Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulphond voor autistische kinderen? en nog 1 vraag

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Hulphond voor autistische kinderen? en nog 1 vraag

Ongelezen bericht door Asterix »

Zoals velen wel weten hier hebben wij 2 kinderen van 14- en 17 jaar met PDD-NOS. Beiden jongens en zitten op het VSO
David van 17 jaar heeft niets, maar dan ook niets met honden. Honden voelen dit uiteraard ook feilloos aan.
Daniël daartegenover, vindt ze fantastisch. Hoe en wat hoef ik geloof ik niet uit te leggen; het zijn zijn zijn beste vrienden, en andersom.

Nu vraag ik mij af als je als ouder, nauwelijks kennis van honden hebt, een hulphond krijgt aangeboden voor je autistische kind. Wellicht reageert het kind net zoals onze oudste zoon op de hond? En dan?
Kinderen kan je ook niet dwingen om lief te hebben.

Excuses Karin? (Jacksel) toch? jij wilt een psychiatrische hulp-hond. Een erg ruim begrip. Wat versta jij daaronder? Wat moet de hond in z/h macht hebben wat Jamey niet heeft?
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Re: Hulphond voor autistische kinderen? en nog 1 vraag

Ongelezen bericht door ArCee »

Nee, je kunt niemand tot gevoelens dwingen, natuurlijk niet.
Je zegt dat je jongste erg gek op honden is, waar haal jij je twijfels dan vandaan, of is er een indicatie aanwezig waarin je twijfels zou kunnen krijgen vanuit het kind?

Ik denk als jouw kind gek op honden is, dat het op zich niet zoveel uitmaakt welke hond het is, of wat voor hond het is. Het moet uiteraard wel een hond zijn die niet met jouw kind aan de haal gaat, dus ook niet in gedrag.het moet in eerste instantie een HULPhond zijn die er is voor jouw kind, de hond moet een postieve bijdrage leveren aan het leven van jouw kind.
Daar is, in mijn ogen, ook een "click" voor nodig tussen de hond en het kind.

Nu zijn de meeste kinderen erg oprecht in hun emoties en gevoelens. het is er, of het is er niet, geen tussenweg.
Mocht het gevoel vanuit jouw kind er niet zijn, is de "click" er dus niet, dan kun je volgens mij best om een andere hond vragen. Bepaalde & goede stichtingen of instanties hebben er wel meer.
Per definitie houd het volgens mij niet in de jouw kind zich aan de eerste de beste hond moet binden en anders is je kans verkeken?
Dat houd dus ook voor jullie in, geef het niet meteen op, en trek niet meteen voorbarige conclusies als het bij de eerste hond niets word?

Ik hoop dat ik je "probleem" goed begrepen en gelezen hebt en dat je hier iets aan hebt? Ik wens jouw en je kinderen het beste toe, hopelijk met een hond die het zonnetje in jouw zoon z'n leven kan worden.
Honden kunnen echt een verrijking in iemands leven zijn, hopelijk ook in het leven van jouw zoon.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
m@r@
Actief

Ongelezen bericht door m@r@ »

bn
Laatst gewijzigd door m@r@ op 11 sep 2021 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Zeer actief

Dank voor je uitgebreide antwoord ArCee.

Echter houden wij allang honden voordat de 1e geboren werd.
Het valt mij gewoon op dat de oudste niets met ze heeft, ook de eerdere honden niet, en de jongste met dezelfde afwijking juist heel erg veel.

Ik vraag mij dus af of het verstandig is om een (hulp?)hond sowieso alleen aan te schaffen voor een autistisch kind.
Afbeelding Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Een autis is ook maar eerst gewoon een mens.
En dierenliefde heeft niets met een aandoening of beperking te maken of met je iq.
Op zich zou een leuke sociale huishond ook al voldoende kunnen zijn voor een autist of iemand met psychische klachten.
Ben ondertussen ook iets anders gaan denken over dat soort honden .
Er word teveel bij de hond neergelegt en verwacht.
Zoals Martijn al zegt gaat er ook heel veel niet goed ,ondanks dat er een goede screening is geweest en gematcht op kind en gezinsleden.
Of dat er wel een match is en mensen de beste bedoelingen hebben ,maar de hond totaal niet begrijpen of iets met het begrip hond hebben.

Dus heb je een leuke huishond voor je autistische kind houd het daar dan lekker bij. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Cleo schreef:Zoals velen wel weten hier hebben wij 2 kinderen van 14- en 17 jaar met PDD-NOS. Beiden jongens en zitten op het VSO
David van 17 jaar heeft niets, maar dan ook niets met honden. Honden voelen dit uiteraard ook feilloos aan.
Daniël daartegenover, vindt ze fantastisch. Hoe en wat hoef ik geloof ik niet uit te leggen; het zijn zijn zijn beste vrienden, en andersom.

Nu vraag ik mij af als je als ouder, nauwelijks kennis van honden hebt, een hulphond krijgt aangeboden voor je autistische kind. Wellicht reageert het kind net zoals onze oudste zoon op de hond? En dan?
Kinderen kan je ook niet dwingen om lief te hebben.

Excuses Karin? (Jacksel) toch? jij wilt een psychiatrische hulp-hond. Een erg ruim begrip. Wat versta jij daaronder? Wat moet de hond in z/h macht hebben wat Jamey niet heeft?

Ik kan je alleen maar zeggen dat ik er twee heb met auti.
Onze zoon wou ook niets maar dan ook niets afweten van Luka.
Dat heeft toch een jaar geduurt eer hij een zekere band opbouwde met Lukaman.
En nu, er is niemand in dit huis die zo dol is op Luka als mijn zoon.
Ik denk dat Steven het vooral leuk vind om te kunnen zorgen voor iets en iemand te hebben die onvoorwaardelijk lief is.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Hamster-007
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje

Ongelezen bericht door Hamster-007 »

Cleo schreef:Dank voor je uitgebreide antwoord ArCee.

Echter houden wij allang honden voordat de 1e geboren werd.
Het valt mij gewoon op dat de oudste niets met ze heeft, ook de eerdere honden niet, en de jongste met dezelfde afwijking juist heel erg veel. erg

Ik vraag mij dus af of het verstandig is om een (hulp?)hond sowieso alleen aan te schaffen voor een autistisch kind.
Wij kennen jouw kind niet, Cleo. We weten ook niet waar in het Autistisch Spectrum jouw zoon te vinden is.
Autisme, PDD-nos, Asperger zijn handicaps die (grotendeels) in het sociale spectrum vallen of hierop van invloed zijn.
Er zijn mensen met Autisme die niet bij machte zijn of moeite hebben met het aangaan van sociaal contact. Toch is ook voor deze mensen met Autisme het van belang om emotioneel geprikkeld te worden.
Veel mensen met Autisme zijn in staat om een emotionele band te ontwikkelen met een dier, terwijl ze niet in staat zijn ditzelfde met een mens te doen. Via een dier zou zo iemand kunnen leren om emotioneel met mensen in contact te komen, om uit het eigen wereldje te stappen.
Voor sommige mensen met Autisme kan contact met/zorgen en omgaan met een dier voor een spurt zorgen in de ontwikkeling op emotioneel/sociaal niveau.

Ik begrijp dat er hulpverleners zijn die van mening zijn dat een hulphond en dergelijk gevolg kan hebben voor je zoon. Ik ga er tenminste niet van uit dat je op eigen indicatief op zoek bent naar die hulphond.
Jij kent je zoon het best, jij weet hoe zijn Autisme in elkaar zit. Als je denkt dat je zoon er baat bij heeft dan zou ik zijn belang als hoogste goed kiezen in deze. Dit natuurlijk zonder het welzijn van de hond uit het oog te verliezen.
Zoals iemand hierboven al zei gaat er een traject aan vooraf, en onderdeel hiervan zal vanzelfsprekend de kennismaking zijn van je zoon met de hond. Als dit echt niet gaat dan komt de hond er gewoon niet, aangezien de organisatie die de hulphonden traint teveel energie en geld in die hond hebben gestopt.

Ik lees nu even je stukje terug en ik begrijp nu dat je oudste zoon ook een ASS. heeft, en dat deze niets met honden heeft.
Is je oudste zoon daadwerkelijk BANG voor een hond? Zou je zoon een terugval in zijn ontwikkeling kunnen krijgen wanneer die hond er komt?
Nu ja, maakt niet echt uit tot het moment van kennismaking denk ik. Je kan denk ik altijd die kennismaking proberen, en als het goed uit pakt dan zul je denk ik geen probleem hebben. Heeft je oudste zoon er wel een probleem mee (anders dan een probleem met de verandering die het met zich mee zal brengen) dan zul je uiteindelijk misschien de afweging moeten maken of de last die je oudste zoon heeft van de hond opweegt tegen het vermoedelijke profijt in de ontwikkeling van je jongste zoon...
Lastig :flower:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik neem aan dat dit niet over jou en jouw kinderen gaat toch?

Een hond kán voor een kind met autisme een speciale rol vervullen. Het kan bv. helpen bij het aangaan van sociale contacten.

Mijn pup gaat straks mee naar mijn werk zolang dat kan en komt daar dus straks dagelijks in contact met mensen met autisme. Mocht hij straks gebruikt kunnen worden om meer contact te kunnen krijgen met een kind dan zullen we dat niet nalaten, maar dat is een mooie bijkomstigheid, geen doel op zich. :wink: En de hond mag daar onder geen enkel beding ook maar iets onder lijden.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ben niet heel erg voor een hond speciaal voor een kind met autisme. Al helemaal niet nadat ik op een (Amerikaans) hulphondenforum dit filmpje langs zag vliegen: . Ik weet niet (meer) of er stond waarom ze dit doen, maar deze hond wordt dus getraind voor een tweeling!, om te voorkomen dat ze wegrennen. Als het ze toch lukt om weg te rennen moet de hond ofwel bij ze blijven, ofwel ze opsporen. Uit het filmpje zal wel blijken waarom ik hier niet bepaald vrolijk van word.

Ik zie ook wel voordelen, maar ik vind het heel belangrijk dat het ook goed leefbaar is voor de hond. Dat is op het filmpje sowieso niet zijn, maar goed, een autismehond hoeft niet automatisch te betekenen dat je je kind eraan vastbindt. Op het Amerikaanse forum zijn ze heel duidelijk (naar de Amerikaanse wet) een hulphond is een hulphond als hij getrainde taken heeft, die problemen door een handicap oplossen. 'Er zijn' telt niet als taak. Initiatief nemen door bij een paniekaanval de uitgang van een gebouw/winkel te zoeken, of bewust maken van dwanghandelingen, spanning, enz wel.

Geloof me, het is echt niet zo geweldig als het misschien lijkt, om je hond overal mee te nemen. Je wordt constant aangehouden, dingen aan je gevraagd over de hond, mensen willen de hond bewonderen (dus moet je steeds herhalen dat aaien niet mag, en lokken en gekke geluidjes maken bij voorkeur ook niet), enz. Dat lijkt me voor iemand met autisme, die toch al moeite heeft met contact maken, helemaal niet prettig.

Het is een afweging die je moet maken,
ten eerste: heb ik een handicap
ten tweede: Is een hulphond de beste oplossing voor de problemen
ten derde: kan een hond de taken verrichten om de problemen met mijn handicap te verminderen
ten vierde: wil en kan ik de aandacht krijgen die er nou eenmaal bijhoort als je met een hulphond in het openbaar komt.

Je kan ook een hulphond trainen voor taken in huis, maar buitenshuis zonder gaan bijvoorbeeld.

Wat een hulphond moet hebben:
- een zeer gedegen basisopvoeding
- zeer gedegen basisgehoorzaamheid
- een zeer stabiel karakter
- werkgericht zijn, baasgericht zijn, zonder bang te zijn zelf initiatief te nemen

- Daarna volgt de taakgerichte training die met gemak een jaar of zelfs langer kan duren.

De reden dat Jamey niet zo geweldig functioneert als hulphond (en ik er ernstig over denk om haar niet meer in functie mee in het openbaar te nemen) is het gebrek in haar basisopvoeding, voor huishond is die goed genoeg, voor hulphond niet, en het part-time (alleen als zij er zin in heeft) werken van haar oren. Ik vind het ook niet eerlijk tegenover haar om nu nog die basisopvoeding veel strenger te zetten, het is naar mijn mening eerlijker (en makkelijker) om een hond vanaf het begin daaraan te wennen.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Asterix
Zeer actief

Het gaat inderdaad niet om mijn eigen kinderen. Sorry als het wel zo over kwam.
Maar over een autistische hulphond in het algemeen.

Sanneke, mijn oudste (en zowel de jongste) zijn geboren toen wij al honden hadden. Echter begint de oudste zelfs een beetje aversie te krijgen. Ze stinken, kwijlen en hij wil zelf erg graag schoon blijven.
Soms vraagt hij of hij met Hummer uit mag. Nee dus. Hij houdt hem, denk ik, niet en kan situaties onder honden onderling niet overzien en inschatten.
Hij wil alleen soms met hem uit om met Hummer te pronken tegenover zijn vrienden :mrgreen:

Als ik boven ben, en 1 van de kinderen komt thuis, merk ik aan de honden beneden wie er thuis komt.
Bij de jongste gaan ze helemaal uit hun plaat van vreugde en bij de oudste reageren ze niet tot nauwelijks.

Jacksel: bedankt voor je uitleg.

Brrrrr...wat een afschuwelijk filmpje!
Laatst gewijzigd door Asterix op 13 jun 2011 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zonder dat ik specifiek kennis heb van het fenomeen hulphond denk ik dat zo'n dier in de eerste plaats een HOND is....
En dus geldt voor mij dat alle gezinsleden het met zijn komst eens moeten zijn.
Heel jonge babys of kinderen uitgesloten ;-) maar een beslissing een hond te nemen... (of kat, of....) moet het hele gezin achterstaan lijkt me.

Suzanne
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ik ben er geen voorstander van eerlijk gezegd. Sowieso vind ik dat je geen hond moet nemen voor een kind, of dat kind nu autistisch of blind is. De verzorging zal veelal neerkomen op de schouders van de ouders dus die moeten er ook volledig achter kunnen staan lijkt me. Mijn zoon is maar een van de velen, maar als ik zie hoe hij kan springen, schreeuwen en fladderen dan zou ik het doodzielig vinden een hond te leren daarnaartoe te gaan. Zielig voor de hond dus :wink: Je maakt mij echt niet wijs dat een hond dat leuk vindt, terwijl ik me kan voorstellen dat het helpen bij alledaagse handelingen zoals sokken uittrekken, lichten aan, deuren openen etc bij andere hulphonden voor de hond een stuk minder vervelend is.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
bouvierpoedel
Zeer actief

Expecting schreef:Ik ben er geen voorstander van eerlijk gezegd. Sowieso vind ik dat je geen hond moet nemen voor een kind, of dat kind nu autistisch of blind is. De verzorging zal veelal neerkomen op de schouders van de ouders dus die moeten er ook volledig achter kunnen staan lijkt me. Mijn zoon is maar een van de velen, maar als ik zie hoe hij kan springen, schreeuwen en fladderen dan zou ik het doodzielig vinden een hond te leren daarnaartoe te gaan. Zielig voor de hond dus :wink: Je maakt mij echt niet wijs dat een hond dat leuk vindt, terwijl ik me kan voorstellen dat het helpen bij alledaagse handelingen zoals sokken uittrekken, lichten aan, deuren openen etc bij andere hulphonden voor de hond een stuk minder vervelend is.
Je moet als ouders ook niet met die hond op je schouders lopen. :pffff:
Asterix
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Zonder dat ik specifiek kennis heb van het fenomeen hulphond denk ik dat zo'n dier in de eerste plaats een HOND is....
En dus geldt voor mij dat alle gezinsleden het met zijn komst eens moeten zijn.
Heel jonge babys of kinderen uitgesloten ;-) maar een beslissing een hond te nemen... (of kat, of....) moet het hele gezin achterstaan lijkt me.

Suzanne
Omdat bij ons nu een 17-jarige puber niet blij is met de keuze van ons ras, heeft hij zich daar maar te voegen.
We gaan echt geen ruim 8,5-jarige teef en een 3 jarige reu herplaatsen omdat het hem niet zint :ugh:
Zoon geeft ze te eten, zorgt er ook voor dat ze altijd water hebben en plaagt de honden niet. Hij negeert ze.
Afbeelding Afbeelding

Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Ik persoonlijk vind dat een hulphond (dus met dure opleiding etc.) geschikt is voor mensen met een lichamelijke beperking, niet voor mensen met een verstandelijke beperking/autisme/depressie oid.
Ik zie niet goed in wat een hulphond meer te bieden heeft dan een 'gewone'hond op dat vlak.
~Suzanne~
Zeer actief

Dat bedoel ik niet; het gaat toch om een gezin met autistsiche kinderen waarvan de een gek is met kinderen en de ander werkelijk helemaal NIET? In dat geval zou ik dus geen hulpHOND nemen omdat niet elk gezinslid het daarmee eens is.
Zowiezo geen hond dus ;-)
Dat jij persoonlijk je eigen honden niet gaat herplaatsen snap ik dan wel weer, maar dat was de issue niet, toch?

Zoals in elk gezin denk ik dat het niet goed is om een hond te nemen als niet iedereen het daarmee eens is. Gehandicapt of met speciale noden of niet...

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Joey.K schreef:Ik persoonlijk vind dat een hulphond (dus met dure opleiding etc.) geschikt is voor mensen met een lichamelijke beperking, niet voor mensen met een verstandelijke beperking/autisme/depressie oid.
Ik zie niet goed in wat een hulphond meer te bieden heeft dan een 'gewone'hond op dat vlak.
Oh, DAT zie ik nog wel. Ik bedoel, zo'n hond kan zeker een nut dienen.
Maar wat ik zeg; iedereen moet het dan wel daarmee eens zijn.

Suzanne
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Cleo schreef:Brrrrr...wat een afschuwelijk filmpje!
Voor de duidelijkheid, op dat hulphondenforum waar ik zit zijn ze hier dus 100% tegen he ;) hij werd gepost omdat iemand het tegenkwam en het walgelijk vond...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

bouvierpoedel schreef:
Expecting schreef:Ik ben er geen voorstander van eerlijk gezegd. Sowieso vind ik dat je geen hond moet nemen voor een kind, of dat kind nu autistisch of blind is. De verzorging zal veelal neerkomen op de schouders van de ouders dus die moeten er ook volledig achter kunnen staan lijkt me. Mijn zoon is maar een van de velen, maar als ik zie hoe hij kan springen, schreeuwen en fladderen dan zou ik het doodzielig vinden een hond te leren daarnaartoe te gaan. Zielig voor de hond dus :wink: Je maakt mij echt niet wijs dat een hond dat leuk vindt, terwijl ik me kan voorstellen dat het helpen bij alledaagse handelingen zoals sokken uittrekken, lichten aan, deuren openen etc bij andere hulphonden voor de hond een stuk minder vervelend is.
Je moet als ouders ook niet met die hond op je schouders lopen. :pffff:
Had je ook wel kunnen zeggen voor ik die OEB in huis haalde :blauwoog:
Suzanne123 schreef:Dat bedoel ik niet; het gaat toch om een gezin met autistsiche kinderen waarvan de een gek is met kinderen en de ander werkelijk helemaal NIET? In dat geval zou ik dus geen hulpHOND nemen omdat niet elk gezinslid het daarmee eens is.
Dat jij persoonlijk je eigen honden niet gaat herplaatsen snap ik dan wel weer, maar dat was de issue niet, toch?

Zoals in elk gezin denk ik dat het niet goed is om een hond te nemen als niet iedereen het daarmee eens is. Gehandicapt of met speciale noden of niet...

Suzanne
Daar ben ik het niet mee eens, in een gezin hebben bij mij kinderen echt niet net zoveel inspraak als de volwassenen. Zou me daar gek zijn :piew: Als ik een kat wil, dan neem ik die, mijn kinderen wordt daarbij echt niet naar hun mening gevraagd. Panische angst of allergie daargelaten he, zo harteloos ben ik ook weer niet. Mijn oudste houdt niet van honden, of van dieren in het algemeen. De poes negeert hij, en als hij op een smal stuk haar moet passeren, stuur ik haar even aan de kant voor hem. Voor hem hoeven we echt geen hond te nemen, liever niet zelfs wss. Maar dat is pech voor hem. Een heel groot deel van mijn leven draait om hem en om wat hij wel/niet kan. Ik ben echter niet alleen zijn moeder, ik ben ook gewoon mezelf. Ik wil een hond, en de rest van het gezin ook. Ik ga mijn uiterste best doen om het in goede banen te leiden uiteraard maar als het ook maar enigszins mogelijk is komt die hond er
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Asterix
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Dat bedoel ik niet; het gaat toch om een gezin met autistsiche kinderen waarvan de een gek is met kinderen en de ander werkelijk helemaal NIET? In dat geval zou ik dus geen hulpHOND nemen omdat niet elk gezinslid het daarmee eens is.
Klopt, in ons geval betreft het gewone huishonden :wink:
Suzanne123 schreef:Zoals in elk gezin denk ik dat het niet goed is om een hond te nemen als niet iedereen het daarmee eens is. Gehandicapt of met speciale noden of niet...

Suzanne
Ben ik op zich met je eens, MITS een kind er doodongelukkig van wordt en dat is niet aan de orde in ons geval. Daarbij is onze oudste waarschijnlijk uit huis over 4 jaar. Daar gaan we onze raskeuze dus niet vanaf laten hangen.
Laatst gewijzigd door Asterix op 13 jun 2011 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

Jacksel schreef:
Cleo schreef:Brrrrr...wat een afschuwelijk filmpje!
Voor de duidelijkheid, op dat hulphondenforum waar ik zit zijn ze hier dus 100% tegen he ;) hij werd gepost omdat iemand het tegenkwam en het walgelijk vond...
Dat was mij duidelijk ja :wink:
Afbeelding Afbeelding

Floridian68
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Floridian68 »

Wij hebben een zoon van 14 met ADHD en PDD-NOS. Ik zie niet in wat een hulphond hierin zou kunnen verbeteren, of te wel kunnen aanvullen. Ik denk bij een hulphond nl. meer aan een hond voor mensen met een lichamelijke beperking. Wij hebben een hond, maar meer omdat wij, als hele gezin, een hond wilden. Onze zoon en Bindi zijn gek op elkaar, en het is de bedoeling dat hij samen met Bindi behendigheidscursus gaat doen. Dat wilde hij ook heel graag, hij weet dat hij nog even geduld moet hebben, ze is nl. pas 8 maanden. Tot die tijd laat hij haar regelmatig uit, en geeft haar ook regelmatig eten. Ook betrek ik hem bij de opvoeding. Alhoewel hij veel dingen zwart/wit ziet (elke situatie moet exact het zelfde zijn om een opvoedingsregel toe te passen) probeer ik hem wel uit te leggen waarom ik soms het toch anders doe.
Echt helpen hoeft Bindi dus niet.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat je heel veel honden ook absoluut geen plezier doet, met een autistisch kind.
Denk dat er dan ook heel vaak daaraan voorbij wordt gegaan. Het is natuurlijk hartstikke leuk als er wel binding is
tussen een hond en een kind, maar op zo'n manier als op het filmpje :schrik:
Asterix
Zeer actief

Aimee schreef:Ik denk dat je heel veel honden ook absoluut geen plezier doet, met een autistisch kind.
Denk dat er dan ook heel vaak daaraan voorbij wordt gegaan. Het is natuurlijk hartstikke leuk als er wel binding is
Zoals Karin al vertelde is dit filmpje erg extreem en niet naar de maatstaven waar o.a. in NL deze honden getraind worden.
Zelf ben ik er ook niet voor; een hond die puur wordt opgeleid voor autistische kinderen.. Wat voegt het toe? En wat al eerder is gemeld; deze kinderen krijgen vragen met een hond incl. vestje aan. Denk niet dat juist autistische kinderen daarop zitten te wachten.
Het zou in sommige gevallen een opening kunnen zijn maar of je het kind daar gelukkig mee maakt? Ik vermoed van niet, laat staan de hond.
Afbeelding Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Cleo schreef:
Aimee schreef:Ik denk dat je heel veel honden ook absoluut geen plezier doet, met een autistisch kind.
Zoals Karin al vertelde is dit filmpje erg extreem en niet naar de maatstaven waar o.a. in NL deze honden getraind worden.
Zelf ben ik er ook niet voor; een hond die puur wordt opgeleid voor autistische kinderen.. Wat voegt het toe? En wat al eerder is gemeld; deze kinderen krijgen vragen met een hond incl. vestje aan. Denk niet dat juist autistische kinderen daarop zitten te wachten.
Het zou in sommige gevallen een opening kunnen zijn maar of je het kind daar gelukkig mee maakt? Ik vermoed van niet, laat staan de hond.
Heb een aantal pups voor dat doel geleverd en ben er iets anders over gaan denken.
Het gevaar schuilt ook dat een autist zijn begeleidings hond helemaal gaat claimen als zijn bezit en hierin nogal kan doorslaan naar gezinsleden maar ook naar de hond.
Wat kan resulteren in het geen stap meer mogenn zetten zonder toestemming van het tiranieke baasje die het ook niet in de gaten heeft door zijn autisme.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Mag ik vragen hoe je op deze vraag komt? Is er bij iemand een hulphond aangeboden geworden met autisme?

Ik werk zelf bij de afdeling Jeugd van een Riagg vestiging waar ook een afdeling is voor autisme. Ik heb hier nog helemaal niks over gehoord. Ik vraag me ook af wat een hulphond een autist meer kan helpen dan een gewone huishond.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
bouvierpoedel
Zeer actief

joyce83 schreef:Mag ik vragen hoe je op deze vraag komt? Is er bij iemand een hulphond aangeboden geworden met autisme?

Ik werk zelf bij de afdeling Jeugd van een Riagg vestiging waar ook een afdeling is voor autisme. Ik heb hier nog helemaal niks over gehoord. Ik vraag me ook af wat een hulphond een autist meer kan helpen dan een gewone huishond.
Dan ben je slecht op de hoogte als hulpverlening ,want begeleidings honden voor autisme en down zij er toch al een aantal jaren.
Google maar eens op begeleidings hond of Brigitte v Gestel.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

@Suzanne, mocht je tijd over hebben kan je me dan laten weten wat een hulphond voor meerwaarde is voor iemand met autisme?

In mijn eigen omgeving hebben vrienden van ons een dochter met autisme en geloof ik adhd , deze mensen nemen bewust GEEN hond, omdat het voor de hond niet eerlijk zou zijn (voorbeeld: hond zou van hun niet op de bank mogen, als hun bv in een andere kamer zouden zijn zou die meid de hond op de bank lokken, dus veel onduidelijkheid tegenover hond) en die mensen, vooral paps is gek op honden
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

bouvierpoedel schreef:
joyce83 schreef:Mag ik vragen hoe je op deze vraag komt? Is er bij iemand een hulphond aangeboden geworden met autisme?

Dan ben je slecht op de hoogte als hulpverlening ,want begeleidings honden voor autisme en down zij er toch al een aantal jaren.
Google maar eens op begeleidings hond of Brigitte v Gestel.
sorry ben vergeten te melden dat ik geen hulpverlener ben maar secretaresse. Daarbij geen vaste secretaresse voor het autismeteam. Hoef derhalve ook niet op de hoogte te zijn van bepaalde dingen.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

elke autist is niet het zelfde blijkt wel. Wij hebben een nu 19 jarig neefje die iets in het autistisch spectrum heeft. (sorry weet niet welke) Hij is onhandelbaar en bij tijd en weile erg agressief. Nu was de grote wens van mijn zwager al heel lang een hond en toen zijn zoon 18 werd is er besloten om toch voor een hond te gaan kijken.

Tot grote verbazing van iedereen heeft zijn zoon eigenlijk niets met de hond. Maar brengt hij wel rust in het huishouden. Komt hij helemaal dol in zijn hoofd thuis omdat er opschool iets anders is gegaan als anders. reageerde hij zich meestal direct af op een van de gezins leden. (en niet alleen met woorden)
Nu is het eerste wat hij vraagt als hij binnen komt "waar is de hond?" om even naar hem te kijken een aai te geven. Of de hond vangt hem al op bij de deur. En hoe gek ook onmiddelijk is hij rustiger. Hij zal de hond nooit pijn doen, maar ook niet spontaan knuffelen. Blijkbaar is de aanwezigheid van de hond genoeg voor hem.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”