Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overstap van groot naar klein..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Re: Overstap van groot naar klein..

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik weet het niet, ik heb nooit grote honden gehad. mijn ouders hebben een boxer en mijn zus een dog en die honden zijn wel veel meer aanwezig in huis. waar mijn honden op de leuning van de bank liggen, liggen die groterds eigenlijk altijd in de weg. wel makkelijk dat je niet hoeft te bukken om ze aan te lijnen, maar ach...
ik vind het wel prettig dat mijn kleine honden behoorlijk weerbaar zijn. eigenlijk zie ik ze helemaal niet als kwetsbaar, ze staan allebei hun mannetje tegenover een grote hond.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Mijn meoder had altijd kleine hondjes, pekingnees, jackrussel, ik heb niks met kleine hondjes, dus met die honden ook niet.
Geef mij maar een echte hond, een hond waarvan je kan zeggen, kiek daar staat wat en beschermt mij wanneer nodig en daar past het karakter van een rott goed bij :ok:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Devel schreef:Mijn meoder had altijd kleine hondjes, pekingnees, jackrussel, ik heb niks met kleine hondjes, dus met die honden ook niet.
Geef mij maar een echte hond (...)
:roll:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Moos schreef:
Pemba schreef:Vroeger grote honden gewend. Maar nadat ik de golden van mijn schoonmoeder elke keer van alles van de salontafel zag meppen met zijn staart heb ik besloten voor een kleiner ras te gaan :wink:
Ik heb gewoon geen salontafel :mrgreen:
Hier een salontafel met een hoop meuk, glazen en kopjes er op en zeven 'grote' honden (staart komt bij allen boven de salontafel). Geen enkel probleem.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Moos schreef:
Pemba schreef:Vroeger grote honden gewend. Maar nadat ik de golden van mijn schoonmoeder elke keer van alles van de salontafel zag meppen met zijn staart heb ik besloten voor een kleiner ras te gaan :wink:
Dat is natuurlijk ook een mooie oplossing :D
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

bennie schreef:
Moos schreef:
Hier een salontafel met een hoop meuk, glazen en kopjes er op en zeven 'grote' honden (staart komt bij allen boven de salontafel). Geen enkel probleem.
Ik had al geen salontafel toen ik twee mini hondjes had :mrgreen: :wink: Dan kunnen de honden namelijk op het kleed lekker samen stoeien :engel:

Vera gaat ook mee op bezoek zonder alles van tafel te zwiepen hoor :wink: Je moet meer op Saar letten dan, die krijgt het voor elkaar om als er even niemand kijkt in een fractie van een seconde een snackje ergens vandaan te jatten. Klein he, dus onopgevoed :F:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

nou die staarten van boxers en doggen zijn wel superonhandig én pijnlijk! man wat gaat dat hard!
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik vind "20kg hond" perfect. Daar zal het voor mij ook altijd rond blijven bij mij vermoed ik.
Misschien ooit wel een kleiner hondje. Groter zeker niet.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik ben van klein (dwergpoedel) via middelgroot (bearded collie) naar groot (Zuidrus) gegaan maar vind het allemaal even leuk.
Het lastige van grote honden is dat ze overal bij kunnen (aanrecht, tafel, enz.) maar daar pas je je snel aan aan.
Mijn volgende hond wordt waarschijnlijk weer een middelgrote.
Groetjes, Marjan
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

miekmiek schreef: waar mijn honden op de leuning van de bank liggen,
Dat doet die witte van mij ook hoor, als ik haar de gang laat gaan.
Die ligt gráág half in de vensterbank, half op de rugleuning van de bank.
Formaat heeft daar niks mee te maken, vindt madame.
Wat de katten mogen, mag zij ook. Althans, dat zou zo moeten zijn in haar beleving.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Nanna schreef:
tekkel schreef:
Devel schreef:Mijn meoder had altijd kleine hondjes, pekingnees, jackrussel, ik heb niks met kleine hondjes, dus met die honden ook niet.
Stoere praat van schijtebroeken ;-) De écht zelfverzekerde mensen hoeven geen hond voor hun persoonlijke protectie, dat kunnen ze nl. prima zelf af. :ok:
maar wellicht is dat nodig, in dat soort milieus. anders wordt taaisun vanuit de belendende wagen op je af gestuurd.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Er komt bij mij ook nog wel een bodyguard hoor. Incl. k9-tuig met de tekst bodyguard :mrgreen:

Ik ben zelf klein begonnen, en Boris was met 1.5kg (en 11 weken) ook echt klein toen hij bij ons kwam. En zo breekbaar.

Op dit moment is er echter nog geen overstap gemaakt want het blijft even alleen bij Boris. Maar breekbaar is hij niet meer. En eigenlijk kan hij alles zelf, en even opzij kunnen duwen vind ik eigenlijk wel makkelijk. Belonen los ik op door het heel veel met de stem te doen en dan snoepjes moet hij zijn kop maar omhoog doen. Ik ben zelf ook niet zo groot (1.63m, Boris is nu 35cm ongeveer) en dan pakt hij het zo aan. Iemand kaartte hier opspringen van kleine hondjes irritant en daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat is er behoorlijk lastig uit te krijgen als vreemden als allereerste proberen je hond zo snel mogelijk te laten opspringen. :oohja: maar hij weet ondertussen gelukkig prima dat het alleen dan mag. Maar al vind ik het bij kleine hondjes echt vervelend, bij grote honden lig je dan wel direct om. (of heb je een dreun op je neus gekregen omdat je eigenlijk al wat aan het bukken was om niet over de hond heen te hoeven leunen).

Maar op een keer komt er hopelijk een maat-idee van Nanna's groep (alleen dan wel met een aantal andere rassen).
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
miekmiek schreef: waar mijn honden op de leuning van de bank liggen,
Dat doet die witte van mij ook hoor, als ik haar de gang laat gaan.
Die ligt gráág half in de vensterbank, half op de rugleuning van de bank.
Formaat heeft daar niks mee te maken, vindt madame.
Wat de katten mogen, mag zij ook. Althans, dat zou zo moeten zijn in haar beleving.
:wink: Hier hetzelfde, Charlie ligt ook op een veel te smalle vensterbank.
En Pluisje vind dat hij daar best bij past :oeps:

Nu dus maar de vensterbank verbreden.

Thuis hadden we middelmaatjes en een dwerg schnauzertje. Mijn eerste eigen hond was een volwassen tosa x rottweiler.
Bij pup Charlie heb ik wel erg moeten wennen aan de grootte en met Pluisje ook wel.
Nu merk ik eigenlijk zelf niet meer hoe groot hij is.
Vind het ook wel lekker makkelijk; ik hoef niet te bukken om hem te belonen of corrigeren.

De volgende over een paar jaar wordt weer ene klein hondje.
Zal in het begin ook wel wennen worden, maar uiteindelijk maakt het weinig uit.
Alles heeft zijn voor en nadelen.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik zou niet zo snel voor een kleine hond kiezen.

Volgens mij loop je met ogen in je achterhoofd en ik durf zo'n teer ding al helemaal niet zo gemakkelijk te corrigeren als ik met mijn lompe groterds doe.
Bovendien vind ik kleine hondjes vaak erg druk en dat past niet bij mij.
Devel

Nanna schreef:
tekkel schreef:
Stoere praat van schijtebroeken ;-) De écht zelfverzekerde mensen hoeven geen hond voor hun persoonlijke protectie, dat kunnen ze nl. prima zelf af. :ok:
Hoe bedoel je dat? Ik hou niet van kleine honden, heb er niks mee, band krijg ik er niet mee.
Ik heb mijn hond niet nodig als protectie... :ok:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Voordelen zijn er natuurlijk ook, ze kosten veel minder en gaan langer mee (behalve bij aanschaf, als je de prijs omrekent per kilo klopt er uiteraard niks meer van :mrgreen: ).
Ik zou overigens doodsbang zijn dat als ze nog pup zijn ik er op ga staan, dat zou ik echt voor elkaar krijgen en volgens mij is dat redelijk fataal voor zo'n klein wezentje.
rex2008
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door rex2008 »

Ik vraag het me soms wel eens af of een kleiner hondje bij me past. Tot nu toe val ik altijd als een blok voor de grotere maten (Ierse setter, Golden en nu kruising labrador). M'n moeder heeft ook zo'n klein hondje en als die er dan is vind ik er geen bal aan.
Beide maten hebben zo hun voordelen als nadelen, maar ik denk dat ik toch makkelijker over zou stappen van groot naar klein, dan van klein naar groot.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ze hebben allemaal wel zo hun voor- en nadelen, maar een kleinere hond neem je vaak wel makkelijker mee, die kan op warme dagen mee met fietstochten, in een mandje, waar de groterd thuis moet blijven bijvoorbeeld.

de groterd maakt ook het huis veel smeriger :pffff:

maar met een groterd ga je makkelijk met de avondronde langs een groepje hangjongeren, wat ik minder snel zou doen met alleen een kleintje.

een groterd is ook een beetje menselijk, zoals dat op de bank kan hangen, ha,ha, en daarom heeft die ook zeker zijn charmes.

maar over het algemeen vind ik een kleintje wel makkelijker. gewoon alleen al met wasbeurten, eten minder, inenting kost minder, etc. en met de vakantie gaat dat ook makkelijker. want de groterd hier heeft het snel warm, en kan dan daarom vaak niet mee. terwijl een kleintje je makkelijker even in een fietsmand meeneemt, en vaak toch wel beter tegen de warmte kan, en desnoods kun je die ook een stukje optillen, sneller afkoelen met 1 klein waterflesje die je meeneemt. terwijl de groterd eigenlijk moet zwemmen om af te koelen.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Nanna schreef:Het maakt me geen hol uit. Ik heb van teckel tot deerhound gehad en het maakt gewoon niet uit.
Alles heeft voor - en nadelen.
Ik denk er net zo over, heb ook klein en groot
Afbeelding
Devel

Ja ik vind het wel fijn wanneer ik in het donker loop e de boel niet vertrouw de hond laat zien dat er niet geouwehoerd wordt. Dat heeft niks te maken met stoer zijn... een meisje van mijn lengte en gewicht stelt niks voor bij een stel mannen die even denken iemand te verkrachten.. een grote hond heeft net wat afschrikking.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Devel schreef:Ja ik vind het wel fijn wanneer ik in het donker loop e de boel niet vertrouw de hond laat zien dat er niet geouwehoerd wordt. Dat heeft niks te maken met stoer zijn... een meisje van mijn lengte en gewicht stelt niks voor bij een stel mannen die even denken iemand te verkrachten.. een grote hond heeft net wat afschrikking.
:LOL: die denken ook maar aan ene ding.....
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Devel schreef:Ja ik vind het wel fijn wanneer ik in het donker loop e de boel niet vertrouw de hond laat zien dat er niet geouwehoerd wordt. Dat heeft niks te maken met stoer zijn... een meisje van mijn lengte en gewicht stelt niks voor bij een stel mannen die even denken iemand te verkrachten.. een grote hond heeft net wat afschrikking.
Je spreekt jezelf weer aardig tegen;
Devel schreef:Hoe bedoel je dat? Ik hou niet van kleine honden, heb er niks mee, band krijg ik er niet mee.
Maar goed, ik heb mijn grote hond ook niet als beschermer, ik kan het zelf :pffff:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik ben blij dat Kiki wat groter wordt,nu.Hoef ik me niet meer zo te bukken om de riem aan te doen :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Ik heb nu voor het eerst een grote hond, 55/60cm zal hij uiteindelijk worden. De grootste hiervoor was James en die was 45cm hoog. Jazz is iets onder de 40cm.. en Jules de kleinste, ongeveer 27cm.
Ik vind Jules handiger om mee te knuffelen en snel mee te nemen in de trein, je neemt haar zo onder je arm mee. Maar een grote hond vind ik wel fijn om mee te trainen, lekker mee naast de fiets te nemen. Je hoeft niet steeds te bukken. En met het wandelen in het donker vind ik het eigenlijk ook wel fijn, als hij volwassen is dan. :F: Thuis hadden wij altijd een grote hond en een Jack Russell..dus ik was sowieso al beide gewend.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik vind alle honden wel leuk, maar voor mezelf liever een grote. Ben eigenlijk ook alleen maar grote honden gewend. Ga binnenkort oppassen op een teckel :) Dus wie weet ga ik dan wel helemaal om hahaha..
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik ben van klein naar middelmaat gegaan. Moet eerlijk zeggen dat ik een middelmaat fijner vind dan een kleine hond. Hoewel ik liever 10 kilo hond op schoot heb dan 26 kilo hond en aangezien Dieber denkt dat ze schoothond is zit ik regelmatig met 26 kilo hond op schoot.
Bij een middelmaat hoef ik minder te bukken en ik kijk minder snel over Dieber heen wat me bij Daan nog wel eens gebeurt.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Voor mij zou het niet zoveel uitmaken, alleen voor 1 ding wel en dat is bij de hondensport met name de gehoorzaamheid. Ik heb ooit heel even gehoorzaamheid gedaan met een grotere hond, maatje duitse herder. En dat was echt wel zoveel maal makkelijker om het volgen aan te leren. Ik moet altijd bukken en de instructeurs weten vaak ook geen weg met kleine honden, zeggen altijd houd het snoepje aan de neus van de hond en loop zelf rechtop tja dat gaat niet. Wat ik ook heb tijdens het volgen met een kleinere hond is dat ik ze onbewust altijd wegduw met mijn knie en ik zie ze ook niet tijdens het volgen, je hebt meer de neiging om wat meer naar achteren te kijken. Maar zo gewoon in het dagelijkse leven zie ik niet echt veel verschil, misschien dat je een kleinere hond al veel sneller ergens mee naartoe neemt. Kwetsbaarder zijn ze hier absoluut niet, maar ik heb dan ook heel gespierde kleine honden, vooral het leeuwhondje is een zeer gespierd ras.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

:mrgreen: , ik ga van groot naar groter! :LOL: :cheer:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Hier loopt groot en klein en beide hebben hun vorens en tegens. Denk wel dat de volgende klein of middelmaat zal zijn.
Mag graag einden fietsen en dan is het leuk als een hond mee kan in m'n fietsmand. Naast de fiets ben je toch aan een bepaalde afstand gebonden en een fietskar wil ik niet.
Ik heb toen ik van groot naar klein ging niet echt veel verschil bemerkt en toen ik weer van klein naar groot ging ook niet..
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik denk trouwens ook, dat als ik een klein hondje zou hebben, dat dat een vreselijk irritant onopgevoed beestje zal gaan worden :mrgreen: Ik zie die hier al de hele dag van voor naar achter rennen en ondertussen gewoon over de salontafel gaan ofzo. En die slaapt natuurlijk ook alleen maar op plaatsen die daar niet voor bedoeld zijn. Nee, ik blijf voorlopig nog bij wat grotere exemplaren, maar ooit komt er een mini bij die ik lekker kan kammen en verpesten :engel:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”