Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulphond voor autistische kinderen? en nog 1 vraag

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Hulphond voor autistische kinderen? en nog 1 vraag

Ongelezen bericht door Naima »

blacky schreef:elke autist is niet het zelfde blijkt wel. Wij hebben een nu 19 jarig neefje die iets in het autistisch spectrum heeft. (sorry weet niet welke) Hij is onhandelbaar en bij tijd en weile erg agressief. Nu was de grote wens van mijn zwager al heel lang een hond en toen zijn zoon 18 werd is er besloten om toch voor een hond te gaan kijken.

Tot grote verbazing van iedereen heeft zijn zoon eigenlijk niets met de hond. Maar brengt hij wel rust in het huishouden. Komt hij helemaal dol in zijn hoofd thuis omdat er opschool iets anders is gegaan als anders. reageerde hij zich meestal direct af op een van de gezins leden. (en niet alleen met woorden)
Nu is het eerste wat hij vraagt als hij binnen komt "waar is de hond?" om even naar hem te kijken een aai te geven. Of de hond vangt hem al op bij de deur. En hoe gek ook onmiddelijk is hij rustiger. Hij zal de hond nooit pijn doen, maar ook niet spontaan knuffelen. Blijkbaar is de aanwezigheid van de hond genoeg voor hem.

Wat ontzettend fijn voor ze zeg :ok: Van zo'n effect kan ik alleen maar dromen! Als er de eerste dag niet wordt gekotst van angst ben ik al tevreden :LOL:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Kent iemand van jullie het boek: Mijn vriend Henry?

Het gaat over een autistisch jongetje die een bijzonder band ontwikkeld met de huishond, een Golden Retriever.
Ik vind het een prachtig boek!
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Expecting schreef:
blacky schreef:elke autist is niet het zelfde blijkt wel. Wij hebben een nu 19 jarig neefje die iets in het autistisch spectrum heeft. (sorry weet niet welke) Hij is onhandelbaar en bij tijd en weile erg agressief. Nu was de grote wens van mijn zwager al heel lang een hond en toen zijn zoon 18 werd is er besloten om toch voor een hond te gaan kijken.

Tot grote verbazing van iedereen heeft zijn zoon eigenlijk niets met de hond. Maar brengt hij wel rust in het huishouden. Komt hij helemaal dol in zijn hoofd thuis omdat er opschool iets anders is gegaan als anders. reageerde hij zich meestal direct af op een van de gezins leden. (en niet alleen met woorden)
Nu is het eerste wat hij vraagt als hij binnen komt "waar is de hond?" om even naar hem te kijken een aai te geven. Of de hond vangt hem al op bij de deur. En hoe gek ook onmiddelijk is hij rustiger. Hij zal de hond nooit pijn doen, maar ook niet spontaan knuffelen. Blijkbaar is de aanwezigheid van de hond genoeg voor hem.

Wat ontzettend fijn voor ze zeg :ok: Van zo'n effect kan ik alleen maar dromen! Als er de eerste dag niet wordt gekotst van angst ben ik al tevreden :LOL:
zo zie je maar. Mijn zwager en schoonzus hadden dit ook nooit verwacht hoor. En inmiddels lopen er twee honden. (dit heeft echter de rust niet vergroot :mrgreen: )
Afbeelding
gevni havanezers
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

sja, dan zeggen ze dat het kind zo veel meer vrijheid heeft, omdat er niet steeds een volwassene op hoeft te passen. Bij welk kind van die leeftijd hoeft dat niet? Bij die leeftijd is het toch heel normaal dat er altijd een volwassene een oogje op houdt...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Nylan
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Duitse Herder / Akita Inu
Kruising Akita Inu / Duitse Herder

Ongelezen bericht door Nylan »

Ik heb zelf een zoon met Asperger, voor hem persoonlijk zou ik nooit een hond in huis halen, hij heeft er niks mee. Kan ze niet lezen en vind het al moeilijk genoeg om met mensen om te gaan.
Zelfs toen hij een hamster mocht wilde hij niet. Hij koos voor een plant. De juiste keuze want de plant doet het nog en de hamster is ontsnapt en gevangen door de katten :ugh:
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Nylan schreef:Ik heb zelf een zoon met Asperger, voor hem persoonlijk zou ik nooit een hond in huis halen, hij heeft er niks mee. Kan ze niet lezen en vind het al moeilijk genoeg om met mensen om te gaan.
Zelfs toen hij een hamster mocht wilde hij niet. Hij koos voor een plant. De juiste keuze want de plant doet het nog en de hamster is ontsnapt en gevangen door de katten :ugh:

Ik denk inderdaad dat het erg afhankelijk is van het kind zelf.
Mijn dochter is dan weer stapeldol op haar Lukaman, zij heeft autisme en is zwak begaafd.

Overigens zie ik het nut niet in van een "speciale hulphond" voor mensen met autisme. Voor zover ik weet is een hond niet ingesteld om te fungeren als psychiatrische hulpverlener. Een hond voelt wel veel aan, als Tineke haar bui heeft hangen druipt hij het alvast maar af. :wink: Maar een "speciale hond" is geen meer waarde. Ik zie het praktische daar ook niet van in. Ik denk dat bij gedragsmoeilijke kinderen het eerder een belasting is voor een hond en zou ik hem ook niet aanschaffen.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Nylan
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Duitse Herder / Akita Inu
Kruising Akita Inu / Duitse Herder

Ongelezen bericht door Nylan »

Ik denk ook dat het per kind verschilt, en ik zie de extra waarde van "hulphond" bij een autist ook niet, als het kind goed op honden reageert is een "gewone" hond evengoed. lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Nylan op 16 jun 2011 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Nylan schreef:Ik denk ook dat het per kind verschilt, en ik zie de extra waarde van "hulphond" bij een autist ook niet, als het kind goed op honden regarret is een "gewone" hond evengoed. lijkt mij.

Yep, volledig mee akkoord
Gewoon een rustig hondenras uitkiezen, alhoewel ik moet zeggen dat onze Luka alles behalve stabiel is.
Hij past dan ook perfect in het plaatje van ons gezin. :D
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”