Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat maakt honden nou zo anders dan andere dieren?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Wat maakt honden nou zo anders dan andere dieren?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Rami schreef:Misschien heeft het te maken met het feit dat tegenwoordig veel kinderen een ehm... nogal bijzondere status lijken hebben. Dat alles perfect moet zijn, hooggespannen verwachtingen. Maakbaarheid van het leven. Daar passen geen bijtende honden bij. Zoiets misschien?
smoekie schreef:Goh, laat ik nu juist het tegenovergestelde hebben. Laat ik nu meer en meer de indruk krijgen dat honden juist met de jaren steeds meer "status" hebben gekregen en dat een hond nagenoeg alles maar moet mogen want dat is "honds gedrag" :denken:
Ik denk dat beide in veel gevallen waar zijn, en dat dat de oorzaak is :klaar: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik vind het te zien over welke leeftijdscategorie het gaat.

Kleine kinderen en honden vind ik best wel eng in mijn beleving. Dat gezichtje die rondwaggeld op bekhoogte van de hond. Dan hoeft je hond maar een goede (desnoods terechte) snauw te geven en je hebt een groot probleem.

Met oudere kinderen ben ik daar een stuk relaxter in. Angel is geen mensagresieve hond en het gemiddelde kind die vraagt om een aai te mogen geven doet dat gewoon voorzichtig en lief. En dat gaat prima samen.

Edit: Het gaat mij dus om de potentiele schade die een dier kan aanbrengen. Krabben is vervelend maar dat levert imo geen groot blijvend gevaar op voor het kind in kwestie. Een hond die vervelend/agressief doet wel.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

smoekie schreef:
Moon schreef:
Rami schreef: Misschien heeft het te maken met het feit dat tegenwoordig veel kinderen een ehm... nogal bijzondere status lijken hebben. Dat alles perfect moet zijn, hooggespannen verwachtingen. Maakbaarheid van het leven. Daar passen geen bijtende honden bij. Zoiets misschien?
Dank je wel, hoef ik het niet meer te formuleren :wink: Die status zie ik ook wel om me heen.
Af en toe word ik er een beetje paranoia van, vooral als het mooi weer is als ik met de honden ga wandelen. Zie ik gezinnetjes met kinderen roep ik maar snel de honden bij me want de reacties zijn af en toe zo overtrokken :roll:

Goh, laat ik nu juist het tegenovergestelde hebben. Laat ik nu meer en meer de indruk krijgen dat honden juist met de jaren steeds meer "status" hebben gekregen en dat een hond nagenoeg alles maar moet mogen want dat is "honds gedrag" :denken:

Kinderen mogen niet achter honden aanrennen, ze niet spontaan aaien of wat dan ook. Maar aan de andere kant lees je steeds meer een meer dat honden kinderen wel mogen besnuffelen en dat men dat allemaal maar gewoon gewoon vindt? Als zo'n kind dan schrikt en of wegrent waardoor de hond "getriggerd" wordt komen er zelfs "nuances" als dat ouders hun kinderen moeten leren hoe met honden om te gaan :piew:

Dusse weet het niet? Ik ben het in ieder geval met bovenstaande reacties totaal niet eens. Herken het gelukkig ook niet hoor moet ik zeggen dus misschien dat het daaraan ligt? Die indruk heb ik meer op gedaan met hetgeen ik hier op het forum "mee" krijg :wink:

Edit:
Vroeger was een hond gewoon een hond, nu worden honden af en toe net behandeld alsof het menselijke baby's/kinderen zijn :LOL:
O, voor honden vind ik dat ook gelden hoor. Ik heb het trouwens over mijn eigen ervaring. Dus het gezin waar ik zelf uit kom en de manier hoe ik mijn drie (reeds volwassen) kinderen opgevoed heb. Krijg de indruk dat er wat nuchterder omgegaan werd met kinderen (én met honden :wink: ).
Gr. Marijke
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:
Rami schreef:Misschien heeft het te maken met het feit dat tegenwoordig veel kinderen een ehm... nogal bijzondere status lijken hebben. Dat alles perfect moet zijn, hooggespannen verwachtingen. Maakbaarheid van het leven. Daar passen geen bijtende honden bij. Zoiets misschien?
smoekie schreef:Goh, laat ik nu juist het tegenovergestelde hebben. Laat ik nu meer en meer de indruk krijgen dat honden juist met de jaren steeds meer "status" hebben gekregen en dat een hond nagenoeg alles maar moet mogen want dat is "honds gedrag" :denken:
Ik denk dat beide in veel gevallen waar zijn, en dat dat de oorzaak is :klaar: :wink:
Aja, kinderen én honden moeten perfect zijn. Dan lijken ze (kinderen en honden dus) toch meer op elkaar dan ik dacht. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Rami op 14 jun 2011 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
rex2008
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door rex2008 »

Wat maakt honden nou zo anders dan andere dieren?
Honden zijn niet anders dan andere dieren, ze worden alleen gevormd naar hoe hun eigenaar met ze omgaat. En dan kan je hond nog zo strak onder "commando" (positief bedoeld) staan, het blijft een dier met een totaal ander instinct als wat wij hebben en kunnen dus voor ons onvoorspelbaar reageren, terwijl zo'n reactie voor hun heel normaal is.
In deze maatschappij moeten we allemaal, inclusief onze huisdieren, als bijna robotjes gedragen, gaat er een keer iets mis, dan is het robotje verkeerd "geprogrammeerd" en moet het afgemaakt worden, of straf krijgen, of wat dan ook...
Als een konijntje flink krabt, je kat naar een ander uithaalt... dat is heel normaal, maar als je hond laat weten ergens niet van gediend te zijn, dan is ie ineens vals en moet er een gedragstest worden gedaan.
Ik vind het jammer hoe het tegenwoordig gaat, nog even en je hond mag niet eens meer naar buiten..... we kunnen van een hond niet verlangen menselijk gedrag te vertonen, maar ik heb het gevoel dat dat bijna wel verlangt wordt.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Goh, laat ik nu juist het tegenovergestelde hebben. Laat ik nu meer en meer de indruk krijgen dat honden juist met de jaren steeds meer "status" hebben gekregen en dat een hond nagenoeg alles maar moet mogen want dat is "honds gedrag"

Dat bedoel ik!!
Er zijn mensen bij die voor hun hondje voor elke dag van de week een andere outfit hebben die ze de hond aantrekken en die zelfs de nageltjes lakken :piew:
Pffff, ergenis nr 1!! :devil:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Rami schreef:Aja, kinderen én honden moeten perfect zijn. Dan lijken ze (kinderen en honden dus) toch meer op elkaar dan ik dacht. :mrgreen:

Mwoah. Persoonlijk denk ik dat dat nog wel meevalt. Die van mij hoeven in ieder geval niet perfect te zijn, zijn ook verre van perfect net zoals hun ouders verre van perfect zijn :cool2: Oh, en Nell lijkt daar natuurlijk ook op :engel: Die is ook verre van perfect :pffff:
ArCee schreef:Goh, laat ik nu juist het tegenovergestelde hebben. Laat ik nu meer en meer de indruk krijgen dat honden juist met de jaren steeds meer "status" hebben gekregen en dat een hond nagenoeg alles maar moet mogen want dat is "honds gedrag"

Dat bedoel ik!!
Er zijn mensen bij die voor hun hondje voor elke dag van de week een andere outfit hebben die ze de hond aantrekken en die zelfs de nageltjes lakken :piew:
Pffff, ergenis nr 1!! :devil:
En dan hoor je ze fifi ineens roepen "kom maar bij mama kindje" :LOL:

"moet kind ff poepie doen" - "moet kind ff plassie doen" - "wil ze wat lekkers van mama" Oh god, ik kan daar zo gruwelijk om lachen he. Kan echt niet vatten hoe mensen hun hond op een dergelijke manier vermenselijken :LOL: Tis af en toe ook wel vertederend om te zien hoor :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”