Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oude hond in een roedel
Moderator: moderatorteam
-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
Oude hond in een roedel
Hmm zit toch al een tijdje met een vraag.
Hier een groep dwergschnazuers,van de leeftijd Pepita 6 mnd tot Amira 13.5 jaar.(totaal 7)
Nu zijn dwergschnauzers natuurlijk geen doetjes......
En ik weet dat ze samen kunnen spannen als iets aan de hand is.
Nu zit ik met het volgende....
Amira is natuurlijk niet meer de jongste,stel dat zij een aanval oid zou krijgen(mijn honden liggen alle los in huis) en ik ben niet thuis....ik ben als de dood dat de andere haar aan zullen vallen...en ik dus geen Amira meer aan tref als ik thuis kom.
Heeft iemand zo'n soort gelijken situatie meegemaakt??
Zouden de honden van nu daar tot toe in staat zijn??
Ik zit er zelf over te denken om Amira maar in ene bench te gaan doen als ik weg ben.
Hier een groep dwergschnazuers,van de leeftijd Pepita 6 mnd tot Amira 13.5 jaar.(totaal 7)
Nu zijn dwergschnauzers natuurlijk geen doetjes......
En ik weet dat ze samen kunnen spannen als iets aan de hand is.
Nu zit ik met het volgende....
Amira is natuurlijk niet meer de jongste,stel dat zij een aanval oid zou krijgen(mijn honden liggen alle los in huis) en ik ben niet thuis....ik ben als de dood dat de andere haar aan zullen vallen...en ik dus geen Amira meer aan tref als ik thuis kom.
Heeft iemand zo'n soort gelijken situatie meegemaakt??
Zouden de honden van nu daar tot toe in staat zijn??
Ik zit er zelf over te denken om Amira maar in ene bench te gaan doen als ik weg ben.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Oude hond in een roedel
Ik heb dan wel Retrievers en geen Schnauzers maar hier was Nilo juist heel lief naar Nora als die oude-honden-kwaaltjes kreeg. Dan ging hij rustig bij haar liggen of bleef juist uit de buurt als dat nodig was. Maar Nora was ook nog eens de roedelleider, dat zou ook zeker meespelen.
-
Cabasja
- Actief
- Contacteer:
Maeve schreef:Ik heb dan wel Retrievers en geen Schnauzers maar hier was Nilo juist heel lief naar Nora als die oude-honden-kwaaltjes kreeg. Dan ging hij rustig bij haar liggen of bleef juist uit de buurt als dat nodig was. Maar Nora was ook nog eens de roedelleider, dat zou ook zeker meespelen.
Oh maar een retriever is inderdaad anders als een dwerschnauzer of tekkel.
Als hier een hond piept oid dan moet je maar eens kijken hoe de andere kunnen reageren....het rare is,ze kunnen alles van elkaar hebben alleen als het om zwakte gaat
Nanna wat vreselijk...dat is dus mij nachtmerrie.....dus ik ga haar inderdaad appart zetten vanaf nu.

- Jeffy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
- Aantal honden: 2
In hoeverre is Amira op je roedel gesteld? En hoelang zou ze in de bench moeten als je weg bent?
- Roompie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja hoor dat probleem heb ik nu met bobby hij word echt oud en afentoe gilt hij als hij weer pijn in zijn oor heeft en dan klapt bitch er boven op en de rest ook als ze de kans krijgen
daarom doe ik bobby ook apart die heeft dan de slaapkamer en trap naar beneden en er staat een trap hekje voor dus ze kunnen elkaar wel zien maar kunnen niet bij elkaar komen
ik zou ook zoiets doen in jou situatie
daarom doe ik bobby ook apart die heeft dan de slaapkamer en trap naar beneden en er staat een trap hekje voor dus ze kunnen elkaar wel zien maar kunnen niet bij elkaar komen

-
Cabasja
- Actief
- Contacteer:
Amira...pff die staat nergens in de groep...,raar iets eigenlijk hoe staan ze in de groep,want hier is dat totaal niet duidelijk er is nooit geen ruzie of wat...
Maar Amira maakt zich nooit druk en zal zich nergens mee bemoeien,ze gaat haar eigen gang.
Soms wil een ander iets afpakken nou dat gaat niet gebeuren...maar dat is bij geen 1 hond hier van toepassing.
Fenna is denk ik de bitch in huis....maar puntje bij paaltje ook weer niet,dus zeg mij het maar hahaha,1 ding...ik ben wel de baas in huis
Tja Ik werk partime dus ze zal wel ff in de bench moeten,ze is de bench gewent van vroeger en ze ligt er nu ook in ,want ze ligt graar weg van de andere(een einzelgänger)
Daarbij zal het gene bench zijn maar zo'n starline ren,dis staat er nu nog voro kleine Pepita maar ach zij kan er wel al uit,ze gaat er alleen zo graag in,omdat ze het gewent is natuurlijk,hahaha
Maar Amira maakt zich nooit druk en zal zich nergens mee bemoeien,ze gaat haar eigen gang.
Soms wil een ander iets afpakken nou dat gaat niet gebeuren...maar dat is bij geen 1 hond hier van toepassing.
Fenna is denk ik de bitch in huis....maar puntje bij paaltje ook weer niet,dus zeg mij het maar hahaha,1 ding...ik ben wel de baas in huis
Tja Ik werk partime dus ze zal wel ff in de bench moeten,ze is de bench gewent van vroeger en ze ligt er nu ook in ,want ze ligt graar weg van de andere(een einzelgänger)
Daarbij zal het gene bench zijn maar zo'n starline ren,dis staat er nu nog voro kleine Pepita maar ach zij kan er wel al uit,ze gaat er alleen zo graag in,omdat ze het gewent is natuurlijk,hahaha

- frank-bobby
- Zeer actief
- Contacteer:
kan je haar geen andere ruimte geven bijv boven of gang en de rest in de huiskamer?

-
Cabasja
- Actief
- Contacteer:
Nou ik denk niet dat ze echt blij wordt als ik haar helemaal afzonder van alles en iedereen
Ze doet toch niet van de hele dag dan alleen slapen en als ik thuis ben is de hele bubs in leven.
Ze doet toch niet van de hele dag dan alleen slapen en als ik thuis ben is de hele bubs in leven.

- Jeffy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Als ze niet zoveel waarde hecht aan het gezelschap van de roedel zou ik minder moeite hebben om haar alleen te zetten. Als ze zich nou verschrikkelijk zou voelen alleen weggesloten van de rest zou ik dat wat lastiger vinden denk ik
Maar dat is hier dus niet van toepassing 
-
Inc
frank-bobby schreef:ja hoor dat probleem heb ik nu met bobby hij word echt oud en afentoe gilt hij als hij weer pijn in zijn oor heeft en dan klapt bitch er boven op en de rest ook als ze de kans krijgen
Een traphekje gaat een hond van zo'n formaat doorheen
Ik zou voor een aparte kamer kiezen. Met een dichte deur ertussen.
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
September 2009 hebben Rein van toen 5 en Huette van toen 1 jaar oud met z'n tweetjes Bolke van toen ruim 15 jaar oud samen te grazen gehad.
Ze stonden beide aan 1 kant aan hem te trekken en waar ze normaal bijzonder gehoorzaam zijn moest ik fiks fysiek ingrijpen om Bolke te ontzetten. Hij was in doodsangst en had urine en ontlasting laten lopen en zijn anaalklieren geleegd. Huette heeft na de aanval nog een paar dagen 'op scherp' gestaan richting Bolke, de harmonie is al lang weer terug maar ik heb ze vanaf dat moment apart in de auto en apart bij alleen zijn, ze eten apart en ik ben alert op elke gespannen vezel mn van Huette richting Bolke. Huette is een krachtig type teef, ongecastreerd en dikke vrienden met Rein, ongecastreerde reu die licht ontvlambaar is en Bolke is een stokoud, doof en blind wankel gecastreerd reutje van nu 17 jaar oud. Ik kan zijn veiligheid in mijn directe aanwezigheid prima garanderen, ook zonder dat hij zich onveilig voelt en kan helemaal zijjn gang gaan zonder dat hij daarbij gestoord of gehinderd wordt door de anderen.
Als ik die bewuste dag niet in de buurt geweest was, ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat ze Bolke gedood zouden hebben, hoe wreed en afschuwelijk dat ook klinkt en is.
Ik zou jouw ouwetje dus ook absoluut veilig stellen bij je afwezigheid.
Ze stonden beide aan 1 kant aan hem te trekken en waar ze normaal bijzonder gehoorzaam zijn moest ik fiks fysiek ingrijpen om Bolke te ontzetten. Hij was in doodsangst en had urine en ontlasting laten lopen en zijn anaalklieren geleegd. Huette heeft na de aanval nog een paar dagen 'op scherp' gestaan richting Bolke, de harmonie is al lang weer terug maar ik heb ze vanaf dat moment apart in de auto en apart bij alleen zijn, ze eten apart en ik ben alert op elke gespannen vezel mn van Huette richting Bolke. Huette is een krachtig type teef, ongecastreerd en dikke vrienden met Rein, ongecastreerde reu die licht ontvlambaar is en Bolke is een stokoud, doof en blind wankel gecastreerd reutje van nu 17 jaar oud. Ik kan zijn veiligheid in mijn directe aanwezigheid prima garanderen, ook zonder dat hij zich onveilig voelt en kan helemaal zijjn gang gaan zonder dat hij daarbij gestoord of gehinderd wordt door de anderen.
Als ik die bewuste dag niet in de buurt geweest was, ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat ze Bolke gedood zouden hebben, hoe wreed en afschuwelijk dat ook klinkt en is.
Ik zou jouw ouwetje dus ook absoluut veilig stellen bij je afwezigheid.
- frank-bobby
- Zeer actief
- Contacteer:
nou hier helpt dat trap hekje op de trap primaInc schreef:frank-bobby schreef:ja hoor dat probleem heb ik nu met bobby hij word echt oud en afentoe gilt hij als hij weer pijn in zijn oor heeft en dan klapt bitch er boven op en de rest ook als ze de kans krijgen
Een traphekje gaat een hond van zo'n formaat doorheenNiet veilig dus.
Ik zou voor een aparte kamer kiezen. Met een dichte deur ertussen.
bitch houd ook niet van anderen honden maar als ze in een voor tuin zit met een hekje van 80 cm hoog kan ze met gemak over heen maar als er maar een hekje staat is t goed bij haar
maar bobby ligt meestal op bed te slapen als ik weer thuis kom dus hij zit bijna nooit op de trap

-
Inc
Nog wel misschien. Totdat ze echt reden ziet om naar de andere kant van het hekje te willen.
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Ik erger me af en toe zo aan dit soort uitspraken. Als je 100% zeker wilt zijn dat er niks gebeurt moet je alle honden alleen in een glazen kastje zetten of Bart Smit hondjes nemen.Inc schreef:Nog wel misschien. Totdat ze echt reden ziet om naar de andere kant van het hekje te willen.

-
Inc
En als jij denkt dat een hond als die Bitch achter een traphekje blijft als die echt naar de andere kant wil, leef je in een behoorlijke droomwereldkiki78 schreef:Ik erger me af en toe zo aan dit soort uitspraken. Als je 100% zeker wilt zijn dat er niks gebeurt moet je alle honden alleen in een glazen kastje zetten of Bart Smit hondjes nemen.Inc schreef:Nog wel misschien. Totdat ze echt reden ziet om naar de andere kant van het hekje te willen.
-
kiki78
- Zeer actief
ik denk niet dat ik in een droomwereld leef, het gaat mij erom dat andere altijd zo goed weten wat wel en niet kan. Als een hond als Bitch echt ergens heen wilt dan lukt dat vast. En als hij Bobby echt wilt pakken dan doet hij dat ook wel als de eigenaar erbij is en 1 tel niet oplet. en dan is Bobby een 1 haps cracker voor Bitch.Inc schreef:En als jij denkt dat een hond als die Bitch achter een traphekje blijft als die echt naar de andere kant wil, leef je in een behoorlijke droomwereldkiki78 schreef:Ik erger me af en toe zo aan dit soort uitspraken. Als je 100% zeker wilt zijn dat er niks gebeurt moet je alle honden alleen in een glazen kastje zetten of Bart Smit hondjes nemen.Inc schreef:Nog wel misschien. Totdat ze echt reden ziet om naar de andere kant van het hekje te willen.

-
Inc
In het topic gaat het erom wat er gebeurd als de oude hond een aanval krijgt en daardoor de andere honden die oude hond aanvallen. En de eigenaar niet thuis is.
Frank hiero denkt dat een traphekje dat wel kan voorkomen. Nah, neuh, echt niet. Andere kamer zou al een stuk dichterbij 'veilig' komen.
Frank hiero denkt dat een traphekje dat wel kan voorkomen. Nah, neuh, echt niet. Andere kamer zou al een stuk dichterbij 'veilig' komen.
-
kiki78
- Zeer actief
Gelukkig kan een jonge hond geen aanval krijgen.Inc schreef:In het topic gaat het erom wat er gebeurd als de oude hond een aanval krijgt en daardoor de andere honden die oude hond aanvallen. En de eigenaar niet thuis is.
Ik denk dat je moet kijken naar de honden die in huis leven, als je hond altijd in de roedel heeft gewoond en je gaat hem opeens geheel buiten de roedel plaatsen dan zal dat voor de oude hond niet altijd even fijn zijn. Als de eigenaar inschat dat een traphekje voldoende is om de oude hond te beschermen en de honden toch nog contact kunnen hebben is het toch goed?
Geheel buitensluiten kan ook weer spanningen in de roedel teweeg brengen die tot uiting kunnen komen bij het weer samen voegen van de roedel. Daarom denk ik dat iedere eigenaar naar zijn eigen situatie moet kijken en niet dat andere meteen er over heen vallen met dat het niet veilig genoeg is voor de oude hond. Het is zo makkelijk kritiek te geven zonder de situatie te kennen.

-
Inc
Over droomwereld gesproken.kiki78 schreef:
Gelukkig kan een jonge hond geen aanval krijgen.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Nou ik vind dit ook erg overdreven en je bent wel erg zwart wit. Alleen omdat de hond eventueel de kracht zo kunnen hebben, zegt niet dat elke hond dat zou gebruiken als de baas er niet bij is. En nee ook niet als de hond aan aanval krijgt hoeft die trigger te zijn. Veel van dergelijke honden nemen niet eens de moeite om door zo'n traphekje te komen. Ik vind ook dat je het wel heel ver zoekt en het ene traphekjs is het andere traphekje niet, zoals elke hond ook weer anders is. Een deur is ook geen garantie? Wiens hond had zich ook al weer door een deur gevreten (een bull volgens mij?)Inc schreef:In het topic gaat het erom wat er gebeurd als de oude hond een aanval krijgt en daardoor de andere honden die oude hond aanvallen. En de eigenaar niet thuis is.
Overigens vind ik het apart zetten van honden waar mogelijk spanning zou kunnen voorkomen (als je weg gaat) een zeer verstandig keuze. Zeker bij de fellere types. Alleen vind ik het dan zetten in een bench voor een oude hond wel discutabel. Ik zou een oudere hond een apart ruimte geven en niet een bench, maar dat is persoonlijk...

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
-
Inc
Tja dan vind je het zwart/wit
Aparte kamer > traphekje.
Lezen.Inc schreef: Andere kamer zou al een stuk dichterbij 'veilig' komen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Je moet er altijd rekening mee houden als je een groep hebt. Drie of meer dus.Pemba schreef:Moet je daar bij alle rassen rekening mee houden?
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Uuhmm en wat wilde je daar mee duidelijk maken???Inc schreef:Tja dan vind je het zwart/wit![]()
Lezen.Inc schreef: Andere kamer zou al een stuk dichterbij 'veilig' komen.

-
Cabasja
- Actief
- Contacteer:
Nog even terugkomend op het appart zetten....
Amira heeft nooit iets met de andere honden en appart...tja in een starline ren bij de andere honden...de jonge honden zitten hier ook altijd in de ren voordat ze volledig los mogen/kunnen
Nog nooit heb ik daar een probleem mee gehad.
Nu als ik thuis ben,staat er altijd een bench open en de deur van de ren is eruit,Amira die niet zo van dat drukkere jonge grut houd ligt of in de bench,achter de bank(terwijl de rest op de bank ligt en dus heel Amira niet eens zien(hoekbank)) of ze ligt in de ren waar ze wel te zien is vanaf de bank.
Maar eigenlijk hebben de honden niets met Amira en Amira niets met hen...zo is het altijd al geweest.
Amira was als pup al een einzelgänger,zij zat als pup al appart te bekijken hoe haar broertjes en zusjes aan het spelen waren,zij zat op haar bil tegen de tafelpoot ana te hangen,maar mee spelen ho maar....
Zo met uitlaten,zij gaat haar eigen weg,nooit iets ondernemen met de andere,tja zeg wel eesn dat ze autistisch is
Maar ow wat is ze lief,ze is mij schatje(ach ze zijn alle lief en mijn schatjes
)
Amira heeft nooit iets met de andere honden en appart...tja in een starline ren bij de andere honden...de jonge honden zitten hier ook altijd in de ren voordat ze volledig los mogen/kunnen
Nog nooit heb ik daar een probleem mee gehad.
Nu als ik thuis ben,staat er altijd een bench open en de deur van de ren is eruit,Amira die niet zo van dat drukkere jonge grut houd ligt of in de bench,achter de bank(terwijl de rest op de bank ligt en dus heel Amira niet eens zien(hoekbank)) of ze ligt in de ren waar ze wel te zien is vanaf de bank.
Maar eigenlijk hebben de honden niets met Amira en Amira niets met hen...zo is het altijd al geweest.
Amira was als pup al een einzelgänger,zij zat als pup al appart te bekijken hoe haar broertjes en zusjes aan het spelen waren,zij zat op haar bil tegen de tafelpoot ana te hangen,maar mee spelen ho maar....
Zo met uitlaten,zij gaat haar eigen weg,nooit iets ondernemen met de andere,tja zeg wel eesn dat ze autistisch is
Maar ow wat is ze lief,ze is mij schatje(ach ze zijn alle lief en mijn schatjes

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Een roedel heb ik niet echt, wel een duo.
Beetle heeft een keer een aanval van het vestibulair syndroom gehad waar ik zelf niet bij was, Ewout wel. Op de een of andere manier is die hele aanval hem ontgaan, ondanks dat hij bij haar was.
Daarna heeft Beetle nog 2 keer een epileptische aanval gehad. De eerste keer in de nacht, ik herkende dat toen niet. Lumi vond het maar raar. De tweede keer, zo'n 20 uur later had ze weer een aanval, toen vond Lumi het maar heel raar. Ze kon niet aanvallen, ik was er bij.
Na die tijd heeft Beetle nooit meer een aanval gehad. Ik laat ze dus nog wel gewoon samen. Lumi is een kleintje, ik betwijfel of ze Beetle echt zou aanvallen.
Wanneer ik een roedel zou hebben, dan zou ik mijn oudje inderdaad apart doen. Hoe meer ik er nu over denk, misschien moet ik dat binnenkort toch maar gaan doen.
Beetle heeft een keer een aanval van het vestibulair syndroom gehad waar ik zelf niet bij was, Ewout wel. Op de een of andere manier is die hele aanval hem ontgaan, ondanks dat hij bij haar was.
Daarna heeft Beetle nog 2 keer een epileptische aanval gehad. De eerste keer in de nacht, ik herkende dat toen niet. Lumi vond het maar raar. De tweede keer, zo'n 20 uur later had ze weer een aanval, toen vond Lumi het maar heel raar. Ze kon niet aanvallen, ik was er bij.
Na die tijd heeft Beetle nooit meer een aanval gehad. Ik laat ze dus nog wel gewoon samen. Lumi is een kleintje, ik betwijfel of ze Beetle echt zou aanvallen.
Wanneer ik een roedel zou hebben, dan zou ik mijn oudje inderdaad apart doen. Hoe meer ik er nu over denk, misschien moet ik dat binnenkort toch maar gaan doen.
-
nance
- Erelid
Loddie is 7, Poeh 10 en Mevr Rambo is 13 jaar. Poeh en Rambo zijn heel licht ontvlambaar naar elkaar toe. Zodra ik zie dat er spanning opbouwt, fluit ik ze terug. Dit gebeurt altijd als er mensen in het spel zijn...
Ook als 1 van de 2 piept, klapt de ander er bovenop. Toch zitten ze met z'n 3en bij elkaar als ik weg ben en dat gaat tot nu toe goed.
Meestal gaat het goed en zitten en liggen ze gewoon bij elkaar, maar dan in eens zie je het weer veranderen. Dan moet je weer een paar dagen opletten...
Ik kan ook nooit Poeh en Rambo samen mee naar de da nemen, want stel je voor dat er 1 piept, dan heb je weer die spanning.
Poeh is knap dementerend aan het worden en nu moet ik vaker opletten, maar het is te doen.
Ook als 1 van de 2 piept, klapt de ander er bovenop. Toch zitten ze met z'n 3en bij elkaar als ik weg ben en dat gaat tot nu toe goed.
Meestal gaat het goed en zitten en liggen ze gewoon bij elkaar, maar dan in eens zie je het weer veranderen. Dan moet je weer een paar dagen opletten...
Ik kan ook nooit Poeh en Rambo samen mee naar de da nemen, want stel je voor dat er 1 piept, dan heb je weer die spanning.
Poeh is knap dementerend aan het worden en nu moet ik vaker opletten, maar het is te doen.