Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aantal beginnersvragen KVV

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Charell
Actief
Mijn ras(sen): Kyra: American Pitbull x American Bulldog
Dayna: Rottweiler x Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

aantal beginnersvragen KVV

Ongelezen bericht door Charell »

Mijn hond zit nu op FarmFood HE en geven dit 2x per dag, rond 10:30 en 18:30. Ik wil haar graag gedeeltelijk overzetten op KVV voor 6 avonden per week, en 1 avond brok met een rauw ei. Na gespeurd te hebben op internet, ben ik eruit gekomen om Haaks Barf te gaan geven, ook mede door het grote assortiment. Wel begin ik eerst met Smuldier omdat ik op dit moment niet ruim in het geld zit, en dit voor nu makkelijk in de supermarkt te verkrijgen is.

Nu vroeg ik mij af, mag de hond dan nog wel de normale snacks? Ik gaf haar altijd snacks als lamsoren, konijnenoren, hertenoren, lamspootjes, schapenteen, runderneus, varkensneus, etc. van het merk Quality & Perfect(?). Ik neem aan dat dit niet te vergelijken is met KVV, maar kan ik haar dit alsnog geven ondanks ze dan 6 avonden per week op KVV zit? Ze krijgt dit zeer zelden, ik denk eens per 2 weken of zelfs nog minder. Wel krijgt ze iedere avond een dentastick afgewisseld met een beschuitje, gewoon voor het slapen gaan. Hebben dit altijd al gedaan, dus het zit er echt in. :wink:

Buiten dat vroeg ik mij ook af of Haaks Barf niet te scherpen stukken erin heeft zitten, waar mijn "beginnende KVV-er" zich aan zou kunnen verwonden van binnen? Dat ze het zou lusten weet ik haast wel zeker. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Charell op 21 jun 2011 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Charell
Actief

Re: snacks naast KVV

Ah, ik vroeg mij ook af of ik aan alles voldoe als ik dit schema aan houd (voor Smuldier):
Maandag: om de week afwisselend hart/pens
Dinsdag: kip
Woensdag: pens/vlees compleet
Donderdag: vlees
Vrijdag: kip
Zaterdag: vlees compleet
Zondags brok met een rauw ei.

Of als ik bij de C1000 niet aan de andere smaken kan komen als volgt:
Maandag: pens/vlees compleet
Dinsdag: vlees compleet
Woensdag: hart
Donderdag: vlees compleet
Vrijdag: pens/vlees compleet

OF
Maandag: pens/vlees compleet
Dinsdag: vlees compleet
Woensdag: vlees compleet
Donderdag: pens/vlees compleet
Vrijdag: vlees compleet
Kimmie

Re: aantal beginnersvragen KVV

Ongelezen bericht door Kimmie »

je mag je hond gewoon laten snacken hoor :wink: ...als je kvv gaat voeren is het niet zo dat honden ineens niets mogen,en je moet gewoon de compleet voeders voeren,af en toe eens een dagje kip of een dagje alleen vlees of pens is niet erg,maar voer in grote lijnen de compleet versies...

en die onderste 2 schema's zijn goed hoor,alleen kan je ook alleen pens compleet voeren of alleen vlees compleet...gewoon kijken wat je hond het lekkerste vind... :D
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

ik geef ook voornamelijk kvv....maar als ik vergeet vlees uit de vriezer te halen...pak ik gewoon een proefzakje van een of andere brok..meestal heb ik nog een zak brok op voorraad(farmfood of taste off the wild) mijn pup eet nu half brok (platinum) en half kvv (diverse soorten) als je voornamelijl compleet geeft (dag met brok is ook compleet) dan is het geen probleem in welke volgorde je dat geeft...ook snacken ze alles wat los en vast zit..van koekjes tot lamsoren..van rauwe pens tot kalfsknie
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Charell
Actief

RachelleAmericanBulldog schreef:mijn pup eet nu half brok (platinum) en half kvv (diverse soorten) als je voornamelijl compleet geeft (dag met brok is ook compleet) dan is het geen probleem in welke volgorde je dat geeft...
Rachelle, wat bedoel je hier mee? Ik geef haar 's morgens zowiezo FarmFood brokken, en 's avonds dus KVV.

Iedere dag complete Smuldier lijkt me zo saai... Je hebt dan wel 2 varianten, maar toch... Hahah :roll:
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Charell schreef:
RachelleAmericanBulldog schreef:mijn pup eet nu half brok (platinum) en half kvv (diverse soorten) als je voornamelijl compleet geeft (dag met brok is ook compleet) dan is het geen probleem in welke volgorde je dat geeft...
Rachelle, wat bedoel je hier mee? Ik geef haar 's morgens zowiezo FarmFood brokken, en 's avonds dus KVV.

Iedere dag complete Smuldier lijkt me zo saai... Je hebt dan wel 2 varianten, maar toch... Hahah :roll:

in brok behoort alles te zitten dus is compleet....bij smuldier heb je complete varianten en niet complete varianten...zo is de kip niet compleet...de pens compleet wel....als je dus een dag brok doet en nog drie dagen smuldier compleet dan zit je goed..kun je de andere dagen een enkelvoudige smuldier geven...je hebt dan 4 complete dagen en 3 variatiedagen...
edit:
maar begrijp nu dat je in de ochtend brok blijft voeren..dus dan maakt het helemaal niet uit wat voor variant je geeft :) dus je kunt alle smaakjes geven zonder problemen :)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Waarom geen lotgering? http://www.lotgering.nl/
Daarvan kun je de smaken afwisselen. Ik zou gewoon helemaal overgaan op kvv. En de snacks kun je lekker zo houden hoor :wink:
Charell
Actief

Bedankt voor de antwoorden! Hoe zit het dan met Haaks Barf, is dat niet te grof voor een beginnende KVV-er? Ivm grotere stukken bot...

Ik ga niet geheel over op KVV. De hond gaat regelmatig een weekendje op visite bij me broer/schoonzus en ouders, en als ze dit niet willen voeren kunnen ze nog altijd alleen brok geven. Ook 's morgens wil ik niet aan de KVV zitten. ;) En waarom geen Lotgering? Duurder, moeilijker te verkrijgen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Charell schreef:Ik ga niet geheel over op KVV. De hond gaat regelmatig een weekendje op visite bij me broer/schoonzus en ouders, en als ze dit niet willen voeren kunnen ze nog altijd alleen brok geven. Ook 's morgens wil ik niet aan de KVV zitten... En waarom geen Lotgering? Duurder, moeilijker te verkrijgen.
Lotgering is goedkoper en ze bezorgen aan huis ;)

Ik ben sinds kort over van smuldier op lotgering. Mijn honden vinden lotgering nog lekkerder dan smuldier :LOL:
Charell
Actief

Ik kan weinig goeie informatie over Lotgering vinden. Hun site is zo onduidelijk! Hoeveel krijgt een hond nou per dag? En hoe is het verpakt (per 500 gram)? Zitten er graan of groenten in? Is er calcium of vitamine/oliën aan toegevoegd? Etc. ;)

Edit: Heb gevonden dat de hond 1-2% moet krijgen. Dit zou dus uitkomen om +/- 450 gram per dag. Dat wordt dus 250 gram per voerbeurt. Wat klinkt dit weinig?!?! Klopt het echt?!?! :O:
Laatst gewijzigd door Charell op 21 jun 2011 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Machie schreef:Lotgering is goedkoper
Niet helemaal waar. Als ik de bezorgkosten (in mijn geval 9,50) meereken is het net zo duur als smuldier.
Máár, dan ga ik uit van gelijke hoeveelheden voer, en hier is het zo dat ik van lotgering maar ongeveer 600 gram hoef te voeren, waar dat bij smuldier ongeveer een kilo was. Dat scheelt behoorlijk, dus.
en ze bezorgen aan huis ;)
Ja, dat vind ik inderdaad ook ideaal.
Ik ben sinds kort over van smuldier op lotgering. Mijn honden vinden lotgering nog lekkerder dan smuldier :LOL:
Toen AH begon te klieren met smuldier ben ik ook overgestapt.
Mevrouw hier vindt het héérlijk. inderdaad nog lekkerder dan smuldier, al kan ze dat ook erg waarderen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Charell
Actief

Ahh oke oke. Goede positieve dingen dus. Ik ga even verder speuren. :D Hoe en wat te geven, kosten etc.
Valerie
Zeer actief

Je kunt ook een oproepje doen of mensen met je mee willen bestellen.. Het is per 500 gram verpakt en volgens mij heeft alleen de lam/rijst groente. Ik zou gewoon een pakje per dag geven en dan zien hoe ze het doet.
Charell
Actief

Pakje per dag? Dus 500 gram voor een hond van 30 kilo? Nogmaals, ik geef haar 's morgens FarmFood brokken en 's avonds KVV dus neem aan dat je hier ook wel rekening mee heb gehouden?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Miranda schreef:
Machie schreef:Lotgering is goedkoper
Niet helemaal waar. Als ik de bezorgkosten (in mijn geval 9,50) meereken is het net zo duur als smuldier.
Máár, dan ga ik uit van gelijke hoeveelheden voer, en hier is het zo dat ik van lotgering maar ongeveer 600 gram hoef te voeren, waar dat bij smuldier ongeveer een kilo was. Dat scheelt behoorlijk, dus.
Jaja, ik bedoel ook naar hoeveelheid voeren ;)

Mijn hond van 31 kg krijgt 600 a 700 gram lotgering per dag. En mijn andere hond 300 a 400 gram per dag (deze weegt 15 kg maar heeft relatief veel nodig) Van smuldier aten ze 400 en 800 gram per dag :)
Charell
Actief

Okee, dus dat is toch 250 gram per voerbeurt. ;) Inderdaad weinig vergelijken andere KVV, o.a. Smuldier! Kan ik precies een half pakje per voerbeurt geven en de eventuele tekorten of juist het teveel aan aanpassen aan de brokken.

Hoe wordt Lotgering verpakt?

Edit: Gevonden! In plastic gerold..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Charell schreef:Pakje per dag? Dus 500 gram voor een hond van 30 kilo? Nogmaals, ik geef haar 's morgens FarmFood brokken en 's avonds KVV dus neem aan dat je hier ook wel rekening mee heb gehouden?
ligt aan de hond, hier krijgen de reuen op dit moment resp. 525 gr. lotgering en 200 gram smuldier per dag en 525 lotgering en 400 smul per dag.
Xena krijgt veel minder die krijgt 250 gram lotgering en 200 gr. smuldier. Alle honden zijn zo rond de 20 kg met uitzondering van Xena, die is lichter (en op dieet)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Charell
Actief

Wow, dat is inderdaad een heel verschil (stuk meer)!

Oke, dus Kyra wil ik 's morgens FarmFood HE en 's avonds Lotgering geven, met zondagochtend nog een extra rauw ei door de brokken. Ik wil dus 250 gram (half pakje) of 500 gram (heel pakje) Lotgering geven, kijkende naar wat deze meid dus ongeveer nodig heeft. Ik zal daarom denk ik beginnen met de 250 gram, de richtlijn die Lotgering zelf aangeeft. De hoeveelheid FarmFood is namelijk makkelijker aan te passen (meer of minder).

Stel dat Kyra maar 250 gram Lotgering nodig heeft, is het volgende KVV-rooster (in varianten) dan goed?

Week 1
Maandag: Totaal
Dinsdag: Totaal
Woensdag: Totaal pens / 100% pens (week 3, dus 1x per maand)
Donderdag: Totaal pens / 100% pens (week 3, dus 1x per maand)
Vrijdag: Lam/rijst
Zaterdag: Lam/rijst
Zondag: Totaal kip / rauw ei (iedere zondag ochtend)

Week 2
Maandag: Totaal kip
Dinsdag: Totaal eend
Woensdag: Totaal eend
Donderdag: Dieet paard
Vrijdag: Dieet paard
Zaterdag: Totaal vis
Zondag: Totaal vis / rauw ei (iedere zondag ochtend)

En stel dat Kyra zelfs 500 gram Lotgering nodig heeft, is het volgende KVV-rooster (in varianten) dan goed?
Iedere week
Dinsdag: Totaal pens / 100% pens (om en om)
Woensdag: Lam/rijst
Donderdag: Totaal kip
Vrijdag: Totaal eend
Zaterdag: Dieet paard
Valerie
Zeer actief

Ja hoor :ok: is prima. Je zou ook eens bv de lamsstrot kunnen geven, of de eendennekjes zodat ze wat te kauwen heeft :wink:
Charell
Actief

Hahah het is voor mij al heel wat om KVV te geven, waarbij ik juist geen hele onderdelen zie. Ik heb daar echt een schrik van!! Ik houd het dan wel graag bij de kauwsnacks die ik altijd al heb.. :P Hoe groot zijn de pakketjes Lotgering ongeveer, of bv in vergelijking met Smuldier? Ik koop voor de dieren vaak grote hoeveelheden in, zodat ik er in ieder geval 2 maanden mee kan doen. Als ik dus bij Lotgering halve kratten bestel van deze varianten, kan ik er 5 tot 9 maanden mee doen (afhankelijk hoeveel Kyra dus nodig heeft). Is dit wel verstandig voor een beginnende KVV-hond?
Kimmie

lotgering zit in een soort rolletjes verpakt,zeg een beetje poedersuiker bus formaat...

en je laatste vraag snap ik niet zo :scratch:
Charell
Actief

Lotgering verkopen het per krat (36 stuks) of per halve krat (18 stuks). Stel dat ik van de 7 varianten een halve krat bestel, heb ik een totaal van 126 stuks/zakjes. Eet Kyra 250 gram per dag (wat dus waarschijnlijk zo zal zijn), dan doet ze er 8 maanden over om alles op te eten. Dus de vraag is, is het verstandig om als beginnende KVV-er in 1x zoveel op te slaan? Het opeten zal ze wel doen, maar hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat Kyra er slecht op reageert? Het enige wat mij is opgevallen aan haar en voeding (brokken) is dat ze regelmatig aan de dunne zit van bepaalde brokken (FarmFood al een stuk minder), tegenwoordig (sinds enkele weken) jeuk heeft, en veel gras/planten en bepaalde takken eet. En na hoeveel tijd kan je zeggen of ze het er wel of niet goed op doet?
Kimmie

oww zo...ja dan zou je natuurlijk gewoon eens kunnen uitproberen eerst met 1 krat ( handigste is dan met iemand mee te bestellen,tenzij je in de buurt van lotgering zelf woont),en dan zo'n gemengde krat weet je meteen of ze alles wel wil eten ja/nee.

als zo'n eerste krat goed is gegaan en Kyra reageerd er goed op,dan kan je daarna wat groter gaan inslaan...en dan kan je zelf inschatten of je meteen voor 8 maanden wil inslaan of dat je bv per 4 maanden doet.Komt allemaal vanzelf wel als je eenmaal kvv aan het voeren bent,mss vind Kyra lotgering niet lekker,en heeft ze liever smuldier,bij wijze van,dan zit je met een vriezer vol lotgering..
Charell
Actief

Ohh hebben ze ook een mixpack?! Handig, goed idee! Deze dame(s) gaan dus voor Lotgering. :pop: Bedankt! :E:
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Charell schreef:Wow, dat is inderdaad een heel verschil (stuk meer)!

Oke, dus Kyra wil ik 's morgens FarmFood HE en 's avonds Lotgering geven, met zondagochtend nog een extra rauw ei door de brokken. Ik wil dus 250 gram (half pakje) of 500 gram (heel pakje) Lotgering geven, kijkende naar wat deze meid dus ongeveer nodig heeft. Ik zal daarom denk ik beginnen met de 250 gram, de richtlijn die Lotgering zelf aangeeft. De hoeveelheid FarmFood is namelijk makkelijker aan te passen (meer of minder).

Stel dat Kyra maar 250 gram Lotgering nodig heeft, is het volgende KVV-rooster (in varianten) dan goed?

Week 1
Dinsdag: Totaal
Woensdag: Totaal pens / 100% pens (week 3, dus 1x per maand)
Donderdag: Totaal pens / 100% pens (week 3, dus 1x per maand)
Vrijdag: Lam/rijst
Zaterdag: Lam/rijst
Zondag: Totaal kip / rauw ei (iedere zondag ochtend)

Week 2
Maandag: Totaal kip
Dinsdag: Totaal eend
Woensdag: Totaal eend
Donderdag: Dieet paard
Vrijdag: Dieet paard
Zaterdag: Totaal vis

En stel dat Kyra zelfs 500 gram Lotgering nodig heeft, is het volgende KVV-rooster (in varianten) dan goed?
Iedere week
Dinsdag: Totaal pens / 100% pens (om en om)
Woensdag: Lam/rijst
Donderdag: Totaal kip
Vrijdag: Totaal eend
Zaterdag: Dieet paard

Ik vind dat je nogal moeilijk doet :schrik: .
Stel dat je hond alleen brokken krijgt, ga je daarvan dan ook tig variaties door elkaar voeren??
Sterker nog ik zie dat je je hond 's morgens brokken voert en daar doe je niet moeilijk over, waarom dan wel over de kvv?

Ik ben overigens wel voor afwisseling en extra's, maar daar hoef je geen schema voor op te stellen. Ik neem aan dat je voor jezelf ook niet zo'n schema opsteld.
Ga uit van een komplete basis en wissel daarin af. Geef zo nu en dan een (heel) ei, kipkarkas, kippenvleugel, riblap, paardenlap, pens oid. En niet te vergeten wat fruit en groente en een lik yoghurt of ijs.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Liesbeth schreef:Ik vind dat je nogal moeilijk doet :schrik: .
Stel dat je hond alleen brokken krijgt, ga je daarvan dan ook tig variaties door elkaar voeren??
Sterker nog ik zie dat je je hond 's morgens brokken voert en daar doe je niet moeilijk over, waarom dan wel over de kvv?
dit dus, zat ook al :80: te kijken...
Hier krijgen ze iets anders dan pens/vlees compleet als het mij uitkomt en dat is echt niet op vaste dagen, dus eens per 2 weken een penslap ergens in de week, ergens een keer een pakje kip smuldier en ergens in 2 weken een blikje sardientjes (en dat is dan bij het pens/vlees voer)...
En krijgen ze dat een keer niet omdat het niet uitkomt qua wedstrijden en trainen dan krijgen ze het niet... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”