Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigerende tik, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Corrigerende tik, ja of nee?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:
poetin666 schreef: En meppen heeft in mij ogenniet zoveel zin , idd honden meppen elkaar ook niet
ik blijf dit zo'n onzettende dooddoener vinden - natuurlijk doen honden dat niet - ze praten ook niet tegen ons, rijden zelf nooit met de auto, een lijn of een mand kennen ze in de natuur ook niet, elkaar koekjes geven doen ze ook niet en het uitvoeren van bevelen van elkaar doen ze al helemaal niet.

tsssss, wat doen we ze toch aan - zullen we ze allemaal maar weer vrijlaten dan :19: ?

het gaat er hem toch ook to-taal niet om of wij ons van exact dezelfde middelen bedienen als een hond? het gaat er hem wel om of het alternatief wat we gebruiken het beoogde effect heeft : heeft het dat bij goed gebruik bij de meerderheid van de honden dan is het dus overduidelijk dat het iets is waarvan de boodschap prima overkomt en dan is het toepasbaar - zo simpel kan het zijn :ok: .
Je bent een vrouw naar mijn hart. :J:
Trouwen. :mann:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

macman schreef:NEE
honden slaan elkaar ook niet
een baas die zijn hond slaat/een tik geeft is niet de baas van de hond hoogstens de eigenaar dat is iets anders
slaan is een teken van onmacht en gebrek aan kennis op het gebied van honden opvoeden
koop een goed boek over dat onderwerp of nog beter ga op cursus en leer de hond elementaire gehoorzaamheid
stop met tikken uit delen en kijk waar jij te kort schiet als leider
Kul!
Ik ben niet in staat om op vier poten te lopen en te bijten dus moet ik het wel doen met slaan. Honden zijn intelligent genoeg om de link te leggen tussen een handeling waarvan ik ze heb laten weten dat ik dat niet accepteer, en de actie die daar direct op volgt: een tik, hollewipper, whatever.

In de paardenwereld heb je ook van die figuren.
Ik kreeg een keer een hoop mensen over me heen omdat ik mijn jaarlingmerrietje flink had geslagen omdat ze mij met 2 benen tegelijk onderuit had geschopt.
Wat moet ik dan? Ik had al een keer eerder een schop terug verkocht maar kennelijk maakte dat niet voldoende indruk. Dan moet ik wel harder aanpakken.
Ik blijf deze strijd niet aangaan, dan is ze straks verpest en gevaarlijk als ze volwassen is.

Overigens, het heeft de laatste keer wel geholpen. De verhoudingen zijn nu ook verbeterd. Ze weet heel goed dat ik haar geen pijn doe en met respect behandel, als ze dat mij ook doet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
bouvierpoedel
Zeer actief

iones schreef:
macman schreef:NEE
honden slaan elkaar ook niet
een baas die zijn hond slaat/een tik geeft is niet de baas van de hond hoogstens de eigenaar dat is iets anders
slaan is een teken van onmacht en gebrek aan kennis op het gebied van honden opvoeden
koop een goed boek over dat onderwerp of nog beter ga op cursus en leer de hond elementaire gehoorzaamheid
stop met tikken uit delen en kijk waar jij te kort schiet als leider
Kul!
Ik ben niet in staat om op vier poten te lopen en te bijten dus moet ik het wel doen met slaan. Honden zijn intelligent genoeg om de link te leggen tussen een handeling waarvan ik ze heb laten weten dat ik dat niet accepteer, en de actie die daar direct op volgt: een tik, hollewipper, whatever.

In de paardenwereld heb je ook van die figuren.
Ik kreeg een keer een hoop mensen over me heen omdat ik mijn jaarlingmerrietje flink had geslagen omdat ze mij met 2 benen tegelijk onderuit had geschopt.
Wat moet ik dan? Ik had al een keer eerder een schop terug verkocht maar kennelijk maakte dat niet voldoende indruk. Dan moet ik wel harder aanpakken.
Ik blijf deze strijd niet aangaan, dan is ze straks verpest en gevaarlijk als ze volwassen is.

Overigens, het heeft de laatste keer wel geholpen. De verhoudingen zijn nu ook verbeterd. Ze weet heel goed dat ik haar geen pijn doe en met respect behandel, als ze dat mij ook doet.
hahaha zo heb ik een keer aan de staart van mijn Shetje gehangen en haar de wei door getrapt.
Die heeft het dus ook nooit meer gedaan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

S@ndr@ schreef:gaan tikken als ze er mee weg komen.
als ze er mee weg komen?? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
bouvierpoedel schreef:
Inge O schreef:[..]

ik blijf dit zo'n onzettende dooddoener vinden - natuurlijk doen honden dat niet - ze praten ook niet tegen ons, rijden zelf nooit met de auto, een lijn of een mand kennen ze in de natuur ook niet, elkaar koekjes geven doen ze ook niet en het uitvoeren van bevelen van elkaar doen ze al helemaal niet.

tsssss, wat doen we ze toch aan - zullen we ze allemaal maar weer vrijlaten dan :19: ?

het gaat er hem toch ook to-taal niet om of wij ons van exact dezelfde middelen bedienen als een hond? het gaat er hem wel om of het alternatief wat we gebruiken het beoogde effect heeft : heeft het dat bij goed gebruik bij de meerderheid van de honden dan is het dus overduidelijk dat het iets is waarvan de boodschap prima overkomt en dan is het toepasbaar - zo simpel kan het zijn :ok: .
Je bent een vrouw naar mijn hart. :J:
Trouwen. :mann:
ik houd het nog even in beraad kees, goed ? Afbeelding
je wilde toch nog ff snel kindjes :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

malinois schreef:
je krijgt geen tik terug :wink: mag ik hopen dus kom je ermee weg,
stel dat je aller keren een ram terug kreeg, ik denk dat je er snel mee stopte dan( zomaar een gok)
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

S@ndr@ schreef:
malinois schreef:
je krijgt geen tik terug :wink: mag ik hopen dus kom je ermee weg,
stel dat je aller keren een ram terug kreeg, ik denk dat je er snel mee stopte dan( zomaar een gok)
klinkt als een effectief middel om ongewenst gedrag de kop in te drukken, die ram van jou :mrgreen:
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mekkie »

Inge O schreef:
malinois schreef:
je wilde toch nog ff snel kindjes :mann:
daar ben ik ook nog niet helemaal over uit - je ziet het, één en al vraagteken hier :Q: :mrgreen: .
Ik zou het gewoon doen!
Als het niet bevalt kunnen Alm@ en Tineke altijd nog een nieuw huisje zoeken voor de kleine draak.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Mekkie schreef:
S@ndr@ schreef: je krijgt geen tik terug :wink: mag ik hopen dus kom je ermee weg,
klinkt als een effectief middel om ongewenst gedrag de kop in te drukken, die ram van jou :mrgreen:
zo werkt een correctie, alle keren lik op stuk, maar dat hoeft niet perse een ram te zijn. kan ook even eh :neenee: zijn.
zolang je het maar consequent doet en niet dan wel, en dan weer niet - gewoon heel duidelijk - altijd wel of altijd niet.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb keurig alles gelezen tot pag 8.
Ik heb genoeg aan mijn mond en daar hebben mijn honden genoeg aan ze gedragen zich ook nog.
Ook bij vorige honden ging het prima met mijn mond.
Maar het is net als opvoeden van kinderen ook al mag je dat niet vergelijken maar ook die woorden op verschillende wijze opgevoed,en woorden toch volwassen opgevoede mensen over het algemeen.
Denk dat het zelfde voor honden geld ,sommige proppen ze vol koekjes,andere stoppen ze in een hok,andere corrigeren ze door een tik of wat ook,zo lang het geen mishandelen wordt en de hond niet angstig.
Bereiken we allemaal als het goed is het zelfde doel de honden zijn opgevoed.
De 1 wil gedresseerde aapjes die zitten poot geven de andere vinden het genoeg als hun honden andere niet tot last zijn.
Ja wat is goed wat is fout
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Gaat ook een hele nieuwe wereld voor mij open hoor. :engel:
Wereld........gewoon de hemel. :80:
twinkeltje
moderator

bouvierpoedel schreef:Gaat ook een hele nieuwe wereld voor mij open hoor. :engel:
Hemel jij :denken:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

twinkeltje schreef:
bouvierpoedel schreef:Gaat ook een hele nieuwe wereld voor mij open hoor. :engel:
Mijn zieltje is zo roze als babybilletjes Twinkel . :mann:
Dus ik kom ook inn de hemel. :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Een tik als correctie kan ik me op zich wel voorstellen, mits goed getimed en voor het 'juiste' vergrijp. Kan ook een duw zijn of een schopje.
Alleen ben ik wel blij dat ik honden heb waarbij dat niet nodig is. Ben een softie :oeps: en zal niet zo gauw fysiek worden als het dieren betreft. Maar goed, hier is - gelukkig- duidelijkheid/consequentie en een af en toe boze, lage stem meer dan genoeg. Ik zou niet zo goed kunnen omgaan met honden die meer dan dat nodig hebben, ben ik bang...
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Rami schreef:Een tik als correctie kan ik me op zich wel voorstellen, mits goed getimed en voor het 'juiste' vergrijp. Kan ook een duw zijn of een schopje.
Alleen ben ik wel blij dat ik honden heb waarbij dat niet nodig is. Ben een softie :oeps: en zal niet zo gauw fysiek worden als het dieren betreft. Maar goed, hier is - gelukkig- duidelijkheid/consequentie en een af en toe boze, lage stem meer dan genoeg. Ik zou niet zo goed kunnen omgaan met honden die meer dan dat nodig hebben, ben ik bang...
sluit ik me bij aan, ik wil graag lol hebben zonder te moeten tikken( of rammen :S: :F: )
bouvierpoedel
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Rami schreef:Een tik als correctie kan ik me op zich wel voorstellen, mits goed getimed en voor het 'juiste' vergrijp. Kan ook een duw zijn of een schopje.
sluit ik me bij aan, ik wil graag lol hebben zonder te moeten tikken( of rammen :S: :F: )
:lekkerpuh: :lekkerpuh: :neenee: :S:
S@ndr@
Zeer actief

:flower:
Rami
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Ik ook, maar het is misschien ook een beperking. Zo zijn we laatst gaan kijken bij een herplaatser die toch wel heel erg een bord voor zijn (overigens alleraardigste!) kopje had. :mrgreen: De mensen waar hij in huis was gaven al aan dat fysiek corrigeren af en toe nodig (b)leek. En hoe leuk ik de hond in kwestie ook vond, ik weet dat wel dat zo'n hond niets voor mij is. En ik dus geen geschikte baas voor zo'n hond.
Hoewel... Billy was ook nogal een enfant-terrible toen hij bij ons in huis kwam! :schrik: Maar goed, met negeren / ombuigen van ongewenst gedrag (op een positieve / 'softe' manier) is dat best goed gekomen. Misschien duurde het allemaal wat langer, maar inmiddels op zijn 13e is het een heel gezeglijke hond! :engel:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
S@ndr@ schreef:
en zo heeft iedereen zijn aversies - ik zou dan echt weer voor geen geld met een halti willen lopen :U: .
Wie loopt er dan met een halti? (Serieuze vraag!)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

S@ndr@ schreef::flower:
:neenee: :neenee: :devil:

:J:
S@ndr@
Zeer actief

ja, en nog steeds gerbuik ik die, als we op een drukke tijd lopen, stukje verantwoordelijkheid nemen voor zijn veiligheid.Lichamelijk kan ik hem niet aan als hij heel plotseling de weg zou willen oversteken of zo.
terwijl als ik iets aan zie komen is 1 woord genoeg, alleen ben ik niet altijd snel genoeg met mijn waarschuwing met mijn slaap hoofd.
Ik vind het zijn leven niet waard :wink:

vraag is ook heb je het ooit gedaan/gebruikt of is het een vooroordeel.
:wink:
je denkt er waarschijnlijk iets van, maar weet eigenlijk niet hoe het in de praktijk werk.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
sandra deed dat - in ieder geval vroeger :wink: .
Ah, oké.
Ik ken eigenlijk het effect van een halti helemaal niet. Wel dat de hondenschool waar ik met Silka ooit kwam (een hele blauwe maandag :oeps: ) ze nogal aan het promoten waren.
(Wat overigens niet de reden was waarom ik daar gestopt ben, had meer te maken met mijn ehm... eigenwijzigheid. :F: ).
Afbeelding
Arthur.
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Arthur. »

:blah:
Laatst gewijzigd door Arthur. op 22 jun 2011 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Rami schreef:
Inge O schreef:
sandra deed dat - in ieder geval vroeger :wink: .
Ah, oké.
Ik ken eigenlijk het effect van een halti helemaal niet. Wel dat de hondenschool waar ik met Silka ooit kwam (een hele blauwe maandag :oeps: ) ze nogal aan het promoten waren.
(Wat overigens niet de reden was waarom ik daar gestopt ben, had meer te maken met mijn ehm... eigenwijzigheid. :F: ).
Het principe ( de gedachte erachter) is, dat je een paard geen halsband om hangt omdat hij dan onbestuurbaar is, en dat het bij een grote hond ook kan werken het zwaarte punt naar voren te brengen, zodat je minder kracht nodig hebt om hem te besturen.

In heb ik een hele, brave, goed getrainde hond die naast me loopt, er hoeft niet aan getrokken te worden of gecorrigeerd te worden, maar hij is nog niet helemaal 100% betrouwbaar daarin.

en Qua kracht en snelheid is hij met soms net even teveel, en dus loopt hij soms nog aan de halty als ik denk dat het druk is omdat ik hem graag veilig wil houden. Shoot me, hoe verzin ik het :schrik:
Het is een hulpmiddel, geen correctie middel :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef: echt fysiek corrigeren met de bedoeling mijn al of niet gespeelde boosheid kracht bij te zetten doe ik uitermate zelden en dan nog alleen voor iets waarvan ze héél erg goed weten dat het niet de bedoeling is (of juist wel) en waar ze - voorafgaand aan die correctie - dan ook nog bij herhaling voor gewaarschuwd zijn.
maar zoiets gebeurt echt niet één keer per jaar per hond.
:ok:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef:
S@ndr@ schreef:Lichamelijk kan ik hem niet aan als hij heel plotseling de weg zou willen oversteken of zo.

maar dit is het nou net : je denkt toch niet dat ik 3 of 4 honden bij elkaar fysiek aankan? dat kan niemand, maar ja, dan heb je dus de keuze : ofwel de langdurige inwerking of de korte en ik kies voor de korte.
Dit heb ik dus ook, kies voor de kortere weg, ik loop met twee en stem is voldoende meestal. Maar zo niet dan een tikkie zij voor de focus verleggen als ze ergens op gefocussed zijn en de kans zou bestaan er achteraan te gaan. En gaat er 1 toch voorlangs om de kat onder een auto uit te jagen krijgen ze de tik op de neus, of een hand in de nek afhankelijk van de situatie en de mate van reactie en geef weer het commando dat ik ervoor al gaf nogmaals herhaald, dan zijn ze weer braaf :engel:
Gebeurd niet vaak, maar soms kan het door 1 hond nog wel eens "vergeten" worden. Tijd van koekies en balletjes is in dit soort situaties voor mij voorbij, ze weet wat ik verwacht en wat ik niet accepteer en toch doen is correctie.
Finn geeft haar net zo hard op d'r sodemieter als ze toch weer wat probeerd en hij duidelijk laat zien dat ze verkeerd bezig is en ze gaan verder goed met elkaar om. Ik geef ze ook lik op stuk als dat nodig is.
twinkeltje
moderator

Arthur. schreef:
twinkeltje schreef:Ik heb keurig alles gelezen tot pag 8.
Ik heb genoeg aan mijn mond en daar hebben mijn honden genoeg aan ze gedragen zich ook nog.
Ook bij vorige honden ging het prima met mijn mond.
Maar het is net als opvoeden van kinderen ook al mag je dat niet vergelijken maar ook die woorden op verschillende wijze opgevoed,en woorden toch volwassen opgevoede mensen over het algemeen.
Denk dat het zelfde voor honden geld ,sommige proppen ze vol koekjes,andere stoppen ze in een hok,andere corrigeren ze door een tik of wat ook,zo lang het geen mishandelen wordt en de hond niet angstig.
Bereiken we allemaal als het goed is het zelfde doel de honden zijn opgevoed.
De 1 wil gedresseerde aapjes die zitten poot geven de andere vinden het genoeg als hun honden andere niet tot last zijn.
Ja wat is goed wat is fout
het lijk mij goed de hond te behandelen als een hond, en het lijkt mij fout je eigen niet hondse gedachten er op te projecteren.

Arthur.
Ik heb geen hondse gedachten ik heb mijn gedachte :pffff:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

:devil:
bouvierpoedel schreef:
twinkeltje schreef:
Mijn zieltje is zo roze als babybilletjes Twinkel . :mann:
Dus ik kom ook inn de hemel. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: mijn ervaring is dat honden fysieke inmenging zelden of nooit nodig hebben als 'straf' (dus zelfs niet eens als correctie) maar wel om hen even terug met hun voetjes op de grond te halen.

voorbeeld : als hevige vonk (tja, je zal maar zo noemen hè :mrgreen: ) zich (fysiek) wil bemoeien met elk spelletje dat ik speel met een andere hond komt dat niét goed, kan ik je op een briefje geven - want als bv. sette of attack opeens denken dat ze het écht zatttttt zijn :devil: staat het kind nog heel wat anders te wachten dan mijn porretje :wink: .
dus terwijl ik aan mijn ene arm een woest sleurende sette heb hangen (zit wel een speeltje tussen :engel: ) zeg ik aan de andere kant even duidelijk 'nee, weg!' tegen een in de fik schietende vonk en geef haar (als dat nodig is) aansluitend even een prik met mijn vinger of duw haar weg met mijn hand.
negeren op wat voor manier ook is dan echt geen optie en als je 7 speelgrage honden hebt en je wil niet eindigen met één kluwen tanden en haren zijn dit gewoon dingen die ze moeten leren en daarbij moeten ze inderdaad weten dat ik zelden iets zeg voor dovemansoren :wink: .

echt fysiek corrigeren met de bedoeling mijn al of niet gespeelde boosheid kracht bij te zetten doe ik uitermate zelden en dan nog alleen voor iets waarvan ze héél erg goed weten dat het niet de bedoeling is (of juist wel) en waar ze - voorafgaand aan die correctie - dan ook nog bij herhaling voor gewaarschuwd zijn.
maar zoiets gebeurt echt niet één keer per jaar per hond.
Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt en ik kan me ook voorstellen dat het zo werkt, zeker met meerdere honden. En wegduwen doe ik - natuurlijk - ook wel eens. In die zin ben ik wel fysiek (kan ook bijna niet anders).
Maar wat ik zag bij die herplaatser waar ik het over had daar moest je - zo te zien - steed zo 'bovenop' zitten. De mensen waar hij was deden dat ook echt fysiek, ik zou dat niet kunnen/willen. Het ging dat om dingen als speels (maar te hard) bijten en bijv. rijden.
Ik kan me wel voorstellen dat negeren geen goede oplossing is, maar ik vond het fysiek corrigeren eigenlijk ook niet echt een goede oplossing. De hond ging immers maar door, het had geen effect. En wat moet je dan, nog 'harder' corrigeren?
Ik zou dan eerder naar een andere manier gaan zoeken. Hoe of wat weet ik ook niet zo snel, ik ben dan ook niet verder gegaan met deze hond. Hoe leuk ik hem verder ook vond.
Laatst gewijzigd door Rami op 18 jun 2011 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Inge O schreef:
S@ndr@ schreef:Lichamelijk kan ik hem niet aan als hij heel plotseling de weg zou willen oversteken of zo.

maar dit is het nou net : je denkt toch niet dat ik 3 of 4 honden bij elkaar fysiek aankan? dat kan niemand, maar ja, dan heb je dus de keuze : ofwel de langdurige inwerking of de korte en ik kies voor de korte.
Tja ik heb DuCain verloren omdat hij plotseling verrast werd en achter 2 eenden aan ging die opvlogen uit het hoge gras 1 meter voor hem, dat was de laatste keer dat hij hard liep en 14 dagen erna ging de rose spuit er in, dus vergeef me even dat ik geen enkel risico neem.
:Q:
dan maar een waardeloze honden baas, :jank: Arme Gil zal het ermee moeten doen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”