Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Overstap van groot naar klein..
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Overstap van groot naar klein..
...is makkelijker, dan de overstap van klein naar groot.
Wat vinden jullie van die stelling?
Even een toelichting, ik heb zelf altijd (middel)grote honden gehad thuis.
Nu heb ik een kleine jpmd, en heel veel dingen zijn eigenlijk, makkelijker met een kleine hond.
Ik moet zeggen dat ik mij de overstap andersom, niet zo heel erg goed meer kan voorstellen.
( dus van een kleine hond, naar een grote hond ) omdat met een kleinere hond, veel dingen in mijn ogen dus makkelijker zijn. Nou zal er vast wel weer een keer een grotere hond komen bij mij. Maar die overstap van een grote hond, naar een kleine hond, is eigenlijk enkel positief uitgevallen. Terwijl ik daar mijn twijfels heb bij de overstap van klein naar groot.
Hoe zien jullie dat, en hebben jullie daar persoonlijk nog ervaring mee? Of laten jullie je totaal niet leiden door de grootte van een hond?
Nu heb ik een kleine jpmd, en heel veel dingen zijn eigenlijk, makkelijker met een kleine hond.
Ik moet zeggen dat ik mij de overstap andersom, niet zo heel erg goed meer kan voorstellen.
( dus van een kleine hond, naar een grote hond ) omdat met een kleinere hond, veel dingen in mijn ogen dus makkelijker zijn. Nou zal er vast wel weer een keer een grotere hond komen bij mij. Maar die overstap van een grote hond, naar een kleine hond, is eigenlijk enkel positief uitgevallen. Terwijl ik daar mijn twijfels heb bij de overstap van klein naar groot.
Hoe zien jullie dat, en hebben jullie daar persoonlijk nog ervaring mee? Of laten jullie je totaal niet leiden door de grootte van een hond?
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Re: Overstap van groot naar klein..
Ik heb zelf alleen grote honden gehad. En ik merk heel erg als ik op de club met lesgeven iets voor wil doen met een klein hondje ik dat behoorlijk irritant vind.
Ten eerste corrigeer ik ze soms te hard omdat je 32kg gewend bent. Dat is al opletten en dan ook nog dat bukken om die hond te belonen.
Nee doe mij maar lekker middelmaat
Ten eerste corrigeer ik ze soms te hard omdat je 32kg gewend bent. Dat is al opletten en dan ook nog dat bukken om die hond te belonen.
Nee doe mij maar lekker middelmaat

Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier scheelt het qua schofthoogte amper iets maar wel 10kg in gewicht (Nora is 30kg, Nilo 20kg) maar ik vind het reuze handig, zo'n lichter hondje. Nilo kan ik optillen als het nodig is, gaat me met Nora niet lukken. Voor mij voorlopig niets groters/zwaarders dan een Toller. Hoewel ik een erg kleine hond ook niet echt wat vind, moet echt oppassen dat ik daar niet bovenop sta 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Hier een grote en een kleine hond. Kleine hondjes hebben zeker wel hun voordelen maar 1 heel groot nadeel en dat is dat ze veel kwetsbaarder zijn. Ik merk nu pas echt goed hoeveel grote lompe honden er zijn. Wat dat betreft loop ik veel prettiger met een grote hond.
Ik vind Corgi's trouwens niet echt kleine honden, ze hebben alleen korte poten.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Leren volgen tijdens de puppytraining. Je sjouwt jezelf een hernia 

Groetjes,
Sandra
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Maar dat is wel een voordeel aan de corgi, ze zijn niet zo zwaar dat je ze niet kan tillen, of dat ze niet op schoot kunnen etc. maar ze zijn wel wat breder en minder kwetsbaar dan veel kleine hondjes. Terwijl ze toch maar ongeveer 13 tot 15kg wegen vaak. ( dat valt dan wel weer onder klein voor mijDenise. schreef:Hier een grote en een kleine hond. Kleine hondjes hebben zeker wel hun voordelen maar 1 heel groot nadeel en dat is dat ze veel kwetsbaarder zijn. Ik merk nu pas echt goed hoeveel grote lompe honden er zijn. Wat dat betreft loop ik veel prettiger met een grote hond.

Leren volgens trouwens nooit problemen mee gehad, en misschien omdat ik zelf zo klein ben, dat dat scheelt?

@ Mizzysylver, jpmd?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik moest er heel erg aan wennen toen ik een sheltie in huis nam. Ze liep me altijd voor de voeten en dat zag ik niet altijd omdat ik mijn ogen standaard op een halve meter hoogte had staan, zeg maar
. Kwam ook bij dat ze zo razendsnel bewoog i.p.v. de relaxte manier van voortbewegen van mijn collies. Vanwege haar stelde ik een nieuwe regel in: geen honden in de keuken als er mensen in de keuken zijn. Omdat het schatje tussen mijn benen doorschoot net toen ik een pan met gekookte pasta wilde afgieten. In een poging om haar te ontwijken goot ik het kokende water toen maar over mijn eigen voeten heen. Geen fijne ervaring....
En als ik haar wilde knuffelen moest ik zowat door de knieën, ook weer lastig.
Aan de andere kant, Liesje lag wel gezellig op schoot, iets waar de anderen een tikkie te groot voor zijn. En borstelen was een fluitje van een cent. Ten eerste was er natuurlijk heel wat minder lichaam te borstelen
maar ik hoefde ook niet meer allemaal rare houdingen aan te nemen. Ik nam haar gewoon op schoot en borstelde haar zo. Dat was wel weer handig.

En als ik haar wilde knuffelen moest ik zowat door de knieën, ook weer lastig.
Aan de andere kant, Liesje lag wel gezellig op schoot, iets waar de anderen een tikkie te groot voor zijn. En borstelen was een fluitje van een cent. Ten eerste was er natuurlijk heel wat minder lichaam te borstelen

-
- Zeer actief
Ja dat is natuurlijk wel zoAimee schreef: Maar dat is wel een voordeel aan de corgi, ze zijn niet zo zwaar dat je ze niet kan tillen, of dat ze niet op schoot kunnen etc. maar ze zijn wel wat breder en minder kwetsbaar dan veel kleine hondjes. Terwijl ze toch maar ongeveer 13 tot 15kg wegen vaak. ( dat valt dan wel weer onder klein voor mij)
Leren volgens trouwens nooit problemen mee gehad, en misschien omdat ik zelf zo klein ben, dat dat scheelt?![]()

Ik vind kleine hondjes 10 kilo of minder. Daarboven is het toch meer een kleine middenmaat.
Ik heb ook geen problemen met Nova laten volgen, en met belonen ook niet trouwens.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ik vind kleine hondjes veel makkelijker dan grote honden. Voor mij persoonlijk zou de overstap van groot naar klein dus inderdaad makkelijker zijn.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Nu ik eraan gewend ben heeft het vooral heel veel voordelen, van groot naar klein.In het begin is zo'n puppenopdondertje wel erg kwetsbaar maar dat opdondertje weegt nu 7 kg en kan tegen een stootje.
Nadelen;
Minder hond
Vaker bukken
Voordelen;
Neemt minder ruimte in.
Eet minder
Makkelijk op te pakken
Alles is in aanschaf kleiner en goedkoper
en; last but not least; minder bedreigend voor vreemde honden dus minder stress.
Over van klein naar groot kan ik niet meepraten, we hebben altijd grote rassen gehad.
Hoogstens ooit met een kleintje erbij ( ouders)
Nadelen;
Minder hond
Vaker bukken
Voordelen;
Neemt minder ruimte in.
Eet minder
Makkelijk op te pakken
Alles is in aanschaf kleiner en goedkoper
en; last but not least; minder bedreigend voor vreemde honden dus minder stress.
Over van klein naar groot kan ik niet meepraten, we hebben altijd grote rassen gehad.
Hoogstens ooit met een kleintje erbij ( ouders)
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Hier komt heus nog wel eens een klein hondje, maar dan voor "erbij" zeg maar. Niet om serieus iets mee te gaan doen. Ik wil mijn rug nog iets langer goed houden. En ik heb liever wat grotere hond, waarschijnlijk omdat ik dat vanaf mini af aan gewend ben.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
geen idee, en ik ben ook niet van plan ooit een kleine hond te nemen 

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
JackpoedelmastiffdogMizzsylver schreef:Staat in jouw post:Aimee schreef: @ Mizzysylver, jpmd?maar heb al ontdekt dat er hond moest staanAimee schreef:...is makkelijker, dan de overstap van klein naar groot.
Hoe zien jullie dat, en hebben jullie daar persoonlijk nog ervaring mee? Of laten jullie je totaal niet leiden door de grootte van een hond?ik dacht wat voor afkorting van welk ras is dat nou weer

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Doe mij maar wat groters, minder kwetsbaar en die zie je niet zo gauw over het hoofd 

- xAmberx
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar
Ik vond/vind de overstap van groot naar klein juist ontzettend tegenvallen. Het zal bij mij ook vooral liggen aan het verschil in hond (herder-maltezer) en dus karakter, maar ook.. Ik weet niet, ik mis gewoon een hoop kilo's
Ik maak me meer zorgen als er andere honden in de buurt zijn, ben haar steeds kwijt (dan staat ze onder me), ze doet moeilijk over op de bank springen enzo. Er valt niet fatsoenlijk mee te knuffelen.
Doe mij maar een grote!

Doe mij maar een grote!
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik heb zelf een kleine hond en ik ben ook wel met grotere honden omgegaan. Beiden hebben hun voordelen, maar ik vind kleinere honden leuker. Na een wandeling met de golden retriever die hier heeft gelogeerd liep het ineens een stuk lichter met die kleine van mij
Het is maar net wat je gewend bent, als je altijd een grote hond hebt gehad kan ik me voorstellen dat het even omschakelen is naar een kleintje.

Het is maar net wat je gewend bent, als je altijd een grote hond hebt gehad kan ik me voorstellen dat het even omschakelen is naar een kleintje.

Groetjes,
Sandra
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Hier van groot naar klein gegaan. En ik mis dat makkelijk tijdens de wandeling je hond even een aai over zijn bol geven.
Maar dat is dan ook het enige.
Het op cursus gaan was wat lastiger. zo'n blokje moet dan wel erg laag erin. Dus click en bukken,click en bukken. dat viel niet altijd me kan ik je zeggen.
Maar dat is dan ook het enige.
Het op cursus gaan was wat lastiger. zo'n blokje moet dan wel erg laag erin. Dus click en bukken,click en bukken. dat viel niet altijd me kan ik je zeggen.
- Yaika
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel
Ik heb twee grote honden..
Foutje. Ik heb één grote hond. En één kleine hond met grootheidswaanzin. Dus ik weet niet echt hoe het is een kleine in huis te hebben
Foutje. Ik heb één grote hond. En één kleine hond met grootheidswaanzin. Dus ik weet niet echt hoe het is een kleine in huis te hebben

"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Mij ook niet. Tekkel en deerhound heb ik niet gehad maar wel ander klein en groot spulNanna schreef:Het maakt me geen hol uit. Ik heb van teckel tot deerhound gehad en het maakt gewoon niet uit.
Alles heeft voor - en nadelen.

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb groot en klein gehad.
Ik heb er nu weer een oude Bordeaux Dog bij uit het asiel.
Geheel automatisch hing ik weer een kwijldoek over de hondenmand.
Na twee dagen wist ik weer wat de nadelen van zo'n grote hond zijn.
Veel meer kwijl, vieze muren, deuren en vloeren.
Maar we zijn zo dol op ons ouwetje dat we het allemaal weer voor lief nemen.
Ik heb er nu weer een oude Bordeaux Dog bij uit het asiel.
Geheel automatisch hing ik weer een kwijldoek over de hondenmand.
Na twee dagen wist ik weer wat de nadelen van zo'n grote hond zijn.
Veel meer kwijl, vieze muren, deuren en vloeren.
Maar we zijn zo dol op ons ouwetje dat we het allemaal weer voor lief nemen.
Groetjes van Charlotte

-
- Zeer actief
Ik heb altijd grote honden gehad en vind kleinere hondjes een verademing
Geen ruk onverwacht in je rug, geen vloerkleden in de kamer en je kan er veeel meer van hebben.
Ze kunnen op of naast de fiets, stapelen makkelijk in OV en je tilt ze zo op, ze zijn voor mij net zoveel hond!
Cursus loop ik al jaren niet meer, ze krijgen mijn opvoeding
, en om ze te aaien mogen ze fijn opstaan.
Wel blijft vooral in het begin het ieniminie hondje idee bij grote honden, ze zijn zo klein dan

Geen ruk onverwacht in je rug, geen vloerkleden in de kamer en je kan er veeel meer van hebben.
Ze kunnen op of naast de fiets, stapelen makkelijk in OV en je tilt ze zo op, ze zijn voor mij net zoveel hond!
Cursus loop ik al jaren niet meer, ze krijgen mijn opvoeding

Wel blijft vooral in het begin het ieniminie hondje idee bij grote honden, ze zijn zo klein dan

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Wat is het verschil tussen groot en klein? Ik was altijd kooikerhondjes van 40-41 cm. gewend, Lumi is 34 cm. Dat scheelt nogal. Geen bewuste keuze, maar een kleintje heeft wel wat.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Wij zijn na jaren hondloos geweest te zijn weer gestart met een klein hondje (altijd boxers gehad) en al viel dat in het begin wat tegen (maar ja....10 jaar hondloos geweest ongeveer), dat ging al vrij snel goed. Nummer 2 was een boxer en dat ging ook goed.
En toen begon ik voor mezelf
Boxer....weinig problemen.
Hollandse Herder korthaar......totaal ander ras en ook nog hyperactief......pffffffff
Mechelse Herder.....weinig problemen...........
Mechelse Herder.....geen idee nog.....wel de eerste reu sinds ik voor mezelf ben begonnen
En toen begon ik voor mezelf

Boxer....weinig problemen.
Hollandse Herder korthaar......totaal ander ras en ook nog hyperactief......pffffffff
Mechelse Herder.....weinig problemen...........
Mechelse Herder.....geen idee nog.....wel de eerste reu sinds ik voor mezelf ben begonnen

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- ArCee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Vroegah zei ik altijd, ALS ik ooit een kleine neem, dan een Franse Bull. Daar ben ik van terug gekomen nu ik mij meer bewust ben van de rasproblemen.
Nu zou het eerder een Engelse Staff worden, of een Catalaanse Herder.
Een Entelbucher Sennenhond, Duitse & Oostenrijkse Pincher zou ook kunnen, maar toch liever iets van rond of boven de 50 KG bitte
Nu zou het eerder een Engelse Staff worden, of een Catalaanse Herder.
Een Entelbucher Sennenhond, Duitse & Oostenrijkse Pincher zou ook kunnen, maar toch liever iets van rond of boven de 50 KG bitte

Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
- Turbo!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
- Aantal honden: 4
Hier vier kleine hondjes waarvan drie met het napoleon complex 
Er zal hier in huis altijd een jr er bij blijven maar dat is o
Dat ik het ras geweldig vind, echter als het hier is uitgedunt, komt
Er een grote ik mis de grote knuffels wij hebben vroeger thuis altijd labrador reuen
Gehad en tja groot vind ik toch ook wel gezellig.
Verder vind ik er persoonlijk weinig verschil in zitten hond is hond.
Groot of klein

Er zal hier in huis altijd een jr er bij blijven maar dat is o
Dat ik het ras geweldig vind, echter als het hier is uitgedunt, komt
Er een grote ik mis de grote knuffels wij hebben vroeger thuis altijd labrador reuen
Gehad en tja groot vind ik toch ook wel gezellig.
Verder vind ik er persoonlijk weinig verschil in zitten hond is hond.
Groot of klein
- Moos
- Zeer actief
Ik ben van (heel) klein naar (middel)groot gegaan, en ik deed dat o.a vanwege de kwetsbaarheid van die kleintjes, en een grotere hond is me dus juist heel erg meegevallen wat dat betreft.
Het scheelt wat dat betreft misschien ook wel waar je loopt, en wandelt. Ik woon in de randstad, en ik kom dus heel erg veel vreemde honden tegen. En dat doe ik veeeeeel liever met een Vera erbij. Sterker nog, ik weet niet of ik erg vaak in het bos had gelopen met alleen 1 of 2 klein(e) hondje(s). Dan had ik denk ik veel vaker hele bekende kleine gebiedjes of de hele rustige polder opgezocht.
Qua meenemen in het OV vind ik een grotere hond erbij juist ook handiger, want die loopt gewoon netjes overal met je mee en gaat onder je stoel liggen, terwijl ik met twee kleine hondjes continu zat te klooien met twee hondjes optillen, twee hondjes op schoot etc.
Wat ik wel onhandiger vond was toen Vera nog echt jong was (tot een jaar of 1.5-2) en ze als een soort stuiterbal op springveren door het leven ging, maar wel ruim 25 kilo woog. Moos was ook zo als jonge hond, maar die woog een kilo of 20 minder, en dat scheelt wel een hele hoop vind ik inderdaad. En dan niet in 'gewone situaties' (binnenshuis als ik alleen thuis was, was Vera ook gewoon heel rustig), maar meer qua meenemen op bezoek e.d. Dat Moos een hele verjaardag lang van schoot naar schoot stuiterde vond de hele familie prachtig. Dat Vera....nou ja, laat ik het zo zeggen, die mocht daar niet eens de kans voor krijgen
Maar dat vergt wel veel meer opletten, en, toch ook wel, gewoon letterlijk meer trainen en opvoeden.
Maar goed, ze is nu 3, en kan al een jaartje of wat geheel braaf en probleemloos overal mee naartoe, ook als ze daarvoor bijna niet gewandeld heeft een een uur in de auto heeft gezeten. En zoals ik er nu tegenaan kijk werkt dat voordeel van minder kwetsbaar in druk losloopgebied wel heel erg zwaar voor mij, en aangezien ik verder ook geen enkel nadeel van het formaat (meer) ondervind, zeg ik nu dat er alleen nog maar Retriever teven komen. En dan als ik oud ben een zooitje kleine pluizenhondjes
Het scheelt wat dat betreft misschien ook wel waar je loopt, en wandelt. Ik woon in de randstad, en ik kom dus heel erg veel vreemde honden tegen. En dat doe ik veeeeeel liever met een Vera erbij. Sterker nog, ik weet niet of ik erg vaak in het bos had gelopen met alleen 1 of 2 klein(e) hondje(s). Dan had ik denk ik veel vaker hele bekende kleine gebiedjes of de hele rustige polder opgezocht.
Qua meenemen in het OV vind ik een grotere hond erbij juist ook handiger, want die loopt gewoon netjes overal met je mee en gaat onder je stoel liggen, terwijl ik met twee kleine hondjes continu zat te klooien met twee hondjes optillen, twee hondjes op schoot etc.
Wat ik wel onhandiger vond was toen Vera nog echt jong was (tot een jaar of 1.5-2) en ze als een soort stuiterbal op springveren door het leven ging, maar wel ruim 25 kilo woog. Moos was ook zo als jonge hond, maar die woog een kilo of 20 minder, en dat scheelt wel een hele hoop vind ik inderdaad. En dan niet in 'gewone situaties' (binnenshuis als ik alleen thuis was, was Vera ook gewoon heel rustig), maar meer qua meenemen op bezoek e.d. Dat Moos een hele verjaardag lang van schoot naar schoot stuiterde vond de hele familie prachtig. Dat Vera....nou ja, laat ik het zo zeggen, die mocht daar niet eens de kans voor krijgen

Maar goed, ze is nu 3, en kan al een jaartje of wat geheel braaf en probleemloos overal mee naartoe, ook als ze daarvoor bijna niet gewandeld heeft een een uur in de auto heeft gezeten. En zoals ik er nu tegenaan kijk werkt dat voordeel van minder kwetsbaar in druk losloopgebied wel heel erg zwaar voor mij, en aangezien ik verder ook geen enkel nadeel van het formaat (meer) ondervind, zeg ik nu dat er alleen nog maar Retriever teven komen. En dan als ik oud ben een zooitje kleine pluizenhondjes

- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Een kleine hond vind ik veel lastiger om te belonen, je wilt niet dat ze opspringen, dus moet je snel met je beloning naar beneden, je kunt niet continubelonen aan je knie, je moet je telkens bukken om te belonen etc. Bij een herder is dat allemaal op handhoogte, dus veel minder inspannend. Vind ik dan he. Wat je vaak ziet is dat ongewenst gedrag meer getolereerd wordt bij kleine hondjes, zoals opspringen, maar ik vind dat niet minder ergerlijk dan bij grote honden, sterker nog, ik heb er echt de pest aan dat er zoveel kleine onopgevoede hondjes zijn.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Vroeger grote honden gewend. Maar nadat ik de golden van mijn schoonmoeder elke keer van alles van de salontafel zag meppen met zijn staart heb ik besloten voor een kleiner ras te gaan 

- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Zijn er eigenlijk officiele cm voor wat klein middegroot etc is? 

- Moos
- Zeer actief
Ik heb gewoon geen salontafelPemba schreef:Vroeger grote honden gewend. Maar nadat ik de golden van mijn schoonmoeder elke keer van alles van de salontafel zag meppen met zijn staart heb ik besloten voor een kleiner ras te gaan