Over twee weken komt onze Sheltie pup na acht lange weken wachten eindelijk bij ons wonen. Hiep hiep hoera!

Uiteraard gaan wij bij het begin beginnen. Puppycursus, basiscursus en vervolgcursussen, ik heb er al helemaal zin in.

Maar er komt een moment dat we klaar zijn met alle gehoorzaamheidscursussen, en de hond en ik een cursus kunnen gaan doen waar ik al jaren van droom. Ik weet niet of er een naam is voor deze cursus en/of het uberhaupt bestaat, maar wat er dichtbij komt is therapiehond.
Laat ik even terug gaan naar lang, lang geleden

In 1987 wordt mijn broertje geboren. Een prachtig knulletje met blonde haartjes. Mijn broertje blijft huilen. Huilen, huilen en huilen. Mijn moeder voelt instinctief aan dat er iets mis is, maar de artsen kunnen niets vinden.
Als mijn broertje uiteindelijk niet gaat lopen, praten, etc, wordt ook de artsen duidelijk dat er iets mis is. Hij belandt op een speciale school, waar hij uiteindelijk toch opbloeit, en alles kan wat een "normaal" kind ook kan. Maar dan met een paar jaar achterstand.
Pas rond 1995 krijgt mijn broertje een definitieve diagnose. Hij heeft een autisme-achtige stoornis en gaat in een leefgroep wonen. Ook mijn ouders en ik (ik ben inmiddels 14) thuis krijgen inmiddels begeleiding en "les" over hoe ze met mijn broertje om moeten gaan. Een jaar later, in 1996, komt mijn broertje weer thuis. Het gaat duidelijk een stuk beter met hem, en omdat wij weten hoe met hem om te gaan, ook met ons.
Mijn ouders krijgen via een kinderdagverblijf voor 'speciale kinderen' (dat inmiddels helaas niet meer bestaat) het advies om mijn broertje 2 uur per week op pad te laten gaan met een therapeut. Dit had een speciale naam, maar geen idee meer. De man had een prachtige hond bij zich, een herder. Dit was een "therapiehond". Vier jaar lang heeft mijn broertje genoten van deze hond, die speciaal was opgeleid om om te gaan met gehandicapte kinderen.
Mijn broertje is inmiddels 2 meter lang, woont (begeleid) op zichzelf, en het gaat goed met hem. Hij heeft het nog met enige regelmaat over zijn "hondenbuddy".
En waarom nou dit verhaal? Omdat ik, met mijn hond, ook graag zoiets zou willen kunnen betekenen voor een gehandicapt of ziek kind.

De enige maar is; Ik wil de hond bij mij houden. Vijf dagen per week cursus; Geen probleem. De hond afstaan voor een cursus; Absoluut een probleem.
Weet iemand of er mogelijkheden zijn? Waar ik zou kunnen informeren, hoe het heet? Een beetje een wie/wat/waar dus

Extra info: Ik woon in Groningen-stad. Reizen is geen probleem. Onze pup zal vanaf kleins af aan al in contact komen met gehandicapte kinderen. Zowel een autist als een spastisch meisje in rolstoel. (Kinderen van vrienden van ons)
Hartelijk dank voor het lezen van mijn verhaal en eventuele antwoorden!