Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leeftijd en wandeltijd..
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Leeftijd en wandeltijd..
Ik ben benieuwd wie zich houdt aan de wandeltijd die voorgeschreven is bij pups, en zo ja, tot welke leeftijd.
En zo niet, waarom niet?
En zo niet, waarom niet?
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Re: Leeftijd en wandeltijd..
Niet gedaan. Nolan had veel meer energie dan hij in die paar minuten kwijt kon. Ik keek gewoon naar de hond. Het was niet elke dag uren lopen natuurlijk.

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Wij hebben het als soort van richtlijn gebruikt in het begin, maar Luna bleek ook veel meer energie te hebben. Wij hebben gewoon gekeken naar Luna en telkens een beetje uitgebreid.
-
- Zeer actief
Vanaf welke leeftijd ben je begonnen met uitbreiden? En hoe veel uitgebreid?luna2906 schreef:Wij hebben het als soort van richtlijn gebruikt in het begin, maar Luna bleek ook veel meer energie te hebben. Wij hebben gewoon gekeken naar Luna en telkens een beetje uitgebreid.
Apple is nu 7 maanden, en moet zeggen er dus niet zoveel meer bij na te denken.
Ze loopt dagelijks totaal ongeveer een uur, a anderhalf. Soms wat meer, soms wat minder.
Ik vind het op deze leeftijd, zeker met een kleine hond, wat minder belangrijk.
Maar ben benieuwd of ik dan slecht bezig ben, of heel erg raar denk.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ben niet zo van de schema's. Ik let op mijn honden en kan dan soms ter plekke beslissen dat het genoeg is geweest of wel wat langer kan.
In het begin had Shadow wat groeipijn, dus dan zet je daar als baas gewoon ff de rem op.
Nu hij bijna acht maanden is merk ik dat hij steeds meer aankan en gaan we wel weer eens wat verder.
In het begin had Shadow wat groeipijn, dus dan zet je daar als baas gewoon ff de rem op.
Nu hij bijna acht maanden is merk ik dat hij steeds meer aankan en gaan we wel weer eens wat verder.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
ik doe er niet aan....met remy in het begin wel maar hij had zoveel meer energie als dat hij kwijt kon dat we vanaf dat hij 3 maanden was al meer zijn gaan wandelen (wel rechte stukken en zomin mogelijk onverwachtse bewegingen)
met solo heb ik er ook niet aan gedaan en gewoon gekeken naar hemzelf...
ook met een volgende hond zal ik me er echt niet meer aan houden...natuurlijk doe je alles met mate
met solo heb ik er ook niet aan gedaan en gewoon gekeken naar hemzelf...
ook met een volgende hond zal ik me er echt niet meer aan houden...natuurlijk doe je alles met mate
groetjes Tamara
-
- Zeer actief
ik doe het wel,( vaak tot een jaar) omdat ik van die zware snelgroeiende honden heb.
-
- Zeer actief
Bij Merlijn, onze eerste, heb ik me er behoorlijk goed aan gehouden.
Braaf als ik was
Ik bedoel: wist ik veel? Het stond in de "handleiding"/"gebruiksaanwijzing"
die wij meekregen en tsja, wat doe je dan als nieuw bakken eigenaar? Precies!
Later ben ik meer gaan lezen, en leren
en bij Tristan hebben we wel degelijk in het begin rustig aan gedaan; niet overvraagd, maar niet strak conform schema. Niet met een pup van 10 weken een uur lopen, maar of dat nou 10, 15 of 20 minuten was; kon ik niet zo mee zitten. Wel een beetje afgewisseld, dus als er een wandelingetje van 20 minuten was op een dag, dan de volgende "wandeling" wat korter. Meer 'zelf nadenken' dus.
Dat hou ik erin
Al zal ik natuurlijk bij een volgende pup beslist opletten, niet overvragen en geen uur gaan lopen met Frutsel van 10 weken...... op de klok kijken is het ook net niet. Naar het hondje kijken lijkt me beter
Maar, volgende Frutsel zal groter zijn dan de shelties en dan vind ik het wel nog net ff iets belangrijker dat er geen sprake is van overdrijven. Met wandelen, met spelen, met rennen, met korte bochten, met 'ergens overheen springen'....
Suzanne
Braaf als ik was

Ik bedoel: wist ik veel? Het stond in de "handleiding"/"gebruiksaanwijzing"

Later ben ik meer gaan lezen, en leren

Dat hou ik erin

Al zal ik natuurlijk bij een volgende pup beslist opletten, niet overvragen en geen uur gaan lopen met Frutsel van 10 weken...... op de klok kijken is het ook net niet. Naar het hondje kijken lijkt me beter

Maar, volgende Frutsel zal groter zijn dan de shelties en dan vind ik het wel nog net ff iets belangrijker dat er geen sprake is van overdrijven. Met wandelen, met spelen, met rennen, met korte bochten, met 'ergens overheen springen'....
Suzanne
- luna2906
- Zeer actief
Poeh, dat is al een tijdje geleden... Ik denk dat we de eerste twee maand dat we haar hadden (van 8 tot ongeveer 16 weken) ongeveer een half uur per dag hebben gelopen. 's ochtends tien minuten, 's middags 10 en 's avonds 10. Maar niet precies op de minuut af natuurlijk, gewoon gekeken hoe zij het vond en hoe ze overkwam. We moesten haar altijd een beetje afremmen, want ze was wel erg enthousiast. Volgens mij zijn we vanaf 4 maanden begonnen met uitbreiden; vijf minuten per totale wandeltijd. Met een half jaar liep ze in ieder geval ongeveer een uur per dag. Ze is nu bijna 14 maand en we lopen nu anderhalf tot twee uur per dag.Aimee schreef:Vanaf welke leeftijd ben je begonnen met uitbreiden? En hoe veel uitgebreid?luna2906 schreef:Wij hebben het als soort van richtlijn gebruikt in het begin, maar Luna bleek ook veel meer energie te hebben. Wij hebben gewoon gekeken naar Luna en telkens een beetje uitgebreid.
Ze loopt dagelijks totaal ongeveer een uur, a anderhalf. Soms wat meer, soms wat minder.
Het is in ieder geval allemaal 'ongeveer', want ik had geen stopwatch mee

Volgens mij gaan we dan redelijk gelijk op?
Nee ik houd mert er ook niet aan Orson was trouwens gek geworden als ik dat wel had gedaan,en Rio ook.
Micron die ook als pup hier is gekomen heb ik ook niet moeilijk mee gedaan.
Gewoon naar de hond kijken en daar je conclusies aan verbinden.
Micron die ook als pup hier is gekomen heb ik ook niet moeilijk mee gedaan.
Gewoon naar de hond kijken en daar je conclusies aan verbinden.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik hou mij er ook niet aan, Diaz heeft veel energie die hij echt wel kwijt moet. Kijk gewoon wat hij aankan. Toen hij kleiner was deed ik hem gewoon af en toe in mn tas of een stukje dragen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
nee, ik vind het ook niet nodig.
Moest ik van die erg zware molossers hebben, dan zou ik vermoedelijk wel wat meer opletten, maar daar zou ik ook nog steeds mee opletten moesten die allang volwassen zijn geloof ik
Dus die neem ik maar niet 
Moest ik van die erg zware molossers hebben, dan zou ik vermoedelijk wel wat meer opletten, maar daar zou ik ook nog steeds mee opletten moesten die allang volwassen zijn geloof ik

- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Ik heb me er ook nooit aan gehouden, ze geven hier meestal zelf aan wanneer ze moe zijn.
Dan gaan we ff zitten, of ze worden een stuk gedragen.
Dat bevalt hier prima.
Dan gaan we ff zitten, of ze worden een stuk gedragen.
Dat bevalt hier prima.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
-
- Zeer actief
Ik kijk naar het Ollie, hij loopt nu met gemak 30 minuten en met wat gepauzeer, met lekker weer, nog veel langer.
Kan hem dragen maar dat gebeurt niet veel meer, fietsmandje is wel handig dan kom je nog eens ergens.....
Heb met Schnaus nog geprobeerd het volgens de oude stelling te doen maar die vloog dan thuis over je hoofd.
Kan hem dragen maar dat gebeurt niet veel meer, fietsmandje is wel handig dan kom je nog eens ergens.....
Heb met Schnaus nog geprobeerd het volgens de oude stelling te doen maar die vloog dan thuis over je hoofd.
-
- Zeer actief
Is dat serieus zo ontstaan? Is er ook geen medische onderbouwing voor het hele verhaal?Inge O schreef:ik houd me er niet aan om de goede reden dat dat zogezegde 'voorschrift' niet meer inhoudt dan het feit dat iemands' hersenspinsel een eigen leven is gaan leiden op het internet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Tja mijn mening weet je, ik vind dat je wel teveel met Apple loopt. 2-3 km joggen met een pup van 6 maanden, lijkt mij niet echt denderend. Een keer langer lopen kan, maar elke dag 1 wandeling van een uur vind ik teveel voor een hond van 7 maanden. ze moet nog zo een 13 jaar mee, waarom dan niet wachten tot ze een jaar is?Aimee schreef:Vanaf welke leeftijd ben je begonnen met uitbreiden? En hoe veel uitgebreid?luna2906 schreef:Wij hebben het als soort van richtlijn gebruikt in het begin, maar Luna bleek ook veel meer energie te hebben. Wij hebben gewoon gekeken naar Luna en telkens een beetje uitgebreid.
-
- Zeer actief
die regel gold/geld alleen voor wandelen aan de lijn he, niet voor loslopen, even voor de duidelijkheid
ik vond het een goed handvat, en wat ze in hun vrije tijd deden zochten ze maar uit

ik vond het een goed handvat, en wat ze in hun vrije tijd deden zochten ze maar uit
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Bij Jamie hebben we ons in het begin wel aan de '5-minutenregel' gehouden.
Maar vanaf een maand of 4 zijn we rondjes van 15-20 minuten per keer gaan doen, en dat 3 of 4 keer per dag.
Inmiddels is hij bijna 10 maanden, en lopen we meer.
Maar vanaf een maand of 4 zijn we rondjes van 15-20 minuten per keer gaan doen, en dat 3 of 4 keer per dag.
Inmiddels is hij bijna 10 maanden, en lopen we meer.

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik heb me er nog nooit aan gehouden. Ook niet bij Sancho die vanaf week 7 mee ging naar het bos en alleen het laatste stukje gedragen werd. Maar nu loopt hij met zijn half jaar al met gemak een uur, de helft van de afstand op volle snelheid afleggend 

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Alleen de eerst weken echt rustig aan gedaan.
Nu Suske een half jaar is lopen we gerust een uurtje achterelkaar
waarvan zeker de helft gerend en gestuiterd wordt
Nu Suske een half jaar is lopen we gerust een uurtje achterelkaar
waarvan zeker de helft gerend en gestuiterd wordt

- Maartje
- Zeer actief
Ik heb mij er niet aan gehouden. Bij mij gaan pups gewoon mee wandelen met de andere honden. Dat zullen dan geen dagwandelingen worden, natuurlijk. Zolang het mogelijk is gaat er een rugzak mee en daar gaat de pup een gedeelte van de wandeling in. Rond een maand of vijf hadden mijn laatste twee pups genoeg van de rugzak. Dan maak ik de wandelingen tijdelijk wat korter en ga ik af en toe ergens zitten ofzo.
Ik let er voornamelijk op dat ze niet te moe worden.
Waar ik mij over verbaas is dat ik nu mensen bij mij in het park zie lopen en die zie ik met een onvolgroeide hond met een werpstok bal na bal gooien. Ik heb er wel eens naar gevraagd en dat was omdat de hond nog maar 5,5 maand was en deze niet zo lang mocht lopen. Anders werd de jonge hond niet moe.
De werpstok gebruik ik de eerste anderhalf jaar juist niet. Ik gooi alleen en bal in het water en leer een pup een bal leuk te vinden, meer eigenlijk niet.
Ik let er voornamelijk op dat ze niet te moe worden.
Waar ik mij over verbaas is dat ik nu mensen bij mij in het park zie lopen en die zie ik met een onvolgroeide hond met een werpstok bal na bal gooien. Ik heb er wel eens naar gevraagd en dat was omdat de hond nog maar 5,5 maand was en deze niet zo lang mocht lopen. Anders werd de jonge hond niet moe.
De werpstok gebruik ik de eerste anderhalf jaar juist niet. Ik gooi alleen en bal in het water en leer een pup een bal leuk te vinden, meer eigenlijk niet.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik heb Izzie wel in een kar gehad tijdens lange wandelingen. Volgens mij tot een maand of vier.

Linda, Izzie en Bram
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik heb me niet aan zo'n regel gehouden, maar wel korte stukjes van 5-10 minuten en dat rustig aan opgebouwd.

Groetjes,
Sandra
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Langharige Hollandse Herder
- Contacteer:
Wij houden er ons wel strak aan. Als het aan onze pup van 4 maand ligt wandelen we uren achter elkaar, aangeven dat hij moe is kent ie niet, maar herkennen we in huis vooral doordat hij vervelend wordt. We hebben schrijnende voorbeelden gezien van herderachtigen die als pup geen grenzen kregen opgelegd en nu met heup problemen rondlopen, als wij dat nu kunnen voorkomen door gestructureerd rustig aan te doen dan hebben we dat er graag voor over.
- luna2906
- Zeer actief
Ik begreep dat ze het had over een uur á anderhalf uur totale wandeltijd per dag? Niet achter elkaar toch?duitse herder schreef:Tja mijn mening weet je, ik vind dat je wel teveel met Apple loopt. 2-3 km joggen met een pup van 6 maanden, lijkt mij niet echt denderend. Een keer langer lopen kan, maar elke dag 1 wandeling van een uur vind ik teveel voor een hond van 7 maanden. ze moet nog zo een 13 jaar mee, waarom dan niet wachten tot ze een jaar is?Aimee schreef:Vanaf welke leeftijd ben je begonnen met uitbreiden? En hoe veel uitgebreid?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Als ik me er met Kiki precies aan hou word ik knettergek van d'r omdat ze haar energie niet voldoende kwijt raakt,dus hou ik me er niet exact aan.
Maar ik hou er wel rekening mee in de zin van niet overvragen,dus als ze de ene dag veel gedaan heeft (zoals bijv.laatst in Ellertshaar) dan is het even 1 of 2 dagen wat minder.
Maar ik hou er wel rekening mee in de zin van niet overvragen,dus als ze de ene dag veel gedaan heeft (zoals bijv.laatst in Ellertshaar) dan is het even 1 of 2 dagen wat minder.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ik heb me er in het begin strak aan gehouden. Maar heb het idee toch dat hij op die manier gewoon zijn energie niet kwijt kan. Dus steeds vaker die 10 min. wandelingetjes gaan maken. Nu loop ik inmiddels 3 kwartier met hem ongeveer. Murdy is drie maanden nu. Buiten de kleine ommetjes. Ik heb dan nog niet idee dat hij daarna echt heel moe is. Hij gaat vaak wel lekker liggen, maar vaak genoeg wil hij ook graag nog even spelen. 

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
3 kwartier aan 1 stuk, als in 1 wandeling, of per dag 3 kwartier?koentje schreef:Ik heb me er in het begin strak aan gehouden. Maar heb het idee toch dat hij op die manier gewoon zijn energie niet kwijt kan. Dus steeds vaker die 10 min. wandelingetjes gaan maken. Nu loop ik inmiddels 3 kwartier met hem ongeveer. Murdy is drie maanden nu. Buiten de kleine ommetjes. Ik heb dan nog niet idee dat hij daarna echt heel moe is. Hij gaat vaak wel lekker liggen, maar vaak genoeg wil hij ook graag nog even spelen.

- *Charlotte
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben. Een Corgi is dan wel geen grote hond, maar ze hebben zwaar bone. Ze groeit hard nu, ik zou haar gewoon niet te veel belasten. Nu ik terug kijk vind ik dat ik eigenlijk ook teveel gevraagd heb van James in het eerste jaar en zou het met een volgende Corgi rustiger aan doen. Ik persoonlijk zou er mee oppassen met iedere dag zoveel lopen en zeker niet gaan joggen. Over een half jaar kan ze dat prima aan, maar inderdaad, waarom niet nog een half jaartje rustiger aandoen?duitse herder schreef:Tja mijn mening weet je, ik vind dat je wel teveel met Apple loopt. 2-3 km joggen met een pup van 6 maanden, lijkt mij niet echt denderend. Een keer langer lopen kan, maar elke dag 1 wandeling van een uur vind ik teveel voor een hond van 7 maanden. ze moet nog zo een 13 jaar mee, waarom dan niet wachten tot ze een jaar is?Aimee schreef:Vanaf welke leeftijd ben je begonnen met uitbreiden? En hoe veel uitgebreid?luna2906 schreef:Wij hebben het als soort van richtlijn gebruikt in het begin, maar Luna bleek ook veel meer energie te hebben. Wij hebben gewoon gekeken naar Luna en telkens een beetje uitgebreid.