COURTLY schreef:kitty schreef:[Tuurlijk zijn er liefhebbers voor fluffs en voor de hondjes heeft het maar een paar nadelen maar lief zullen ze vast wel zijn.
Wat heeft het voor nadelen voor de hond?[/quote]
1) Een fluff blijft nat na het zwemmen of een regenbui. Als de vacht tot op het vel nat is kan het wel langer dan een dag duren voordat de hond weer droog is. Stel voor dat een fluffie cardigan of pembroke zou moeten werken. Op de boerderij moet hij/zij de koeien naar het land brengen en weer ophalen. Als het regent verkleumt de hond en legt in korte tijd het loodje. Voor z'n werk heeft hij een harde waterafstotende vacht nodig. Een vacht die alleen oppervlakkig nat wordt en waar een ondervacht op zit die het water niet toelaat.
2) Nog een nadeel is dat er in de vacht veel vuil blijft hangen. Afhankelijk van waar de hond woont neemt hij/zij alles mee naar binnen.
3) En dan wordt het warm, zomer dus. De fluffie krijgt het warm, erg warm. Om de hond een prettig leven te geven zal hij/zij naar de trimmer moeten.
Dit zijn dus wel degelijk een aantal nadelen voor de hond. Het staat z'n gezondheid niet direct in de weg, maar als z'n baasje niet goed op hem past (water, vuil, hitte) dan heeft de lengte van z'n vacht wel degelijk invloed op z'n gezondheid.
Het fluff-gen is geen ziekte, maar wel lastig.[/quote]
1 Een iets langere vacht kan ook prima waterafstotend zijn. Een kortharige hond wordt net zo nat in de regen, ja hij is sneller droog, maar maakt dat veel uit? Is de ondervacht van een fluffy heel anders dan die van een kortharige?
2 Wat een onzin. Het vuil wat de hond mee naar binnen neemt is voor de hond geen probleem hoor, hoogstens voor de eigenaar
3 Ik vraag me af wat voor vacht die fluffy dan heeft? Zo lang is het toch niet?
Ik vind het heel zonde om zoveel genen uit te sluiten. Je praat over leuke gezonde honden die niet ingezet mogen worden omdat de vacht iets langer is.