Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leeftijd en wandeltijd..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Re: Leeftijd en wandeltijd..

Ongelezen bericht door ArCee »

Over wandeltijden per pup per maand kan ik niet oordelen aangezien wij ALTIJD met volwassen of in ieder geval bijna volwassen asieldieren beginnen, dus dat punt zijn de3 meeste honden voorbij inmiddels tegen de tijd dat ze bij ons komen wonen.

Wel kan ik melden dat, nu Hayleigh op haar laatste benen loopt, we de wandeltijden verkorten. Gewoon omdat lange wandelingen teveel voor haar zijn.
Zwemmen gaat nog wel, maar gelukkig hebben wij een meer waar je de auto zowat naast kunt parkeren, en waar ze zo kan inlopen zonden stijle kanten.
Ook als dieren ouder worden is er een aanpassing nodig, niet alleen als ze jong zijn ;)
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ArCee schreef: Ook als dieren ouder worden is er een aanpassing nodig, niet alleen als ze jong zijn ;)

Ben ik met je eens,maar met een jonge hond kun je ernstige en onherstelbare schade toebrengen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik kijk naar de hond, niet naar de minuten die ik loop :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

een oude hond geeft het vaak zelf wel aan, hier tenminste wel. Ik hoef echt geen 2 uur te gaan lopen want dan heeft mevrouw zoiets van: leuk alles, maar ik wil nu wel weer liggen!
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door -Mieke- »

hier ook eerder het probleem van de oudere hond, ik heb er zelfs eens een nachtmerrie over gehad, we waren op wandel en geraakten niet meer terug tot bij de auto (en een bouvier draag je niet zomaar in je armen) :ugh:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Ik wist destijds niet eens dat er zulke richtlijnen waren :wink:
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

Ja en nee. Bouw het wel op, maar heb in het begin denk ik 10 minuutjes per keer gedaan.
Nu is een standaard rondje een half uur en hij is 6 maanden. Als we naar het bos gaan gaan we uiteraard langer en dan lopen we de dag dat we naar het bos zijn geweest wat kortere rondjes.
Afbeelding

Made by _Inge_
koentje

Ongelezen bericht door koentje »

Als ik echt drie kwartier loop is het soms achteraf zichtbaar dat het inderdaad eigenlijk een beetje te veel is voor de pup. Meestal eigenlijk niet, hoewel hij best rustig is daarna. Maar tijdens het wandelen blijft hij vrolijk en actief. Ik ga nu toch wat korter, gezien het feit dat jullie vrij unaniem roepen dat het te lang is. Maar ik vind het moeilijk in te schatten.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

koentje schreef:Als ik echt drie kwartier loop is het soms achteraf zichtbaar dat het inderdaad eigenlijk een beetje te veel is voor de pup. Meestal eigenlijk niet, hoewel hij best rustig is daarna. Maar tijdens het wandelen blijft hij vrolijk en actief. Ik ga nu toch wat korter, gezien het feit dat jullie vrij unaniem roepen dat het te lang is. Maar ik vind het moeilijk in te schatten.
Tuurlijk, want wandelen is leuk :cheer: :cheer: :wink:
Maar probeer inderdaad je wandelingen iets korter te houden nu... Als je het moeilijk vind in te schatten kan je bijvoorbeeld de 5-minuten regel ongeveer voor jezelf als leidraad houden. Kijk gewoon eens op je horloge tijdens het wandelen, dat deden wij in het begin ook. Zit je er een een paar minuten overheen is het uiteraard ook geen ramp, het is een leidraad :ok:
Afbeelding
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

ik let nooit op de hoeveelheid minuten, wij doen altijd de van bank tot bank loop, dan kunnen ze steeds even liggen en uitrusten en ik mijn peukie roken :wink: en dan lopen we weer verder, gaat perfect, ook met jonge pups die ik in de opvang had, gewoon je wandeltempo aanpassen en meerdere pauzes inlassen.
Groetjes,

Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Met shaggy (ambull) heb ik me er wel aan gehouden..dat wil zeggen zoveel mogelijk..maar dat was ook nogal een hond...Nu met Pfaffke ben ik er wat minder mee bezig...hij is nu 5 maanden en de normale uitlaatrondjes zijn 15/20 minuten (3 maal per dag) op dagen dat er hondenschool is gaat hij mee en mag dan altijd even spelen met de rest..aangezien hij zich dan nogal moe maakt ..mag dit van mij niet langer dan 2 keer 5 minuten (rent dan rond met soms 20 honden) op dagen dat er geen hondenschool is ga ik een stukje wandelen zo'n 30/45 min hij loopt dan veel los..maar als nina me teveel rent dan gaat hij vast.(als ik met nina balletjes ga gooien gaat hij zowiezo vast,en zit dan rustig te kijken) en misschien eens in de twee weken nog iets langer maar dan met een terrasje tussendoor ..ik zorg dat hij niet oververmoeid raakt..afgelopen weekend op de laekenfunday heb ik hem tussende middag ook in de bench gelegt en verplicht laten rusten...ook al wilde allerlei mensen hem zien..jammer dan straks weer :19:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
ralf
Actief

Ongelezen bericht door ralf »

Met karel heb ik er me totaal niet aan gehouden. Hij wandelde/liep veel meer dan goed voor hem was, volgens de intellectueleen van de hondenschool.
hij is een karelische berehond (geen raszuivere, er zitten laiki in de familie)

Eergisteren heb ik een tocht geòaakt van om en bij de 12 uur, in de bergen.
Tijdens de tocht rust hij vaak uit, door rustig te wandelen, waarna hij zich weer tip top voelt en achter de berggeitjes aangaat.
Jammer dat het bij mij niet zo werkt :D
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Met zowel Sita als Rowan heb ik niet aan de vijf minuten regel gehouden. Voor Rowan heb ik wel een doggyride met wandelkit gehad toen hij nog echt klein was. Maar met een maand of vier/vijf liep hij al gewoon mee, wel iets kortere wandelingen dan normaal. Met Maartje ben ik toen hij vier maanden was, verdwaald in het Spanderswoud, wandeling van een half uur werd ietsjes langer... Dag daarna heb ik dan ook alleen de korte rondjes met hem gelopen. En met 7 maanden heb ik er niet meer opgelet. Als we trainingen hebben, dan maakte ik geen lange wandelingen.

Hardlopen en fietsen heb ik wel meegewacht dat hij bijna een jaar was.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb me niet aan bepaalde regeltjes gehouden maar gewoon gekeken naar Macho zelf, ging prima :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Robin
Zeer actief
Mijn ras(sen): shi tzu x maltezer x jackrussel Robin en Mikai

Ongelezen bericht door Robin »

Bij Robin hebben we het gewoon op gevoel gedaan. Als ze moe werd, tilden we haar op. Is natuurlijk erg makkelijk met zo'n kleintje.

Toen ze 11 weken was, is ze voor het eerst op het strand geweest. Na een tijdje hebben we haar uit haar wilde ren-graafspel gehaald door haar op te tillen, beetje tegen zichzelf in bescherming nemen. Ze viel in slaap in mijn armen voordat we het strand af waren :I:
Afbeelding
By madelief47 at 2012-01-03
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Er worden hier paarden met honden vergeleken, niet doen. Een paard is namelijk een dier dat van nature nauwelijks slaapt. Een dier dat van nature 16-20 uur per dag beweegt/staat. Een hond doet dit absoluut niet.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Maar het stilstaan was een groot deel van de reden dat de veulens ocd kregen. Ook de veulens die naast stalling alleen gecontroleerde beweging kregen hadden namelijk een grotere kans. En ook veulens die 24/7 op de wei staan hebben een paar keer per dag hun gekke 5 minuten waarin de raarste bewegingen worden gemaakt.
koentje

Ongelezen bericht door koentje »

Toch blijf ik er een raar gevoel bij houden. Mijn man is gisteren een uur buiten geweest met Murdy. Niet constant wandelen, maar ook op plekjes allerlei oefeningetjes doen met commando's. Toen hij thuiskwam en we beiden rustig op de bank zaten bleef Murdy maar actief in huis. Heen en weer lopen ons uitdagen om te spelen, enz. Alsof hij niet tot rust komt. :scratch:
Bij hem valt ook heel erg op dat hij vanaf einde middag tot in de avond laat actief is en blijft. Als hij dan al eens rustig ligt, is dat nooit lang.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”