Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
KVV zonder koper?
Moderator: moderatorteam
- *Charlotte
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
KVV zonder koper?
Bestaat dat überhaupt? James heeft altijd Carnibest gegeten en vindt dat heerlijk, maar zijn zwarte vacht gaat steeds roder worden. Het begon met een plek op zijn staart (zit er al een jaar), maar inmiddels begint hij vanaf zijn schoft ook al een rode gloed te vertonen. Kammen en wassen helpt niet, en nu heb ik gelezen dat het misschien aan koper in het voer zou kunnen liggen. Dus wil ik een ander merk proberen, maar in vrijwel alles wat ik vind zit koper... Wie heeft er een idee?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: KVV zonder koper?
je zou contact op kunnen nemen met Lotgering die maken wel vaker speciale menu`s
misschien een stom idee hoor, maar nooit geschoten is altijd mis
misschien een stom idee hoor, maar nooit geschoten is altijd mis
- Esther1963
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Als je de natuurversie hebt zou het kunnen zijn dat het door de wortelen komt die erin zitten.
Esther en d'r beestenboel

- cybert2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
- Aantal honden: 3
Ligt dat echt aan het koper in voeding of is het niet gewoon een genetisch bepaald iets?? Onze vorige Landseren hadden dat nl ook, soms een bruine gloed in de zwarte platen...
Groet, Janine
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Gezien de koperprijs denk ik dat er sowieso nooit véél in kan zitten 
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- cybert2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby
Trouwens, misschien kun je hem zeewier geven, schijnt ook goed te helpen 
Groet, Janine
-
dogo4ever
- Zeer actief
Caroteen is een stofje wat hiervoor zorgt (zit dus ook in wortels). Onder andere Royal Canin schijnt er ook behoorlijk mee vol te zitten. Je ziet het ook bij Berner Senners. En er is mij ooit eens verteld door iemand met Duitse Herders dat ze bewust meer Caroteen geven zodat het rood dieper rood wordt. Maar ja, het zwart wordt wel minder zwart.
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
- Aantal honden: 2
Zou Carnibest daarom zo duur zijn?Jaap* schreef:Gezien de koperprijs denk ik dat er sowieso nooit véél in kan zitten
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ja, daar zit al dat koper van de spoorlijnen in natuurlijkMaylala schreef:Zou Carnibest daarom zo duur zijn?Jaap* schreef:Gezien de koperprijs denk ik dat er sowieso nooit véél in kan zitten
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Het Hondenforum Investigationteam strikes again!Jaap* schreef:Ja, daar zit al dat koper van de spoorlijnen in natuurlijk
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Komt het niet door de zon?
-
Janie
- Actief
- Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Nu dacht ik altijd dat het juist door een kopertekort kwam.
(ook bij paarden trouwens, het is niet altijd alleen de zon)
(ook bij paarden trouwens, het is niet altijd alleen de zon)
Laatst gewijzigd door Janie op 03 jul 2011 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
29996D
Volgens mij kan het ook genetisch zijn, bij collies hebben sommige tricolors uit sable lijnen dat ook.
Zoals Joey bijvoorbeeld. Die heeft een donkerbruine plek boven zijn kont, waar het zwart moet zijn.
Zoals Joey bijvoorbeeld. Die heeft een donkerbruine plek boven zijn kont, waar het zwart moet zijn.
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Dat lijkt mij ook wel logisch eigenlijk, ik weet nog uit de tijd dat ik een fries bijreed, die was 's zomers gewoon roodbruin en 's winters diepzwart, kwam door de zon iddBadu schreef:Komt het niet door de zon?
-
29996D
Want in de winter is er geen zon?grover schreef:Dat lijkt mij ook wel logisch eigenlijk, ik weet nog uit de tijd dat ik een fries bijreed, die was 's zomers gewoon roodbruin en 's winters diepzwart, kwam door de zon iddBadu schreef:Komt het niet door de zon?
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Bij paarden is het een combinatie van zweet (zout) en zon.
Bij honden weet ik het niet (daar kan het zweet namelijk niet het probleem zijn), zwemt hij veel in zoutig water?
Bij honden weet ik het niet (daar kan het zweet namelijk niet het probleem zijn), zwemt hij veel in zoutig water?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben jij in de winter net zo gekleurd als in de zomerMissDorien schreef:Want in de winter is er geen zon?grover schreef:Dat lijkt mij ook wel logisch eigenlijk, ik weet nog uit de tijd dat ik een fries bijreed, die was 's zomers gewoon roodbruin en 's winters diepzwart, kwam door de zon iddBadu schreef:Komt het niet door de zon?
- *Charlotte
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb inderdaad meestal de natuurversie, afgewisseld met lam en kip. Sowieso maar eens een ander merk proberen dan. Ik dacht inderdaad dat het koperpercentage in Carnibest niet zo hoog is (5 mg op 1000 gram), maar niet geschoten is altijd mis
Zeewier krijgt hij er al bij, net als visolie, maar ik zie geen verbetering, het breidt zich alleen uit
Het ziet verder niet in de lijnen, de zwarte honden daaruit zijn gewoon diepzwart. James ligt verder nooit, maar dan ook echt nooit in de zon, alleen tijdens het wandelen loopt hij in de zon. Maar het is dus al een tijd, ook in de winter, dus ik denk haast dat het niet aan de zon ligt... Verder zwemt hij nu twee keer per dag in de zee, maar in de winter niet, en zoals gezegd was het toen ook al.
Iemand een idee welke kvv ik dan het best kan proberen?
Het ziet verder niet in de lijnen, de zwarte honden daaruit zijn gewoon diepzwart. James ligt verder nooit, maar dan ook echt nooit in de zon, alleen tijdens het wandelen loopt hij in de zon. Maar het is dus al een tijd, ook in de winter, dus ik denk haast dat het niet aan de zon ligt... Verder zwemt hij nu twee keer per dag in de zee, maar in de winter niet, en zoals gezegd was het toen ook al.
Iemand een idee welke kvv ik dan het best kan proberen?
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
in kivo zit volgens mij geen koper, staat niet op de ingrediënten lijst in ieder geval.
en inderdaad lotgering eens een mailtje sturen, of even wachten op hun voedselanalyse die eraan komt
en inderdaad lotgering eens een mailtje sturen, of even wachten op hun voedselanalyse die eraan komt

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is genetisch.cybert2 schreef:Ligt dat echt aan het koper in voeding of is het niet gewoon een genetisch bepaald iets?? Onze vorige Landseren hadden dat nl ook, soms een bruine gloed in de zwarte platen...
Het verschijnsel heet, heel charmant, "bad black".
Hoe het komt is niet helemaal bekend, maar in sommige rassen zie je het vaker dan in andere. Newfies staan er om bekend, Landseers ook, zij het minder.
Dergelijke honden hebben pigmenten die relatief gevoelig zijn voor UV, zo simpel is het.
Hoe het ook vererft, je mag er van uit gaan dat het recessief is en derhalve generaties lang kan meereizen zonder dat het naar boven komt.
Je kunt gaan hannesen met voer hoor, maar helpen gaat dat niet.
Het enige dat helpt is de hond in kwestie uit de zon houden. Er zijn mensen die dat doen.
Persoonlijk vind ik dat niet heel hondvriendelijk, maar het is wel effectief.
Dan weet je wat je te doen staat: 24/7 uit de UV-stralen houden
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij zit in elke voeding koper, en is het een onmisbaar mineraal wat je nodig hebt
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Parasolletje boven het beest monterenMarjoleine schreef:Dan weet je wat je te doen staat: 24/7 uit de UV-stralen houden
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Bosbessen sap voeren voor extra pigment
.
Als vachtverkleuring voedingsgerelateerd is zou je juist verwachten dat het van een KVV als Carnibest minder wordt. Denk dat je het inderdaad in een andere hoek moet zoeken.
Ik hou doorgaans overigens een heel jaar aan voor de resultaten van vachtherstel. Wanneer je hond in de winter ook die roodheid vertoont, kan dat prima komen doordat ie in de zomer zoveel in de zee zwemt, het is niet dat ie vlak voor de winter z'n vacht compleet uitwerpt en er een nieuwe intens zwarte vacht tevoorschijn plopt.
Als vachtverkleuring voedingsgerelateerd is zou je juist verwachten dat het van een KVV als Carnibest minder wordt. Denk dat je het inderdaad in een andere hoek moet zoeken.
Ik hou doorgaans overigens een heel jaar aan voor de resultaten van vachtherstel. Wanneer je hond in de winter ook die roodheid vertoont, kan dat prima komen doordat ie in de zomer zoveel in de zee zwemt, het is niet dat ie vlak voor de winter z'n vacht compleet uitwerpt en er een nieuwe intens zwarte vacht tevoorschijn plopt.
Bij mensen noem ik dat zomerblond, in de winter is de zon veel minder intens.MissDorien schreef:Want in de winter is er geen zon?grover schreef:Dat lijkt mij ook wel logisch eigenlijk, ik weet nog uit de tijd dat ik een fries bijreed, die was 's zomers gewoon roodbruin en 's winters diepzwart, kwam door de zon iddBadu schreef:Komt het niet door de zon?
- Esther1963
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik geef Elsa al vanaf 8 weken CB en ze heeft ook die rode gloed over haar vacht. Ze krijgt nooit de natuurversie waar wortels dus ook caroteen in zit en toch heeft ze het. Ik heb ook het idee dat het gewoon genetisch bepaald is, maar Elsa haar zusje heeft wel een gitzwart dek en ik heb niet het vermoeden dat het aan de voeding ligt ook al krijgt Elsa's zusje ook KVV maar ook brokken. Volgend jaar wil ik Elsa laten dekken door een prachtige driekleur reu die werkelijk een schitterend pikzwart dek heeft dus dan is het afwachten hoe zwart de pups worden 
Esther en d'r beestenboel

- *Charlotte
- Zeer actief
- Contacteer:
Weer wat geleerd, nog nooit van gehoord! Laten we dat maar niet doenMarjoleine schreef:Het is genetisch.cybert2 schreef:Ligt dat echt aan het koper in voeding of is het niet gewoon een genetisch bepaald iets?? Onze vorige Landseren hadden dat nl ook, soms een bruine gloed in de zwarte platen...
Hoe het komt is niet helemaal bekend, maar in sommige rassen zie je het vaker dan in andere. Newfies staan er om bekend, Landseers ook, zij het minder.
Dergelijke honden hebben pigmenten die relatief gevoelig zijn voor UV, zo simpel is het.
Hoe het ook vererft, je mag er van uit gaan dat het recessief is en derhalve generaties lang kan meereizen zonder dat het naar boven komt.
Het enige dat helpt is de hond in kwestie uit de zon houden. Er zijn mensen die dat doen.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik hoop dat er geen voer is zonder koper, koper is namelijk, net zoals alle andere mineralen, een belangrijk deel van de voeding
Tekorten daarop wil je zeker niet hebben: bloedarmoede, breekbare botten zijn maar een paar van de symptonen bij een tekort aan koper.
- cybert2
- Zeer actief
Bedankt voor je uitleg! Ons boeide het niet, het waren huishonden, geen showhonden...Marjoleine schreef:Het is genetisch.cybert2 schreef:Ligt dat echt aan het koper in voeding of is het niet gewoon een genetisch bepaald iets?? Onze vorige Landseren hadden dat nl ook, soms een bruine gloed in de zwarte platen...
Groet, Janine
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Volgens mij is koper altijd toegevoegd als het 'compleet' heet. Je zou dus voor een merk kunnen gaan die geen toegevoegde mineralen/premix bevat en geen groenten. Zoals: Tinlo, Carnivoer, Bandit, Natudog, Lotgering, Vergulde Hond.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Er zijn ook honden die geen/ of heel weinig koper mogen hebben vanwegen koperstapeling, (leverziekte) dat voer zal er dus heus wel zijn, maar waarschijnlijk alleen verkrijgbaar bij de DA , of speciaal laten makenLinsey schreef:Ik hoop dat er geen voer is zonder koper, koper is namelijk, net zoals alle andere mineralen, een belangrijk deel van de voedingTekorten daarop wil je zeker niet hebben: bloedarmoede, breekbare botten zijn maar een paar van de symptonen bij een tekort aan koper.
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita