die praten ook tegen de honden maar ik heb niet de indruk dat ze daar nou beter naar luisteren dan naar het nederlands. Ze moesten wel wennen aan het nederlands / onze manier van praten, maar ze hebben zich prima aangepast.
Max had ik alles in het nederlands geleerd, op stal kon hij verrassend genoeg ook duits verstaan, of zou het de taal van de snoepjes zijn geweest..
Ze zijn opgegroeid in Itallie, bij mensen die uit Duitsland kwamen, ze zullen dus wel altijd in het duits zijn aangesproken.
Ze kenden eigenlijk geen commando's, ze leren ze nu dus gewoon in het nederlands.
Op stal lopen ook duitsers rond, die praten ook tegen de honden maar ik heb niet de indruk dat ze daar nou beter naar luisteren dan naar het nederlands. Ze moesten wel wennen aan het nederlands / onze manier van praten, maar ze hebben zich prima aangepast.
Max had ik alles in het nederlands geleerd, op stal kon hij verrassend genoeg ook duits verstaan, of zou het de taal van de snoepjes zijn geweest..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
Marion.
Ik gebruik amper commando's. Hun naam uitspreken en de taal van mijn ogen begrijpen ze goed genoeg.
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
gebruik bij behendigheid wel voor de raakvlakken stay, reageerd chezz net iets beter op
dan wachten of wacht. voor de rest gebruik ik gewoon nederlands.
dan wachten of wacht. voor de rest gebruik ik gewoon nederlands.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Hier alles Nederlands, behalve "stay"
Beetje overgenomen van de sportclub ivm de vele buitenlandse mensen.
Rossi kent ze overigens allemaal, blijf, wacht en stay.
Evo gaat straks naar Schotland dus ja... die leert ook "stay"
Zit en af vind ik nutteloos, al kent die Rossi die wel, van puppycursus.
Beetje overgenomen van de sportclub ivm de vele buitenlandse mensen.
Rossi kent ze overigens allemaal, blijf, wacht en stay.
Evo gaat straks naar Schotland dus ja... die leert ook "stay"
Zit en af vind ik nutteloos, al kent die Rossi die wel, van puppycursus.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Van de basiscommando's is alleen down niet-nederlands. Dat is omdat mijn moeder altijd af riep als ze van de bank af moesten. Dus met Jip heb ik van af down gemaakt.
Voor trainingsdingen hebben we wel wat engelse dingen maar das meer omdat de nederlandse dan op waren. Ik geef wel de voorkeur aan Nederlands.
Voor trainingsdingen hebben we wel wat engelse dingen maar das meer omdat de nederlandse dan op waren. Ik geef wel de voorkeur aan Nederlands.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor