Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Grommen op commando?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Grommen op commando?
Ik vroeg me al een tijdje iets af, naar aanleiding van een hondentruc die ik eens gezien heb. Grommen op commando. Het wordt veel voor films gebruikt, maar sommige mensen leren het ook als trucje aan hun huishond. De honden die ik in de filmpjes laat zien kunnen duidelijk op commando erg gevaarlijk overkomen, maar wanneer ze het koekje krijgen lijken ze weer poeslief. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, omdat ik toch altijd mijn twijfels had. Denken jullie dat, door het leren van grommen op commando, je ook iets van agressie kweekt? Dat de hond het ook gaat toepassen buiten de trainingen of zich anders gaat gedragen? Het is niet iets waarvan ik sta te springen om het Elv te leren, dus meer een intressevraagje.
Grommen op commando door hond voor films:
http://www.youtube.com/watch?v=YUbmt-ze ... re=related
Grommen op commando door huishond:
http://www.youtube.com/watch?v=pq6LFrVU ... re=related
Grommen op commando door hond voor films:
http://www.youtube.com/watch?v=YUbmt-ze ... re=related
Grommen op commando door huishond:
http://www.youtube.com/watch?v=pq6LFrVU ... re=related
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
Re: Grommen op commando?
Ik denk niet dat je agressie kweekt, net zoals een hond in de africhtingssport moet leren aanblaffen, hoort bij het "spelletje"

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Toch
Op het juiste moment belonen en ze er niet in "laten hangen" is de key. Ik kan het verkeerd zien, maar merk toch dat je bepaalde honden in een bepaalde modus kunt krijgen en dan is het wel op "commando" maar toch vind ik dat je op het juiste moment moet afkappen en evt belonen of wat anders doen.
Ik vind dat bij de rottie zelf te zien eerlijk gezegd. Het is niet een bepaald commando wat de mevrouw geeft zo ik hoor, maar meerdere klanken waardoor de rottie zich zo laat zien, vervolgens krijgt de hond een voertje en is weer in de "normaal modus".

Ik vind dat bij de rottie zelf te zien eerlijk gezegd. Het is niet een bepaald commando wat de mevrouw geeft zo ik hoor, maar meerdere klanken waardoor de rottie zich zo laat zien, vervolgens krijgt de hond een voertje en is weer in de "normaal modus".
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk wel dat je de drempel naar grommen in het dagelijks leven ook lager maakt. Dat lijkt me hetzelfde als blaffen op commando. Onze Nora blafte nooit maar dan ook nooit. Tot ik haar op commando leerde blaffen. Dat beheerste ze heel goed maar vanaf dat moment gebruikte ze het vaker, ook om aandacht te vragen bijvoorbeeld. Het werd dus veel makkelijker voor haar om te blaffen. Aan de andere kant, is grommen agressie? In feite is het een waarschuwing en een hond kan beter waarschuwen in plaats van die stap over te slaan en gelijk te bijten.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje - Aantal honden: 2
Hmm... Ik weet het niet hoor.
Mijn hond daag ik weleens uit tot stoeien en daar gromt hij dan ook bij.
Even later likt hij mijn pols.
Ik denk dat het geen probleem moet zijn, zolang de hond het als spelletje ziet en weet dat er niet gegromd mag worden zomaar tegen iemand
.
Ik denk dat het geen probleem moet zijn, zolang de hond het als spelletje ziet en weet dat er niet gegromd mag worden zomaar tegen iemand

-
- Zeer actief
Mijn honden mogen best wel grommen hoor, dan weet ik dat ik even allert moet zijn omdat er iets aan de hand isHamster-007 schreef:Hmm... Ik weet het niet hoor.
Ik denk dat het geen probleem moet zijn, zolang de hond het als spelletje ziet en weet dat er niet gegromd mag worden zomaar tegen iemand.

het gaat er hier in topic over bewust aanleren van grommen of aanblaffen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
het kan juist ook helpen om een hond die veel blaft het onder controle te leren houden..
remy blafte als pup giga veel dat ik er soms moedeloos van werd totdat iemand een tip gaf om hem als hij blafte een commando te geven....na 2 weken blafte hij niet meer uit zichzelf en alleen nog maar op commando...
oke behalve als hij erg blij is
dan blaft hij ook
ik wil hem eigenlijk ook op commando leren grommen maar hij gromt nooit dus dat gaat niet (tenminste ik weet nog niet hoe haha)
ik denk dat het per hond verschillend is of ze er juist meer of minder van gaan blaffen
ik geloof totaal niet dat honden eerder agressief worden door aangeleerd blaffen/grommen
remy blafte als pup giga veel dat ik er soms moedeloos van werd totdat iemand een tip gaf om hem als hij blafte een commando te geven....na 2 weken blafte hij niet meer uit zichzelf en alleen nog maar op commando...
oke behalve als hij erg blij is

ik wil hem eigenlijk ook op commando leren grommen maar hij gromt nooit dus dat gaat niet (tenminste ik weet nog niet hoe haha)
ik denk dat het per hond verschillend is of ze er juist meer of minder van gaan blaffen
ik geloof totaal niet dat honden eerder agressief worden door aangeleerd blaffen/grommen
groetjes Tamara
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Volgens Cesar Millan heeft geforceerde houding en gedrag wel invloed op het gemoed. Denk aan die hond waarbij hij de staart omhoog forceerde. Dat vind ik op zich een interssante gedachte (hoewel ik er niet echt een oordeel over heb), en het zou in tegenspraak zijn met de 'hij weet wel dat het een spelletje is' theorie.fleurie schreef:Ik denk niet dat je agressie kweekt, net zoals een hond in de africhtingssport moet leren aanblaffen, hoort bij het "spelletje"
Bedacht ik mij zomaar

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
ik vraag me dan juist weer af hoe je dit aanleert... als daar een rustige manier voor zou zijn maar meestal gromt een hond in een bepaalde gemoedsrust en moet je dan belonen? Geen idee eigenlijk.
Blaffen op commando aanleren is in opwinding dat lijkt mij geen hele slechte gemoedsrust om te belonen, grommen daarentegen.
? Ik zou de opbouw wel eens willen zien voor ik een mening kan hebben
Blaffen op commando aanleren is in opwinding dat lijkt mij geen hele slechte gemoedsrust om te belonen, grommen daarentegen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ds kan grommen op commando (al is het wel niet zo dreigend
). Het is echter geen commando dat ze enthousiast opvolgt (in tegenstelling tot blaffen vb) dus ik denk dat het voor de hond zelf wel iets raar is.

- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
wil je delen hoe je dat hebt aangeleerd? Want dat vraag ik me af, of heb je het over de buitdrift heen geleerd? Want dat lijkt voor mij wel een optie om over buitdrift dit commando te koppelenmaart schreef:Ds kan grommen op commando (al is het wel niet zo dreigend). Het is echter geen commando dat ze enthousiast opvolgt (in tegenstelling tot blaffen vb) dus ik denk dat het voor de hond zelf wel iets raar is.

-
- Zeer actief
EschaenStefanie schreef:wil je delen hoe je dat hebt aangeleerd? Want dat vraag ik me af, of heb je het over de buitdrift heen geleerd? Want dat lijkt voor mij wel een optie om over buitdrift dit commando te koppelenmaart schreef:Ds kan grommen op commando (al is het wel niet zo dreigend). Het is echter geen commando dat ze enthousiast opvolgt (in tegenstelling tot blaffen vb) dus ik denk dat het voor de hond zelf wel iets raar is.
oei, dat is al weer een heel eind geleden, exact weet ik het niet meer

Ik geloof gewoon met een koekje en erg dicht bij Ds gaan staan tot er 'iets' van geluid uit kwam en dit zo gaan opbouwen. het is ook absoluut geen dreigend of agressief grommen (net omdat ze het zelf denk ik echt niet graag doet

Over buitdrift zou het niet gaan, want dan gaat ze meteen in blaffen over.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik wilde hem net bewerken en zeggen dat de mijn 'pino' alleen maar zou blaffen als ik over buitdrift zou werkenmaart schreef:EschaenStefanie schreef:wil je delen hoe je dat hebt aangeleerd? Want dat vraag ik me af, of heb je het over de buitdrift heen geleerd? Want dat lijkt voor mij wel een optie om over buitdrift dit commando te koppelenmaart schreef:Ds kan grommen op commando (al is het wel niet zo dreigend). Het is echter geen commando dat ze enthousiast opvolgt (in tegenstelling tot blaffen vb) dus ik denk dat het voor de hond zelf wel iets raar is.
oei, dat is al weer een heel eind geleden, exact weet ik het niet meer![]()
Ik geloof gewoon met een koekje en erg dicht bij Ds gaan staan tot er 'iets' van geluid uit kwam en dit zo gaan opbouwen. het is ook absoluut geen dreigend of agressief grommen (net omdat ze het zelf denk ik echt niet graag doet)
Over buitdrift zou het niet gaan, want dan gaat ze meteen in blaffen over.

maar heb je dan niet het risico om met zo'n koekje te werken dat ze ook gaan blaffen?

- umajoya
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Verliefd op Australian Shepherds
Inderdaad. dat vraag ik me ook af...EschaenStefanie schreef:ik vraag me dan juist weer af hoe je dit aanleert... als daar een rustige manier voor zou zijn maar meestal gromt een hond in een bepaalde gemoedsrust en moet je dan belonen? Geen idee eigenlijk.
Liefs, Uma [Met Mojo en Halo]

[gemaakt door kiki2000]

[gemaakt door kiki2000]
-
- Zeer actief
ja en dat gebeurt ook wel eens hoor, als het te lang naar haar zin duurt.EschaenStefanie schreef: maar heb je dan niet het risico om met zo'n koekje te werken dat ze ook gaan blaffen?
Maar je hebt bij het aanleren van de af ook het risico dat ze gaan zitten, of bij de sta kans dat ze ze gaan zitten etc.... kwestie van aanleren en het juiste te belonen hé.
-
- Zeer actief
Oh sorry, ik moet weer denken aan ma. Die dan weer wat wil geven en vervolgens ineens een verhaal op gaat hangen en maar zwaaien voor de neuzen met de worstjes... als ik het dan zat word en het gewoon te zielig vind worden omdat ik juist dat uit de klauwen bijten van eten heb afgeleerd, zeg ik "Luidt" de honden reageren en mammie vliegt ala madame bouquete stijl achterover de bank inmaart schreef:ja en dat gebeurt ook wel eens hoor, als het te lang naar haar zin duurt.EschaenStefanie schreef: maar heb je dan niet het risico om met zo'n koekje te werken dat ze ook gaan blaffen?
Maar je hebt bij het aanleren van de af ook het risico dat ze gaan zitten, of bij de sta kans dat ze ze gaan zitten etc.... kwestie van aanleren en het juiste te belonen hé.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
blondie schreef:Oh sorry, ik moet weer denken aan ma. Die dan weer wat wil geven en vervolgens ineens een verhaal op gaat hangen en maar zwaaien voor de neuzen met de worstjes...

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
-
- Zeer actief
blondie schreef:Oh sorry, ik moet weer denken aan ma. Die dan weer wat wil geven en vervolgens ineens een verhaal op gaat hangen en maar zwaaien voor de neuzen met de worstjes... als ik het dan zat word en het gewoon te zielig vind worden omdat ik juist dat uit de klauwen bijten van eten heb afgeleerd, zeg ik "Luidt" de honden reageren en mammie vliegt ala madame bouquete stijl achterover de bank inmaart schreef:ja en dat gebeurt ook wel eens hoor, als het te lang naar haar zin duurt.EschaenStefanie schreef: maar heb je dan niet het risico om met zo'n koekje te werken dat ze ook gaan blaffen?
Maar je hebt bij het aanleren van de af ook het risico dat ze gaan zitten, of bij de sta kans dat ze ze gaan zitten etc.... kwestie van aanleren en het juiste te belonen hé.(rotkind, mompelt ze dan vervolgens) Even bij de les blijven ma zeg ik dan, gewoon voertje geven, dan verder lullen

- ArCee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Ja hoor is prima aan te leren. King kon het ook.
Blaffen op commando, grommen op commando, tandjes laten zien op commando!!
betekend niet dat je altijd maar alles bij elke hond kan aanleren trouwens

Blaffen op commando, grommen op commando, tandjes laten zien op commando!!
betekend niet dat je altijd maar alles bij elke hond kan aanleren trouwens

Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Buster kan ook blaffen op commando, hij blaft nooit, dus leek het me wel leuk om het aan te leren.
hij komt dan wel in de speelmodus terecht
en ik denk dat je heel goed moet weten wat je doet als je grommen aanleert. want in die filmpjes moet de hond ook een agressieve houding aannemen. ( voor de film). en dan vraag je wel een gemoedstoestand van de hond. ik kan me indenken dat sommige honden kunnen ontsporen. net zoals dansen met beren. laatst nog op animal planet, dat werd toch even te ruw en hij greep toen echt iemand. (dood, overigens, die man). nu is een beer geen hond, maar ook een hond blijft een dier en sommige honden hebben iets meer oerinstinct
hij komt dan wel in de speelmodus terecht

en ik denk dat je heel goed moet weten wat je doet als je grommen aanleert. want in die filmpjes moet de hond ook een agressieve houding aannemen. ( voor de film). en dan vraag je wel een gemoedstoestand van de hond. ik kan me indenken dat sommige honden kunnen ontsporen. net zoals dansen met beren. laatst nog op animal planet, dat werd toch even te ruw en hij greep toen echt iemand. (dood, overigens, die man). nu is een beer geen hond, maar ook een hond blijft een dier en sommige honden hebben iets meer oerinstinct

- ArCee
- Zeer actief
King was een mooie en goede hond omdat aan te leren. Niet agressief, maar wel dominant en beschermend / waaks.
Daarbij een hoge "will to please" dus we konden het spelenderwijs aanleren bij hem.
Maar ook onschuldige dingetjes of gewoon leuke dingetjes hoor.
Bijvoorbeeld de deur achter zijn kont dicht doen.
Een Hi5 geven.
Of, als ik deed alsof ik hem neerschoot, bij PANG op z'n rug leggen
Met Hayleigh hoef ik dat niet te proberen overigens
Daarbij een hoge "will to please" dus we konden het spelenderwijs aanleren bij hem.
Maar ook onschuldige dingetjes of gewoon leuke dingetjes hoor.
Bijvoorbeeld de deur achter zijn kont dicht doen.
Een Hi5 geven.
Of, als ik deed alsof ik hem neerschoot, bij PANG op z'n rug leggen

Met Hayleigh hoef ik dat niet te proberen overigens

- Trinand
- Actief
- Mijn ras(sen): Briard.
En ik zou héél graag een Pyrenees herdertje erbij willen :-) - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dinand kan ook grommen op commando, en dan is het een kunstje. Als hij echt gromt dan hoor je dat, dat is een andere grom. Zelfde met op commando blaffen, zijn echt blaf is feller.
Het aanleren gaat bij hem nogal makkelijk. Hij kent echt veel kunstjes. Nu ben ik het ja en nee met zijn kop schudden aan het leren.
Maar volgens mij wordt dat een 10 jaren plan
Het aanleren gaat bij hem nogal makkelijk. Hij kent echt veel kunstjes. Nu ben ik het ja en nee met zijn kop schudden aan het leren.
Maar volgens mij wordt dat een 10 jaren plan

- Innuendo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël - Locatie: Sweetlake city
Sammie kan grommen (en blaffen) op commando.
Hij is een zeer vocale hond en blaft, gromt, jankt bij veel dingen.
Aan de toon hoor je wat hij precies bedoelt.
Maxi blaft bij onraad, joelt uit enthousiasme, doet beide (luid geven) bij het spotten van een konijn, jankt als hij zich verlaten voelt, piept bij pijn en gromt naar mensen die hij eng vind/speeltjes of eten af willen pakken en enkel alleen dan.
ik denk dat, dat ook verschil maakt.
of je een vocale hond hebt of niet.
Maxi zou ik zeer moeizaam kunnen leren grommen op commando, tevens geeft dat voor hem enkel negatieve associaties.
Voor Sammie niet.
Sammie laat allerlei geluiden horen, echter met een andere toon.
Maxi heeft geen andere tonen.
klinkt misschien een beetje gek, maar ik hoop dat jullie hem begrijpen
Hij is een zeer vocale hond en blaft, gromt, jankt bij veel dingen.
Aan de toon hoor je wat hij precies bedoelt.
Maxi blaft bij onraad, joelt uit enthousiasme, doet beide (luid geven) bij het spotten van een konijn, jankt als hij zich verlaten voelt, piept bij pijn en gromt naar mensen die hij eng vind/speeltjes of eten af willen pakken en enkel alleen dan.
ik denk dat, dat ook verschil maakt.
of je een vocale hond hebt of niet.
Maxi zou ik zeer moeizaam kunnen leren grommen op commando, tevens geeft dat voor hem enkel negatieve associaties.
Voor Sammie niet.
Sammie laat allerlei geluiden horen, echter met een andere toon.
Maxi heeft geen andere tonen.
klinkt misschien een beetje gek, maar ik hoop dat jullie hem begrijpen

- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Diesel gromt als een wilde beer bij alles. Vooral als hij speelt komen er verschrikkelijke geluiden uit, maar hij moppert ook als hij opgewonden of nerveus is. Hij kan blaffen en 'praten' op commando. Het zou heel makkelijk zijn om hem ook grommen op commando aan te leren, maar dat zou dan alleen geluid zijn. Hij trekt alleen zijn lip op als serieuze waarschuwing, maar hij gromt niet als het menens is. Hij gromt wel als hij wat heeft waar ik niet aan mag komen. Dus echt zo gevaarlijk grommend met ontblote tanden, nee dat ga ik niet uitlokken en hem er zeker niet voor belonen.
- ArCee
- Zeer actief
Als Hayleigh en King aan het ravotten waren in de tuin, en je kon niets zien, dan dacht je echt dat ze elkaar aan het vermoorden waren, zoveel herrie en gegrom.
Keek je ff uit het raam, zag je ze beide op hun rug leggen, en maar happen en klieren met elkaar
Keek je ff uit het raam, zag je ze beide op hun rug leggen, en maar happen en klieren met elkaar

- ArCee
- Zeer actief
Dat regeltje wat ik dik heb gemaakt, dat accepteer ik dus NEVER NOOIT NIET van mijn eigen hond.sTefaniA schreef:Diesel gromt als een wilde beer bij alles. Vooral als hij speelt komen er verschrikkelijke geluiden uit, maar hij moppert ook als hij opgewonden of nerveus is. Hij kan blaffen en 'praten' op commando. Het zou heel makkelijk zijn om hem ook grommen op commando aan te leren, maar dat zou dan alleen geluid zijn. Hij trekt alleen zijn lip op als serieuze waarschuwing, maar hij gromt niet als het menens is. Hij gromt wel als hij wat heeft waar ik niet aan mag komen. Dus echt zo gevaarlijk grommend met ontblote tanden, nee dat ga ik niet uitlokken en hem er zeker niet voor belonen.
Er is niks van hem-haar, alles is van mij en de hond mag het lenen of gebruiken.
Ik pak alles terug als IK het wil!!
Een eigen hond die gemeend naar mij gromt, die heeft een probleem!!
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Honden van ons vroeger deden alles
Van grommen en huilen op commando tot doodliggen 

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
- Zeer actief
Bedankt voor alle reacties! Misschien is het dan toch niet zo slecht. Mijn redenering was een beetje dat je hem aanleert om te grommen en daarvoor beloont --> hij denkt dat grommen goed is ---> en snapt dan niet meer dat hij bijv. niet mag grommen als hij een botje heeft.
Hoe zou je zoiets aanleren? Onze hond blaft eigenlijk nooit, tenzij er iemand inbreekt of iemand aanbelt.
Hoe zou je zoiets aanleren? Onze hond blaft eigenlijk nooit, tenzij er iemand inbreekt of iemand aanbelt.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Denk opzich dat het niet echt veel kwaad kan.
Zazoe leer ik nu ook zachtjes te grommen (wel zonder lip optrekken) en hij kan blaffen op commando.
Als ik zeg wat zeg je dan? Dan bromt hij zachtjes en als ik zeg Hoe doen de herders? Dan blaft hij hard
Zo kan hij ook hard en zacht de deur dicht doen of gooien
Zazoe leer ik nu ook zachtjes te grommen (wel zonder lip optrekken) en hij kan blaffen op commando.
Als ik zeg wat zeg je dan? Dan bromt hij zachtjes en als ik zeg Hoe doen de herders? Dan blaft hij hard

Zo kan hij ook hard en zacht de deur dicht doen of gooien

Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13