Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarschuwing, ziekte van Weil.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Waarschuwing, ziekte van Weil.

Ongelezen bericht door carlos »

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Re: Waarschuwing, ziekte van Weil.

Ongelezen bericht door Maylala »

Oh, bah. :ugh: Laatst was er ook al een man in Hengelo geloof ik die Weil had opgelopen.

En ook weer net het jaar dat ik geen Weil heb laten enten komt deze narigheid in het nieuws. Zal je altijd zien. :ugh:
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Nanna schreef: Grappig. Mensen kunnen het ook krijgen. Maar dié worden niet ingeënt. :mrgreen: Het zou dus moeten barsten van de mensen die Weil hebben. Toch?
Eén van de meest gevaarlijke beroepsziekten van dierenartsen, ja. Knap beroerd juist omdat de diagnose stellen zo lastig is.

Kees
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

:80: Interessant.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Aii ik ga best vaak met Zazoe wandelen en zwemmen in Waalwijk bij de duinen....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:Het aantal entinkjes loopt zeker terug ;-) En dat kunnen we niet hebben, inkomensgewijs. Dus gaan we een potje paniekvoetballen.

Volgens dierenarts Miyuki Yokoi komt de ziekte maar zelden voor, omdat de meeste honden zijn ingeënt.
Overigens kunnen mensen ook de Ziekte van Weil krijgen.

Grappig. Mensen kunnen het ook krijgen. Maar dié worden niet ingeënt. :mrgreen: Het zou dus moeten barsten van de mensen die Weil hebben. Toch?
Ik kende overigens wel iemand die Weil heeft gehad, die was écht goed ziek :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
CKS
Zeer actief

Nanna schreef:
Casey schreef:
Nanna schreef: Grappig. Mensen kunnen het ook krijgen. Maar dié worden niet ingeënt. :mrgreen: Het zou dus moeten barsten van de mensen die Weil hebben. Toch?
Eén van de meest gevaarlijke beroepsziekten van dierenartsen, ja. Knap beroerd juist omdat de diagnose stellen zo lastig is.

Kees
Dus als hond kun je je tegen Weil laten enten maar als DA niet? :denken:
Er bestaat zover ik weet geen vaccinatie tegen lepto voor mensen. Ook wel logisch want mensen drinken meestal niet uit stilstaande plassen of vijvers :wink: En daarom barst het dus niet van mensen met Weil. Als het vaccin (of eigenlijk de bacterine) voor mensen wél zou bestaan dan zou ik mezelf zéker in laten enten want ik werk iedere zaterdag en zondag met urine van zieke honden. Lepto is zo dun (pun intended) dat het de intacte huid kan passeren, en eigenlijk zou ik dus met handschoenen moeten werken, maar dat is bijna niet te doen (probeer eens een dekglaasje met handschoenen vast te pakken). Of vaccinatie zin heeft ligt aan het risico dat je loopt: ik jouw geval zeer laag, in mijn geval en het geval van de meeste honden een stuk hoger. Daarom zou ik jou afraden je in te enten (zelfs al zou het vaccin bestaan) en zou ik mijzelf en honden de enting wel aanraden. Alleen bestaat de enting voor mij dus niet ;) Mijn honden worden wel tweemaal per jaar geënt tegen lepto.

Kees
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

En waarom zou je met latex of vinylhandschoenen geen dekglaasje vast kunnen pakken? Je hoeft toch geen tuinhandschoenen aan......
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
CKS
Zeer actief

fes/lou schreef:En waarom zou je met latex of vinylhandschoenen geen dekglaasje vast kunnen pakken? Je hoeft toch geen tuinhandschoenen aan......
Het is gewoon meer 'gezeik' ;) Maar je opmerking is terecht. Artsen en verplegers kunnen het ook dus zou ik ook continu met handschoenen moeten werken. Bij deze mijn goede voornemen om urine en bloed voortaan alleen met handschoenen aan te verwerken. :D

Kees
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Volgens mij beschermt de enting tegen 2 verschillende serotypes van de Leptospirose bacterie. Er er komen veel verschillende serotypes van deze bacterie voor. Dus het wil helemaal niet zeggen dat je hond niet de ziekte van Weil kan krijgen als je hem trouw ieder jaar laat enten. Hij kan zomaar tegen een ander serotype aanlopen en gewoon ziek worden.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Astrid en Indra schreef:Volgens mij beschermt de enting tegen 2 verschillende serotypes van de Leptospirose bacterie. Er er komen veel verschillende serotypes van deze bacterie voor. Dus het wil helemaal niet zeggen dat je hond niet de ziekte van Weil kan krijgen als je hem trouw ieder jaar laat enten. Hij kan zomaar tegen een ander serotype aanlopen en gewoon ziek worden.
De vaccins die hier beschikbaar zijn beschermen tegen 4 serovars, ik weet niet of dat in Europa anders is. Lijkt weinig gezien er ruim 300 verschillende serovars van Leptospira bekend zijn, maar de laboratoria waar deze vaccins ontwikkeld worden zijn natuurlijk niet helemaal dom :roll: Die 4 in het vaccin opgenomen serovars zijn precies die serovars die het meeste voorkomen en het meest ziekmakend zijn. Dus in theorie heb je gelijk, maar de kans dat ie tegen een niet opgenomen serovar aanloopt is veel kleiner, en als die daar dan al ziek van wordt verloopt die ziekte waarschijnlijk een stuk minder ernstig dan bij bijvoorbeeld L. icterohemorragiae wat één van de meest ziekmakende serovars is en dus wél deel uitmaakt van het vaccin.
Waarom zou je 300 serovars op moeten nemen in de bacterine terwijl je met 4 al 95% van de ernstige ziektegevallen kunt voorkomen? Totaal geen reden om niet te enten dus.

Kees
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maylala schreef:Oh, bah. :ugh: Laatst was er ook al een man in Hengelo geloof ik die Weil had opgelopen.

En ook weer net het jaar dat ik geen Weil heb laten enten komt deze narigheid in het nieuws. Zal je altijd zien. :ugh:
Hengelo Overijssel of Hengelo Gelderland? :ugh:

Eerlijk gezegd vind ik het wel eng. Nilo heeft een injectie gehad tegen de jeuk en is daardoor nog niet geënt tegen Weil, had eigenlijk al wel gemoeten. Tuurlijk kunnen ze ondanks de enting nog steeds ziek worden, maar de kans is aanzienlijk kleiner.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Ik laat mijn honden wel enten tegen weil, mezelf niet omdat ik zoals Kees zegt zelf niet zwem in of drink uit water waar ratten voorkomen (en dat kan overal zijn)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”