Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Basco oververhit

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
Aantal honden: 2

Basco oververhit

Ongelezen bericht door Hinke »

Ik ben me gisteravond rot geschrokken. Ik kan momenteel bijna niet lopen van de pijn. Daarom had ik gisteren drie keer kort gelopen met Basco omdat fietsen vanwege de hitte niet kon. Ik voelde me daar een beetje schuldig over. Daarom heb ik hem meegenomen naar een veld waar hij lekker kan rennen o.a. achter konijnen aan. Hij is even fanatiek aan het rennen en komt dan opeens bij me staan tong uit de bek. Dat bij me komen staan doet hij nooit. Ik moet hem altijd roepen om bij me te komen. Dus ik lijn hem aan. Ik wil met hem gaan lopen. Hij hijgt heel erg, zie ik hem wankelen op de poten. Ik schrik me rot. Ik pak hem op de arm en hij blijft rustig op mijn arm zitten en blijft hijgen. Toen viel bij mij het kwartje. Ik heb hier te maken met een oververhitte hond. Ik ben zo snel als het ging met hem op de arm naar huis gelopen. Hij kon zelf niet meer lopen. Thuis gekomen heb ik hem flink laten drinken.
Toen heb ik de dierenarts maar gebeld. Die vertelde mij dat ik natte koude handdoeken om hem heen moest doen. En ik moest na een kwartier terug bellen. Ik heb twee handdoeken nat gemaakt en zo goed en zo kwaad als het ging Basco ingepakt. Ik heb hem neer gelegd. Oh, wat ging zijn borstje op en neer. Ik was bang dat hij er in zou blijven. Ik heb hem veel laten drinken. En na een kwartier stopte hij met hijgen.
Maar wat was dat een schrik. Ik had er niet bij nagedacht dat hij zelf ook over grenzen heen kon gaan met de warmte. Ik dacht dat alleen fietsen niet goed was. Maar dit doe ik niet meer. Ik houd hem heel rustig met dit warme weer. Dan maar wat minder beweging. En als het weer wat koeler is gaan we wel weer fietsen.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Basco oververhit

Ongelezen bericht door yamie »

oei :ugh: nee honden kennen die grens idd niet, gelukkig goed afgelopen.....
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ja, dat gaat smerig snel nu met dit weer. Je zal wel flink geschrokken zijn! Gelukkig voelt Basco zich weer beter nu.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik krijg altijd een rolberoerte als ik lees dat mensen met dit weer achter ballen laten rennen enzo. Bedoel `s ochtends is het wel koeler maar gewoon toch te benauwd.

Vorig jaar is een hond van een vriendin van mij ook overleden aan oververhitting. Ik lette al op maar nu nog meer.
Zazoe krijgt ochtends een langere ronde maar alleen lopen en dat is heel vroeg. `s middags plassen poepen en avonds gaan we dan naar het meer waar hij lekker de hele avond kan spelen.

Zeg niet dat het jou schuld is hoor gelukkig is het nu goed afgelopen!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Sinds gisteren ben ik alleen s'ochtends gaan lopen met de meiden. De avondwandeling moeten ze dan maar even overslaan.
Ze lopen trouwens genoeg dus als ze een keer minder op een dag naar het bos gaan is ook zo erg niet.
Vanochtend heb ik anderhalf uur met ze gelopen meestal is dat twee uur als ik verder niks te doen heb, maar twee honden liepen vanochtend na anderhalf uur al te hijgen dus heb het daar maar bij gehouden. De volgende keer beter.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Mata Hari
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog

Ongelezen bericht door Mata Hari »

Als mijn hondjes heel snel moeten afkoelen,dan doe ik met stromend water(slang) over hun pootjes en ze vinden het heerlijk om van die waterstraaltjes te "vangen" ...waterpret :lol1:
Met vr. gr.! Mile
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Ik zag vanmiddag gewoon iemand fietsen met de hond.....dat kan toch ook echt niet?

Gelukkig is Basco weer in orde, lijkt me ook echt doodeng!
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

oh wat zul je geschrokken zijn.. gelukkig is het goed afgelopen.. ik loop nu ook minder en korter..
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Gelukkig dat ze zo is afgelopen!
Daantjeln4 schreef:Ik zag vanmiddag gewoon iemand fietsen met de hond.....dat kan toch ook echt niet?
:piew:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Daantjeln4 schreef:Ik zag vanmiddag gewoon iemand fietsen met de hond.....dat kan toch ook echt niet?
Nee, ik vind dat dat ook echt niet kan. De metalen brievenbussen waarop ik vandaag briefjes schreef, kon je gewoon een ei op bakken. Een flesje water wat je ijskoud uit de koelkast haalde, was binnen een uur op 35 graden.

Overigens heb ik het ook al eens gehad. Saar is nogal een zonaanbidster, en gaat rustig in de volle zon liggen. En op een gegeven moment kwam ze bij me, met een blik van "help me vrouwtje". De trip naar de DA met de airco voluit aan, deed haar goed. In elk geval genoeg om niet bij de DA naar binnen te willen. Thuis heb ik haar ook nog doorgekoeld met natte handdoeken, en ze heeft wat bevroren hamburgers gekregen.
Maar goed, sindsdien mag ze dus niet meer net zo lang als ze wil in de volle zon liggen.
Dayne
Actief
Mijn ras(sen): Saarloos wolfhond

Ongelezen bericht door Dayne »

Jeetje...wat schrikken zeg.
Goed dat je zo snel gehandeld hebt.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ach jeetje wat een schrik :(
Dat zou mij eerlijk gezegt ook zomaar kunnen overkomen denk ik. Gelukkig is hij zelf zo verstandig om het kalm aan te doen als het warm is, en ik ga ook niet fietsen dan.
We zijn er vanavond trouwens ook nog niet uit geweest, dat ga ik straks doen, als het regent :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dan schrik je ja! Ze kennen de grens niet nee, gistermiddag wilden ze ook achter ballen aan en zo, heb denk vijf keer het veld in gegooid, en 10 keer de sloot in, water dus. Aan hun reactie en willen gaan merk je niet dat het heet is, overmatig en sneller dan normaal hijgen merkte ik het wel. Dat gespring om me heen genegeerd ook al willen ze meer doen.
Vanmiddag iedem, ik had zelf al een wandeling zonder honden er opzitten en toen met de honden weg, mijn kop stond op ontploffen. Heb het drukke stel direct weer het water in laten rennen, en daarna wat actie maar beduidend minder dan anders. Niets geen compensatie, het is voor hun eigen bestwil.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Gelukkig is Basco weer in orde, lijkt me ook echt doodeng!
Ik gistermiddag, volle zon, 31 graden hier en hond naast de fiets :piew:

Kaya moet ik zelf indammen, want die gaat dus gerust druk spelen in de zon, maar als ze ligt, gaat haar borstkas razendsnel heen en weer.
Ze heeft het dus hartstikke warm, maar ze is zo fanatiek dat ze doorgaat tot ze erbij neervalt.

Puchu niet, die pakt automatisch zelf zijn rust. Het enige is, dat hij nog weleens in de zon wil gaan liggen en dan bonjour ik hem de schaduw in.

Wat een schrik Hinke! Gelukkig is het goed afgelopen.
Moet je overigens een hond in die omstandigheden eigenlijk wel laten drinken? :denken: Is er geen gevaar voor verslikking?
Ik zou zelf eigenlijk kiezen voor puur en alleen koelen, maar niet drinken.... maar wie weet heb ik het fout hoor.

Wie weet het?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

De dierenarts vond het belangrijk dat hij dronk.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
wilna
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Welsh corgi cardigan

Ongelezen bericht door wilna »

*Esther schreef:Gelukkig dat ze zo is afgelopen!

Helemaal met je eens welke idioot gaat met dit weer nu fietsen met zijn hond
gr. Wilna
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dat ligt eraan hoe erg de hond overhit is, van koud water kunnen ze in schok raken. Dus ook niet in het water gooien oid. Liefst op een rustige manier koelen dus de voetjes en buik. Desnoods met natte handdoeken en wat citroensap ( in die plastic flesjes) in hun mond spuiten.
Maylala
Zeer actief

wilna schreef:

Ik zag er vanmiddag ook nog een. Echt bezopen vind ik het. Ga lekker zelf naast de fiets rennen zeg, doe een beetje normaal met je hond. :piew:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Valerie schreef:Dat ligt eraan hoe erg de hond overhit is, van koud water kunnen ze in schok raken. Dus ook niet in het water gooien oid. Liefst op een rustige manier koelen dus de voetjes en buik. Desnoods met natte handdoeken en wat citroensap ( in die plastic flesjes) in hun mond spuiten.
Hoezo citroensap?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Schijnt af te koelen, net zoals alcohol deppen op de voetzooltjes.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Valerie schreef:Schijnt af te koelen, net zoals alcohol deppen op de voetzooltjes.
Alcohol verdampt heel snel, en dat onttrekt warmte aan het lichaam.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Ik heb geleerd vvolgens mij: in een rustige, schaduwrijke omgeving neerleggen.
Liefs thermometer in anus steken en zo in de gaten houden of de temp. daalt. En als hij eenmaal daalt door koelen, stoppen met koelen. Anders weer gevaar voor onderkoeling.
Koelen door zacht stromend water indien aanwezig natuurlijk. Anders natte lappen.
Bij de DA gebruiken ze iets van ether, dat vervliegt snel en geeft ook verkoeling.
En hou er rekening mee dat t flink vermoeiend is geweest voor de hond dus rust!
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pasha was vorig jaar ook oververhit geraakt. Schrok me een ongeluk, was binnen 15 minuten gebeurd. Vanmiddag ging ze met het plas en poeprondje (wat met dit weer echt maar 5 min. is) al in de schaduw liggen. In de tuin wil ze dan weer wel in de zon liggen :piew:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Jeetje wat schrikken!! Het klinkt zo logisch, dat ze met dit weer snel oververhit raken van zulke grote inspanningen, maar het gebeurt zo makkelijk! Cena komt ook onophoudelijk met een tak aanzetten, ook met 35 graden. En ze stoppen niet zelf he, ze gaan maar door en door en door en door!

wilna schreef:

Serieus, een vriend van me heeft sinds 2 weken een herder in huis en stelde zondag voor om maandag eens een flink stuk te gaan fietsen, want zijn hond moest afvallen. Hij wilde niet luisteren toen ik zei dat de hond inderdaad zou vallen, maar dan van zijn graad. Hij wilde maar niet aannemen dat het dodelijk kan zijn om met deze temperaturen te gaan fietsen. Zak hooi!!
RIP Cena :roos:
    Caro.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Spaanse Draak
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Valerie schreef:Dat ligt eraan hoe erg de hond overhit is, van koud water kunnen ze in schok raken. Dus ook niet in het water gooien oid. Liefst op een rustige manier koelen dus de voetjes en buik. Desnoods met natte handdoeken en wat citroensap ( in die plastic flesjes) in hun mond spuiten.
    Ja precies, rustig koelen. Dat heb ik voor mensen ook geleerd bij EHBO en lijkt mij ook voor dieren opgaan inderdaad.
    Het drinken zal er inderdaad aan liggen in hoeverre de hond nog bij kennis is of niet, want anders lijkt me er zeker gevaar voor verslikking.

Ik zie alleen het nut niet zo van het drinken bij oververhitting, wat voegt dat drinken dan toe? Het koelen van binnenuit? :denken:
    Afbeelding
    A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
    cornelia
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Gelukkig goed afgelopen en ondertussen allebei van de schrik bekomen.

Wij gaan momenteel om de 2 uur maar gewoon even een "soort blokje om" en dan de route waar op dat moment de meeste schaduw is.
    Soms een beetje vreemd gezicht misschien want we "hoppen" als het ware van de ene boom naar de andere en onder iedere boom puffen we even uit.

Gelukkig zijn we wel in de omstandigheid dat er altijd wel iemand met Bo uit kan gaan, dat scheelt natuurlijk enorm.

Fijn dat het morgen weer "normaal" weer is.
    Afbeelding
    [Sandra]
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Jee, dat was schrikken :(:

Ik heb hierachter een badje staan dat dienst doet als voetjesbadje en drinkbak, met een klein beetje water erin - dat was vandaag voldoende opgewarmd om niet ineens voor een koudegolf te zorgen. En hij kruipt na een uitlaatbeurt standaard naar een hoekje waar de zon nooit komt.
    Afbeelding
    Groetjes,
    Sandra
    blondie
    Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

SannePP schreef:

Helemaal met je eens welke idioot gaat met dit weer nu fietsen met zijn hond[/quote]

Serieus, een vriend van me heeft sinds 2 weken een herder in huis en stelde zondag voor om maandag eens een flink stuk te gaan fietsen, want zijn hond moest afvallen. Hij wilde niet luisteren toen ik zei dat de hond inderdaad zou vallen, maar dan van zijn graad. Hij wilde maar niet aannemen dat het dodelijk kan zijn om met deze temperaturen te gaan fietsen. Zak hooi!![/quote]
    Is dat dezelfde die na inbraak besloot dat hij een diensthond wilde hebben en die ook toegewezen kreeg? Werkt hij ook echt met de hond overigens?
    Marjoleine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Caro. schreef: Ik zie alleen het nut niet zo van het drinken bij oververhitting, wat voegt dat drinken dan toe? Het koelen van binnenuit? :denken:
    Hijgen verkoelt maar daardoor verliezen ze vocht en dat moet je dus weer aanvullen.

Ik heb het ook eens gehad toen ik met een vriendin liep, haar hond die achter een ree aanging en toen hij terugkwam had hij een dikke blauwe tong :80:
    En maar van de ene op de andere kant gooien in het zand. :schrik:
    Duurde zeker 20 minuten voor hij weer een beetje op adem was en afgekoeld en aangezien we midden in het bos stonden konden we verder ook niet heel veel behalve wachten.
    Maar je schrikt je dood, ik dacht ook even dat ie erin zou blijven!
    En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
    Valerie
    Zeer actief

Caro. schreef:
    Ja precies, rustig koelen. Dat heb ik voor mensen ook geleerd bij EHBO en lijkt mij ook voor dieren opgaan inderdaad.
    Het drinken zal er inderdaad aan liggen in hoeverre de hond nog bij kennis is of niet, want anders lijkt me er zeker gevaar voor verslikking.

Ik zie alleen het nut niet zo van het drinken bij oververhitting, wat voegt dat drinken dan toe? Het koelen van binnenuit? :denken:
    Nou ik kan mij voorstellen dat ze met deze warmte uitdrogen maar ik zou er wel heel voorzichtig mee zijn. Eerst koelen en dan kleine beetjes water op kamertemperatuur of lauw.
    Plaats reactie

Terug naar “Medisch”