Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe leer ik mijn hond het commando aandacht?

Moderator: moderatorteam

koda
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Berner sennen

hoe leer ik mijn hond het commando aandacht?

Ongelezen bericht door koda »

Hoe kan het beste mijn berner sennen pup van 6 maanden het commando aandacht aanleren?
Als ik met Koda een rondje aan het lopen ben door de wijk en het commando "kijk eens" geef, reageert
hij hier 7 van de 10 keer op (dus dat gaat wel redelijk goed) maar zodra we op onbekend terrein komen en
hier hebben ook nog eens konijn gelopen en gekeuteld, nou dan kan je het echt vergeten maar meneer heeft
dan 0,0 aandacht voor mij. (het zijn natuurlijk ook wel lekkere luchtjes, maar ja voor mij erg vervelend)
Op de puppycursus hebben wij dit niet geleerd dus heb het zelf proberen aan te leren maar waarschijnlijk niet
op de juiste manier omdat hij alleen reageert als het hem uitkomt.
Wie heeft er tips voor mij om dit commando goed aan te leren?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: hoe leer ik mijn hond het commando aandacht?

Ongelezen bericht door sirene »

Met de clicker, klikken voor oogcontact en dan het commando er aan koppelen. Eerst binnen en dan buiten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Bij mij is de naam roepen aandacht..
Dit doe ik door het snoepje eerst te houden voor mijn gezicht en dan pas te geven.
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

sirene schreef:Met de clicker, klikken voor oogcontact en dan het commando er aan koppelen. Eerst binnen en dan buiten.
Zo zou ik het ook doen !
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

koda schreef:Hoe kan het beste mijn berner sennen pup van 6 maanden het commando aandacht aanleren?
Als ik met Koda een rondje aan het lopen ben door de wijk en het commando "kijk eens" geef, reageert
hij hier 7 van de 10 keer op (dus dat gaat wel redelijk goed) maar zodra we op onbekend terrein komen en
hier hebben ook nog eens konijn gelopen en gekeuteld, nou dan kan je het echt vergeten maar meneer heeft
dan 0,0 aandacht voor mij. (het zijn natuurlijk ook wel lekkere luchtjes, maar ja voor mij erg vervelend)
Op de puppycursus hebben wij dit niet geleerd dus heb het zelf proberen aan te leren maar waarschijnlijk niet
op de juiste manier omdat hij alleen reageert als het hem uitkomt.
Wie heeft er tips voor mij om dit commando goed aan te leren?
Allereerst het commando oefenen in een omgeving met weinig prikkels en dan steeds wat meer prikkels toevoegen. Niet gelijk van de huiskamer naar het bos en daar hetzelfde verwachten ;).
Je kunt voor zijn aandacht ook een paar stappen achteruit doen, hij moet dan wel reageren en kijkt hij vanzelf even naar jou om te zien wat er aan de hand is. Kijken = klick + koekje, en dat zal hij heel snel door hebben.
Deze methode gebruik ik zelf ook om in 'stressvolle' situaties aandacht en rust er in te trainen.
Afbeelding
Iedere dag feest!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Dit is trouwens het allereerste wat ik bij iedere nieuwe hond aanleer. Pup of volwassen. Zonder aandacht kun je namelijk niets trainen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Bij Dumas heb ik op aandacht getraint door zijn naam + let op te zeggen. Kijken = koekje. Buiten, als ik aandacht vraag en ik krijg het niet dan blijf ik net zo lang stil staan tot hij kijkt. En dan belonen. En het gaat best aardig :)
koda
Vaste gebruiker

sirene schreef:Met de clicker, klikken voor oogcontact en dan het commando er aan koppelen. Eerst binnen en dan buiten.
Even voor de duidelijkheid:
Dus eerst wachten (zonder iets te zeggen) totdat hij naar je kijkt en zodra hij kijkt klikken en dan gelijk het commando geven bv "kijk eens" of eerst het commando geven en dan als hij kijkt klikken?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik ook, maar daarbij maak ik ook graag gebruik van een spiegel. Op die manier kijk je zelf niet naar de hond, maar kun je wel zien of deze naar jou opkijkt.
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Mag ik vragen waarom je er een commando aan wilt koppelen?

Ik zou namelijk clickeren of belonen als de hond uit zichzelf aandacht geeft, anders leer je de hond alleen aandacht te geven wanneer jij dat van de hond vraagt.
koda
Vaste gebruiker

Fafo schreef:Mag ik vragen waarom je er een commando aan wilt koppelen?

Ik zou namelijk clickeren of belonen als de hond uit zichzelf aandacht geeft, anders leer je de hond alleen aandacht te geven wanneer jij dat van de hond vraagt.
Daar zit inderdaad wat in, hoe heb jij het je hond(en) aangeleerd? en als ze met andere dingen bezig zijn en je wilt hun aandacht hoe pak je dat dan aan?
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

als je de hond ``vrij``geeft, en hij mag even doen wat hij zelf wil, maar er komt een situatie dat je voor de veiligheid toch de aandacht wilt, zul je toch de aandacht weer terug moeten krijgen.

ik leer honden als ze hier komen dit ook het eerst aan. ik combineer de clicker methode en de methode van het brokje tussen je eigen ogen houden. door het brokje naar je ogen te brengen lok je het goede gedrag al uit. kijkt de hond je dan aan, dan klik ik, en geef een brokje uit mijn andere hand. dus niet het brokje wat je voor je ogen houdt. het moet duidelijk zijn dat je klikt voor oogcontact. niet omdat hij het brokje volgt.

je moet de oefening herhalen, maar dan zal het kwartje vlug vallen. ik zeg ook het commando ``let op``. geleerd op klikker/basis cursus.
koda
Vaste gebruiker

Bedankt voor alle tips!
Heb ondertussen een clicker gekocht dus we gaan hier eens flink mee oefenen!

Jullie horen er nog van.....
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik zie niet zo wat daar mis mee is?
Ik heb graag aandacht van mijn hond, maar ik hoef ook geen hond die mij de hele weg in de ogen kijkt, daar lijkt me voor dat beest ook weinig aan trouwens ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ήυs

renee-uk schreef:

Ik heb graag aandacht van mijn hond, maar ik hoef ook geen hond die mij de hele weg in de ogen kijkt, daar lijkt me voor dat beest ook weinig aan trouwens ;)
Je hond zal je ook echt niet heel de weg in de gaten houden maar hij zal wel op jou letten ipv andersom ;)
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Fafo schreef:
renee-uk schreef:

Je hond zal je ook echt niet heel de weg in de gaten houden maar hij zal wel op jou letten ipv andersom ;)
Lynn houdt mij tijdens het wandelen ook in de gaten, maar soms is het makkelijk als ik de aandacht kan vragen, omdat er bijvoorbeeld een fietser aan komt, of een aangelijnde hond (etc). Een aandachtscommando is altijd makkelijk vind ik, dat is voor mij ook 1 van de eerste commamdo's die ik aanleer.

Ik begin altijd met brokje onder mijn kin terwijl hond voor mij zit. Bij oogontact (dus niet naar brokje kijken!) brokje erin. Na een paar keer commando toevoegen en zodra dit goed gaat in verschillende posities oefenen (hond naast je, tijdens het lopen etc.) Het belangrijkste is hiermee dat het commando (bij mij "kijk") echt de moeite waard is om aandacht aan te geven, probeer dus uit te vinden wat voor jou hond een goede beloning is (de ene hond doet alles voor een droog koekje, terwijl je bij een andere hond wat meer uit de kast moet halen :wink: ). Uiteraard oefen je dit ook eerst op in een prikkelarme omgeving (thuis!) en later bouw je dit uit naar plaatsen waar wat meer afleiding is.

Voor het in de gaten houden tijdens het wandelen wil het nog wel eens helpen om je af en toe te verstoppen als de hond even niet oplet. Vaak weet de hond niet hoe snel hij je moet gaan zoeken.
Af en toe een speeltje tevoorschijn halen als de hond even bij je komt kijken zorgt vaak ook voor oplettendheid, want wie weet komt dat speeltje straks weer!

Succes ermee!
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Fafo schreef:
renee-uk schreef:

ja dat snap ik, maar de aandacht die ik vraag en aanleer door het clickeren is wel een andere aandacht dan tijdens het wandelen zn baasje in de gaten houden.
Dat is iets dat ik ze spelenderwijs aanleer vanaf het moment dat ik ze heb en ja mijn honden letten wel de hele weg op mij, alleen kijken ze me daar niet voortdurend bij in de ogen ;)
Als ik aandacht vraag (bij mij is dat 'let op' ) is oogcontact de bedoeling en dat hoeft ie van mij echt niet als we lekker aan het lopen zijn.
Dus ik zie nog steeds niet wat er mis is met een commando koppelen aan het aankijken als het gaat over aandacht vragen van je hond, integendeel ik vind dat juist zeer gewenst.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ήυs

@ TS

Ik weet wel een goede aandachtsoefening :)

Het is altijd wel nuttig om je hond te leren om op commando oogcontact met je te zoeken, maar ook zeker belonen als de hond aandacht uit zichzelf geeft, zodat hij dus niet alleen aandacht geeft wanneer jij dit van hem vraagt.

Natuurlijk kan de aandachtsoefening op veel momenten thandig zijn, en de oefening vormt de basis voor iedere goede interactie met je hond. Je hond zal wel moeten leren dat het aankijken plezierig is en niet dreigend.

In deze oefening bevindt de hond zich voor je, hij mag staan of zitten, dit maakt niet zoveel uit.

1. Je hond bevindt zich voor jou, je noemt de naam van de hond en geeft een beloning zodra hij oogcontact maakt. Dit een paar keer herhalen.
2. Zelfde als 1 maar nu met commando (let op bvb) tijdsduur langzaam opvoeren.
3. Als 2, maar nu ga je een beetje bewegen zonder je te verplaatsen dus op je plaats bewegen, en kijken of de hond blíjft kijken.

De beweging kun je uitbouwen naar langzaam achterwaarts, om de hond heen, naar de zijkant enz.
Ook zou ik voor jezelf je criterium goed in de gaten houden, als de hond al 4 seconden aan 1 stuk je aan kan kijken, zou ik niet weer terug gaan naar 3, want hij kan het. Dus verhogen met kleine stapjes.

Nog wat uitleg wat bij de oefening hoort.

Bij 1. heb je je beloning in je linkerhand en je lijn (eventueel) in je rechterhand. Beide handen zijn onder je kin en tegen je lichaam. Je kijkt naar de hond en noemt de naam. Terwijl de hond kijkt gaat de beloning erin. Het is moeilijk uit te leggen maar wel belangrijk: Laat bij het geven van de beloning de beloning níet zien, dus met dichte hand snel naar beneden in een rechte lijn en koekje erin. Als je het koekje steeds laat zien, gaat hij die volgen ipv dat hij je aan blijft kijken. Dus je timing is belangrijk, dat je het koekje geeft als de hond echt nog naar je kijkt.

Als je het lastig vindt zo, kan ik het voor doen met mijn honden en filmen zodat je de gehele oefening ziet. Als je deze oefening graag wil gebruiken.

Oh en belangrijk, bij elke nieuwe stap de tijdsduur dus opbouwen, je criterium stellen dus!
Ήυs

renee-uk schreef:
Fafo schreef:
renee-uk schreef:Ik zie niet zo wat daar mis mee is?
ja dat snap ik, maar de aandacht die ik vraag en aanleer door het clickeren is wel een andere aandacht dan tijdens het wandelen zn baasje in de gaten houden.
Dat is iets dat ik ze spelenderwijs aanleer vanaf het moment dat ik ze heb en ja mijn honden letten wel de hele weg op mij, alleen kijken ze me daar niet voortdurend bij in de ogen ;)
Als ik aandacht vraag (bij mij is dat 'let op' ) is oogcontact de bedoeling en dat hoeft ie van mij echt niet als we lekker aan het lopen zijn.
Dus ik zie nog steeds niet wat er mis is met een commando koppelen aan het aankijken als het gaat over aandacht vragen van je hond, integendeel ik vind dat juist zeer gewenst.
Vind ik ook, maar veel mensen maken wel de fout om alleen aandacht te vragen als zij dat vragen, terwijl je de hond ook moet leren uit zichzelf aandacht te geven. Vandaar dat ik dat zei.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”