Zoek stok! schreef:mariaa schreef:
Voor onze eerste pup heb ik ook een bench gebruikt, in het begin best veel. Niet omdat ik geen tijd/zin had om op te letten ( ik was de eerste maanden beschikbaar voor haar

) niet omdat ze ooit iets heeft gesloopt, niet om haar zindelijk te krijgen maar puur voor haar verplichte rust.
Het is een hondje dat super snel overprikkeld is en reactief reageerd op alles, het was gewoon zielig om te zien dat ze nooit te rust vond om te slapen.
De bench heb ik gebruikt als een soort baby "inbakenen", juist een kleine veilig holletje ( drie kanten dicht) zorgde voor een accute overgaven aan de rust, ze heeft er veel aangehad
En toch blijf ik er in geloven dat een pup dat ook uit zichzelf leert. Izzie heeft nooit in een bench gezeten, behalve op wedstrijden. Ja, dat was even druk in het begin. Maar ze vond zelf een ritme. Ik heb haar nooit verplicht laten rusten. Het is toch een vreemde gedachte dat een dier dat niet zonder kooi zou kunnen leren? Nou heb ik de luxe dat ik vier weken fulltime thuis was, geen kinderen heb etc. Dat maakt het voor mij heel goed te doen.
Ik denk zeker dat puppies ook zelf hun een eigen ritme en rust kunnen vinden.
Sybil ging bijvoorbeeld op een geven moment strak onder de bank liggen als ze overprikkeld was. Nu nog ligt ze vaak onder de bank als ze heel moe is en ze haar draai niet kan vinden, ze propt zich er echt onder en ligt dan helemaal vast
Ik was door omstandigheden het eerste half jaar thuis en had mijn handen echt vrij voor Sybil, daar heeft het niet aan gelegen dat ik toch heb gekozen voor een bench.
Sybil was niet alleen druk ( want dat vind ik eigenlijk normaal gedrag voor pups en jonge honden) maar heel snel overprikkeld; blaffen, bijten, ogen die alle kanten uit schoten, staart jagen etc. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen heb gekozen om haar ritme en rust te gaan bepalen. Ik had niet zoveel zin om dit aan te laten modderen. Door dit helemaal over te nemen bracht veel rust.
Het gebruik van een bench is een vrijheidsbeperkend middel. Je kunt zelfs spreken van een machtsmiddel, de mens bepaald namelijk wanneer je een hond opsluit. Dat is nogal een grote verantwoordelijkheid om hier dus gebuik van te maken.
Om nog verder te filosiferen; honden zijn in alles afhankelijk van mensen! Ze hebben geen rechten en kunnen niet voor zichzelf opkomen...
Reden genoeg om zo veel mogelijk bewust keuzes te maken in het belang van de honden, en wat dat is vult iedereen weer anders in.
Ik hoop dat mensen door dit soort discussies bewuster zijn wat ze doen en waarom, dan is er weer een hoop gewonnen