Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wandelen met pup

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: wandelen met pup

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hayley84 schreef:
Suzanne123 schreef:
Hayley84 schreef:Ik heb gisteren voor het eerst gefietst (15 minuten) met Flynn, hij is bijna 6 maanden.
Geintje zeker???
Nope.

Met 12 maanden kan hij 10 mijl fietsen.
Gefeliciteerd!!!

Echt goed!!!

Net zo bizar als behendigheidswedstrijden op 1,5 jaar.

Maar, verkloot jij je hond maar lekker hoor; succes ermee!

Suzanne
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Suzanne123 schreef:
Gefeliciteerd!!!

Echt goed!!!

Net zo bizar als behendigheidswedstrijden op 1,5 jaar.

Maar, verkloot jij je hond maar lekker hoor; succes ermee!

Suzanne
Dat is helemaal niet bizar :19:

Ik weet heel goed wat ik doe dus aub, laat dat toontje maar weg.
Afbeelding
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Elke idioot beweert altijd dat ie zo goed weet wat ie doet. :19:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Het gaat niet zozeer om de afstand die de hond loopt, noch het aantal minuten, maar om wat je hondje fysiek, maar ook mentaal aankan.
Zorg ervoor dat je mogelijkheden hebt voor pauze of meedragen en let goed op je hondje.

Ik ben niet van de regels, maar heb ook mijn Shadow (hoe zwaar ook) opgetild als het teveel werd. De eerste lange boswandeling was met 17 weken, maar toen heeft hij wel even een tukkie gedaan bij een koffiebreak en hebben we hem de rest van de week rustig gehouden.

Leuke gebieden in Utrecht zou ik niet weten, maar ongetwijfeld heeft iemand hier een leuke tip.
Hayley84
Zeer actief

Inc schreef:Elke idioot beweert altijd dat ie zo goed weet wat ie doet. :19:
Last van zwangerschapshormonen?
Afbeelding
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Want dat is alles dat je kan zeggen. :cool2: I rest my case.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik heb met Skadi ook gewacht tot ze bijna een jaar was (ze is morgen jarig, en we zijn nu zo'n drie weken bezig), maar dat is puur een gevoelsmatig iets.
De rechte en gecontroleerde beweging schijnt best te kunnen vanaf een maand of 6. Heeft inderdaad te maken met groeischijven die beginnen te sluiten onder de invloed van hormonen.

Omdat Skadi aan lange wandelingen gewend is (waar ze ook de hele tijd - heen en weer - draaft in een lekker soepel tempo van ongeveer 10 km/u) ging het opbouwen van het fietsen heel snel. De eerste keer was 5 minuten. Toen hijgde ze niet eens.
Daarna een kwartiertje, en tegenwoordig fietsen we ongeveer drie kwartier. En dan heb ik nóg het idee dat ik te rustig aan doe, tijdens de korte pauze halverwege komt ze steevast met stokken aanzetten die ik dan moet gooien.
Dat doe ik niet, uiteraard. Maar ze gaat niet liggen, rommelt lekker wat rond, en heeft verder geen tekenen van oververmoeidheid.

Ik merk wel dat ze echt, écht moe wordt als we door bewoond gebied fietsen ipv door het bos.
Ze heeft dan véél meer indrukken te verwerken, dat is echt zwaar voor haar.
Ik vind dat wel iets om op te letten. Vooral als je het fietsen aan het opbouwen bent.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hayley84
Zeer actief

Inc schreef:Want dat is alles dat je kan zeggen. :cool2: I rest my case.
Jij noemt mij een idioot :19:
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

Miranda schreef:Ik heb met Skadi ook gewacht tot ze bijna een jaar was (ze is morgen jarig, en we zijn nu zo'n drie weken bezig), maar dat is puur een gevoelsmatig iets.
De rechte en gecontroleerde beweging schijnt best te kunnen vanaf een maand of 6. Heeft inderdaad te maken met groeischijven die beginnen te sluiten onder de invloed van hormonen.

Omdat Skadi aan lange wandelingen gewend is (waar ze ook de hele tijd - heen en weer - draaft in een lekker soepel tempo van ongeveer 10 km/u) ging het opbouwen van het fietsen heel snel. De eerste keer was 5 minuten. Toen hijgde ze niet eens.
Daarna een kwartiertje, en tegenwoordig fietsen we ongeveer drie kwartier. En dan heb ik nóg het idee dat ik te rustig aan doe, tijdens de korte pauze halverwege komt ze steevast met stokken aanzetten die ik dan moet gooien.
Dat doe ik niet, uiteraard. Maar ze gaat niet liggen, rommelt lekker wat rond, en heeft verder geen tekenen van oververmoeidheid.

Ik merk wel dat ze echt, écht moe wordt als we door bewoond gebied fietsen ipv door het bos.
Ik vind dat wel iets om op te letten. Vooral als je het fietsen aan het opbouwen bent.
Ik fiets op zand en bospaden want asfalt is niet goed voor de voetkussentjes.

Maar ja, wat weet ik er nou van, ik ben mijn hond aan het verkloten :cool2:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Hayley84 schreef:Ik fiets op zand en bospaden want asfalt is niet goed voor de voetkussentjes.

En je punt is?
And few will ever climb
Hayley84
Zeer actief

Miranda schreef:
Hayley84 schreef:Ik fiets op zand en bospaden want asfalt is niet goed voor de voetkussentjes.

En je punt is?
Het was een reactie op:

De onderste zin was niet aan jou gericht.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Tsja, zolang je alles met beleid doet denk ik dat het wel meevalt.
Tenslotte wandelt ze ook wel eens over de stoep.
And few will ever climb
wita-lap
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wita-lap »

Ik heb me nooit een de vijf minuten regel gehouden, vond ik ook onzin, als de pup moe wordt geven ze dat zelf wel aan, en kun je ze verder dragen,
maar ik dacht dat iedereen wel wist dat je nooit met een hond voor hun eerste jaar mag fietsen of behendigheid mag doen, dat het te veel belastend voor de heupen en ellebogen is,maar ja wie ben ik :(:
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

wita-lap schreef:maar ja wie ben ik :(:

Wita-lap
:pffff:
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Hayley84 schreef:
Miranda schreef:Ik heb met Skadi ook gewacht tot ze bijna een jaar was (ze is morgen jarig, en we zijn nu zo'n drie weken bezig), maar dat is puur een gevoelsmatig iets.

Ik fiets op zand en bospaden want asfalt is niet goed voor de voetkussentjes.

Sja, hoe muller hoe belastender voor pezen, banden en spieren, het is maar wat je wilt.....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Er is geen enkele wet die zegt dat je niet mag fietsen of geen behendigheid mag doen.

Al die regels (5 minuten per maand, niet fietsen voordat de hond 1 jaar is) zijn geheugensteuntjes om je te doen beseffen dat een hond in de groei niet overbelast moet worden.

Dat Skadi 3 weken voor haar eerste verjaardag al meeging langs de fiets lijkt me geen halszaak. Evenmin dat mijn honden, die gemaakt zijn voor sleuren en rennen, al voor hun eerste jaar kennismaken met de fiets. Zolang je maar steeds blijft letten op je hond, pauzes inlast en niet gelijk een uur onderweg bent of gaat fietsen terwijl het veel te warm is.
wita-lap
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wita-lap »

Wie heeft het hier over de wet, ik heb het over gezond verstand!
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik denk dat je inderdaad je gezond verstand moet gebruiken. 3 weken voor haar 1e verjaardag is natuurlijk anders dan al een kwartier fietsen met een pup van nog geen zes maanden! Als je alles met beleid doet en niet te veel en te snel wilt, rekening houdt met je hond én met de belastbaarheid van je hond, dan gebruik je je gezonde verstand. De belastbaarheid van een hond kun je overigens m.i. niet alleen meten aan wat je hond aan geeft, want sommige honden kennen geen rem of geven het pas laat aan. Hou er gewoon een beetje rekening mee dat het beestje nog moet groeien en dat het nog een heel leven mee moet! Waarom moet het met een half jaar al naast de fiets kunnen lopen? Omdat ie dat kan? :U: Je kunt zoveel, maar of het goed en gezond is, is een tweede.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Lief schreef:Zolang je maar steeds blijft letten op je hond, pauzes inlast en niet gelijk een uur onderweg bent of gaat fietsen terwijl het veel te warm is.
Nou dit dus.
Kijken naar de hond, met beleid te werk gaan en je nuchtere boerenverstand gebruiken.
And few will ever climb
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het ook over gezond verstand, maar dan wat minder dwingend.

Je bracht het namelijk zo stellig, alsof je ergens een boekje kunt kopen waar deze regels allemaal instaan en iedereen er dus ook van op de hoogte is en een regelrechte dierenmishandelaar als hij er dus tegenin gaat.

Helaas is niet iedereen ervan op de hoogte. Hoe vaak ik geen mensen zie fietsen met fikkie terwijl het warmer is dan 25 graden. Die mensen hebben echt het beste met fikkie voor hoor, maar weten het echt niet.
Dan kun je reageren door ze stom te noemen, maar meestal zijn mensen dan wat minder ontvankelijk voor de echt wel van toepassing zijnde argumenten.

Ik heb liever dat mensen een keuze maken op basis van de redenen waarom we liever een hond iets niet laten doen met een bepaalde leeftijd of onder bepaalde omstandigheden, dan alleen aan te geven dat iets niet mag met een bepaalde leeftijd/ omstandigheid. Daardoor kun je ook specifieker kijken naar je eigen hond en zijn fysieke/mentale volwassenheid.
Hayley84
Zeer actief

Tja ieder zijn ding.
Ik overbelast mijn hond niet. :roll: :neenee:

Ik heb 1x 15 minuten met hem gefietst om hem te laten wennen en zal dat 1x per week of per 2 weken doen.
Ik fiets niet door mul zand (lijkt me ook moeilijk fietsen) maar normale harde zandpaden zodat zijn voetkussentjes het niet zwaar te verduren krijgen. En nee ik fiets niet met 20 graden of warmer.

Verder doen we een paar keer per week flirtpole in het bos of op een veld.
En eens in de paar weken een hike van een kilometer of 10.
De dagelijkse wandelingen bestaan uit 3x 30-45 minuten.

Doe ik dit niet dan heb ik een onhandelbare stuiterbal in huis die barst van de energie.
Bovendien denk ik dat het beter voor een opgroeiende hond is om bovenstaande dingen te doen dan wandelingetjes van 10 minuten waardoor ze niks gewend zijn.
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

wita-lap schreef:Ik heb me nooit een de vijf minuten regel gehouden, vond ik ook onzin, als de pup moe wordt geven ze dat zelf wel aan, en kun je ze verder dragen,
maar ik dacht dat iedereen wel wist dat je nooit met een hond voor hun eerste jaar mag fietsen of behendigheid mag doen, dat het te veel belastend voor de heupen en ellebogen is,maar ja wie ben ik :(:
Behendigheid is imho inderdaad te belastend voor het 1e jaar omdat de hond dan veel moet springen.

Fietsen is ideaal, de hond maakt een rechtlijnige beweging, maakt geen gekke sprongen etc

Ik snap niet dat mensen er zo tegen zijn om voor 12 maanden te gaan fietsen maar ondertussen wel vrolijk balletjes gooien met hun pup waarbij ze rare bewegingen maken zoals hard afremmen, scherpe bochten maken etc ....
Afbeelding
luna2906
Zeer actief

Hayley84 schreef:Tja ieder zijn ding.
Ik overbelast mijn hond niet. :roll: :neenee:

Ik heb 1x 15 minuten met hem gefietst om hem te laten wennen en zal dat 1x per week of per 2 weken doen.
Ik fiets niet door mul zand (lijkt me ook moeilijk fietsen) maar normale harde zandpaden zodat zijn voetkussentjes het niet zwaar te verduren krijgen. En nee ik fiets niet met 20 graden of warmer.

Verder doen we een paar keer per week flirtpole in het bos of op een veld.
En eens in de paar weken een hike van een kilometer of 10.
De dagelijkse wandelingen bestaan uit 3x 30-45 minuten.

Doe ik dit niet dan heb ik een onhandelbare stuiterbal in huis die barst van de energie.
Bovendien denk ik dat het beter voor een opgroeiende hond is om bovenstaande dingen te doen dan wandelingetjes van 10 minuten waardoor ze niks gewend zijn.
Wie heeft het hier over wandelingen van 10 minuten? Ik niet in ieder geval. Ik persoonlijk vind alleen dat je teveel wilt met een pup van 6 maanden. Er zit een grote afstand tussen wandelingen van 10 min en dat wat jij met de hond doet, ik zou voor een middenweg kiezen. Ik vind het overigens opvallend dat je de voetkussentjes zo ontziet, maar maak je je niet druk dan om de belasting van gewrichten en pezen? Hoe weet je trouwens dat je je hond niet overbelast? Bij onze hond had ik dat in ieder geval niet aan onze hond kunnen merken, want die gaat door tot ze erbij neer valt. Ook dat was zo'n stuiterbal, maar dat hebben we op andere manieren opgelost...
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

wita-lap schreef:maar ik dacht dat iedereen wel wist dat je nooit met een hond voor hun eerste jaar mag fietsen of behendigheid mag doen, dat het te veel belastend voor de heupen en ellebogen is,maar ja wie ben ik :(:
Behendigheid is wel van een andere orde dan fietsen. Fietsen is een gecontroleerde rechte beweging die lang niet zo belastend is als behendigheid.
En het is gewoon een feit dat met 6 maanden de groeischijven beginnen te sluiten.

Dat ik - of jij, of wie dan ook - het gevoelsmatig geen prettig idee vindt om met een jonge hond van 6 maanden te fietsen, wil niet zeggen dat het ook feitelijk slecht voor die hond is.

Ik bedoel, je mag er wel een kwartier mee wandelen, toch?
En moet dat echt in een tempo dat onder de 5 km/u ligt?
Dat doet geen enkele jonge hond als ze loslopen.
Dat draaft soepeltjes in een tempo van rond de 10 km/u heen en weer.
Dat ook maar verbieden?
Een jonge hond kan wel iets hebben, hoor. "Zie bint nie van suuk'r", zou mijn vader zeggen ;)
And few will ever climb
Hayley84
Zeer actief

luna2906 schreef:Hoe weet je trouwens dat je je hond niet overbelast?
Omdat elke gezonde hond bovenstaande dingen zou moeten kunnen.
Waarom struikelt iedereen over het 1x 15 minuten fietsen per 1 of 2 weken ?
Als ik dat er niet bij gehad gezet, is het dan nog steeds "teveel" wat ik doe met mijn pup?
Afbeelding
luna2906
Zeer actief

Hayley84 schreef: Ik snap niet dat mensen er zo tegen zijn om voor 12 maanden te gaan fietsen maar ondertussen wel vrolijk balletjes gooien met hun pup waarbij ze rare bewegingen maken zoals hard afremmen, scherpe bochten maken etc ....
Waar maak jij uit op dan dat de mensen die er tegen zijn om voor 12 maanden te fietsen, die wel hun hond rare bewegingen laten maken met een balletje gooien? Je kunt alles met beleid doen, ook een balletje gooien. Het gaat ook niet zozeer om die 12 maanden grens, wat eerder of wat later (afhankelijk van de hond) is niet zo'n ramp. Een half jaar eerder vind ik erg vroeg, maar dat is mijn mening.
Hayley84
Zeer actief

Miranda schreef:
wita-lap schreef:maar ik dacht dat iedereen wel wist dat je nooit met een hond voor hun eerste jaar mag fietsen of behendigheid mag doen, dat het te veel belastend voor de heupen en ellebogen is,maar ja wie ben ik :(:
Behendigheid is wel van een andere orde dan fietsen. Fietsen is een gecontroleerde rechte beweging die lang niet zo belastend is als behendigheid.
En het is gewoon een feit dat met 6 maanden de groeischijven beginnen te sluiten.

Dat ik - of jij, of wie dan ook - het gevoelsmatig geen prettig idee vindt om met een jonge hond van 6 maanden te fietsen, wil niet zeggen dat het ook feitelijk slecht voor die hond is.

Ik bedoel, je mag er wel een kwartier mee wandelen, toch?
En moet dat echt in een tempo dat onder de 5 km/u ligt?
Dat doet geen enkele jonge hond als ze loslopen.
Dat draaft soepeltjes in een tempo van rond de 10 km/u heen en weer.
Dat ook maar verbieden?
Een jonge hond kan wel iets hebben, hoor. "Zie bint nie van suuk'r", zou mijn vader zeggen ;)
:ok:
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

luna2906 schreef:
Hayley84 schreef: Ik snap niet dat mensen er zo tegen zijn om voor 12 maanden te gaan fietsen maar ondertussen wel vrolijk balletjes gooien met hun pup waarbij ze rare bewegingen maken zoals hard afremmen, scherpe bochten maken etc ....
Waar maak jij uit op dan dat de mensen die er tegen zijn om voor 12 maanden te fietsen, die wel hun hond rare bewegingen laten maken met een balletje gooien? Je kunt alles met beleid doen, ook een balletje gooien. Het gaat ook niet zozeer om die 12 maanden grens, wat eerder of wat later (afhankelijk van de hond) is niet zo'n ramp. Een half jaar eerder vind ik erg vroeg, maar dat is mijn mening.
Ik fiets 1x in de 1 of 2 weken 15 minuten in rustig tempo op fijne ondergrond met een gezonde hond van 6 maanden.

Kom op zeg.

En ja er zijn heel wat mensen die niet in de gaten hebben dat tennisballetjes gooien erger kan zijn als wat ik doe ;)
Afbeelding
luna2906
Zeer actief

Hayley84 schreef:
luna2906 schreef:Hoe weet je trouwens dat je je hond niet overbelast?
Omdat elke gezonde hond bovenstaande dingen zou moeten kunnen.
Waarom struikelt iedereen over het 1x 15 minuten fietsen per 1 of 2 weken ?
Als ik dat er niet bij gehad gezet, is het dan nog steeds "teveel" wat ik doe met mijn pup?
Voor mij persoonlijk wel. Het gaat niet om alleen het fietsen of alleen het wandelen. Ik vind het totaalpakket teveel. Dat bedoelde ik met dat ik daar een tussenweg in zou vinden. 5-minuten regel zou ik me ook niet aan houden, hebben wij ook niet gedaan, maar ik zou ook niet zoveel met de hond doen als jij doet (fietsen, hike, flirtpole etc.). Maar goed, als je zo zeker weet dat je hond niet overbelast wordt met al die activiteiten, dan moet je daarmee verder gaan. Overigens denk ik dat een gezonde hond dat weliswaar moet kunnen, maar dat dat voor een hond in de groei misschien anders ligt. Ik heb er geen expertise in, dus ik weet het niet, maar dat zegt in ieder geval mijn gezonde verstand.
Hayley84
Zeer actief

Tja zoals ik al zei, ieder zijn ding.

Ik zal hem waarschijnlijk laten rontgenen met 24 maanden, dan zullen we zien hoe toegetakeld hij is. ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”