Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en kat

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Hond en kat

Ongelezen bericht door Esmay87 »

Hoe doen jullie dat? Iemand met ervaring?

Hoe laat je een volwassen hond wennen aan kittens? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Afbeelding

Made by _Inge_
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 2

Re: Hond en kat

Ongelezen bericht door Jeffy »

Met Kilian ging het gewoon niet. Die wilde ze opeten en de katten werden er bang van (goh) en wilden weg. En dat lokte weer uit tot meer zin vanuit Kilian. :help: We hebben ze ook altijd gescheiden gehouden. Wat ik niet meer wil, dus toen Nylan een weekendje weg ging wilde ik maar wat graag op haar honden passen (sowieso :mrgreen: ) Een testweekendje. Haar honden zijn katten gewend dus daar zou het niet aan liggen. Daar lag het ook niet aan. De kleine was geen probleem, de katten vonden het wat spannend, maar liepen wel over de vloer en gingen zo af en toe even kijken als hij sliep. Met Kyra (volwassen kruising duitse herder-akita inu) ging het iets minder goed. Kyra was hartstikke lief en hooguit was nieuwsgierig wat voor katten hier rond liepen. Lolly dacht daar toch anders over en toen Kyra voor haar idee te dicht bij Coren in de buurt kwam vloog ze Kyra aan :O: Toen hebben we ze de rest van het weekend maar gescheiden gehouden :F:
Toen Jacky (pup van Nylan) er was en bij ons op visite kwam op een avond ging het echter zonder problemen. Dus ben ik er ook zeker van dat een pup hier wel goed gaat komen. Dan staat er niet ineens zo'n joekel voor hun neus maar groeit ze op bij de katten. Beide katten zijn overigens geboren in een huis met een hond.

Maar dat was je vraag niet :oohja: :mrgreen: Heb je enig idee hoe ze reageren op katten? Ik zou ze rustig aan de kittens laten snuffelen en eventueel, als het nog niet zo soepel verloopt, een bench gebruiken om ze rond elkaar te kunnen laten lopen zonder dat ze elkaar op kunnen eten. Maar dat ligt wel een beetje aan hoe de honden reageren.
Esmay87
Zeer actief

Onze pup van 6 maanden kent geen katten, dus al het nieuwe wat hij ziet begroet hij enthousiast.
Raja aan de andere kant wordt dolenthousiast en wild als hij een kat ziet, nadeel is dat hij niet in een bech kan want dan raakt hij in paniek.
Vanavond krjigen we ook advies van onze hondentrainer, deze is ook gedragstherapeut. Mogelijkheid is ook dat hij thuis komt om ons daarbij te helpen.

Mijn schoonmoeder wil namelijk 2 kittens in huis gaan nemen, deze zijn nu 3 weken dus zullen over een week of 5/6 naar haar toe gaan. Het is voor haar wel een grote belemmering als onze honden en die kittens niet goed samen zouden gaan, want ze vind dat onze honden voorgaan! :engel:
Afbeelding

Made by _Inge_
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik heb een kattenmoordenaar in huis gehad.
Die had twee katten (moeder en kitten) gedood in het huis waar ze woonden.
En ik heb twee volwassen katten die honden haten.

Vanaf dag één is het nooit een echt probleem geweest, ze begrepen allemaal dat dit een uitzondering was.
De eerste weken heb ik ze nog geen seconde alleen gelaten. Iets te geïnteresseerd kijken was meteen een "eh!".
Daarna zag ik dat de katten en de hond elkaar gingen begroeten als ze binnenkwamen.
Dus heb ik ze langzaamaan vaker alleen gelaten met elkaar.
Eerst als ik naar het toilet ging, en zo uitbouwend.
Met drie maand konden ze ook 's nachts alleen samen zijn.

Buiten was nog steeds een ander verhaal trouwens, die moesten allemaal dood.
Maar roedelleden hoeven dat niet ;)

Kittens vind ik trouwens wel een wat ander verhaal, die kennen geen gevaar en zijn niet écht voorzichtig.
Daar zou ik geloof ik nóg meer bovenop zitten.

Als je de honden 100% onder appèl hebt kun je de introductie zonder riem doen, anders zou ik ze eerst introduceren terwijl de honden aan de riem zitten.
Kijk hoe het gaat, kijk naar de reactie's en besluit vanuit daar hoe je verder gaat.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Esmay87
Zeer actief

We zaten zelf ook al te denken om de kittens in een kattenbench te doen, raja aan de riem en callan in zijn eigen bench. Kunnen ze wennen aan elkaars aanwezigheid.

Mag natuurlijk niet gebeuren dat Raja ineens hap zegt naar zo'n kitten hahaha :engel:

wel fijn te horen dat er hoop is, ik zag het heel negatief in namelijk haha
Afbeelding

Made by _Inge_
Jsd
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse, Tervurense en groenendaler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jsd »

Hou dit topic in de gaten, want ik krijg waarschijnlijk in september een kitten en dan is mijn
pup 9 maanden.
Afbeelding
Esmay87
Zeer actief

Jsd schreef:Hou dit topic in de gaten, want ik krijg waarschijnlijk in september een kitten en dan is mijn
pup 9 maanden.
Kun jij m ook in de gaten houden... die kittens komen over anderhalve maand hahaha
Afbeelding

Made by _Inge_
Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linx »

Komen de kittens dan wat vroeg naar je schoonmoeder? Meestal mogen die pas met 12/13 weken weg bij hun moeder..

Maar goed, ook dat was natuurlijk je vraag niet. :lol1: Katten.. Ja we hebben er 2!

Toen de katten bij ons kwamen waren zij zelf nog kittens, met de fles grootgebracht. Wel tussen de honden! Op het moment
van hun aankomst waren Luca en Amy er al, Amy was zelf nog vrij jong (5/6 maanden oud).
We hebben de kittens eerst zelf aan hun eigen plek laten wennen zodat ze precies wisten waar ze veilige plekjes hadden om
evt. te verstoppen en daarna de honden erbij gelaten. Wij zijn niet zo van het moeilijk doen met dagenlange (wekenlange)
introducties (althans, dit is natuurlijk alleen als we al geen problemen verwachten, als we ergens een probleem voorzien zijn
we uiteraard wél voorzichtig) dus we hebben de honden gewoon op de kamer gelaten waar de kittens waren. In het begin
was dit voor beide partijen erg spannend. Elke dag gewoon bij elkaar, niks afdwingen. Beide partijen mochten gaan en staan
waar ze wilden en al vrij vlug nam nieuwsgierigheid de overhand. Na een goede 2 weken was het zover dat de jongste kat
en Amy samen aan het rauzen waren over de hele bovenverdieping, echt ontzettend leuk! Met de nieuwe honden hebben
we het gewoon net zo geïntroduceerd. De katten waren er toen dus al en hadden heel wat zelfvertrouwen. Toen Sora kwam
als pup was hij echt bang voor ze, maar ja, dat was hij toen ook voor onze teven.. Dat heeft welgeteld een week geduurd en
toen was hij helemaal the man haha! Hij speelt zelfs nu nog ontzettend graag met de katten (en andersom ook). Linx heeft
ze direct geaccepteerd eigenlijk, maar dat is ook echt een simpele ziel.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Esmay87
Zeer actief

De moeder is weggelopen en die mensen waar de kittens bij waren wilden ze in de sloot verdrinken :O
Dus mijn zwager heeft ze daar weggehaald en brengt ze nu groot met de fles.
Misschien dat ze daarom eerder weg mogen? heb geen idee :D

Thanks voor de tips!
Afbeelding

Made by _Inge_
Linx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested
Middenslag Poedel
Mechelaar
Hollandse Herder
Golden Retriever
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linx »

Ah ja, wij kregen onze kittens dus inderdaad ook jonger, met de fles is het zeer begrijpelijk hoor. Bij de moeder
is het normaal dat ze met 12/13 weken vertrekken. :)

Ik zou er zelf gewoon proberen een niet te groot probleem van te maken, want zo wordt het voor hen ook een probleem..
Maar ik begrijp dat dat echt niet in elke situatie zo werkt natuurlijk, als de katten in elk geval maar weten waar ze zich
kunnen verstoppen, dan zal het niet zo snel escaleren. Wanneer ze in de hoek gedreven worden is het natuurlijk al een
stuk moeilijker om elkaar te gaan accepteren.
:I: Luca, Amy*, Sora, Linx*, Lea, Jayden, Hayley, Killian*, Mason en Hype :I:
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Joey was een half jaar toen hij bij ons kwam, voormalige zwerfkat, geen honden gewend.
Bonnie was ook geen katten gewend..
Ik heb Joey eerst het huis laten verkennen en toen heb ik Bonnie opgehaald ( die was even bij oma )
Joey schrok erg van haar en is op de vensterbank gaan zitten grommen.
Bonnie wilde er naar toe maar dat heb ik tegen gehouden.
Elke ochtend bij het opstaan heb ik ze in de zelfde kamer wat lekkers gegeven, Joey kattenmelk en bonnie wat eten of een koekje.
Enige waar ik me mee bemoeide was als ze erg hard op Joey afrende of als joey bang werd. Verder hebben ze het zelf uitgezocht.

Moortje is hier gekomen als 3wkn oud kittentje.
Bonnie heeft hem gevonden in een plastic zak. Op dat moment was ik helemaal niet klaar voor een kitten, of uberhaupt iets nieuws, en heb het allemaal maar laten gebeuren.
De eerste dag jaagde ze achter hem aan, en soms had ze hem ook echt in haar bek..
Maar na 3 dagen was het duidelijk en waren ze onafscheidelijk. en nog. ( waarmee ik niet zeg dat je de hond moet laten jagen natuurlijk, maar bij ons heeft het goef uitgepakt gelukkig! )
ik probeer ze het dus wel een beetje zelf te laten uitzoeken, maar hou het wel in de gaten.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik zou me er niet zo druk om maken ,het zijn de katten van je schoonmoeder toch ,gaat het niet dan laat je je honden toch gewoon thuis als je daar op visite gaat :wink:
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Het is ook lastiger om ze aan elkaar te laten wennen als het maar af en toe is.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier net een kitten erbij. Eentje die voor de donder niet bang is (in tegenstelling tot onze vorig half wilde kitten: die nu een schuchtere 4 jarige is). We hebben een opvanger in huis, die nogal katjagerig is. Ook op onze 4e jarige en daar zijn we al wat weken mee bezig, maar het ging al steeds beter. Toch had ik wel een beetje vrees voor haar reactie. Ik heb haar dus in eerste instantie aan de riem gehouden en naast haar op haar plaats gaan zitten. Ik was met onze 4 jarige al bezig dat zie die niet zo fixeerde en dat heeft zeker geholpen. Kitten is hier nu 2 dagen en laat onze opvanger er nu voortreffelijk mee om gaan. Zelf toen ze gister een bot had gevonden en kitten erover heen ging lopen. (meteen kitten er weggehaald en opvanger beloond met heerlijk koekje). Haar goede reacties beloon ik steeds met heerlijke koekjes en ondanks dat het geen slim exemplaar is, doet ze het voortreffelijk op die manier.

In principe loopt kitten hier los rond, maar ik had wel de oude bench van Kay geinstalleerd met mandje en kattenbak, maar die is eigenlijk niet nodig. Ik kan dus kitten in de bench voor als ik er niet voldoende zicht op heb (en het buitenregent, ik in keuken ben, en honden dus niet apart naar buiten kan doen)

Kitten pas met 12/13 weken? Klinkt mij niet bekend in de oren. Volgens mij geld voor kittens hetzelfde als konijn en hond( behalve superkleine hondjes). Ongeveer 8 weken???
Afbeelding
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

Ik heb nu een kitten in huis en heb haar nu in een bench zitten in de kamer. De eerste paar keer dat Sasha haar zag ging hij heel erg blaffen. Dat beest schrok zich natuurlijk dood. :ugh:
Maar nu gaat hij er al gewoon bij staan te kijken als ze uit haar mandje komt, dat katje nog wel heel erg blazen. :mrgreen:
Dit kitten gaat weer weg, maar anders zou ik denk ik ze eerst nog ff een tijdje zo met elkaar laten kennis maken en als ze meer aan elkaar gewend zijn Sasha aan de lijn en dat kitten los in de kamer, en dan af en toe wat lekkers in Sasha stoppen als ie braaf is. :mrgreen:
Youra maakt het allemaal niet uit, dus daar zou ik haar zo bij laten lopen nu.
Groetjes Eva
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”