Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zouden we het halen? Update, JA dus!

Moderator: moderatorteam

Woest
Zeer actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

zouden we het halen? Update, JA dus!

Ongelezen bericht door Woest »

Onze Rico is best een eigenwijs stuk vreten :mrgreen:

Tot nu toe hebben we 5 cursussen gevolgd:
-puppycursus, geslaagd (kon je ook niet voor zakken)
-EG poging 1, gezakt met historisch lage score
-EG poging 2, geslaagd
-VEG poging 1, gezakt
-VEG poging 2, aankomende zondag examen!

Iedereen op de hondenclub kent Rico inmiddels, vanwege veelvuldig blaffen en rondjes over het veld rennen. Nu zijn we nog niet veel verder dan voor het vorige examen, dus ik vrees met grote vrezen.

Het grootste probleem is dat Rico er vandoor spurt, zodra ik de riem losmaak, voor de zit en de af oefening. Hij komt daarna wel terug en voert de oefening goed uit. Maar bij het vorige examen moest hij dus na het rondje van de zaak aangelijnd blijven en kreeg hij op beide oefeningen 0 punten.
Wie heeft er een leuk idee, om Rico te laten blijven zitten op het moment dat ik de lijn losklik?
Ik wil graag GG met hem gaan doen, maar dan moet hij dus wel gaan slagen!
Het vervelende is dat hij dit gedrag thuis dus niet vertoont, dus ik kan er thuis niet echt op trainen.
Laatst gewijzigd door Woest op 26 jun 2011 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: zouden we het halen?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat ik me dan altijd afvraag he, waarom doe je het jezelf aan om die hond gehoorzaamheidstruukjes te leren en zelfs GG te willen doen? Waarom niet een praktijkgerichte cursus doen en daarna iets wat hij leuk vindt?

Het is natuurlijk handig als je hond luistert, dus daar zou ik een cursus voor zoeken. Volgen, terug plaats, blijven etc., ik vind dat nou niet erg praktijkgericht. Bij de meeste hondenscholen vervelen de honden zich gewoon te pletter tijdens die lessen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Goh, komt mij bekend voor :engel:
Ik wacht ook nog op de gouden tip.
Bij Nadim denk ik dat het een combinatie is van uitsloven en uitproberen. Het is natuurlijk zelfbelonend gedrag: lekker rondjes rennen en de boel beetje opjutten, kan niet beter :cheer: Hier is het erin geslopen toen het belonen met snoep afgebouwd moest worden. Voor snoep doet hij alles, en anders zoek hij zelf een beloning. En ja, ik sta hier regelmatig op mijn kop in een poging om mijzelf zo leuk mogelijk te maken :Q: . Ik ben ook wel leuk, totdat er iets leukers voorbij komt :S:

Succes (en sterkte) a.s zondag!
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ha, ik lees hier ook even mee :') Wij hebben komende maandag examen EG, en die gek van mij doet dus precies hetzelfde :P

Hij heeft er de laatste tijd een gewoonte van gemaakt om héél netjes af te blijven, als we oogcontact kunnen maken. Zodra ik me omdraai, is ie weg :') Aangezien ik me (voor zowel af-blijven als af-voorkomen) MOET omdraaien voor het examen, maak ik me daar ernstig zorgen om, waardoor het natuurlijk helemáál niet meer lukt :+
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Om er echt nog wat aan de doen is het nu denk ik toch te kort dag.

Maar toch heel veel succes met je examen!
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Voor het examen is het wel erg kortdag... maar in het algemeen zou het misschien helpen om tijdelijk met een dubbele riem te werken. Lange lijn die je niet losklikt, gewone riem die je wel losklikt. Met de lange lijn voorkom je dan dat hij "winst" behaald met een rondje van de zaak. Je beloont met een voor hem topbeloning (misschien wel zelf rennend met een speeltje als hij dat zo leuk vindt) als hij het wel goed doet.

Ik weet niet hoe de opbouw geweest is van de oefening, maar spurt hij echt meteen weg als je losklikt, of pas als je zelf ook wegstapt? Als hij pas wegspurt als je de afstand vergroot, losklikken, even blijven zitten (terwijl je er naast staat) daarvoor belonen en de oefening weer opnieuw opbouwen qua tijd en afstand waarbij je de stappen zo klein houd dat hij niet in de verleiding komt om zelfbelonend bezig te gaan met zijn rondjes.

Waar ik met Prana op let als ik tussentijdse beloning afbouw is dat ik op het eind wel echt een superbeloning in las (die ook rustig wat langer mag duren). De eerste keer dat ze de volle 2 minuten zonder tussentijdse beloning in de groep zat, hebben we wel 5 minuten gespeeld na afloop. (Prana is meer van het spel dan van het snoep, maar anders zou een voercircuitje ook heel geschikt zijn). Geloof maar dat ze wil blijven zitten ook al krijgt ze tussen door geen koekjes als ze weet dat dat een beloning is die kan volgen.

Verder ga ik wel mee met Zoek stok! Trainen is leuk als het voor jou en je hond leuk is.... er zijn zoveel hondensporten die misschien beter aansluiten bij jullie eigen plezier.... of ander type met meer praktijkgerichte lessen voor wat je nodig hebt om gewoon een fijne hond te hebben in het dagelijks leven. Waarom wil je graag de GG gaan doen?
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik zou idd zorgen voor een 2e lange lijn om te oefenen maar ik wil ook even het volgende vermelden :wink:

heel veel scholen oefenen niet veel dingen met de lijn los....hierdoor gaan veel honden rennen zodra de riem eraf is want dat kan dan...

zodra je meer gaat oefenen met de riem eraf op de hondenschool gaat hij eraan wennen dat het de normaalste zaak van de wereld is als de riem eraf is..

dus ik raad eigenlijk een combi aan van en bij de blijf oefening een lange lijn eraan zodat hij geen zelfbelonend gedrag heeft maar ook gewoon vaker van de riem af en dan zorgen dat je zelf extra leuk bent (door bv een speelte of iets dergelijks)

ik heb namelijk met beide honden geen enkel probleem met los werken.....en zij zijn al van kleins af aan gewend om ook gehoorzaamheid zonder riem te oefenen :wink:

enne als jullie de plezier erin houden kan je echt wel door voor GG....desnoods wil ik wel met je samen een keer trainen

maar of het nog lukt voor je examen weet ik niet (je mag me altijd een pb sturen om te kijken) ....maar evt voor de volgende keer (om van het "slechtse" uit te gaan)

in ieder geval veel succes!! remy en ik hebben ook examen (vanavond) maar dan voor de GG B het laatste clubexamen...als we dit halen gaan we examen bij cynophilia doen voor de GG B...
groetjes Tamara
Woest
Zeer actief

Bedankt voor alle tips!

De lange lijn hebben we een tijdje gebruikt op de club, maar had als effect dat hij de hele oefening niet meer deed. Na het einde van de lijn een keer tegen gekomen te zijn, bleef hij bij het losmaken van z'n eigen lijn wel zitten, maar als ik wegliep, draaide meneer zich om, of ging staan, of wat dan ook.
Het is dus echt het moment van losklikken. Hij spurt meteen weg. Ik roep hem terug, zet hem weer naast me neer, loop weg en dan blijft hij netjes zitten/staan.

Overigens traint m'n vriend ook al behendigheid met Rico.

Ondanks dat Rico op het veld regelmatig heel andere dingen doet dan de bedoeling zijn, heb ik wel het idee dat hij het leuk vind en ik ook. En ook in het dagelijks leven hebben we echt wel baat bij de trainingen hoor. Op de club geloven ze me waarschijnlijk niet, maar thuis is Rico behoorlijk gehoorzaam.
tkuijernl
Zeer actief

en als je eerst weer helemaal terug gaat naar het begin dus de zit en af gewoon aan de (korte) lijn zonder hem los te klikken??

doet hij het dan wel??

dan kan je het evt uitbreiden aan naar de riem op de grond laten liggen (zelf op het einde staan), dan uitbreiden naar riem ernaast en 1 stap voor de rico, dat rustig uitbreiden naar 2 of 3 stappen voor rico terwijl hij nog wel de riem om heeft (ligt dus naast hem op de grond)

dan evt een grondpen gebruiken en de riem om de grondpen (soort van gewoon neerleggen zodat hij het verschil niet merkt)

tussendoor kan je even 1 sec de riem los en weer vast klikken...dus riem los, koekje, riem vast

dan voor hem staan, riem los, koekje, riem vast.....dan naast hem riem los, koekje, de beweging naar voren maken (maar voeten laten staan) koekje riem vast en zo weer uitbreiden naar riem los 1 stap naar voren, terug naar achter belonen, dan weer 2 stappen en zo verder...

stap voor stap weer het op nieuw aanleren eigenlijk
groetjes Tamara
Woest
Zeer actief

Ja als ik de riem er gewoon aan laat en op de grond leg, dan doet hij het wel! Maar dat mag dus niet op het examen.
tkuijernl
Zeer actief

Woest schreef:Ja als ik de riem er gewoon aan laat en op de grond leg, dan doet hij het wel! Maar dat mag dus niet op het examen.
als je het wel doet krijg je dan alleen aftrek of echt gewoon een 0?

bij ons mag je bij de VGG (cursus voor de GG) nog wel de riem eraan houden als je dat liever hebt. je krijgt dan wel 1 punt aftrek maar ja....beter 1 punt aftrek dan een 0 denk ik dan maar :wink:
groetjes Tamara
Woest
Zeer actief

Hmmm dat weet ik eigenlijk niet helemaal zeker! Ik ga het voor het examen even aan m´n trainer vragen. Want al zijn het veel punten aftrek, ik heb waarschijnlijk maar een paar puntjes nodig om te slagen. Voor de twee oefeningen samen kun je in totaal 40 punten verdienen. De vorige keer had hij dus 0 punten, maar toen kwam hij er maar 6 te kort om te slagen.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Do had bij het begin op de nieuwe club ook ineens dat ze me ging uitdagen zodra ze los was. Wij hebben dit opgelost door te zorgen dat er iets aan de halsband bleef hangen zodat ze het idee had dat ze nog aangelijnd was. Ik heb hiervoor een lus gebruikt met een haak eraan. Dit moet je echt een tijd blijven gebruiken tot de neiging weg is van rondjes rennen. Voordeel van die lus was dat ik daar ook zo mee kon lopen.
Daarna hebben we een karabijnhaak eraan gedaan voor het gewicht maar dat ze niks meer op haar schouder had liggen.

Maar goed Do kon het wel al maar begon daar te spelen en hiermee was ze het uitdagen snel vergeten.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Woest
Zeer actief

Net even snel 10 minuutjes naar de parkeerplaats van de hondenclub geweest om te oefenen, en het ging wonderbaarlijk goed. Rico ging zelfs staan op commando, terwijl hij daar normaal altijd een handgebaar bij nodig heeft. En hij bleef zitten toen ik de lijn los maakte :D
Dat zegt nog niet dat hij het op het veld ook doet, maar wie weet.......Als hij dan ook nog fatsoenlijk gaat volgen, dan kan hij nog winnen ook :lol1:
Zoek stok!
Zeer actief

Train je de blijf volledig voorspelbaar? Dus in een rijtje, altijd zelfde ritueel en pas belonen na zoveel minuten als het voorbij is en je terug bent?

Ik train de blijf op een andere manier, namelijk onvoorspelbaar. De hond kan op elk moment beloond worden en blijft daardoor alert op mij. Niet altijd dezelfde riedel, waardoor hij weet dat de beloning nog heel lang duurt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Net even snel 10 minuutjes naar de parkeerplaats van de hondenclub geweest om te oefenen, en het ging wonderbaarlijk goed. Rico ging zelfs staan op commando, terwijl hij daar normaal altijd een handgebaar bij nodig heeft. En hij bleef zitten toen ik de lijn los maakte
:E:

Ach het blijft een moment opname en wie weet hoe net zijn pet staat zondag, hij kan je positief verrassen! Mijn tips zijn ten eerste om er zelf ontspannen bij proberen te blijven; en dan haalt hij het niet; so what?
en ga - zoals al meermaals aangegeven - toch echt eens goed bij jezelf te rade waarom je GG wilt gaan doen? Om gezellig met je hond bezig te zijn of heb je serieuze (wedstrijd) ambitie en hou je van hondentraining an sich? In het laatste geval probeer ook eens andere trainingsvormen uit, lekker thuis, tijdens uitlaten (b.v. meer onvoorspelbaar zoals zoek stok aangeeft) een clickercursus, privelesjes, workshops in gehoorzaamheid of andere hondensporten, etc. uit. Steeds hetzelfde trainingsprogramma afwerken in dezelfde omgeving is voor veel honden best saai en voorspelbaar.

Ten tweede is ook mijn tip om in ieder geval het succes dat hij steeds scoort met wegrennen te doorbreken; een boel stapjes terug en eerst na b.v. 1 seconde goed gedrag al belonen met super leuke bal of lekkernij en weer aanlijnen en dat heel langzaam en onregelmatig opbouwen, dubbele lange lijn, het puppenveldje, als het een keer kan wel tig keer achter elkaar los en vast doen totdat het geen trigger meer is. Eens een poosje gehoorzaamheidsvakantie kan ook heel verfrissend zijn trouwens kan ik uit eigen ervaring vertellen ook dat doorbreekt het patroon, je hond wordt weer ouder en wijzer intussen en kan de volgende cursus ""zomaar"" een stuk veranderd zijn.

Succes en vooral veel plezier gewenst!
Woest
Zeer actief

Ik heb nog een goed plan bedacht vind ik zelf. De cursus is op woensdagavond (laat) en zondag. Ik train alleen op zondag, omdat Rico op woensdag al behendigheid traint met m'n vriend, en het anders niet goed combineert met een baby en een wekker die op donderdag om 5 uur gaat.

Maar m'n vriend heeft voorgesteld om na behendigheid snel naar huis te komen, en dan kan ik de VEG-cursus net halen. Dus we hebben nog een lesje! Heb ik meteen even de tijd om met de instructeur te overleggen om eventueel de riem eraan te laten op het examen.

Ontspannen??????
Hmm ik ben nu al zenuwachtig :schrik:
tkuijernl
Zeer actief

als je maar plezier heb met rico dat is het belangrijkste :wink:

als je zakt, dan zak je en doe je het desnoods nog een keer...

je hoeft trouwens niet altijd wedstrijd ambities te hebben voor GG hoor...ik heb dat ook niet met remy maar meer het plezier en kijken hoe ver je evt kan komen terwijl het leuk blijft :wink:

bij mij zitten er meerdere die al 3 jaar in de GG B zitten :D
groetjes Tamara
Sonnie1983
Zeer actief

ik ben eigenlijk benieuwd wat je trainer,in de lessen voor tips gegeven heeft hier voor?
Woest
Zeer actief

Met de trainer hebben we het weer van voor af aan opgebouwd, dus echt begonnen met aangelijnd blijven zitten. En later aan het paaltje of lange lijn, wat dus niet werkte.
Sonnie1983
Zeer actief

wat wij doen met honden die als wij ze afleggen en ze moeten blijven (wij gaan dan uit zicht zelfs) die dan weg willen lopen.
Wij zorgen dat er iemand achter een dikke boom staat met de lange lijn in de hand of een lange lijn aan dikke boom vast knopen. Deze ligt er al VOOR je met de hond het veld op komt.
Je loopt naar d eplek toe waar de hond af moet blijven. met het afklikken van de lijn klik je de lange lijn er aan. De hond heeft het idee dat ie los daar ligt. Maar kan niet weg door de riem waar hij dan toch aan vast zit.
Als er iemand achter de boom staat die kan dan de hond meteen corrigeren als deze op gaat staaan. Daarbij kan de hond neit weg omdat ie aan een lijn zit dus is ook zo weer in te halen aan de lijn indien nodig.
Zoek stok!
Zeer actief

Ik vind dat niet erg creatief. Dat gecorrigeer met een lijn door een ander.

Zal vast eenvoudiger zijn dan de door mij beschreven aanpak, maar dan heb je wel een hond die gewoon betrouwbaar blijft liggen/zitten omdat hij dat wil. Niet omdat hij anders een fysieke correctie krijgt. 't Is maar net wat je prefereert natuurlijk :wink:

Als je bij Birgit in de les kijkt is iedereen individueel bezig met de honden. Ze liggen/zitten in een rijtje naast elkaar, maar kijken alleen naar de baas. Er wordt naast ze geklikt, gelopen etc. Allemaal prikkels waar ze aan gewend zijn. Juist omdat je het onvoorspelbaar maakt, blijven ze gespitst op je.

Veel ontspannener dan dat gevloek en getier, correcties en toch rondrennende honden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik ken de aanpak overigens, dat lijngebeuren. Toen ik met Bram ergens anders trainde. Op een examen was het altijd stress: doet 'ie het of doet 'ie het niet. Is dat nou wat je wilt?

Kijk dan eens naar Izzie voor de start van een agilitywedstrijd. Haar ogen spuwen vuur en elke spier is gespannen, maar ze wacht altijd op de 'go' voordat ze op volle kracht start. Ik kan ver voor haar starten, me goed installeren en toch geen gedoe met een hond die al voorbij stormt.

Had ik het destijds maar zo met Bram getraind :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sonnie1983
Zeer actief

Totaal geen stress bij de honden hoor. Weet niet wat jullie dan bij correctie denken maar de hond weer terug op zijn plek leggen en nogmaals een duidelijk blijven commando erbij. Word hier in een reactie gepraat over een fysieke correctie maar daar heb ik niets over gezegd.
met het opbouwen als hij dan blijft braven natuurlijk. In het begin ook niet te lang doen met opbouwen.
De hond kan zich zelf niet belonen door maar rondjes te gaan rennen. En niet te pakken is en niet terug komt als je hem roept.
En je kunt juist wel belonen als ie netjes blijft liggen. Dat hij weet ook dat dat is wat je van hem verlangt.

Af blijven liggen oefenen we eerst uiteraard in stapjes. eerst lijn er aan en dan opbouwend steeds een stapje verder. dan laat je riem er aan maar laat je los en zo steeds verder waarna je uiteindelijk uit zicht kan gaan.

Afgelopen zaterdag examen (keuring) gehad waarbij ook een blijf oefening is en mijn hond ligt zonder stress en ja daar heb ik ook wel eens duidelijk een blijf commando gegeven als ie op stond. (en dan gebraafd als hij goed bleef).
Zoek stok!
Zeer actief

Als de hond gaat rennen, klapt hij toch in de riem? Ik zeg ook niet dat het zo'n drama is allemaal, maar ik snap gewoon niet waarom je het niet op een manier traint waarbij het niet nodig is. Want het feit dat jij het lijngebeuren kent, geeft aan dat er bij jullie club ook wel eens problemen zijn met de blijf. Dat kun je gewoon te voorkomen door anders te trainen. Dus waarom niet?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sonnie1983
Zeer actief

Het is bij 1 hond tijdelijk gebruikt. die ging zodra baas uit beeld was rennen. zodra ze in beeld bleef bleef de hond liggen. De hond rende dan niet op volle vaart maar rondjes in een drafje dus kan niet volop in de lijn lopen. de lijn ligt ook niet strak aan de boom vast of in de handen van de ander. de hond moet wel idee hebben dat hij los daar ligt.. De hond wilde dan ook niet altijd komen als zij hem dan terugriep om terug op de plek te leggen. Dus ja de hond kan zich niet meer belonen met rondjes te rennen en niet komen omdat er een lijn aan zit waarbij je de hond rustig weer naar je toe kan halen (niet met rukken dus) en dus weer op zijn plek kan leggen met nogmaals blijf. blijft hij goed liggen kan de gene die er bij blijft staan braven. Staat achter een boom opgesteld uiteindelijk zodat de hond niet in de gaten heeft wanneer er wel en wanneer er niet iemand staat. In het begin kan er gekozen worden dat iemand er gewoon vlakbij blijft staan.

De lijn is er dus puur voor om te zorgen dat de hond niet rond kan blijven rennen en dus toch weer succes haalt.
Mocht er een hond ooit kruipen gaat de geleider naar de hond toen en legt deze weer terug op de plaats met weer een blijf commando.

Dus zie hier geen probleem in. Tuurlijk zijn er meerdere wegen die naar rome leiden. En moet je er uit pikken wat jij denkt wat bij jou gaat helpen.
Dat doen wij ook altijd. Krijgen tips en advies van mensen van de hele club. je pikt er uit wat jij denkt wat helpt bij jou hond, de rest sla je in je koppie op want ooit komt dat later nog van pas.
Woest
Zeer actief

Pfff nou de laatste les was niet echt hoopgevend. De plaats oefening doen we altijd 1 voor 1. Er was dus iemand anders bezig met plaats en ik was ondertussen het moment van losklikken aan het oefenen. Maar ik had dus blijkbaar z'n halsband niet goed beet en Rico ontglipte me en ging samen met de leonberger die plaats moest gaan oefenen aan de haal. Ze hadden de grootste lol. Maarja wel mijn fout, want honden mogen alleen los op aanwijzing van de instructeur. De leonberger was wel eerder aan de haal dan Rico trouwens.

Maarja, als je de riem eraan laat op het examen heb je dus gewoon 0 punten. Ik kreeg van de instructeur de tip om hem echt onmiddelijk weer terug te roepen als hij hem peert. Als hij te lang of te ver van mij vandaan gaat kan hij niks anders dan Rico aan laten lijnen. En dan kan de keurmeester niks anders dan 0 punten geven. Maar als ik hem heel snel terug weet te krijgen, is er dus hoop. Alleen mijn reactievermogen is dus niet zo best, ik ben altijd te laat.
Woest
Zeer actief

Nou we hebben examen gedaan en ik ben voorzichtig optimistisch.

Het blijven zitten en af blijven ging niet best (3 x weggelopen) maar de rest ging heel aardig. Ik denk (en hoop) dat we net geslaagd zijn.
17.15 is de uitslag, dus ik laat het vanavond weten!
Woest
Zeer actief

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, we zijn geslaagd. Met 180 punten zelfs (150 nodig om te slagen)
We waren 4de van de 12 deelnemers, dus best heel netjes!
tkuijernl
Zeer actief

wouw!!! super gedaan!!!

zie je nou wel dat het kan :lol1: dat geeft je toch weer hoop voor de toekomst lijkt mij...

en misschien vind rico het wel leuk om gewoon iedere cursus 2x te doen :LOL:
groetjes Tamara
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”