Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Water plassen en heel veel drinken
Moderator: moderatorteam
-
Bmamavan2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradormix
- Aantal honden: 1
Water plassen en heel veel drinken
Een man die we vaak tegen komen met wandelen heeft een maltezertje van 8 jaar oud.
Nu is het hondje al een tijdje niet lekker. De allerbelangrijkste klacht is dat zij veel drinkt en heel veel plast. De plas is volgens het baasje bijna zo helder als water. Wanneer het hondje geplast heeft wil het meteen weer drinken.
De dierenarts had al gekeken maar kon niks ontdekken, bloed (o.a. suiker) was goed en verder moest hij maar speciale brokken proberen.
Het baasje maakt zich zorgen maar heeft weinig vertrouwen meer in de DA en wil een second opinion aanvragen (iemand bekend met een goede DA in/om Eindhoven). Het enige wat de DA kond doen was een bloedonderzoek a 100 euro?!
Wij als hondeneigenaren denken allemaal mee en zijn eigenlijk bang dat de nieren van het hondje niet meer goed functioneren (zuivere afvalstoffen) maar ja het blijft gissen natuurlijk.
Daarom wilde ik vragen of hier iemand een idee heeft (buiten de second opinion dan)?
Hoe zat het ook weer met plassen en veel drinken?
Nu is het hondje al een tijdje niet lekker. De allerbelangrijkste klacht is dat zij veel drinkt en heel veel plast. De plas is volgens het baasje bijna zo helder als water. Wanneer het hondje geplast heeft wil het meteen weer drinken.
De dierenarts had al gekeken maar kon niks ontdekken, bloed (o.a. suiker) was goed en verder moest hij maar speciale brokken proberen.
Het baasje maakt zich zorgen maar heeft weinig vertrouwen meer in de DA en wil een second opinion aanvragen (iemand bekend met een goede DA in/om Eindhoven). Het enige wat de DA kond doen was een bloedonderzoek a 100 euro?!
Wij als hondeneigenaren denken allemaal mee en zijn eigenlijk bang dat de nieren van het hondje niet meer goed functioneren (zuivere afvalstoffen) maar ja het blijft gissen natuurlijk.
Daarom wilde ik vragen of hier iemand een idee heeft (buiten de second opinion dan)?
Hoe zat het ook weer met plassen en veel drinken?

- CKS
- Zeer actief
Re: Water plassen en heel veel drinken
Er zijn verschillende redenen dat een hond veel drinkt en plast; om te weten welke zal je toch nket onder een bloedonderzoek uit komen denk ik. Dat heeft denk ik weinig met vertrouwen in de dierenarts te maken. Als baasje persé geen bloedonderzoek wil is het gewoon snel afgelopen.
Kees
Kees
- vivke1965
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)
Tja...bloedonderzoek doen !
Kan ook zijn lever zijn ....Bunker had dit ook na het opeten van die ibuprofeen pillen...zijn lever moest keihard werken om die gifstoffen kwijt te raken...was idem verhaal, drinken, pissen en was helder water !!
Kan ook zijn lever zijn ....Bunker had dit ook na het opeten van die ibuprofeen pillen...zijn lever moest keihard werken om die gifstoffen kwijt te raken...was idem verhaal, drinken, pissen en was helder water !!
Groetjes, Viv

"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"

"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
- Anouk86
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruising Malthezer met Bichon Frise
Het probleem is dat de lijst met mogelijkheden voor dit ziektebeeld enorm is. Denk hierbij aan Diabetes Mellitus(suikerziekte, niet waarschijnlijk omdat suiker goed is), Nierafwijkingen, baarmoederontsteking, leverproblemen, hormonale afwijkingen en ga zo maar door. We noemen dit in de dierenartsenwereld Pu/Pd(veel plassen en veel drinken)
Voor veel dingen in de lijst met ziektes is bloedonderzoek toch echt noodzakelijk.
wat verder nog van beland is:
1) Hoelang heeft de hond hier al last van?
2) is het een teefje en is zij gesteriliseerd/gecastreerd?
3) heeft de hond koorts? of koorts gehad?
4) Zijn er veranderingen in de vacht te zien, wordt ze kaler op bepaalde plekken zoals de flanken.
5) wordt de hond dikker?
6) zijn er ooit medicijnen zoals prednison of cortisol gegeven?
En dan volgt er nog een heel lang lijstje met vragen en onderzoeken.
Ik kan de eigenaar aanraden om als hij echt wil weten wat het is toch te beginnen met het grote bloedscreenings onderzoek. Als hij echt geen vertrouwen meer heeft in zijn dierenarts kan hij altijd naar een andere dierenarts gaan. Als eigenaar mag je altijd met je dier naar een andere dierenarts, veel mensen denken echter dat ze altijd naar dezelfde moeten gaan.
Succes!
Voor veel dingen in de lijst met ziektes is bloedonderzoek toch echt noodzakelijk.
wat verder nog van beland is:
1) Hoelang heeft de hond hier al last van?
2) is het een teefje en is zij gesteriliseerd/gecastreerd?
3) heeft de hond koorts? of koorts gehad?
4) Zijn er veranderingen in de vacht te zien, wordt ze kaler op bepaalde plekken zoals de flanken.
5) wordt de hond dikker?
6) zijn er ooit medicijnen zoals prednison of cortisol gegeven?
En dan volgt er nog een heel lang lijstje met vragen en onderzoeken.
Ik kan de eigenaar aanraden om als hij echt wil weten wat het is toch te beginnen met het grote bloedscreenings onderzoek. Als hij echt geen vertrouwen meer heeft in zijn dierenarts kan hij altijd naar een andere dierenarts gaan. Als eigenaar mag je altijd met je dier naar een andere dierenarts, veel mensen denken echter dat ze altijd naar dezelfde moeten gaan.
Succes!
-
ellyenrob
- Zeer actief
- Contacteer:
Diabetes insipidus kan het ook heel goed zijn, veel drinken en urine met sg van onder de 1010.
Maar ik zou zeker wel bloedonderzoek doen, jeemig voor 100 euro weet je meer, kunnen dingen uitgesloten worden of
vind men de boosdoener en kan hij misschien op medicatie nog een aantal jaren mee.
Maar ik zou zeker wel bloedonderzoek doen, jeemig voor 100 euro weet je meer, kunnen dingen uitgesloten worden of
vind men de boosdoener en kan hij misschien op medicatie nog een aantal jaren mee.
Elly

-
Maaike
- Zeer actief
Hij zal toch eerst het medische aspect moeten uitsluiten, of dat nou geld kost of niet. Wellicht staat beestje strak van de stress en is het daarom veel gaan drinken. Ella kreeg ik ook al stressdrinkend. Was gelukkig heel rap over, maar toen ze ouder werd kwam dit soms terug als ze er met haar kop niet bij was (beginnende dementie).
Anyway, zeker bij een ouder hondje, eerst bloedonderzoek laten doen.
Anyway, zeker bij een ouder hondje, eerst bloedonderzoek laten doen.
Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik snap helemaal neit waarom baasje geen bloedonderzoek wil laten doen, hoe verwacht ie dan dat die dierenarts ontdekt waarom het hondje zoveel drinkt? Eens in de bek kijken en zeggen: ik zie het al, hij heb veul dorst! Dat gaat toch niet??
-
Bmamavan2
- Zeer actief
Het is niet dat het baasje geen bloedonderzoek wil laten doen maar de DA heeft amper naar het beestje gekeken, hoe kan hij dan zeggen dat alleen een bloedonderzoek helpt?
Hij zal toch ook moeten weten wat hij wil gaan laten onderzoeken?
Het baasje heeft een keer urine gebracht maar die was goed. Bloed is daar nooit gecontroleerd omdat ze geen lab hebben. Het beestje is ook niet door de DA bekeken, bevoelt, betast ofzo. Nee de diagnose is aan de hand van de urine en het verhaal van de eigenaar gesteld. Vandaar dat zijn vertrouwen niet zo groot meer is.
Het hondje is al een tijdje (denk 3/4 weken) niet helemaal lekker, het begon met met wat misselijkheid en diarree, toen 's nachts onrustig worden en moeten plassen. Haar vacht werd dunner en ze verloor gewicht. Daarbij veel plassen en drinken. Verder oogt ze eigenlijk niet ziek. Het gaat met de ene dag ook beter dan met de andere.
De DA had dieetbrokken meegegeven maar die hielpen niet.
We zullen hem aanraden een sec. opinion aan te vragen en daar een bloedonderzoek te laten doen.
Ik ken zijn DA en ze zijn op zich niet slecht maar je moet als baas we het een en ander zelf aanvoeren en vragen om bepaalde onderzoeken.
Hij zal toch ook moeten weten wat hij wil gaan laten onderzoeken?
Het baasje heeft een keer urine gebracht maar die was goed. Bloed is daar nooit gecontroleerd omdat ze geen lab hebben. Het beestje is ook niet door de DA bekeken, bevoelt, betast ofzo. Nee de diagnose is aan de hand van de urine en het verhaal van de eigenaar gesteld. Vandaar dat zijn vertrouwen niet zo groot meer is.
Het hondje is al een tijdje (denk 3/4 weken) niet helemaal lekker, het begon met met wat misselijkheid en diarree, toen 's nachts onrustig worden en moeten plassen. Haar vacht werd dunner en ze verloor gewicht. Daarbij veel plassen en drinken. Verder oogt ze eigenlijk niet ziek. Het gaat met de ene dag ook beter dan met de andere.
De DA had dieetbrokken meegegeven maar die hielpen niet.
We zullen hem aanraden een sec. opinion aan te vragen en daar een bloedonderzoek te laten doen.
Ik ken zijn DA en ze zijn op zich niet slecht maar je moet als baas we het een en ander zelf aanvoeren en vragen om bepaalde onderzoeken.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
is het hondje gesteriliseerd idd? anders zou bijv. baarmoederontsteking ook een mogelijkheid zijn
- CKS
- Zeer actief
Tja een degelijk fysiek onderzoek is een belangrijk onderdeel van het stellen van de diagnose dus als de DA dat niet goed doet zou ik inderdaad op zoek gaan naar een andere.
Kees
Kees
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
Niet toevallig ander voer gaan geven?
Knoeppie is haar eerste levensjaar volledig lek geweest, ze dronk bijna 3 liter per dag als pup en pieste dat weer uit waar je bij stond.
Bleek aan de Pedigree te liggen (wisten wij veel hoe slecht dat spul is)...
Knoeppie is haar eerste levensjaar volledig lek geweest, ze dronk bijna 3 liter per dag als pup en pieste dat weer uit waar je bij stond.
Bleek aan de Pedigree te liggen (wisten wij veel hoe slecht dat spul is)...
Groetjes Michaëla en Knoeppie

- annets
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Mijn hond dronk veel en plaste daar ook veel door.
Hij bleek de ziekte van cushing te hebben.
Hij bleek de ziekte van cushing te hebben.
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
je komt toch echt op bloedonderzoek uit hoor..... veel drinken en plassen kan duiden op nierproblemen bv... en suiker zie je in urine maar nierproblemen als er geen bloed bij zit hoeft dat niet... kan bloedonderzoek wel uitwijzen...
dus als je toch 8 jaar dat hondje hebt.. en dan leek me dat geen moeilijke keus...
edit: ik zie ineens staan dat er wel bloedonderzoek is gedaan... hmmm als dat zo goedkoop was... en dus bij lange na geen 100 euro, dan was dat geen uitgebreid onderzoek en zou ik toch zeker voor een uitgebreidere gaan...
dus als je toch 8 jaar dat hondje hebt.. en dan leek me dat geen moeilijke keus...
edit: ik zie ineens staan dat er wel bloedonderzoek is gedaan... hmmm als dat zo goedkoop was... en dus bij lange na geen 100 euro, dan was dat geen uitgebreid onderzoek en zou ik toch zeker voor een uitgebreidere gaan...
-
Bmamavan2
- Zeer actief
Update: Na mijn berichtjes hebben ze bloedonderzoek laten doen en daaruit kwam naar voren dat het beestje de ziekte van Cushing heeft.
Ze krijgt nu al een tijd tabletten hiervoor (a 40 euro per maand) maar die bieden helaas weinig uitkomst. Het diertje drinkt en plast nog steeds veel, wordt steeds dikker (ondanks speciaal voer) en steeds slomer. De dierenarts heeft al gezegd om te stoppen met de medicatie en dan maar af te wachtten.
Jammer het diertje is pas 8 jaar oud.
Ze krijgt nu al een tijd tabletten hiervoor (a 40 euro per maand) maar die bieden helaas weinig uitkomst. Het diertje drinkt en plast nog steeds veel, wordt steeds dikker (ondanks speciaal voer) en steeds slomer. De dierenarts heeft al gezegd om te stoppen met de medicatie en dan maar af te wachtten.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dit is een uitleg van de ziekte van CushingBmamavan2 schreef:Update: Na mijn berichtjes hebben ze bloedonderzoek laten doen en daaruit kwam naar voren dat het beestje de ziekte van Cushing heeft.
- jessica74
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner - Aantal honden: 2
is er ook naar de schildklier waarde gekeken volgens mij gaat dat vaak samen met cushing.
door te lage schildklier worden ze sloom, het haar wordt dunner vooral in de liezen en staart.
door te lage schildklier worden ze sloom, het haar wordt dunner vooral in de liezen en staart.
-
Bmamavan2
- Zeer actief
Geen idee eigenlijk.
Ik zie hem af en toe met wandelen en informeer dan hoe het gaat.
Tsja het beestje is door de DA al een beetje opgegeven.
Als ik hem zie zal ik informeren naar de schildklierwaardes.
Is er nog iets aan deze ziekte te doen of hangt het echt af van hoe ze op de medicatie reageert?
Ik zie hem af en toe met wandelen en informeer dan hoe het gaat.
Tsja het beestje is door de DA al een beetje opgegeven.
Als ik hem zie zal ik informeren naar de schildklierwaardes.
Is er nog iets aan deze ziekte te doen of hangt het echt af van hoe ze op de medicatie reageert?

-
Bmamavan2
- Zeer actief
Zover ik begreep was het ook niet operabel.
Vindt het sneu voor die mensen dat hun hondje zo hard achteruit gaat.
Zelfs mijn lompe beer doet heel voorzichtig naar dit hondje
Vindt het sneu voor die mensen dat hun hondje zo hard achteruit gaat.
Zelfs mijn lompe beer doet heel voorzichtig naar dit hondje

-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Het komt nog wel eens voor dat de hond behalve de ziekte van Cushing ook nog suikerziekte heeft. Heeft de dierenarts dat ook getest??
-
Bmamavan2
- Zeer actief