ik heb niet alles gelezen, maar hier is het al wel voorgekomen
situatie 1:
ik was met Darko met een tochtrol aan het spelen en op een gegeven moment gromde hij toen ik het wilde pakken om weg te gooien, helemaal uit reflex, heeft hij een tik op zijn snuit gehad, hij schrok, ik schrok en heeft het nooit meer gedaan
situatie 2:
Shadow gromde als je hem op de zetel wilde verleggen als hij pup was, schoonmoeders ging daar nooit niet op in en liet hem liggen, toen zij verhuisde en ik hem wilde verleggen, gromde hij weer, tegen mijn vriend gezegd (zijn hond) hij wilde hem verleggen en Shadow beet naar zijn gezicht, waarvan mijn vriend schrok en hem een (in mijn ogen wat te hard

) een "mep" verkocht, nooit meer gedaan
het enige dat ik nu nog doe, als Darko iets ziet tijdens het wandelen en zich gaat "zetten" is aan zijn oor trekken

, helemaal niet hard, maar ff om te laten weten dat er niet "gezet" word, Darko luisterd zo goed als perfect (in mijn ogen luisterd geen 1 hond 100% perfect en/of direct), ik kan lezen en schrijven met hem en weet ook wanneer hij "iets" gezien heeft, Darko valt nooit niet uit (bij ons althans niet, bij mijn schoonmoeder wel

) en aangezien hij meer weegt als ik, heb ik liever dat hij dat niet doet
Darko kreeg op de HS wel eens de "bekende CM-Schopje" (dat was al voor ik CM kende

) omdat hij daar heel genieptig was, heel aandachtig zitten kijken, dan rond beginnen kijken, hem waarschuwen/corrigeren met stem, terug vol aandacht en in 1sec zat hij boven op zijn buurmeisje (niet agressief, puur om te spelen)

met dat lichte schopje bij de waarschuwing deed hij het niet