Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leeftijd en wandeltijd..
Moderator: moderatorteam
Re: Leeftijd en wandeltijd..
Een keer een grote wandeling van 3 kwartier (hooguit) per dag en meerdere rondjes van 5/10 minuten. 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik probeer er wel om te denken. De eerste weken heb ik me er aardig aan gehouden. Nu was Morris buiten ook vreselijk bang in het begin dus dan waren het heel veel hele korte stukjes op een dag waarvan hij ook nog de helft van de tijd gedragen werd.
Nu loop ik wel langere stukken. Maar hou er wel rekening mee dat ik een hond heb van een snelgroeiend ras. We doen elke dag wel een langere wandeling van zo'n 3 kwartier tot een uur. Maar dan loopt Morris het grootste gedeelte los.
Als we een dag echt druk doen dan doe ik het de dagen daarna wat rustiger aan.
Probeer een goede balans te houden tussen energie kwijt kunnen en niet overvragen. Merk heel erg dat als hij met wandelen zijn energie niet genoeg kwijt kan dat hij dan in huis gaat ouwehoeren. Dat lijkt me veel slechter voor de gewrichten.
Nu loop ik wel langere stukken. Maar hou er wel rekening mee dat ik een hond heb van een snelgroeiend ras. We doen elke dag wel een langere wandeling van zo'n 3 kwartier tot een uur. Maar dan loopt Morris het grootste gedeelte los.
Als we een dag echt druk doen dan doe ik het de dagen daarna wat rustiger aan.
Probeer een goede balans te houden tussen energie kwijt kunnen en niet overvragen. Merk heel erg dat als hij met wandelen zijn energie niet genoeg kwijt kan dat hij dan in huis gaat ouwehoeren. Dat lijkt me veel slechter voor de gewrichten.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Nee ik hou me niet aan de 5 min regel, ik kijk naar m'n hond.
Spier opbouw is namelijk ook heel belangrijk en dat gaat niet echt lukken als ze maar 5 min mogen lopen.
Ruig spelen met andere (grotere) honden en achter ballen aan rennen gebeurt hier dan weer niet, dat is pas funest voor de gewrichten.
Spier opbouw is namelijk ook heel belangrijk en dat gaat niet echt lukken als ze maar 5 min mogen lopen.
Ruig spelen met andere (grotere) honden en achter ballen aan rennen gebeurt hier dan weer niet, dat is pas funest voor de gewrichten.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik vind 3 kwartier voor een hond van 3 maanden wel heel lang moet ik eerlijk zeggenkoentje schreef:Een keer een grote wandeling van 3 kwartier (hooguit) per dag en meerdere rondjes van 5/10 minuten.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als het echt wandelen is vind ik dat ook heel lang.sbientje schreef:ik vind 3 kwartier voor een hond van 3 maanden wel heel lang moet ik eerlijk zeggenkoentje schreef:Een keer een grote wandeling van 3 kwartier (hooguit) per dag en meerdere rondjes van 5/10 minuten.
Wat ik met Kiki doe is ergens heen rijden,klein stukje lopen en dan kan ze haar gang gaan terwijl ik op een bankje zit of zo.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Vergeet niet dat door hoe meer je loopt hoe meer conditie je ook opbouwt. Moet bekennen dat ik met 6 maanden ook wel eens 45 min liep met Noah, maar niet altijd. Ze is op 7 mei gerontged, 28 mei werd ze een jaar en 5 juli begonnen met flyball. Ik was blij dat ze jaar was en ik haar kon belastenkoentje schreef:Ik heb me er in het begin strak aan gehouden. Maar heb het idee toch dat hij op die manier gewoon zijn energie niet kwijt kan. Dus steeds vaker die 10 min. wandelingetjes gaan maken. Nu loop ik inmiddels 3 kwartier met hem ongeveer. Murdy is drie maanden nu. Buiten de kleine ommetjes. Ik heb dan nog niet idee dat hij daarna echt heel moe is. Hij gaat vaak wel lekker liggen, maar vaak genoeg wil hij ook graag nog even spelen.

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Daarom vroeg ik eerder dus ook of het totaal of aan 1 stuk was... Voor zo'n jonge hond is dat best veel!sbientje schreef:ik vind 3 kwartier voor een hond van 3 maanden wel heel lang moet ik eerlijk zeggenkoentje schreef:Een keer een grote wandeling van 3 kwartier (hooguit) per dag en meerdere rondjes van 5/10 minuten.
Ik zou eerder proberen om het wandelingetjes van een kwartier max te laten zijn. Eens een keer een iets langere wandeling of een korte en wat spelen op een veldje, ok, maar 3 kwartier aan een stuk... Nee. Dat zou ik niet doen

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik sluit me hierbij aan. Luna had energie in overvloed, maar omdat ze nog aardig moest groeien, wilden we haar niet zoveel belasten. met 3 maanden liep ze hooguit 3 kwartier op een dag... Maar meestal was het een half uur per dag op die leeftijd en tussen door kon ze lekker ravotten in de tuin.sbientje schreef:ik vind 3 kwartier voor een hond van 3 maanden wel heel lang moet ik eerlijk zeggenkoentje schreef:Een keer een grote wandeling van 3 kwartier (hooguit) per dag en meerdere rondjes van 5/10 minuten.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Is dat ravotten niet veel belastender dan een wandeling?luna2906 schreef:Ik sluit me hierbij aan. Luna had energie in overvloed, maar omdat ze nog aardig moest groeien, wilden we haar niet zoveel belasten. met 3 maanden liep ze hooguit 3 kwartier op een dag... Maar meestal was het een half uur per dag op die leeftijd en tussen door kon ze lekker ravotten in de tuin.sbientje schreef:ik vind 3 kwartier voor een hond van 3 maanden wel heel lang moet ik eerlijk zeggenkoentje schreef:Een keer een grote wandeling van 3 kwartier (hooguit) per dag en meerdere rondjes van 5/10 minuten.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
dat ligt er denk ik aan wat je onder ravotten verstaat.Zoek stok! schreef:Is dat ravotten niet veel belastender dan een wandeling?luna2906 schreef:Ik sluit me hierbij aan. Luna had energie in overvloed, maar omdat ze nog aardig moest groeien, wilden we haar niet zoveel belasten. met 3 maanden liep ze hooguit 3 kwartier op een dag... Maar meestal was het een half uur per dag op die leeftijd en tussen door kon ze lekker ravotten in de tuin.sbientje schreef: ik vind 3 kwartier voor een hond van 3 maanden wel heel lang moet ik eerlijk zeggen
Hoe dan ook vind ik 3 kwartier lopen of spelen voor een hondje van 12-13 weken gewoon echt te lang. Als ie zoveel energie heeft kan je beter proberen hem met wat denkwerk (oefeningetjes, zoekspelletje) moe te maken dan zolang lopen. Dat wordt alleen maar meer meer meer, en hij heeft ook rust nodig.
- luna2906
- Zeer actief
Alles met mate natuurlijkZoek stok! schreef:Is dat ravotten niet veel belastender dan een wandeling?luna2906 schreef:Ik sluit me hierbij aan. Luna had energie in overvloed, maar omdat ze nog aardig moest groeien, wilden we haar niet zoveel belasten. met 3 maanden liep ze hooguit 3 kwartier op een dag... Maar meestal was het een half uur per dag op die leeftijd en tussen door kon ze lekker ravotten in de tuin.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat verplicht rusten heb ik nooit gedaan. Het blijft vreemd op mij overkomen dat je een dier moet dwingen rust te nemen. Kijk, wandelen doe je zelf. En dan wil hij mee. En dus beperkt ik dat enigszins. Maar als de pup zin heeft om wakker te blijven, ga je gang. Beessie valt vanzelf een keer in slaap en zo leert hij het zelf te reguleren. Maar ja, wel minder rustig voor het baasje zelf natuurlijk 

Linda, Izzie en Bram
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Verschilt per pup Jigzy (en broertje en zusje) kregen een ochtendwandeling van drie kwartier toen ze 5 maanden oud waren. Anders braken ze het huis af, dan heb ik liever dat ze buiten even uitrazen.
Kiyoshi mag ook gewoon met Jigzy spelen ook al is zij 2x zo zwaar. Veel lopen doet hij nog niet, in het bos ga ik zitten en mag hij een beetje scharrelen. Maar verplicht rust geven? Echt niet.
Kiyoshi mag ook gewoon met Jigzy spelen ook al is zij 2x zo zwaar. Veel lopen doet hij nog niet, in het bos ga ik zitten en mag hij een beetje scharrelen. Maar verplicht rust geven? Echt niet.
- HillieS
- Zeer actief
Maar ik vind 5 maanden al weer wat anders dan 3(!) maanden...Valerie schreef:Verschilt per pup Jigzy (en broertje en zusje) kregen een ochtendwandeling van drie kwartier toen ze 5 maanden oud waren. Anders braken ze het huis af, dan heb ik liever dat ze buiten even uitrazen.

- luna2906
- Zeer actief
Haha dat natuurlijk ook, maar wij hadden zo'n pup die helaas zeer zelden uit zichzelf ging liggen rusten. Ook 's nachts sliep zij maar een paar uren en begon dan weer te morren vanuit de woonkamer. Ik vond het wel nodig dat ze af en toe haar rust pakte. Maar wellicht, als we dat niet gedaan hadden, was ze vanzelf wel gaan liggen uiteindelijk. Het moet toch een keer op zijn toch?Zoek stok! schreef:Dat verplicht rusten heb ik nooit gedaan. Het blijft vreemd op mij overkomen dat je een dier moet dwingen rust te nemen. Kijk, wandelen doe je zelf. En dan wil hij mee. En dus beperkt ik dat enigszins. Maar als de pup zin heeft om wakker te blijven, ga je gang. Beessie valt vanzelf een keer in slaap en zo leert hij het zelf te reguleren. Maar ja, wel minder rustig voor het baasje zelf natuurlijk

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Vind ik ook hoor, 3 maanden vind ik erg jong voor zo een lange wandeling aan 1 stuk.HillieS schreef:Maar ik vind 5 maanden al weer wat anders dan 3(!) maanden...Valerie schreef:Verschilt per pup Jigzy (en broertje en zusje) kregen een ochtendwandeling van drie kwartier toen ze 5 maanden oud waren. Anders braken ze het huis af, dan heb ik liever dat ze buiten even uitrazen.
- sabje84
- Actief
- Mijn ras(sen): Jackrussel,Staffordshire bullterrier
Nee volgens de instructeur van de cursus was dat niet nodig.
Hij is ook GT dus heb er vertrouwen in dat hij weet wat hij zegt.
Heb naar de hond gekeken en altijd rekening gehouden met het feit dat je de afstand ook weer terug moet lopen.
dus dat je hond daar genoeg energie voor overhoud.
Hij is ook GT dus heb er vertrouwen in dat hij weet wat hij zegt.
Heb naar de hond gekeken en altijd rekening gehouden met het feit dat je de afstand ook weer terug moet lopen.
dus dat je hond daar genoeg energie voor overhoud.
- tejologie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Friese Stabij
- Contacteer:
Wij hebben ons redelijk aan de "5 minuten per maand" regel gehouden tot ongeveer een jaar oud.
Is af en toe wel eens iets langer geweest, maar grote lijn was toch 5 min per maand oud
Natuurlijk had hij wel eens meer energie, maar dan gingen we vaker stukje lopen
Is af en toe wel eens iets langer geweest, maar grote lijn was toch 5 min per maand oud
Natuurlijk had hij wel eens meer energie, maar dan gingen we vaker stukje lopen
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dat herken ik wel bij de benchpups inderdaad. Ze zijn zoooo druk. Ja hallo, beessie heeft net uren in een zeer beperkte ruimte verplicht geslapen. Gek he, dat hij nu zo druk doet. Niet dat mijn pups niet druk waren hoor, maar ik vond dat met name Izzie het verbazend snel oppikte om een ritme te zoeken. Het is daarbij soms wel even doorbijten als huisgenoot van de pup zijnde omdat ze ook druk zijn als het jou niet uitkomtInge O schreef:helemaal mee eensZoek stok! schreef:Dat verplicht rusten heb ik nooit gedaan. Het blijft vreemd op mij overkomen dat je een dier moet dwingen rust te nemen. Kijk, wandelen doe je zelf. En dan wil hij mee. En dus beperkt ik dat enigszins. Maar als de pup zin heeft om wakker te blijven, ga je gang. Beessie valt vanzelf een keer in slaap en zo leert hij het zelf te reguleren. Maar ja, wel minder rustig voor het baasje zelf natuurlijk.
bij paarden is wel al onderzoek gedaan hierover en blijkt (niet tot mijn verbazing) dat veulens die opgroeien met continu vrije beweging veruit het minste ocd ontwikkelen (tov. elk type van beperkte beweging).
vooral het woordje 'continu' is hierbij van belang omdat je zo juist vermijdt dat er explosiemomenten komen waarbij alle opgekropte energie er eindelijk uit kan - dát is pas gevaarlijk voor een jong lijf.

Juist met een type als Izzie moet je wel oppassen met 'verplicht' dingen doen qua beweging. Want ja, hondje doet alles voor je. Dus als je twee uur gaat wandelen in flinke pas, gaat ze mee, ook al is ze versleten. Maar buiten dat liet ik haar gewoon maar wat aanrommelen.

Linda, Izzie en Bram
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Met een half jaar lette ik helemaal niet meer op de wandeltijd met Mirto. En die keutelde tijdens het wandelen echt niet gezellig mee. Nee, samen met Dante sjeesde hij dwars door de velden e.d. Hij is nu 20 mnd. ong. en heeft een flinke bespiering. (En heel goede röntgenuitslagen qua HD en ED).
Gr. Marijke

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Toen Apple 3 maanden was, was ik wel vrij strikt met het schema. Driekwartier is best lang om in 1x te doen, geloof ook niet dat ze dat zelf had volgehouden op die leeftijd.
Maar nu ze 7 maanden is, doe ik er niet zo moeilijk meer over, maar aangezien ik daar dus kritiek op heb gekregen, vroeg ik me af of het echt een schande is, of niet. Apple is van zichzelf een energieke hond, en moet ik zelfs nu nog behoorlijk inperken af en toe, ondanks mentale en fysieke uitdaging. En dat vindt ze uiteraard helemaal niet leuk
Maar met veel benchrust, creëer je juist inderdaad vaak energiebommetjes.
Maar nu ze 7 maanden is, doe ik er niet zo moeilijk meer over, maar aangezien ik daar dus kritiek op heb gekregen, vroeg ik me af of het echt een schande is, of niet. Apple is van zichzelf een energieke hond, en moet ik zelfs nu nog behoorlijk inperken af en toe, ondanks mentale en fysieke uitdaging. En dat vindt ze uiteraard helemaal niet leuk

Maar met veel benchrust, creëer je juist inderdaad vaak energiebommetjes.
Inge O schreef:ik houd me er niet aan om de goede reden dat dat zogezegde 'voorschrift' niet meer inhoudt dan het feit dat iemands' hersenspinsel een eigen leven is gaan leiden op het internet.

Ik hou me er ook niet aan. Al was het feit dat een 18 km lange wandeling uitliep op een km of 23 toen Miep 6 maanden was, ook niet helemaal de bedoeling

Maar goed, die 18 waren we al wel van plan toen. Wel met de nodige rustmomenten tussendoor natuurlijk.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
ik hou me er dus niet aan...toegegeven ik heb een middelmatig compact ras maar dan nog...
ik keek naar de pup/hond zelf, gaf die aan dat ze moe was werd er gedragen...
Giorgio hadden we alleen als pup en die is van dag 1 mee los gaan wandelen (opgebouwd dat wel)...maar op zes maand deed die grote wandelingen
Juno is ook van dag 1 meegegaan en zij ging liggen als ze moe was, dan werd ze gedragen, soms ging ze aan de flexi maar op haar zes maand deed die mee wat Giorgio deed...dagelijks een grote wandeling van 1u soms 1,5 u...er wordt ook vaak gezommen.
Beiden hebben goede heupen, hij A en zij B...beiden hebben een zeer goede bespiering en dat is wat voor mij ook meetelt.
Moest ik hen beperkt hebben zouden ze het kot afgebroken hebben denk ik
ik keek naar de pup/hond zelf, gaf die aan dat ze moe was werd er gedragen...
Giorgio hadden we alleen als pup en die is van dag 1 mee los gaan wandelen (opgebouwd dat wel)...maar op zes maand deed die grote wandelingen
Juno is ook van dag 1 meegegaan en zij ging liggen als ze moe was, dan werd ze gedragen, soms ging ze aan de flexi maar op haar zes maand deed die mee wat Giorgio deed...dagelijks een grote wandeling van 1u soms 1,5 u...er wordt ook vaak gezommen.
Beiden hebben goede heupen, hij A en zij B...beiden hebben een zeer goede bespiering en dat is wat voor mij ook meetelt.
Moest ik hen beperkt hebben zouden ze het kot afgebroken hebben denk ik

carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Luna kreeg als kleine pup elke middag bezoek van de Boxerpup van mijn zus. Toch legde ik een van die pups na een tijd echt verplicht weg. Ze hielden never-de-nooit op met spelen. En dan vielen ze allebei als een blok in slaap.
Met rare bewegingen maken (gladde vloer, ruig spelen, chuck-it) ben ik wel heel voorzichtig.
Of het wetenschappelijk onderbouwd is, weet ik niet maar hard uitglijden en op je heup neerploffen of op je ellebogen lijkt me gewoon voor een hond in de groei niet goed.
Maar ik denk dat zoals het bij alles is, als er te voor staat ist niet goed en gebruik je gezonde verstand, kom je een heel eind.
Met rare bewegingen maken (gladde vloer, ruig spelen, chuck-it) ben ik wel heel voorzichtig.
Of het wetenschappelijk onderbouwd is, weet ik niet maar hard uitglijden en op je heup neerploffen of op je ellebogen lijkt me gewoon voor een hond in de groei niet goed.
Maar ik denk dat zoals het bij alles is, als er te voor staat ist niet goed en gebruik je gezonde verstand, kom je een heel eind.
- Sandra 1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder x Hollandse herder
Even kijken of ik het nog weet hoor... 5 minuten per maand erbij is het toch???
Dus als we het puppie krijgen dan is ze 8 weken, dus nog even 5 minuten tot ze echt 2 maanden is en dan mag ze 10 minuten Toch?????
We krijgen een grote hond dus bij deze zal ik me meer aan de regels houden dan ik bij de eerste deed, daar keek ik echt naar wat ze wilde. En de pup gaat pas in de bench als ik wegga, boodschappen doen of zo.
Sandra
Dus als we het puppie krijgen dan is ze 8 weken, dus nog even 5 minuten tot ze echt 2 maanden is en dan mag ze 10 minuten Toch?????
We krijgen een grote hond dus bij deze zal ik me meer aan de regels houden dan ik bij de eerste deed, daar keek ik echt naar wat ze wilde. En de pup gaat pas in de bench als ik wegga, boodschappen doen of zo.
Sandra
Groetjes van Sandra
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Nee, dat valt er niet onder hoor.Inge O schreef:daar kunnen we moeilijk over oordelen gezien je hier niet concreet zegt wat je met haar doet maar als daar inderdaad dagelijks ook een aantal kilometers joggen onder valt vind ik dat toch behoorlijk zwaar voor een hond van die leeftijd en met die bouw.Aimee schreef: maar aangezien ik daar dus kritiek op heb gekregen, vroeg ik me af of het echt een schande is, of niet.
Ze gaat max. 1x in de twee weken mee, 2km met 3x pauze tussendoor, op een recht stuk, mee lopen.
Als ze moe is, dan lopen we gewoon verder naar huis. Daarnaast is het dan ook ter vervanging van de langere wandeling 's middags.

- luna2906
- Zeer actief
Kijk, dat wist ik dus niet! Voor Luna kwam heb ik me uiteraard goed ingelezen, maar dit is dan weer zo'n stukje dat ik heb gemist? Wij hebben op basis van de door ons opgedane kennis ervoor gekozen om haar toch af en toe te laten rusten (in de mand overigens, niet in de bench), maar als ik dit dan zo lees, vind ik dat achteraf jammer... Ach, het is allemaal goed gekomen, maar toch iets wat ik een volgende keer mee zou nemen, thanks.Inge O schreef:helemaal mee eensZoek stok! schreef:Dat verplicht rusten heb ik nooit gedaan. Het blijft vreemd op mij overkomen dat je een dier moet dwingen rust te nemen. Kijk, wandelen doe je zelf. En dan wil hij mee. En dus beperkt ik dat enigszins. Maar als de pup zin heeft om wakker te blijven, ga je gang. Beessie valt vanzelf een keer in slaap en zo leert hij het zelf te reguleren. Maar ja, wel minder rustig voor het baasje zelf natuurlijk.
bij paarden is wel al onderzoek gedaan hierover en blijkt (niet tot mijn verbazing) dat veulens die opgroeien met continu vrije beweging veruit het minste ocd ontwikkelen (tov. elk type van beperkte beweging).
vooral het woordje 'continu' is hierbij van belang omdat je zo juist vermijdt dat er explosiemomenten komen waarbij alle opgekropte energie er eindelijk uit kan - dát is pas gevaarlijk voor een jong lijf.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- HillieS
- Zeer actief
Klopt. Als je inderdaad volgens de 5 minuten regel werkt wel ja. Het is natuurlijk geen probleem als het een keer 6 of 7 minuten zijn dan heSandra 1970 schreef:Even kijken of ik het nog weet hoor... 5 minuten per maand erbij is het toch???
Sandra

Volgens mij is het hele idee achter die regels dat je niet ineens lange wandelingen moet gaan maken met je pup, maar rustig aan opbouwen. Kijken naar je pup is het beste.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Dieber is vanaf 8 weken meteen mee gegaan op lange wandelingen waarbij ik haar grote stukken droeg. Ging ik alleen met Daan en Dieber wandelen dan mocht ze alles zelf lopen en deden we een uur over een rondje van normaal 20 minuten. Stukje lopen, even zitten, stukje lopen, lekker tutten en genieten van de zon.
Ik heb haar tot 14 kilo stukken gedragen daarna vond ik haar echt te zwaar worden en mocht ze alles zelf lopen. Wel rustig tempo en geen kilometers lang. Vanaf een maand of 6 liep ze dagelijks een uur mee. Ik heb liever dat ze buiten hun energie kwijt raken dan binnen in huis op het gladde laminaat.
Verplichte rust heb ik nooit aan gedaan, tenminste in de zin van dat de pup verplicht moest slapen. Bij mij mogen ze tijdens de rustmomenten (als ik ga koken of de was ophangen ed) zichzelf vermaken en zolang ze daarbij het huis niet afbreken vind ik het best.
Ik heb haar tot 14 kilo stukken gedragen daarna vond ik haar echt te zwaar worden en mocht ze alles zelf lopen. Wel rustig tempo en geen kilometers lang. Vanaf een maand of 6 liep ze dagelijks een uur mee. Ik heb liever dat ze buiten hun energie kwijt raken dan binnen in huis op het gladde laminaat.
Verplichte rust heb ik nooit aan gedaan, tenminste in de zin van dat de pup verplicht moest slapen. Bij mij mogen ze tijdens de rustmomenten (als ik ga koken of de was ophangen ed) zichzelf vermaken en zolang ze daarbij het huis niet afbreken vind ik het best.