Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Odin en Ivan hebben beide artrose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Odin en Ivan hebben beide artrose

Ongelezen bericht door Jacky »

ze zijn beide mank als ze uit de mand stappen na een wandeling , of aan het begin van een wandeling, dit wordt beter als ze "opgewarmd"zijn. Tja , ze worden ouder. Nog niet aan de pijnstilling, wel kortere blokjes lopen, niet meer gek doen met ballen en stokken. Gewoon de leeftijd in acht nemen. Wordt het echt te erg krijgen ze wel pijnstilling voor zover dat nog kan. Wel aan de fortiflex (glucosamide). Dat heb je als ze even oud zijn, dan heb je ook tegelijk de ouderdoms kwaaltjes. Ik weet nog dat de fokker dat zei toendertijd. Aan de andere kant, houden ze elkaar mooi rustig weer.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Odin en Ivan hebben beide artrose

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Vervelend is dat om te zien, bij Osa begon dat ook toen ze ongeveer 10 was, met dat soort kwaaltjes.
Ik hoop dat het bij Ben nog even uitblijft, al hij al weken af en aan, aan het manken.
Hoe oud zijn ze nu?
Sterkte ermee!
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Sterkte met je honden, jammergenoeg komt ouderdom meestal met gebreken :ugh: .
Mickey heeft behoorlijke artrose, had het zelf niet eens zo erg in de gaten want ze is best hard voor zichzelf en dacht dat ze gewoon geleidelijk rustiger en stijver werd vanwege haar leeftijd, de DA heeft haar op Carporal gezet en toen zag ik eigenlijk pas het verschil goed, ze leefde weer helemaal op en slikt het nu alweer een tijdje, het gaat goed met haar. :ok:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ah, triest altijd hé.
Vind het ook wel weer een bijzondere periode altijd met oudjes.....
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

Ze zijn 10, maar ivan voelt zich nog 3, helaas kan dat dus niet altijd
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Dat is wat het moeilijk maakt, ze zijn op leeftijd met alles wat erbij komt kijken maar in hun hoofd :Q:
Ik zie het ook bij mijn herder, hij moet inleveren maar zijn hoofd wil dat niet, we laten hem maar en we zien wel waar het schip strand.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja dat is een hele nare kwaal , hopelijk kun je ze zo houden dat ze zich nog jong kunnen voelen af en toe :roos:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ach jee, ja ouderdom komt helaas met gebreken :(
Ik probeer ook naarstig een middenweg voor Kaya te vinden die in haar koppie ook nog 3 jaar is, maar het lijf is 9.5 jaar (ouder eigenlijk).
Het is moeilijk, want de ene dag gaat het prima en de andere dag een stuk minder, maar daar kom je dan halverwege een wandeling achter :oeps: Zo moest ze laatst nog 20 minuten letterlijk doorsjokken richting auto, arme ziel :jank:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

Het is moeilijk, want de ene dag gaat het prima en de andere dag een stuk minder, maar daar kom je dan halverwege een wandeling achter Zo moest ze laatst nog 20 minuten letterlijk doorsjokken richting auto, arme ziel
dat gaat met odin ook zo, die kan zo maar ineens inkakken, dan sjokt hij letterlijk achter mij aan.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
TomEnRenske
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): bastaard herder, mastin espanol/herder mix
Contacteer:

Ongelezen bericht door TomEnRenske »

Soms is het niet (alleen) artrose....
Kijk eens op www.kreupeldier.nl
Mijn vorige honden, twee oude herders, hebben er enorm veel baat bij gehad.

groeten,
Tom
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Het is waardeloos en dat is het. Overweeg je ook Carprodyl/Rymadil? Het houdt de ontstekingen onder de duim waardoor hun toestand vrij gelijkmatig kan blijven.
AfbeeldingAfbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

bram en thijs schreef:Het is waardeloos en dat is het. Overweeg je ook Carprodyl/Rymadil? Het houdt de ontstekingen onder de duim waardoor hun toestand vrij gelijkmatig kan blijven.
Weet je Irene, we hebben het er wel over gehad, maar als we nu al pijnmedicatie gaan geven wordt het sneller erger dan beter, dan voelen ze hun grenzen niet meer. En vooral voor Ivan is dat lastig. Als het zo is dat ze echt veel pijn krijgen gaan we er zeker op over. Komt nog bij dat ze ook nog andere medicatie krijgen Ivan voor epilepsie en Odin voor de schildklier. Ivan heeft het twee weken gehad toen we de eerste keer naar de DA gingen, (ging toen heel goed) omdat de da dacht dat het misschien alleen een ontsteking in de schouder was. Toen we stopten was hij nog erger kreupel. Logisch want hij ging weer meer idioot doen omdat hij niks meer voelde.
Ja wat is wijsheid, ik weet het ook niet. Maar ik ga ze geen pijn laten lijden. We hebben afgesproken dat we het aan kijken en mocht het niet gaan, gaan ze alsnog aan de Rymadil.
Bij odin speelt ook zijn gewicht mee, hij is enorm gegroeid (4 kilo) sinds zijn schildklier niet meer werkt, we zijn bezig om toch zijn gewicht weer meer naar beneden te krijgen. Maar af laten vallen door meer bewegen = meer kreupel, is ook weer geen optie, dus weer minder voer. LAstig allemaal hoor. Hij is ook duidelijk minder dan Ivan , conditie is minder, hij heeft ontzettend last van de warmte.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou als pijn is weggeweest( pijnstillers) en het komt In een keer terug ( na het stoppen met medicatie) dan hoeft de pijn niet erger te zijn, om als erger te worden ervaren.
Normaal gesproken is het iets waar ze langzaam aan wennen, terwijl na een kuur met pijnstillers komt de volle mep in een keer binnen 24 uur terug, dat is niet niets. :ugh:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ow, wat balen zeg. :(
Lola heeft erg veel baat bij visolie, vit c en chrondiotine.
Wij geven dat nu al een hele poos en ze mankt de afgelopen tijd niet meer.Fietsen helpt ook erg goed, wel rustig aan de eerste paar minuten, ze moet dan eerst opwarmen zeg maar, idem met loslopen, niet meteen voluit.
Misschien kan je een cursus fysio volgen?
Mijn fysiotherapeut destijds voor Lola heeft mij geleerd haar fysio te geven, dat vind ze heerlijk en je maakt de spieren daarmee langer en dus soepeler.
Ik heb wel standaard Rimadyl in huis.
Veel sterkte ermee. :roos:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Hier drie Engelse Bullen, alledrie 7 jaar oud, en dat is al best oud voor een bulletje.
Op 1 operatie na heb ik al die jaren de dierenarts niet gezien, maar het kan zo omslaan he.
Trudy ging wat stroever lopen, die krijgt nu elke dag Sasha's Blend.
En ik merk echt het verschil ! Kan het iedereen aanraden. Het is geen pijnstiller maar een kraakbeenbeschermer.
Potje kost 50 euro maar je doet er wel lang mee.
bram en thijs
Zeer actief

Jacky schreef: Weet je Irene, we hebben het er wel over gehad, maar als we nu al pijnmedicatie gaan geven wordt het sneller erger dan beter, dan voelen ze hun grenzen niet meer.
Zoals je weet krijgt Thijs wel een pijnbestrijder en ik kan hem er niet op betrappen dat hij: "over grenzen heen gaat" omdat hij daar gewoon te oud voor is. Alleen als er een wonder gebeurt is het mogelijk dat hij hard kan lopen maar de Carprodyl krijgt het zeker niet voor elkaar. Wat het wel doet is dat hij zich merkbaar fijner voelt, hij kan net wat beter opstaan, is goed te pas en heeft weer belangstelling voor de wereld om hem heen. Gisteren heeft hij fijn een langslopende Sint Bernhardpuber op staan naaien en hij had de grootste lol, beetje voeren en je dan verveeld omdraaien :hmmm: .

Verder zorgt een middel als Rymadil of Carprodyl er ook voor dat de ontstekingen niet steeds op kunnen laaien en ook dat is beter voor een lijf. Het heeft Bram destijds veel extra tijd gegeven en ik had er zelf dan ook geen moeite mee om op het voorstel van Marcel in te gaan en op te hogen. Ik ben erg blij met mijn Blije Harrie!
Laatst gewijzigd door bram en thijs op 20 jun 2011 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

Nou begin ik weer te twijfelen of we het wel goed doen, maar Ivan gaat zeker weten over zijn grenzen heen, deed hij al toen hij die kuur kreeg, beetje als een idioot rondjes rennen door de tuin. Ivan is en blijft een hyper labrador. Hij is natuurlijk een stuk rustiger dan in zijn jongere jaren, maar toch. Ik zal nog eens overleggen met de DA.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Imense

Ongelezen bericht door Imense »

Ik zou zeker pijnbestreiding overwegen. Omdat je hond enorme pijn heeft gaat hij verkeerd lopen waardoor hij andere klachten zal krijgen, een hond van die leeftijd zal niet zo snel meer over zijn grenzen gaan.
Jacky
Zeer actief
Contacteer:

Imense schreef:Ik zou zeker pijnbestreiding overwegen. Omdat je hond enorme pijn heeft gaat hij verkeerd lopen waardoor hij andere klachten zal krijgen, een hond van die leeftijd zal niet zo snel meer over zijn grenzen gaan.
ohh ivan wel hoor, geen probleem.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
bram en thijs
Zeer actief

Jacky schreef:Nou begin ik weer te twijfelen of we het wel goed doen, maar Ivan gaat zeker weten over zijn grenzen heen, deed hij al toen hij die kuur kreeg, beetje als een idioot rondjes rennen door de tuin. Ivan is en blijft een hyper labrador. Hij is natuurlijk een stuk rustiger dan in zijn jongere jaren, maar toch. Ik zal nog eens overleggen met de DA.
Dan geef je 2x 25 miligram om te beginnen. Een hond van 50 kilo mag twee maal daags een tablet van 100 miligram, ik weet het gewicht van jou jongens niet dus het kan zijn dat het iets meer moet zijn maar dan hou je in ieder geval de ontstekingen er al wat onder zonder dat zij op tilt slaan maar ze zullen zich wel beter voelen. Zo zijn we bij Bram ook ooit begonnen.
AfbeeldingAfbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Mickey (bijna 10) is zelf ook niet de meest rustige hond, boxer zijnde, met Carporal beweegt ze gewoon beter en haalt ze nog steeds als ze iets echt leuk vindt gekke dingen uit. Je merkt gewoon dat in het algemeen alles lekkerder gaat, dus niet een klein kreuntje meer bij het gaan liggen. Je hoeft natuurlijk niet de volle dosis te geven, de DA geeft ook aan dat je na een tijdje zelf als eigenaar het best in de gaten hebt wat de goede dosis is voor je hond maar de scherpe kantjes van de artrose kun je er wel mee verzachten ( lijkt mij zelfs als je hond misschien hyper is, want dat is Mickey weer niet).
Afbeelding
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door gerritte »

Sting in november wordt hij 11 jaar, krijgt nu carpodyl iedere dag en daarnaast krijgt hij glucosamine complex van de groene os in combinatie met teunisbloemolie en ik merk dat hij zich er een stuk prettiger bij voelt :wink: Op zijn manier hobbelt hij nog lekker mee :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Waardeloos hè, die aftakeling :ugh:
Dante heeft nogal een lijst met kwalen :roll: . Sinds kort staat daar ook een hartruis op :roll: . Arthrose ook trouwens.. Hij krijgt al jarenlang medicatie, onderhoudsdosis en als het niet lekker gaat een pilletje meer. Ik doe gewoon alles nog met hem, wil hem niet beperken. Hij is gek op tennisballen, dus mag hij ze zoeken in de struiken (zomaar gooien doe ik niet meer) of apporteren nadat ik het balletje heb neergelegd. Dan loopt hij er op z'n akkertje naar toe en komt hem blij brengen :wink: .
Hij is nu 9,5 en ik zie wel 'waar het schip strandt'. Had eigenlijk niet gedacht dat hij deze leeftijd zou halen. Tijdens de wandelingen rent hij nog achter Mirto aan, bang dat hij iets mist (spoortjes, konijntjes :cheer: ). Dan gebeurt het steeds vaker dat hij naast me komt lopen, wat een teken is dat hij moe is of pijn zou kunnen hebben. Ik ga dan een kwartiertje zitten en dan moet hij verplicht van me gaan liggen (doet hij trouwens al uit zich zelf). Daarna kunnen we weer verder.

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik echt niet wachten met pijnmedicatie. Arthrose gaat niet meer over, dus waarom zou je met de medicatie willen stoppen? Zo laag mogelijk beginnen en die dosis over de dag verdelen, in twee keer bijv. En als het niet genoeg is ophogen of eens een pilletje extra geven.
Sterkte, want het valt niet mee allemaal :roos:
Gr. Marijke
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

bram en thijs schreef:
Jacky schreef:Nou begin ik weer te twijfelen of we het wel goed doen, maar Ivan gaat zeker weten over zijn grenzen heen, deed hij al toen hij die kuur kreeg, beetje als een idioot rondjes rennen door de tuin. Ivan is en blijft een hyper labrador. Hij is natuurlijk een stuk rustiger dan in zijn jongere jaren, maar toch. Ik zal nog eens overleggen met de DA.
Dan geef je 2x 25 miligram om te beginnen.
Je moet ook niet te laag gaan zitten, want dan geef je een niet-werkzame dosering en je stopt dan toch medicatie in je hond.
Hierop werd ik een jaar geleden ook gewezen door mijn dierenarts toen ik telkens aan het klooien was met Metacam. Hoog beginnen en dan weer naar zo min mogelijk afbouwen.
Helaas werkt dat niet altijd in het voordeel van de hond en gaan ze toch weer slechter lopen.
Beter is om een werkzame dosering te geven zodat de hond weer goed en regelmatig kan lopen en bewegen, want dat is essentieël bij artrose.
Bovendien worden gelijk de ontstekingsreacties tegen gegaan.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
bram en thijs schreef:
Dan geef je 2x 25 miligram om te beginnen.
Je moet ook niet te laag gaan zitten, want dan geef je een niet-werkzame dosering en je stopt dan toch medicatie in je hond.
Weet ik maar ik weet niet hoe zwaar de honden zijn. Marcel wilde Thijs op 2x 100 mg omdat hij ruim over de 50 kilo weegt en daarmee dus nog onder het maximum zit, het is aan Jacks om te achterhalen waar haar jongens dan voor in aanmerking komen zonder op tilt te slaan.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”