Hier ook een hond agressieve hond. Zonder muilkorf of breakstick.wilma23 schreef:een gekke vraag misschien maar degene met een hondagresieve hond komt jullie hond dan nog in contact met andere honden dat er gemuilkorft of een breakstick of zak moet hebben.
Of kunnen jullie de hond niet houden als die uitvalt?
Want anders loop je toch als je een andere hond moet passeren naar de overkant van de straat of gaat een stukje in de berm of weiland staan, of als je er niet omheen kan loop je een stukje terug.
Of zie ik dat verkeerd, ik woon zelf op een dorp das natuurlijk wel een stuk rustiger als de stad maar ben wel nieuwschierig hoe jullie het oplossen als je een andere hond dan tegenkomt.
Ik kan Hera gelukkig zelf beletten te bijten door haar omhoog te hijsen en haar kop met 2 handen stevig vast te houen zodat ze in een soort houdgreep staat.
Natuurlijk zoek ik zelf geen honden met haar op, als ik in de verte iemand met een loslopende hond zie draai ik om of neem een zijpad. Tenzij ik de betreffende hond ken en weet dat die niet komt aanrennen/ onder apel staat.
Maar helaas gebeurd het toch afentoe dat een vreemde hond ons ziet en van ver aan komt racen omdat die gezellig wil komen snuffelen.
Het gebeurd mij gelukkig zelden maar in het najaar van 2010 overkwam het mij in korte tijd 3x.
1x schoot een hondje uit zijn bandje en kwam vrolijk aanrennen. Nu zie ik dat dan al snel gebeuren en heb ik Hera dus direct in de houdgreep.
2e x kwam er vanaf een parkeerterrein een jonge labrador pup aanracen die totaal niet luisterde. Die eigenaar kreeg zijn hond ook niet te pakken want die krioelde om Hera en mij heen want die pup wilde maar 1 ding en dat was Hera's bek likken.
de 3e x was hier een straat verderop. Hondje kwam de garage uitgevlogen. Die man kent Hera, weet dat ze agressief is. Houdt altijd keurig zijn hond bij zich maar die keer liet zijn vrouw per ongeluk de deur openstaan, net toen ik langskwam.
Ook hier geen schade omdat ik Hera dus kan beletten te bijten.
Maar na die 3e x zat bij mij de schrik er echt goed in. In al die jaren (Hera is 8 jaar) had ik dit nog nooit zo meegemaakt. Wel dat vreemde honden aankomen rennen maar tot dan toe waren die honden niet achtelijk en hielden ze het een paar meter voor ze bbij Hera waren voor gezien.
Deze 3 honden dus niet. Die springen tegen Hera aan, wilden haar bek likken en eignaren die hun hond gewoon niet te pakken kregen.
Ik heb Hera toen geprobeerd uit te laten met een muilkorf zodat ik zelf weer ontspannen zou lopen want wat ik zei; de schrik zat er goed in bij mij. Overal was ik aan het loeren of er niet een hond aan kwam rennen vanuit een tuin. Plekken waar ik normaal iedere dag liep durfde ik niet meer te komen.
Maar goed, Hera liep met muilkorf al trillend en bibberend naast mij, kwijlen van zwaar hijgen en dat wat zij het liefste doet; ballen/stokken sjouwen kon niet meer. Ik liep met een 'dooie' hond naast mij ipv met een hyper herdertje.
Ik rij een aantal avonden per week naar een industrieterrein waar water en zand is waar ze heerlijk kan rennen en doen en thuis wandel ik op de overzichtelijke plekken en let extra goed op.