Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Havanezer en overige bichonachtigen.
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
Re: Havanezer ea.
lengte: hoogte 4:3
Wellicht een evenwichtig plaatje maar de hoogte is niet standaard.
Vandaag hadden we een show in Lommel en hadden we een keurmeester met een meetlatje.......
Vandaag hadden we een show in Lommel en hadden we een keurmeester met een meetlatje.......

- Marie-Josée
- Erelid
Hoe bedoel je, is die niet vastgelegd?lunayvita schreef:lengte: hoogte 4:3
Meetlatje is wellicht handiger en accurater dan mijn centimeter.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Nou dan kloppen de verhoudingen niet. En omdat onze Spikey toch op shows al verschillende Utjes heeft gehaald zou je toch denken dat ze wel zouden moeten kloppen.Inge O schreef:uhh, waarom nietblacky schreef: Ik heb nu gemeten van voorkant schouder (borst) tot zit been. maar volgens mij is dat niet goed.? dat bedoelde ik toch ook?
Nog maar eens goed meten als ik hem op de trimtafel heb staan. Morgen of zo.
- blacky
- Zeer actief
Toegestaan is een max van 29cm. Ik denk dat ze dat bedoelt. Ik vind het trouwens prachtig. Vaak kun je idd met een latje beter meten. Doen ze bij de paarden ook. Je drukt dan echt een plankje op de schoft vaak gaat het bij ons maar op de gok en zit je toch 1 of 2 cm te hoog. Zij vacht wordt overigens al mooi lang he.Marie-Josée schreef:Hoe bedoel je, is die niet vastgelegd?lunayvita schreef:lengte: hoogte 4:3
Meetlatje is wellicht handiger en accurater dan mijn centimeter.
- Marie-Josée
- Erelid
Hij staat nog niet echt goed, staartje zakt af en achterpootjes staan te ver onder het lichaam maar fotograferen en je hondje in de gaten houden valt tegen.
Zijn vacht wordt nu mooi, dikke slagen vooral op de rug bij de staart en een mooie glans op een deel van de haren.Ik vermoed dat dat de bovenvacht is.
Maar goed, hij moet nog wisselen... bijhouden is nog steeds een fluitje van een cent.
Zijn vacht wordt nu mooi, dikke slagen vooral op de rug bij de staart en een mooie glans op een deel van de haren.Ik vermoed dat dat de bovenvacht is.
Maar goed, hij moet nog wisselen... bijhouden is nog steeds een fluitje van een cent.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Haha, dat speeltjes weggooien en weer opvangen doet Frenk ook. Ik vind sowieso dat hij veel 'katachtigs' heeft.. Qua spel, maar ook qua op de rugleuning van de bank en in de vensterbank liggen 
Qua aanhankelijkheid is het weer helemaal geen kat trouwens, maar een echte 'trouwe hond'
Ik vind Frenk nog steeds een super hondje, wat hij nou ook precies is... Super qua karakter en qua formaat. Altijd vrolijk, altijd gezellig, nul agressie, overal mee naartoe te nemen. En het uiterlijk mag er ook zijn he.

Qua aanhankelijkheid is het weer helemaal geen kat trouwens, maar een echte 'trouwe hond'

Ik vind Frenk nog steeds een super hondje, wat hij nou ook precies is... Super qua karakter en qua formaat. Altijd vrolijk, altijd gezellig, nul agressie, overal mee naartoe te nemen. En het uiterlijk mag er ook zijn he.

- Marie-Josée
- Erelid
Ik vind Frenk een geweldig hondje om te zien.
Maar het karakter is het belangrijkste. Kan me ook niet echt iets schelen als Sancho nog zou groeien, het is gewoon een fijn hondje.
Maar het karakter is het belangrijkste. Kan me ook niet echt iets schelen als Sancho nog zou groeien, het is gewoon een fijn hondje.
- Frenk
- Zeer actief
Het is dat jullie aan de andere kant van de wereld wonen, anders zou ik graag Sancho een keer ontmoetenMarie-Josée schreef:Ik vind Frenk een geweldig hondje om te zien.

- Marie-Josée
- Erelid
Idem hierFrenk schreef:Het is dat jullie aan de andere kant van de wereld wonen, anders zou ik graag Sancho een keer ontmoetenMarie-Josée schreef:Ik vind Frenk een geweldig hondje om te zien.
Maar het karakter is het belangrijkste. Kan me ook niet echt iets schelen als Sancho nog zou groeien, het is gewoon een fijn hondje.En jou/jullie ook natuurlijk!

Het is....maar...2,5 uur rijden

- Frenk
- Zeer actief
Zelfs ieder de helft is nog een end heMarie-Josée schreef:Idem hierFrenk schreef:Het is dat jullie aan de andere kant van de wereld wonen, anders zou ik graag Sancho een keer ontmoetenMarie-Josée schreef:Ik vind Frenk een geweldig hondje om te zien.
Maar het karakter is het belangrijkste. Kan me ook niet echt iets schelen als Sancho nog zou groeien, het is gewoon een fijn hondje.En jou/jullie ook natuurlijk!
![]()
Het is....maar...2,5 uur rijden

- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
- Marie-Josée
- Erelid
Ja, ik zat even te denken aan het gebied in Leende maar dat is voor jou nog te ver.Frenk schreef:Zelfs ieder de helft is nog een end he
Limburg is anders wel mooi om vakantie te houden

- Frenk
- Zeer actief
Ik wil best een keer naar Leende rijden. Ik rij tenslotte ook naar dat gehucht van NannaMarie-Josée schreef:Ja, ik zat even te denken aan het gebied in Leende maar dat is voor jou nog te ver.Frenk schreef:Zelfs ieder de helft is nog een end he

- Marie-Josée
- Erelid
oh dán....Frenk schreef:Ik wil best een keer naar Leende rijden. Ik rij tenslotte ook naar dat gehucht van NannaMarie-Josée schreef:Ja, ik zat even te denken aan het gebied in Leende maar dat is voor jou nog te ver.Frenk schreef:Zelfs ieder de helft is nog een end he

- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik maak wel een keer een plaatje met de meetpunten 
Dat staan moet je veel oefenen hoor, anders komt dat niet goed. Ze vinden het vaak maar stom
Sancho is een mooi ventje aan het worden.
Schofthoogte meten doe je het best tegen de muur, want met een centimeter gaat het meestal fout

Dat staan moet je veel oefenen hoor, anders komt dat niet goed. Ze vinden het vaak maar stom

Schofthoogte meten doe je het best tegen de muur, want met een centimeter gaat het meestal fout

- Marie-Josée
- Erelid
Nee hèlunayvita schreef:Limburg is echt niet ver hoor!!!

Meestal gebruik ik een pennetje ( er staan al wat wazige krasjes op de muurMarjoleine schreef:Ik maak wel een keer een plaatje met de meetpunten

Het zal misschien niet allemaal kloppen maar feit is dat het een flinkerd is. Was hij in het nest al.Als hij nu stopt met groeien en ik vijl wat van zijn kussentjes af dan blijft hij nog net binnen de norm

- blacky
- Zeer actief
Marie-Josée schreef:Nee hèlunayvita schreef:Limburg is echt niet ver hoor!!!
Meestal gebruik ik een pennetje ( er staan al wat wazige krasjes op de muurMarjoleine schreef:Ik maak wel een keer een plaatje met de meetpunten
Schofthoogte meten doe je het best tegen de muur, want met een centimeter gaat het meestal fout)maar dat vindt hij ook erg gezellig
![]()
Het zal misschien niet allemaal kloppen maar feit is dat het een flinkerd is. Was hij in het nest al.Als hij nu stopt met groeien en ik vijl wat van zijn kussentjes af dan blijft hij nog net binnen de norm

- Marie-Josée
- Erelid
Dat is volgens mij bij de Havanezer net zo.blacky schreef:Ik houd wel van de wat grotere formaatjes. Kan er niets aan doen. Als ik op show kom en dan zie ik die kleintjes dan vind ik er niets aan.
Helaas is het blijkbaar mode om ze tegen de onder grens aan te fokken. (bij de Cotons dan) met zo lang mogelijk haar. Nu spreek ik wel over mijn eigen ras trouwens. Besef ik nu ik het schrijf. Bij andere rassen vind ik juist het naar overdreven groot fokken weer niet mooi.
Maar ik vind juist dat vermuizen niet mooi.
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
Zeker niet doen dat miniaturen. Ik vind het ook niet mooi. We fokken er dan allerlei enge dingen in. Zo klein dat ze niet meer zelf kunnen bevallen of een klein koppie en dat we dan cavaliergerelateerde ziektes krijgen. Ik vind een flinke havanezer mooier maar wel allemaal binnen de maten.

- Marie-Josée
- Erelid
Inderdaad, ook aan het maximum moeten grenzen gesteld worden.lunayvita schreef:Zeker niet doen dat miniaturen. Ik vind het ook niet mooi. We fokken er dan allerlei enge dingen in. Zo klein dat ze niet meer zelf kunnen bevallen of een klein koppie en dat we dan cavaliergerelateerde ziektes krijgen. Ik vind een flinke havanezer mooier maar wel allemaal binnen de maten.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Veel Hava's zitten tegen de bovengrens volgens mij.
Fien zit binnen de norm maar had best wat groter gemogen van mij.
Haar broers en zus zijn groter trouwens.
Er zijn lijnen waar ze kleiner zijn en lijnen die wat groter zijn, maar een Hava van 9 kilo is mij echt wel te groot.
Fien zit binnen de norm maar had best wat groter gemogen van mij.
Haar broers en zus zijn groter trouwens.
Er zijn lijnen waar ze kleiner zijn en lijnen die wat groter zijn, maar een Hava van 9 kilo is mij echt wel te groot.
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
Gisteren op de show in Lommel met die keurmeester met zijn meetlat. Ik vroeg wat Lynn haar maat was, 24/25 cm. Ze weegt 6,7. Ze is hoger als Benthe. Ik denk een cm of 2 verschil. Benthe is dan 23/24 cm hoog en weegt 7.8 kilo. Ze is wat zwaarder geweest maar met een nestje in het vooruitzicht vind ik dat er een beetje spek op mag zitten. Ik heb hier ook Luna en die is erg vierkant gebouwt en weegt 3,1 kilo

- mariskazwart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising maltheser/shi-tzu en bordercollie/goldenretriever
Wat lijkt Sancho veel op Spikey!!!Marie-Josée schreef:Dan meet Sancho 37 cm lengte, bij 30 cm hoogte.
Ongeveer 3: 4 dus, volgens mij is dat ook de richtlijn?
Moet je zien:

- Marie-Josée
- Erelid
Ja inderdaad! Sancho's neus is langer maar de vacht en de kleur zijn bijna identiek.
Veel mensen denken dat het een boomertje is, van een Havanezer hebben de meesten nog nooit gehoord.
Mooi hondje
Veel mensen denken dat het een boomertje is, van een Havanezer hebben de meesten nog nooit gehoord.
Mooi hondje

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is wel zwaar.lunayvita schreef:Gisteren op de show in Lommel met die keurmeester met zijn meetlat. Ik vroeg wat Lynn haar maat was, 24/25 cm. Ze weegt 6,7. Ze is hoger als Benthe. Ik denk een cm of 2 verschil. Benthe is dan 23/24 cm hoog en weegt 7.8 kilo. Ze is wat zwaarder geweest maar met een nestje in het vooruitzicht vind ik dat er een beetje spek op mag zitten. Ik heb hier ook Luna en die is erg vierkant gebouwt en weegt 3,1 kilo

Fien is 24-25 cm en ze weegt 5,3 kilo.
Ze is niet lang hoor, 32 cm, exact de standaard dus precies 3:4.
Maar ze mag niet zwaarder dan dit, dan zou ze vet zijn.
Hoe lang zijn jouw teven dan?
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
ik zal even meten......
Benthe is +- 40 cm lang
Lynn is +- 38 cm lang
Benthe is mooi laag gesteld en Lynn is iets hoger dan Benthe.
Je ziet aan Benthe niet het gewicht, De meeste zeggen toch nog bijna 8 kilo?
Het type wat Benthe is vind ik toch mooier als het popperige. Ik hou wel van het wat stevigere type.
Ik denk dat Benthe een heel goede rasvertegenwoordigster is!

Benthe is +- 40 cm lang
Lynn is +- 38 cm lang
Benthe is mooi laag gesteld en Lynn is iets hoger dan Benthe.
Je ziet aan Benthe niet het gewicht, De meeste zeggen toch nog bijna 8 kilo?
Het type wat Benthe is vind ik toch mooier als het popperige. Ik hou wel van het wat stevigere type.
Ik denk dat Benthe een heel goede rasvertegenwoordigster is!

Laatst gewijzigd door lunayvita op 14 jun 2011 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dus 24 hoog en 40 lang. Dat vind ik behoorlijk lang, eerlijk gezegd, ik heb liever iets korter in rug.
Dat is ook wat de standaard vraagt trouwens.
Op de foto zie ik dat ook: mooi teefje, mooi type maar wel wat lang.
Dan vind ik Lynn beter in verhouding naar wat je schrijft.
Plaats eens een foto?
Dat is ook wat de standaard vraagt trouwens.
Op de foto zie ik dat ook: mooi teefje, mooi type maar wel wat lang.
Dan vind ik Lynn beter in verhouding naar wat je schrijft.
Plaats eens een foto?
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
Benthe heeft in haar showcarriere slechts 1x een ZG gekregen en verder alles maar ook alles een U. Dus qua formaat zal ze toch wel aan de standaard voldoen