voor dat ik bij Birgit ben gaan trainen had ik bertje al opgebouwd via de hand touch methode. dit pakte hij verbazend snel op. Bertje is dan ook een type wat wil werken zolang je maar duidelijk naar hem bent zodat hij snapt wat je van hem wilt. doe je dan niet dan begint hij continu te wouwelen en een beetje te drammen. fysieke correctie's zal hij dan ook echt niet begrijpen. Hij probeert alles zo enorm goed te doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het een ideale manier is van opbouwen als het bij je past. tis natuurlijk wel wennen na jaren in het"" oude stramien" binnen de IPO te hebben gezeten maar toch ging het me allemaal beter af dan ik dacht. Hij wordt nu als voorbeeld neergezet in zijn appel binnen de IPO. steeds meer mensen komen vragen hoe ik het heb opgebouwd. Ik verwijs ze dan doodleuk naar obedience. staan ze me soms een beetje raar aan te kijken

Bertje is een zalig gemotiveerde harde werker. Koel in zijn koppie, heel open met alle oefeningen en een neus die er niet om liegt. Ik heb en had altijd al zalige hondjes maar deze spant de kroon. zo maf als een deur maar oh zo bereikbaar.
Hij heeft een tijd geleden zijn VZH gehaald en IPO 1 speuren. binnenkort ga ik op voor IPO 2 en IPO 3 speuren en train dan ook door naar speurhond. In november mag hij zijn IPO 1 gaan doen. Hij is klaar voor onderdeel A speuren IPO 3, onderdeel B appel IPO 1 en onderdeel C manwerk bijna klaar voor IPO 2.
Ik ben enorm blij en gelukkig met dit ventje.