Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geschikte 'waakhond'?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kamy
Actief

Re: Geschikte 'waakhond'?

Ongelezen bericht door Kamy »

Een Leonberger.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Cash schreef:
Tamara. schreef:
MariskaB schreef: nee want een berner senner is idd helemaal niet groot
:denken: Óf denk dat jij dat ze met de zin 'een leuk maatje' het formaat van de hond bedoelde? :mrgreen:

Frits klinkt als een hele leuke hond en het is ook nog eens een plaatje om te zien
Ik snap de reactie ook niet eerlijk gezegd.
Nee je zegt in jouw eerste reactie: De kans dat de hond een maatje te groot zal zijn is toch echt wel groot met een herder/rottweiler als je het mij vraagt.

En dan zeg je aan het einde: De Berner Senner zoals Tamara zei vind ik ook een veel betere optie

Nou ja .. die is toch ook groot??

Ik snap niet wat er onduidelijk was aan mijn opmerking eigenlijk... ik vond hem van jou niet geheel logisch.... :mrgreen:
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

ah :D nou ja dan heb ik m toch verkeerd begrepen :D
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

MariskaB schreef:ah :D nou ja dan heb ik m toch verkeerd begrepen :D
Ik had al zo'n vermoeden :mrgreen:
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik heb niet alles gelezen, maar voor jouw schoonmoeder zou ik eventueel ook wel een wetterhoun aanraden: Het zijn
"echte maatjes", heel zachtaardig en gehecht aan de baas, maar goed waaks. En geloof me, het geluid dat er uit komt als ze de strot opentrekken is behoorlijk indrukwekkend :lol1:
Lees daarnaast de site van de rasvereniging maar over de rest van het karakter van het ras.
http://www.nvsw.nl/index.php?sp=51#aard
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

:cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Yaika schreef:Ik zou voor een teckel gaan.. Die laat zich wel horen als het nodig is.

Het hoeft toch niet perse een hond te zijn die een inbreker opeet als hij binnenkomt?
Een teckel heb je sneller uit de weg als een rottweiler... :roll:
petraB
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door petraB »

vraag me dan wel af of een teckelblaf afschrikt

Hier in de buurt zit een tekkel, maat die heeft net zo'n zware blaf als onze Hovawart...
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Een inbreker wil niet opvallen en als je bij een huis aan de gang bent met daarin een hysterich blaffende teckel( want dat kunnen ze erg goed) zou ik me bedenken.
Geloof dat ik dat ook wel eens gehoord heb, dat een kleine hond daarin effectiever is dan een grote. Kleine slaan makkelijker en fanatieker aan.

Wat heb je aan een grote hond, die jou uitlaat, mentaal een stap te heftig voor je is en die mogelijk het verschil tussen Jan de inbreker en Piet de buurman niet weet?
Leuke hond, die wel wil aanslaan, bordje op de deur met "hier waak ik" en een paar goede sloten op de deuren en ramen lijkt mij beter.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Hertha is een geweldige hond. :ok:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Een berghond zou ik zekerrrrrrrrrrrrr niet doen. Veels te moeilijk én sterk en te zwaar voor een vrouw van 60+ Om die laatste reden zou ik überhaupt geen hond adviseren van boven de 35 kilo. Weinig honden zullen een inbreker ook echt pakken, wat belangrijker is, is dat ze aanslaan en niet té klein zijn. Inbrekers houden niet van blaffende honden en alleen daarom blijven ze al weg. Het huis eens nalopen en gevoelige plaatsen fatsoenlijk verlichten, sloten upgraden, anti-inbraakstrips, dievenklauwen en klepraam-stangen maken het af. een inbreker gaat liever niet naar huizen waaraan hij kan zien dat de bewoner rekening houdt met zijn komst. Een mooi alarmsysteem is dan de icing op de cake, dan mag ze zich oprecht echt veilig voelen.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Vergeet trouwens niet dat veel dieven ook geen idee hebben van hondenrassen, dus of je nou een labrador hebt die blaft, of een Kaukaas, het zal allebei wel afschrikken.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

de fokster van Bo is 63 heeft er meerdere rondlopen. sinds een jaar alweer is ze alleen. Ze kan ze wel degelijk gewoon aan hoor.
Ik vind dat het niet zozeer om fysieke kracht gaat, maar meer om geestelijke kracht.
als onze berghonden willen, trekken ze ons ook zo omver. Door opvoeding etc doen ze het niet, dat kan een 60+ persoon net zo goed hoor.
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Jeannettebo schreef:de fokster van Bo is 63 heeft er meerdere rondlopen. sinds een jaar alweer is ze alleen. Ze kan ze wel degelijk gewoon aan hoor.
Ik vind dat het niet zozeer om fysieke kracht gaat, maar meer om geestelijke kracht.
als onze berghonden willen, trekken ze ons ook zo omver. Door opvoeding etc doen ze het niet, dat kan een 60+ persoon net zo goed hoor.
Ik ga er even van uit dat de meeste fokkers van dergelijke rassen meestal een groot perseel hebben waar de hond vrij zijn eigen lichaamsbeweging bepaalt en dat ze niet 5 keer per dag uitgelaten worden in een woonwijk met enorm veel prikkels, hondenvijandjes en hondenvriendjes. Zo heb ik een keer mijn rib gebroken :roll: :wink: Een ongelukje zit in een klein hoekje maar ja, mijn gaia is ook totaal niet opgevoed....
Groetjes Ilse
Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

chaos schreef:Een inbreker wil niet opvallen en als je bij een huis aan de gang bent met daarin een hysterich blaffende teckel( want dat kunnen ze erg goed) zou ik me bedenken.
Geloof dat ik dat ook wel eens gehoord heb, dat een kleine hond daarin effectiever is dan een grote. Kleine slaan makkelijker en fanatieker aan.

Wat heb je aan een grote hond, die jou uitlaat, mentaal een stap te heftig voor je is en die mogelijk het verschil tussen Jan de inbreker en Piet de buurman niet weet?
Leuke hond, die wel wil aanslaan, bordje op de deur met "hier waak ik" en een paar goede sloten op de deuren en ramen lijkt mij beter.
Onze vorige rott sloeg niet aan, die kwam rustig kijken zonder geblaf, zeg maar gerust besluipen, en dan kon je kiezen of delen, de meesten kozen om naar buiten te vluchten wanneer ze hem zagen en dan gaf hij nog geen grom of blaf.

Als je een goede inbreker hebt die laat zich echt niet afschrikken, die vergiftigd de hond of geeft een teckel een trap en denk maar niet dat die teckel nog zich laat horen, bij een rott is dat wel anders.
Jeannettebo
Zeer actief

Ilse met haar witte schreef:
Jeannettebo schreef:de fokster van Bo is 63 heeft er meerdere rondlopen. sinds een jaar alweer is ze alleen. Ze kan ze wel degelijk gewoon aan hoor.
Ik ga er even van uit dat de meeste fokkers van dergelijke rassen meestal een groot perseel hebben waar de hond vrij zijn eigen lichaamsbeweging bepaalt en dat ze niet 5 keer per dag uitgelaten worden in een woonwijk met enorm veel prikkels, hondenvijandjes en hondenvriendjes. Zo heb ik een keer mijn rib gebroken :roll: :wink: Een ongelukje zit in een klein hoekje maar ja, mijn gaia is ook totaal niet opgevoed....
rijtjes huis, ik woon zelf op een flat van 55 m2, ik heb nooit problemen gehad dat Bo me omver trok oid en nee hij is niet de makkelijkste. Met Bo ga ik ook door een woonwijk. Met hem ga ik over een braderie...
Ik ben er echt van overtuigd dat je, als je geestelijk duidelijk de baas bent , er geen probleem hoeft te zijn
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Nanna schreef:
Jeannettebo schreef: ik heb nooit problemen gehad dat Bo me omver trok oid en nee hij is niet de makkelijkste. Met Bo ga ik ook door een woonwijk. Met hem ga ik over een braderie...
Dat is toch niet maatgevend.
Ik zou nooit een berghond aanraden aan een alleenstaande vrouw die er ook graag mee gaat wandelen.
Als ik alleen al afgelopen zondag zag hoe moeilijk die gasten naar elkaar lopen te doen kan ik me zo voorstellen dat de mogelijkheid er DIK in zit dat je er niet echt ontspannen mee kunt lopen.
En ja, tulijk heb je van die mensen die ze fluitend meevoeren maar ik zou dat niet als de norm nemen.
Dan zijn er veel socialere rassen te bedenken voor die mevrouw.
maar over wat voor situatie heb je het dan, binnen locatie met heel veel ander honden van hetzelfde geslacht waarbij het lastig is om afstand te nemen. Ik ga dat soort situaties ook niet opzoeken.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

ik wil overigens niet zeggen dat ik iedereen een berghond aan zou raden, alleen in geval van ts, zou het een mogelijkheid kunnen zijn.
Afbeelding
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Devel schreef:
Yaika schreef:Ik zou voor een teckel gaan.. Die laat zich wel horen als het nodig is.

Het hoeft toch niet perse een hond te zijn die een inbreker opeet als hij binnenkomt?
Een teckel heb je sneller uit de weg als een rottweiler... :roll:

Dat is waar.. Maar een inbreker gaat echt niet inbreken op een plek waar hij zo'n verschrikkelijk kut beest hoort blaffen. Dan zijn de baasjes toch al lang gewaarschuwd. En als je je hond dan een beetje leert kennen weet je echt wel wat een alarmerende blaf is.
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ilse met haar witte schreef:Een berghond zou ik zekerrrrrrrrrrrrr niet doen. Veels te moeilijk én sterk en te zwaar voor een vrouw van 60+ Om die laatste reden zou ik überhaupt geen hond adviseren van boven de 35 kilo.
nou, dan ga ik kief maar herplaatsen met mijn 50 kg tov zijn 65 kg. en dan loopt lijf van 25 kg er ook nog naast door de wijk :roll: .
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Devel schreef:
chaos schreef:Een inbreker wil niet opvallen en als je bij een huis aan de gang bent met daarin een hysterich blaffende teckel( want dat kunnen ze erg goed) zou ik me bedenken.

Onze vorige rott sloeg niet aan, die kwam rustig kijken zonder geblaf, zeg maar gerust besluipen, en dan kon je kiezen of delen, de meesten kozen om naar buiten te vluchten wanneer ze hem zagen en dan gaf hij nog geen grom of blaf.

Als je een goede inbreker hebt die laat zich echt niet afschrikken, die vergiftigd de hond of geeft een teckel een trap en denk maar niet dat die teckel nog zich laat horen, bij een rott is dat wel anders.
Een "goede" inbreker, gaat gewoon een deurtje verder als ie een hond hoort blaffen. Het enige wat een "goede" inbreker wil is niet opvallen, en dat doet hij zeker als er een hond achter de gevel zit die als een debiel te keer gaat.
Honden van mensen die een ton aan handelsgeld in huis hebben, of andere buitensporige dingen van waarde, worden vergiftigd. Voor zo'n buit maken "goede" inbrekers doorgaans een plan van aanpak en daar hoort het uitschakelen van de hond bij. Die mensen zijn dan ook meer gebaat bij een goed, sluitend alarmsysteem en camera's.

De gemiddelde burger heeft meer dan genoeg aan een hond die zich laat horen, groot of klein is niet relevant. De keren dat ik bij mensen thuis ben geweest met een hond waar was ingebroken, waren ver in de minderheid tegenover de inbraken bij mensen zonder hond. de gelegenheidsinbreker, en dat zijn 90 % van de inbrekers gaat gewoon een deurtje verder bij een blaffende hond. Dat is dan ook eigenlijk de enig voorwaarde; dat het beest blaft.

Ik heb in dit topic 1x de middenslag-schnauzer voorbij zien komen. Lijkt mij een uitstekende keuze. Zeker ook perfect als wandelmaatje, een eenmanshond, best sociaal, goed te hanteren en ik vreet mijn hoed op als die niet blaft bij een inbreker met snode plannen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Hutsje schreef:
Ilse met haar witte schreef:Een berghond zou ik zekerrrrrrrrrrrrr niet doen. Veels te moeilijk én sterk en te zwaar voor een vrouw van 60+ Om die laatste reden zou ik überhaupt geen hond adviseren van boven de 35 kilo.
nou, dan ga ik kief maar herplaatsen met mijn 50 kg tov zijn 65 kg. en dan loopt lijf van 25 kg er ook nog naast door de wijk :roll: .
Goh, ik wist niet dat jij al zo oud was.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Dit vind ik dus zo'n flauwekul! ik heb deze bewering wel eens vaker gelezen en ik vind het nergens op slaan! Een gemiddelde berghond is zowiezo sterker als de gemiddelde volwassen man, dus die rassen moeten we maar niet meer houden?
Een beetje hond is al gauw fysiek veel sterker als zijn/ haar baas ook als je het hebt over een golden, maar daar draait het dus helemaal niet om in het opvoeden/trainen en wandelen met een hond!
Als de baas, ongeacht de leeftijd, de MENTALE kracht en het inzicht heeft om de hond "baas " te kunnen, leiding te geven is het niet belangrijk of de hond groot en/of sterk is!
Ik ben 50+ en meet 1.60 m en heb een hond van ca 37 kilo en eentje van ca 20 kilo.
Mijn zoon van 23 ( 1,85, 76 kilo en sporter) werd afgelopen winter door de twee omgetrokken en over het besneeuwde tuinpad gesleurd. :smile2:
Dat is mij nog nooit overkomen, sterker nog: ze halen het niet in hun kop!
.
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Wat ik bedoel is dat iemand van 60 en ouder die begint aan een berghond tot zijn 70-75e met een zware, waakzame beschermende hond moet lopen in weer en wind. Mentaal de baas of niet, een ongelukje zit in een klein hoekje, er is zo een heup gebroken. Zo'n hond is gewoon een groter risico wat betreft uitvallen naar andere honden. Dat verzin ik niet dat zit er in. Toevallig kan iemand heel goed zijn met berghondentypes en/of het goedzakje uit het nest getroffen hebben maar dat zijn eerder de uitzonderingen die de regel bevestigen wat mij betreft. Dus geen goed uitgangspunt in het adviseren van een hond aan een ouder vrouwspersoon. Ze zijn laat volwassen en en nog onstuimig tot soms dik in de 2 jaar.

Ik heb vorig jaar nog een rib gebroken omdat ik net even onvast op mijn pootjes stond precies op het moment dat Gaia een "vriendje" wilde begroeten. Het kan zo maar gebeuren. Met iedere hond maar logischerwijs met honden van dit type net wat sneller.

Iemand op leeftijd moet je zo'n hond niet adviseren als er tal van hele goede alternatieven zijn. Ik vind het dus totaal geen flauwekul als je mijn post in de context laat.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ilse met haar witte schreef:
Hutsje schreef:
Goh, ik wist niet dat jij al zo oud was.
42, maar heb wel reuma, een versleten rug en een nekhernia :19: .
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Hutsje schreef: 42, maar heb wel reuma, een versleten rug en een nekhernia :19: .
:O:

marktplaats...acuut!
Groetjes Ilse
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel :mrgreen:
Maar waarom geen golden? Ze zijn niet blafferig maar als er onraad is slaan ze heus wel aan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”