Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Noeska geslaagd voor KNPV Vlakte revieren B en Puinzoeken A

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Gos
Zeer actief

Noeska geslaagd voor KNPV Vlakte revieren B en Puinzoeken A

Ongelezen bericht door Gos »

We hebben een zwaar, vermoeiend en lang weekende achter de rug, met 2 dagen keuring op de eigen club waarin Noeska en ik deelnamen aan de onderdelen Vlakterevieren B en Puinzoeken A.

Ik moest de pup ook nog eens meenemen, omdat m'n man al naar Gelderland mee moest met een clubmaat van de andere club waar ik lid van ben, die meedeed aan de PH2 selectie wedstrijd in Gelderland (hij is reservekampioen geworden), en dan niet tegelijk met z'n maat kon meelopen en de pup in de gaten houden (voor het geval dat, bij het zwijgen en het schot van de steloefeningen). Dat was niet ideaal, omdat je je dan ook bezig moet houden met de pup en niet alleen met Noes. Maar goed, het was niet anders. Terwijl de kandidaten voor het basiscertificaat aan het sporen waren, begon Vlakte A al bij de club, en moest ik wachten totdat de spoorlegger terug kwam en als derde slachtoffer in het bos kon gaan liggen. Maar eindelijk kon ik dan toch beginnen. Bakje water mee voor in de 30 minuten pauze tussen de 2 doorgangen, en toen mochten we de slachtoffers gaan opsporen. Er stond een behoorlijke wind die vaak in vlagen kwam doordat het onstuimig weer was, en de temperatuur was perfect. Noeska zocht goed geconcentreerd en systematisch het terrein door, regelmatig uit zicht doordat het behoorlijk dicht was, maar door de belletjes aan haar hesje heb je toch een idee hoe ver ze van je af is en of ze in beweging is. Door de wind kreeg ze soms op behoorlijke afstand lucht van het slachtoffer, waarop ze dan sterk tekende, en waar ze dan a.h.w. op inzoomde. De verwijzigen waren vlot, luid en duidelijk en ze bleef netjes bij de benen van de slachtoffers (niet fijn als ze bij je oren staat te tetteren). Ik moest zelf ook zorgen dat ik me aan m'n plan hield en het hele terrein door liep, ook toen ze aan het einde gekomen aangaf dat daar niks was. Ik maakte m'n U af en stak het pad over waar nog een stuk bos was wat erbij hoorde en waar ze al heel snel het derde slachtoffer vond. Eerste ronde goed!

Toen was het gelukkig droog, deed ik haar hesje af, gaf haar water en ging zelf op het hesje zitten zodat ik droog bleef, met Noes naast me om even samen te chillen voor de volgende doorgang. Slachtoffers werden ondertussen verplaatst en na een half uur mochten we weer. Ze ging aan de gang met dezelfde drive als de eerste doorgang. rechts van me kreeg ze door de sterke wind ineens lucht van links, ze tekende heel heftig maar kon de bron net meteen lokaliseren door de vlagerige wind. Ik liep naar rechts te kijken, ondertussen rustig verder lopend, om te zien waar ze dacht dat het vandaan kwam en toen ik terugkeek waar ik m'n voeten kon zetten (er lag nogal wat op de grond aan dood materiaal), zag ik tot m'n schrik dat ik zelf redelijk dicht bij het slachtoffer was aangekomen (had hem helemaal niet gezien omdat ik naar m'n hond aan het kijken was). Gelukkig zag ik het op tijd, want als ik haar daar direct naar links had gestuurd, had ik haar recht naar het slachtoffer gestuurd en was het game over. Maar geen probleem, ik liep een stukje rustig verder volgens m'n lijn, riep haar toen korter bij me en stuurde haar door naar links (inmiddels was ik het slachtoffer zeker een 15 meter gepasseerd, die op zo'n 10 meter uit mijn lijn lag). Dus Noeska maakte een slag naar links, cirkelde door naar achteren en had hem gevonden. En ook de andere twee slachtoffers vond ze netjes, verwijzingen overtuigend en ik genietend van hoe ze werkte. Kreeg nog een compliment van de keurmeester over haar slimme manier van zoeken, relatief rustig, maar wel alles afzoekend en niet als een dolle rondrennend, terwijl haar verwijzingen echt zonder enige twijfel waren. Zo dat zat erop. En na de rest van de onderdelen leverde dat een certificaat met het maximale aantal punten op, met lof dus.

De volgende dag was ik zelf erg moe en niet helemaal fit (nee, had niet gedronken), maar moest er om 5 uur uit om om 7 uur op de club buisjes te kunnen beluchten voor de sorteerproef B die die dag gehouden werd (ik denk niet dat ik ooit nog op eigen terrein naar de keuring ga, je bent dan toch niet 100% met jezelf bezig en dat is wel beter op zo'n dag). Na de inschrijving reden we naar Erp naar het puin, en daar begon het lange lange wachten...... eerst werd Puin B gedaan, daarna kon hun derde slachtoffer mee naar de club omdat hij zelf deelnam aan Sorteren B en begon Puin A. Ik was als derde aan de beurt en ik was, echt eigenlijk helemaal onnodig, ontzettend zenuwachtig. Stom mens. Ga je je hond weer in de weg zitten :devil:

Waar het terrein begon, kreeg ze bij het volgen naar de keurmeester zichtbaar al lucht over de puinberg heen, zodat ik haar minder mooi aan start kon houden dan normaal (dacht dat dat me een punt zou kosten eerlijk gezegd). Ze ging niet voor het commando weg, maar het was niet zoals normaal, en daar sloegen bij mij de zenuwen toe. Ze schoot na het commando meteen naar achteren om achter de berg te komen, en daar was ze de lucht kwijt omdat de wind daar vandaan kwam. Maar vanuit haar reactie aan de start dacht ik dat dat niet zonder reden was, dus ik begon daar haar het puin in te sturen en ze had het eerste slachtoffer heel snel en weer heel overtuigend gevonden. En toen vandaar verder. Liet haar de berg opgaan, ze ging hem af aan de andere kant en kwam weer omhoog. Zag haar totaal niet tekenen. Liet haar de andere kant afzoeken: weer geen enkel teken. Toen schoot ze even door het pad weer af, buiten mijn zicht en maakte ik de fout haar bij me te roepen omdat ze een heel stuk oversloeg (stom stom stom). Toen rechts van het pad waar de vrachtwagens met het puin oprijden en waar allerlei (betonnen) materiaal lag laten zoeken. Weer niet overtuigend tekenen, maar daar had ik er haar ook afgeroepen. De zwakte van de hond komt altijd naar boven onder druk, en nu dus ook: haar gevoeligheid t.o. mij door mijn zenuwen (best confronterend en pijnlijk hoor zo'n spiegel). Ze was daardoor niet meer zo 200% bezig als eerst, maar toch bleef ze doorzoeken. Ik maar weer naar de bomen en struiken om het terrein heen kijken of de wind continu hetzelfde kwam om te zien hoe ik haar kon helpen. Nog een keer de flanken van de berg gedaan, maar nee daar tekende ze niet en ze trok toch iets meer naar de zijkant van het pad. Soms dook ze er bijna achter, de struiken in, maar de drang was niet echt 100%. Ze ging een paar rioolbuizen door uit eigen initiatief, maar nee hoor, geen indicatie van lucht. Toen stapte ik zelf op een aantal betonplaten en volgde ze me en begon vanuit de hoogte te zoeken. Ze tekende bij een betonnen hoge bak, waar ik haar lucht zag proberen te lokaliseren toen ze haar voorpoten erop zette. Daar ergens moest het zijn, maar het materiaal was zodanig zat ze er haast niet door kon. Maar toch zag ik haar iets uitwerken, en ja hoor, goed ingebouwd achter en tussen het beton zat het kleinste slachtoffer, die ze uiteindelijk met haar neus door een gat valk aan de grond bij het pad luidkeels begon te verwijzen. Pfoe! :roll: Dat was zenuwslopend (en die waren al niet zo best), maar het was puur mijn schuld. Dus ook al hadden we uiteindelijk op de lijst alle punten binnen, ik was zelf niet tevreden over m'n eigen prestatie. Ik heb me dus voorgenomen om dat met Puin B beter te gaan doen zodat de hond helemaal uit de verf kan komen!

Eindscore dus twee certificaten met lof met volle aantal punten (ik heb ze niet geschreven, ik zou mezelf minimaal 1 punt gekort hebben met Puin, hond niet, die deed het goed).
Laatst gewijzigd door Gos op 20 jun 2011 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Re: Noeska geslaagd voor KNPV Vlakte revieren B en Puinzoeke

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Wow, wat goed Ellen!!!! Helemaal top :cheer: :E:
Groetjes Sandra
Sissel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Sissel »

Gefeliciteerd Ellen!!!

Mooie certificaten.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Van harte gefeliciteerd! Wat een mooie uitslag!
Met plezier je hele verslag gelezen.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Gefeliciteerd :E: heel knap gedaan, en ook een leuk verslag!
Afbeelding
Groetjes Marja
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Goed gedaan Ellen en Noes :E: :E: :E: :ok:
Jan
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

leuk om je verslag te lezen! Gefeliciteerd met je certificaten!
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Heel goed gedaan!
Super certificaten.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nogmaals gefeliciteerd grote zus! Ik ben hartstikke trots op jullie! :E: :E: :E:
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

gefeliciteerd :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Mooi verslag! Gefeliciteerd Noeska en Ellen :cheer:
(zijn het hondenexamendagen ofzo? :mrgreen: )
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Goed gedaan Ellen en Noeska! Gefeliciteerd!
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Van harte gefeliciteerd! :E: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nogmaals gefeliciteerd. Het zijn niet zomaar mooie certificaten, mooier kan niet. 2x volle bak. Respect hoor. Super goed gedaan zo saampjes. :E:
Gr. Aniek

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Bedankt voor alle felicitaties! We hebben het uiteindelijk saampjes gedaan, maar niet alleen..... ik train alleen op zaterdag in Stiphout omdat het na m'n werk en met de woon-werk afstand voor mij persoonlijk niet te doen is om nog fris te trainen als ik dan nog heen en weer naar de club in Stiphout moet 's avonds door de week, dus de rest van de trainingen ben ik op de club in Nistelrode bezig. Daar zijn ze (op 1 uitzondering na) niet bezig met het Zoekhondenprogramma, maar willen ze toch af en toe als het uitkomt en het niet druk is, wel eens gaan liggen als slachtoffer. Maar gelukkig is er altijd nog de hele doos balletjes die ik dan links en rechts in het bos gooi zodat ik enkel met de hond toch goed het sturen kan oefenen :ok:
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Fantastische prestatie, gefeliciteerd :ok:
Sonnie1983
Zeer actief

Inge O schreef:pfieuwww, ik krijg al de zenuwen als ik het léés, laat staan als ik er zelf zou staan :mrgreen: .
gefeliciteerd hoor, die twee keer 'met lof' heb je zo te lezen absoluut verdiend, waar jij een punt zou voor gekort hebben leek me nou niet meteen het zwaarste vergrijp van de eeuw :mrgreen: .

een vraagje : worden de honden op examen bij het slachtoffer ook nog beloond met hun speeltje of moeten ze dat helemaal zonder doen?
Bij vlakte/slachtoffer revieren mag je in ieder geval bij slachtoffer als de hond heeft verwezen de hond belonen met een speeltje op de keuring/examen. Dus volgens mij mag dit met puin ook.

maar wij oefenen met een speeltje tussen de voeten zodat de hond ook weer waar hij moet liggen/staan/zitten en dat de beloning dus vanuit het slachtoffer komt want daar is het te doen. (waarschijnlijk kan iemand anders dit weer mooier omschrijven als ik)
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Sonnie1983 schreef:
Inge O schreef:pfieuwww, ik krijg al de zenuwen als ik het léés, laat staan als ik er zelf zou staan :mrgreen: .
gefeliciteerd hoor, die twee keer 'met lof' heb je zo te lezen absoluut verdiend, waar jij een punt zou voor gekort hebben leek me nou niet meteen het zwaarste vergrijp van de eeuw :mrgreen: .

een vraagje : worden de honden op examen bij het slachtoffer ook nog beloond met hun speeltje of moeten ze dat helemaal zonder doen?
Bij vlakte/slachtoffer revieren mag je in ieder geval bij slachtoffer als de hond heeft verwezen de hond belonen met een speeltje op de keuring/examen. Dus volgens mij mag dit met puin ook.

maar wij oefenen met een speeltje tussen de voeten zodat de hond ook weer waar hij moet liggen/staan/zitten en dat de beloning dus vanuit het slachtoffer komt want daar is het te doen. (waarschijnlijk kan iemand anders dit weer mooier omschrijven als ik)
In het keuringsreglement staat hierover: "Na een door de keurmeester goedgekeurde verwijzing mag een beloning volgen." Tijdens de keuring hebben de slachtoffers geen balletjes en dergelijke bij zich. Tijdens de trainen word de hond geleerd een korte afstand tot het slachtoffer aan te houden, dit gebeurd met de bal als target tussen de voeten, om te voorkomen dat de hond het slachtoffer aanraakt, wat weer punten kost. In de praktijk wil je dat ook want het is zonde dat een slachtoffer gevonden worden maar zijn gezondsheidstoestand is door de hond minder geworden. :schrik:
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Inge O schreef:waar jij een punt zou voor gekort hebben leek me nou niet meteen het zwaarste vergrijp van de eeuw :mrgreen: .
Dat is het ook niet, maar het is ook de sport de hond netjes af te richten :wink: Ze blijft altijd netjes aan start zonder dat ze daardoor minder werkt in de oefening, dus dat ze het nu niet deed, was voor mij heel ongebruikelijk. Wel lag op de wind haar favoriete slachtoffer aller tijden (Henk Graas, waar ik indertijd bij begonnen ben met het zoekhondenprogramma te trainen en die voor ons bij wijze van spreke bij nacht en ontij in het bos ging liggen, ook in het donker; fantastische man) en ik vermoed dat ze daarop reageerde :mrgreen:
Inge O schreef:een vraagje : worden de honden op examen bij het slachtoffer ook nog beloond met hun speeltje of moeten ze dat helemaal zonder doen?
Deze vraag is al beantwoord; ik heb het aangeleerd met het balletje tussen de voeten maar ik trainde er bewust ook op om het af te wisselen met het balletje niet bij het slachtoffer, maar zelf mee te brengen. De reden daarvoor is dat het wel voorkomt dat de hond teveel gaat reageren op het balletje en als het geen balletje ruikt bij het slachtoffer, ook niet overgaat tot verwijzen. Daar was ik op zich bij Noes niet zo bang voor, maar ik train er liever op zodat ik dat (bijna) zeker weet. Het komt echt wel voor dat honden weglopen bij het slachtoffer als er letterlijk niets te halen is (en dat ruiken ze echt wel).
Sonnie1983
Zeer actief

Hier de uitslagen en een paar foto's (jij staat ook bij de foto's)

http://www.knpv.nl/noord-brabant/info/3 ... onden.html
Gos
Zeer actief

Dat is snel gedaan! (tegen de traditie in :wink:, er zit meestal wat vertraging in het plaatsen). Fijn dat Ger foto's heeft gemaakt :ok:
Laatst gewijzigd door Gos op 21 jun 2011 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

van harte gefeliciteerd! Knappe prestaties :ok: :cheer:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Inge O schreef: nou nee, lijkt me dat je slachtoffer dan net zo goed niet kan gaan zoeken :mrgreen: .
Dat nou ook weer niet (of je moet een hond hebben die het slachtoffer doodbijt, en dat lijkt me ook stug) :mrgreen: Als je het slachtoffer niet vindt, komt het zeker niet goed. Over het algemeen zal hij ook niet het hoekje om gaan als de hond een keer tegen z'n arm stoot o.i.d., maar je wilt dat natuurlijk voorkomen. Ligt het slachtoffer dan zodanig dat de hond onmogelijk bij de voeten kan komen, dan zal hij toch die richting proberen aan te houden. Dus je traint er wel op dat de hond niet over het slachtoffer heen loopt bij het benaderen (je weet niet altijd van te voren van welke kant de hond zal bendaeren als je wat verder gevorderd bent). Ook omdat je een slachtoffer niet bang wilt maken bovenop z'n ellende. Of doof, als er eentje als Noeska uit volle borst bij je oren staat te tetteren :engel:
Inge O schreef:
Gos schreef:Het komt echt wel voor dat honden weglopen bij het slachtoffer als er letterlijk niets te halen is (en dat ruiken ze echt wel).
ja, dat kan ik me heel goed voorstellen :ok: !
Als een hond wat meer bewakingsdrift heeft, is de kans wel kleiner. Het fijnste is het als het aanblaffen van het slachtoffer zelfbelonend gedrag geworden is. Dan werkt het balletje als een soort verzachting van het feit dat daar ook weer een einde aan komt (en als de hond mazzel heeft en energie, volgen er dan nog een of meer slachtoffers). Ik moet zeggen dat ik zelf ook altijd een heel lekker gevoel krijg van de overgave waarmee ze dan bezig is :ok:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Perry had die neiging op een gegeven moment ook, om een slachtoffer van top tot teen af te zoeken en als hij dan geen speeltje kon vinden dan dacht ie; "dan maar niet. :pffff: " En liet het slachtoffer mooi liggen waar hij/zij lag.
Toen ben ik alleen nog maar gaan belonen vanuit mijzelf, dus ik heb z'n speeltje, en toen was dat over. Bleef hij gewoon vol overgave bij het slachtoffer blaffen tot ik er was met zijn speeltje. Als ik het speeltkje dan weer in mijn zak stop draait hij zich weer om naar het slachtoffer en begint gewoon weer opnieuw als een wilde te blaffen. Moet wel zeggen dat Perry niet altijd even hard maalt om de gezondheidstoestand van het slachtoffer; hij springt er ook gewoon bovenop als dat zo uitkomt bij het benaderen. :oops: Gelukkig voor het slachtoffer weegt dat kleine mormeltje nog geen 5 kilo. :F:
Maar het hoort natuurlijk niet. :neenee:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

:U: Tsja blijft een eigenwijze terrier hè. :F: Maar doet ie nu niet meer hoor, hij komt je nu keurig redden. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”