Het gaat me aan m'n hart dit...Wil de hond schreef:Ik ben zo vrij om hier heel serieuze twijfels bij te hebben want we hebben het hier over een bedrag van minimaal een 7.000 euro.DebbieZ schreef:De honden zijn allemaal reisklaar gemaakt en hebben bovenstaand rijtje inderdaad allemaal bij zich.Wil de hond schreef:Jawel dus.![]()
En al die honden hebben vast en zeker een geldig paspoort, chip, gezondheidsverklaringen en uitslagen van bloedonderzoeken bij zich.
Over twee weken zit dat asiel weer tot de nok toe vol.
Maar als het inderdaad waar blijkt te zijn dan had er van dat hele fikse bedrag dat nodig is om 65 honden "reisklaar" te maken beter bvb. een nette inslaap-procedure bekostigd kunnen worden.
Want over een week of wat zitten er weer 400 ipv 200 honden in dat asiel.
Ik snap wel dat mensen bezwijken onder de dreiging van "adopteren of ze worden afgemaakt" maar dit soort acties zijn volledig misgeschoten in een land waar op ditzelfde moment 100.000 honden "over" zijn en onder erbarmelijke omstandigheden gehouden worden.
Bovendien, dit soort massa-importen dragen enorm bij aan het creëren van het klimaat waarin in Nederland veel strengere eisen gesteld gaan worden aan de import van honden uit "probleemlanden".
Je zegt dat al die honden dat bovenstaande rijtje bij zich hebben.
Zijn ze dan ook allemaal negatief getest of worden de positief geteste honden ook lekker met wijd gespreide armen ontvangen en onder de Nederlandse knuffels bedolven als ze uit het blik komen rollen?
Vooropgesteld dat ik iedere hond een heel fijn baasje en een warm thuis toewens, heb ik ook iets tegen dit 'massale'.
Moritz, mijn hond uit Griekenland, kwam mee met zo'n massaal transport omdat een asiel gedwongen zou sluiten en alle honden afgemaakt zouden worden. Twee buitenlandse stichtingen sloegen de handen ineens en transporteerden per vrachtwagen zo'n 70 honden naar Nederland.
Wat gaat er fout bij zoiets? Niemand kent die 65 of 70 honden, niemand die een goede inschatting van hun karakter, hun gezondheid en hun trauma's kan maken. Geen stichting weet meer bij wie, welke hond hoort en niemand neemt enige verantwoordelijkheid.
En zo krijg je 'Moritzen'.... zwaar getraumatiseerde honden die ook nog eens dagen in een overvolle vrachtwagen (in dit geval bestelbus) zitten. Uitgemergeld en nog erger getraumatiseerd hier komen en baasjes die hun hart verliezen aan zo'n hondje. En dan heeft de hond nog mazzel als een baasje werkelijk d'r hart verliest eraan, want anders wordt het getraumatiseerde van hort naar her gesleurd.
En och, een gezondheidtestje meer of minder, dat heeft geen stichting meer in de gaten. Voorlichting? Ehhh... over wat? waar hoort die hond eigenlijk bij? Wiens verantwoordelijkheid was het ook alweer? Mevrouw, ocht wat sneu dat hij zo vreselijk bang is, we bellen u terug hoor.
Maar ja, wie moet er ook alweer bellen en waarover? Verdorie, 70 honden, we zijn het overzicht kwijt.
En na 4 jaar komt zo'n hond eindelijk zijn ergste trauma's te boven, maar helaas.... de stichting had geen gezondheidstesten gedaan en geen enkele informatie aan de nieuwe eigenaars gegeven (want 'wie, wat, waar?' ook alweer?) en het beestje wordt letterlijk doodziek en sterft een vreselijke dood en laat de bazin totaal ontredderd achter.
Emotioneel? Ja, ik schrijf het heel erg emotioneel op, want dit soort emoties komen hierbij namelijk om de hoek kijken.
Ik gun echt iedere hond een fijne baas, maar haal honden met beleid en op een verstandige manier hierheen. Haal alleen honden waarbij bekeken is of ze niet te zwaar getraumatiseerd zijn en je die honden überhaupt wel een plezier doet met al dat gesjouw. Wellicht zijn sommigen beter af als wat geld besteed wordt aan een zachte dood....