Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe doen jullie dat? Fokkersvoorwaarden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Hoe doen jullie dat? Fokkersvoorwaarden

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik ben wel benieuwd. Ik wil over een tijdje wel een reu aanschaffen waar ik mee kan showen en eventueel kan gebruiken als dekreu, voor o.a. mijn dames.
Afhankelijk natuurlijk van wat er geboren wordt waar en uit welke combinatie. Maar zelf wil ik er momenteel niks bij hebben. 5 is meer dan genoeg.
Zeker zolang Sorbonne leeft, wil ik er hier geen reu bij hebben, en daarnaast moet ik ook wel plek overhouden in huis voor als en indien er ooit een pup terug geplaatst zou worden (waar ik uiteraard niet op hoop). Maar feit is wel dat ik graag een reu zou hebben ook.

Alleen vraag ik me af hoe jullie dat doen. Kijk als ik zelf een nest heb liggen kan ik bij pupkopers informeren of die daar interesse in hebben. Maar het gaat juist dan om een
reu uit totaal andere lijnen, en dus niet van 1 van de honden hier uit een nest. Schaffen jullie de pup dan aan, en kijken dan naar plekken waar je die kwijt zou kunnen?
Of zorg je op voorhand dat je een adres hebt waar die gelijk heen kan? En hoe kom je aan die adressen? Oproep op je website plaatsen?
Bij ons is het niet zo dat er geregeld gemaild wordt voor pupaanvragen. Dat gebeurd eigenlijk pas op het moment dat er een melding is van een nest wat je verwacht.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Hoe doen jullie dat? Fokkersvoorwaarden

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Even wachten.. ik snap 'm niet denk ik..

Je wilt een reu kopen "ergens".. die dan op jouw naam laten overschrijven bij de RvB en dan "uit plaatsen"?
Zou de fokker waar je die reu koopt daarmee akkoord gaan? Zou die niet heel beslist kennis willen maken met het gezin waar die hond gaat wonen? Nou ZOU je dat natuurlijk bij die fokker kunnen verzwijgen, maar of dat nou handig is?

Of bedoel je dit niet en wil je de reu gewoon bij jou thuis laten wonen te zijner tijd?

Suzanne
Suuz!
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Even wachten.. ik snap 'm niet denk ik..

Je wilt een reu kopen "ergens".. die dan op jouw naam laten overschrijven bij de RvB en dan "uit plaatsen"?
Zou de fokker waar je die reu koopt daarmee akkoord gaan? Zou die niet heel beslist kennis willen maken met het gezin waar die hond gaat wonen? Nou ZOU je dat natuurlijk bij die fokker kunnen verzwijgen, maar of dat nou handig is?

Of bedoel je dit niet en wil je de reu gewoon bij jou thuis laten wonen te zijner tijd?

Suzanne
Dat bedoel ik dan inderdaad ;) en uiteraard gaat dan alles in overleg met de desbetreffende fokker ;).
Ik ga er vanuit dat we daar samen wel uit komen. :wink:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Kun je niet die fokker die je op het oog hebt contacteren dat die bij pupkopers informeert of er interesse is?
Bij een reu moet dat niet heel moeilijk zijn, gok ik zo.
Suuz!
Zeer actief

MissDorien schreef:Kun je niet die fokker die je op het oog hebt contacteren dat die bij pupkopers informeert of er interesse is?
Dat is heel erg afhankelijk van waar die fokker zit, ik kijk namelijk niet alleen in Nederland ;) en als het een pup uit bijv amerika of eh finland zou worden,
dan is de kans niet heel groot dat ze veel aanvragen uit Nederland hebben van pupkopers, aangezien er hier ook genoeg fokkers zitten.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ah, ik snap! ;-)

Ik vind het idee van MissDorien nog niet zo gek ;-)
Dat pupkopers de reu "krijgen" maar niet op hun naam....

Ik zou dat geloof ik open en eerlijk gaan bespreken met de fokker waar je een reu van op het oog hebt / gaat krijgen, hoe die daarin staat en of die mogelijkheden ziet, evt co-ownerschap met een "pupkoper" of de fokker zelf?

Suzanne
Suuz!
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Ah, ik snap! ;-)

Ik vind het idee van MissDorien nog niet zo gek ;-)
Dat pupkopers de reu "krijgen" maar niet op hun naam....

Ik zou dat geloof ik open en eerlijk gaan bespreken met de fokker waar je een reu van op het oog hebt / gaat krijgen, hoe die daarin staat en of die mogelijkheden ziet, evt co-ownerschap met een "pupkoper" of de fokker zelf?

Suzanne
Dat zou inderdaad leuk zijn als die fokker dan in Nederland / Duitsland of Belgie zit, wat nog aan te rijden is ;)
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Suuz! schreef:
MissDorien schreef:Kun je niet die fokker die je op het oog hebt contacteren dat die bij pupkopers informeert of er interesse is?
Dat is heel erg afhankelijk van waar die fokker zit, ik kijk namelijk niet alleen in Nederland ;) en als het een pup uit bijv amerika of eh finland zou worden,
dan is de kans niet heel groot dat ze veel aanvragen uit Nederland hebben van pupkopers, aangezien er hier ook genoeg fokkers zitten.
Hmm, ja, snap ik.
Misschien kun je mensen die bij jou aankloppen voor een pup jouw idee gewoon voorleggen?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik begrijp steeds minder van het fokkerswereldje vrees ik :denken:

Jij wil een pup aanschaffen bij een fokker die jou niet kent maar die er wel op moet vertrouwen dat jij dan voor dat hondje een goed plekje zoekt?
Ik weet het niet hoor, maar ik vind dat best een beetje raar en als ik die fokker was deed ik dat mooi niet.

Ik bedoel, ik ken je een beetje en heb er het volste vertrouwen in dat dat dan ook inderdaad een goed plekje zou worden, maar dat vertrouwen kun je toch niet verwachten bij iemand die jou niet kent?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Suuz!
Zeer actief

renee-uk schreef:Ik begrijp steeds minder van het fokkerswereldje vrees ik :denken:

Jij wil een pup aanschaffen bij een fokker die jou niet kent maar die er wel op moet vertrouwen dat jij dan voor dat hondje een goed plekje zoekt?
Ik weet het niet hoor, maar ik vind dat best een beetje raar en als ik die fokker was deed ik dat mooi niet.

Ik bedoel, ik ken je een beetje en heb er het volste vertrouwen in dat dat dan ook inderdaad een goed plekje zou worden, maar dat vertrouwen kun je toch niet verwachten bij iemand die jou niet kent?
Wie zegt dat die fokker mij niet kent? ;) En wie zegt dat ik er niet heen ga ook al is het buitenland om kennis te maken als diegene mij niet kent ;)
of er niet naar toe zou gaan om de pup op te halen? Ik vraag toch niet of ze hem ongezien op het vliegtuig zet? Dat zet ik iig nergens neer.
Suuz!
Zeer actief

MissDorien schreef:
Suuz! schreef:
Hmm, ja, snap ik.
Misschien kun je mensen die bij jou aankloppen voor een pup jouw idee gewoon voorleggen?
Dat is inderdaad een optie, maar wat ik al zei, vaak komen de aanvragen dus pas op het moment dat we een dekmelding of verwachting van dekking op de site neerzetten ;).

Nu kan dat misschien best te combineren zijn met een volgend nest hoor, want het hoeft niet van vandaag op morgen :) maar ik vroeg me gewoon af hoe anderen dat aanpakken.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Suuz! schreef:
renee-uk schreef:Ik begrijp steeds minder van het fokkerswereldje vrees ik :denken:

Wie zegt dat die fokker mij niet kent? ;) En wie zegt dat ik er niet heen ga ook al is het buitenland om kennis te maken als diegene mij niet kent ;)
of er niet naar toe zou gaan om de pup op te halen? Ik vraag toch niet of ze hem ongezien op het vliegtuig zet? Dat zet ik iig nergens neer.
Ja maar door een bezoekje leer je iemand niet kennen natuurlijk, iemand die wel slechte bedoelingen heeft zet dan ook zn beste beentje voor ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Suuz!
Zeer actief

renee-uk schreef:
Suuz! schreef:

Ja maar door een bezoekje leer je iemand niet kennen natuurlijk, iemand die wel slechte bedoelingen heeft zet dan ook zn beste beentje voor ;)
Dat kan, maar het is niet zo dat omdat mensen in het buitenland wonen, we elkaar nooit spreken ;) er bestaat zoiets als internet / e-mail enz.
Daarnaast kon ik ook prima pupkopers bij een eerste gevoel afwijzen. En als fokker kan je uiteraard ook om je heen vragen bij andere fokkers in NL wat zijn / haar reputatie is ;)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik denk dat je die pupverzorger het best in je eigen omgeving kunt zoeken, familie, vrienden. Of toevallig tegen het lijf moet lopen op de show of wandeling. Gericht er naar zoeken lukt denk ik niet. De mensen moeten eerst gevoel voor het ras hebben en dan met jouw plan in zee willen gaan of jou een plezier willen doen door een leuke hond in huis te nemen. Je kunt wel op je site iets zetten dat je voor een veelbelovende showreu een speciaal plekje zoekt, toch? Dan kun je als er reacties komen tekst en uitleg geven.
Suuz!
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Ik denk dat je die pupverzorger het best in je eigen omgeving kunt zoeken, familie, vrienden. Of toevallig tegen het lijf moet lopen op de show of wandeling. Gericht er naar zoeken lukt denk ik niet. De mensen moeten eerst gevoel voor het ras hebben en dan met jouw plan in zee willen gaan of jou een plezier willen doen door een leuke hond in huis te nemen. Je kunt wel op je site iets zetten dat je voor een veelbelovende showreu een speciaal plekje zoekt, toch? Dan kun je als er reacties komen tekst en uitleg geven.
Dat heb ik inderdaad ook zitten overwegen ;).... familie en vrienden, maar helaas zijn de meesten niet echt hond-minded... al helemaal niet 'ik kan niet loslopen' hond minded ;) hahaha...

Ach ik ga wel eens her en der een balletje opgooien. Maar inderdaad een melding op mijn site kan nooit kwaad denk ik ;).
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jij 1 van mij ik 1 van jou tralalalalalala :lekkerpuh:

ik zou idd op je site iets zetten, dat als mensen geïnteresseerd zijn in een reutje, ze contact op kunnen nemen voor verdere uitleg, stel dat je iemand zo kunt vinden, kunt leren kennen en wellicht dan samen op bezoek gaan bij het nest waar je in geïnteresseerd bent, niet geschoten altijd mis natuurlijk ;)
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Je had iets eerder moeten zijn dat had Marlou misschien nog plek gehad........of vraag eens of ze een zus heeft ;-)

Is er niet iemand die al een pup van je heeft die een tweede overweegt ?
Of samen met een andere fokker een interessante reu aankopen die wel plek voor een reu heeft ?( of wellicht heeft die fokker iemand die een reu zoekt en hem op voorwaarden in huis zou willen nemen )

Succes in elk geval en ik volg het uiteraard ;-)
Sandra
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik begrijp niet zo goed waarom je dat zou willen, een reutje kopen die je vervolgens bij een gastgezin parkeert in de hoop dat hij dusdanig uitgroeit dat hij voor shows en fokken geschikt zou zijn, en dan ook gebruikt kan worden voor je teefjes,qua exterieur en karakter.
En dan maar hopen dat het gastgezin helemaal met jou op 1 lijn zit en met de hond omgaat op een manier die jou aanstaat.
Ik vind dat behoorlijk wat onzekere factoren persoonlijk. Zelf zou ik gewoon geen eigen reu nemen in de situatie waar je nu zit, waarbij je de pup moet uitplaatsen omdat je er zelf geen plaats voor hebt thuis.
Dan kun je toch beter gewoon een goede reu zoeken tzt voor je teefjes en die gebruiken?
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Ik heb in de afgelopen drie jaar twee reuen verkocht naar Zweden en Zwitserland, dat waren reuen die voor de fokkerij ingezet zouden gaan worden, het kooikerhondje is een nederlands ras, en de fokkers die deze reuen kochten, zochten naar uibreiding van hun foklijnen. Vroeger kwamen ze voor dekkingen naar Nederland, dat doen ze nog steeds, maar ze konden het zich nu ook veroorloven om zelf een dekreu aan te schaffen. Beide fokkers hebben zelf alleen maar teven, en hebben de reu uitgeplaatst bij vrienden, c.q. kennissen. Alle kosten (aanschaf, enting, gezondheidsonderzoeken, shows) zijn voor rekening van de fokker. Beide reuen hebben een leuk, sportief leven bij hun "gastgezin", en als de fokker wilt dat de reu dekt, dan gaat die er met een teef (of een teef van een andere fokker) naartoe voor de dekking.
De reu die naar Zwitserland is gegaan, is nieteens door de fokker opgehaald, maar door het "gastgezin". Zodoende wist ik als fokker ook waar mijn pup naartoe ging.

Ik vind dit een prima oplossing. Ik denk dat deze reuen een heel fijn leven hebben, tussen alleen maar teven leven heeft best nadelen, want er is altijd wel wat loops, dan moet de reu weer apart enz. En er kunnen geen ongeplande dekkingen plaatsvinden.

Je moet alleen een geschikt "gezin" vinden, die hier aan mee wil werken, maar ik denk dat dat beter te realiseren is, dan een fokteef uit zetten.
Groetjes van Margo
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

LongFields schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je dat zou willen, een reutje kopen die je vervolgens bij een gastgezin parkeert in de hoop dat hij dusdanig uitgroeit dat hij voor shows en fokken geschikt zou zijn, en dan ook gebruikt kan worden voor je teefjes,qua exterieur en karakter.
En dan maar hopen dat het gastgezin helemaal met jou op 1 lijn zit en met de hond omgaat op een manier die jou aanstaat.
Ik vind dat behoorlijk wat onzekere factoren persoonlijk. Zelf zou ik gewoon geen eigen reu nemen in de situatie waar je nu zit, waarbij je de pup moet uitplaatsen omdat je er zelf geen plaats voor hebt thuis.
Dan kun je toch beter gewoon een goede reu zoeken tzt voor je teefjes en die gebruiken?
Mee eens. Als ik een hond in huis zou halen, dan is het er eentje die ik zelf uitkies, niet een die een fokker uitkiest omdat het voor een fokker in de toekomst misschien wel een mooie dekreu zou kunnen worden. Want stel dat dat niet lukt, dan heb je wel iemand opgezadelt (negatief uitgedrukt) met een hond die die persoon ook al niet zelf heeft uitgekozen.
En dan heb ik het niet eens over het vinden van iemand die ook nog over de opvoeding dezelfde ideëen heeft als jou.
Succes, ik hoop dat het je lukt.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Waarom wil je een dekreu in 'eigen beheer' aankopen?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Suuz!
Zeer actief

Badu schreef:Waarom wil je een dekreu in 'eigen beheer' aankopen?
O.a Omdat ons reuen bestand niet heel erg groot is ;)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Wil je het dan om hem als dekreu in te zetten voor andere fokkers, of sec voor jezelf?
Afbeelding

Suuz!
Zeer actief

Badu schreef:Wil je het dan om hem als dekreu in te zetten voor andere fokkers, of sec voor jezelf?
Dat ligt er aan. In de eerste instantie wil ik graag kijken of de reu passend is bij 1 van mijn teven, en zo ja, dan zou ik die inderdaad graag voor mijn
eigen hond(en) gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat ie niet elders meer ingezet zou kunnen worden. Want?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt mij niet handig om een dekreu als pup aan te kopen voor je eigen teven. Je weet niet hoe hij uitgroeit & of hij uiteindelijk je teef op bepaalde punten gaat compenseren. Op zoek naar een geschikte, volwassen dekreu lijkt me dan een veel betere & zekerder oplossing. Je ziet dan wat je krijgt.
Als je dat risico toch wilt nemen en uit fantastische, gewilde lijnen een reu(pup) kan kopen, een reu waar ook vraag naar is door andere fokkers, dan is het misschien wel aardig om te doen.
Enige bezwaar wat ik daar dan weer zie is dat geen enkele fokker (die ik ken dan - weet niet hoe dat met jouw ras zit) zijn beste reu of teef zomaar zou verkopen.... Je blijft dan met tweede keus achter of je hebt vreselijk mazzel... dat kan ook :wink:
Afbeelding

Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik geloof dat je iemand moet vinden die je goed kent en in de buurt woont, zodat je de hond ook vaak ziet en kan zien opgroeien.
Later is dat handig voor shows, evt. dekkingen die jij dan kan begeleiden.

Maar hoe je zo iemand vindt? Wellicht een pupkoper die een tweede wilt of iemand die contact met je opneemt. (Homepage, show en daar kun je best vermelden dat je een gastgezin zoekt, later kun je dat duidelijk maken hoe en wat.)

Ik snap het wel, als je niet veel keuze hebt als dekreuen voor je ras. En je op deze manier iets kan bereiken. Echter zou ik dan idd wel kijken naar lijnen waar andere fokkers evt. ook wat aan hebben, maar dat zou niet de doorslag geven hoor :wink:
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

Ik heb zelf 4 reutjes...maar alle leven niet bij mij.
Mijn eerste reu Elmo,heb ik zelf gefokt,woon bij kennissen waarvan hun schnauzer was overleden en hun voorgesteld of hun een reu wilde,de afspraak dat alles wat een huishond kost hun kosten zijn en alles wat betreft show en fok gebeuren is voor mij,het eventuele dekgeld zou ook voor mij zijn.Ik kon hem zelf niet gebruiken omdat mijn teefjes gen. op gen. zijn....maar hij heeft ene aantal keer buiten de deur gedekt,helemaal heeft hij niet gegeven wat hij zou moeten geven,en heb ik hem uit de fok gehaald.
Mijn 2de reutje Gwenno zit ook bij hun,ze wilde graag nog een reutje,dezelfde afspraken:)
Toen mijn zus weer toe was aan een nieuw hondje,heb ik een reutje(Gomez) gehaald uit belgië,ik heb de hond gekocht en bij hun geplaats met de bovenstaande afspraken.
Toen ik zelf een reu wilde,heb ik er 1 uit oekranië laten komen,maar met de dames was dit echt niet te doen,als ze loops waren ging hij naar mijn zus,bij Gomez,maar de dames vondne het nodig om na elkraa loops te worden zo zat Zippo dus 4 maanden bij mijn zus,2 maanden bij mij en dan weer naar mijn zus,dit was geen doen voor hem,en kreeg moeite met alleen zijn.
Wij hebben toen besloten om hem bij mijn zus te laten wonen.
Het gaat perfect zo,ik kan niet alles houden,en hun hebben een fijne huishond.
Ik zou niet zomaar bij vreemde plaatsen,zeker niet als ze ook nog eesn verder weg wonen.
Bij een hond met een trimvacht is dit natuurlijk al helemaal niet handig.
Ik moet eerlijk zeggen dat de baasjes avn de reuen dus helemaal niets aan de vachten doen,dus zolang ze naar show gaan zien er prima uit,maar als je niet meer showt of minder dan tja...schiet de vachtverzorging er vaak bij in.
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Muk schreef:
LongFields schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je dat zou willen, een reutje kopen die je vervolgens bij een gastgezin parkeert in de hoop dat hij dusdanig uitgroeit dat hij voor shows en fokken geschikt zou zijn, en dan ook gebruikt kan worden voor je teefjes,qua exterieur en karakter.
Mee eens. Als ik een hond in huis zou halen, dan is het er eentje die ik zelf uitkies, niet een die een fokker uitkiest omdat het voor een fokker in de toekomst misschien wel een mooie dekreu zou kunnen worden. Want stel dat dat niet lukt, dan heb je wel iemand opgezadelt (negatief uitgedrukt) met een hond die die persoon ook al niet zelf heeft uitgekozen.
En dan heb ik het niet eens over het vinden van iemand die ook nog over de opvoeding dezelfde ideëen heeft als jou.
Succes, ik hoop dat het je lukt.
Waarom moet je over de opvoeding dan dezelfde ideeen hebben? Het gaat er toch alleen om dat TS de reu eventueel kan gebruiken voor de fok?
Ik heb zelf meerdere keren een teef op fokkersvoorwaarden gehad van een fokker die echt totaal andere ideeen had over het omgaan met honden dan wij. Ik zie dat probleem niet.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”