_Leonie schreef:Miezemuis schreef:Dierenartskosten zijn geen probleem. Ik ben me er zeker van bewust wat een hond kost, buiten aanschafprijs. maar ik vind de aanschaf prijs wel belangrijk. Er zijn meerder fokkers waar ik met gerust hart een hond zou kopen en als de ene fokker 800,- vraagt en de ander 1500,- (wat nogal een verschil is) dan weet ik het wel.
Die 700,- kan ik een hond toch een hele tijd mee verzorgen...
Zo denk ik er ook over ja. Ik hoef geen pup van €1500,- als er ook een nest is van €800,-, kan dat geld wat ik anders over houd wel beter gebruiken. Denk aan cursussen zoals behendigheid, dierenartskosten, voer...
En als beide nesten me toch aanspreken en getest zijn ga ik niet voor het duurste nest.

Zeker omdat ik er waarschijnlijk toch niet mee ga fokken.
Zeg ik er wel bij dat als er een ras is met die richtprijs (1500) en wil dat ras gewoon super graag dat ik het er wel voor over heb.
Toch, ik weet het niet...
Als de fokker die richtprijs van 1500 kan verklaren en ik het idee heb dat ik daar goed zit qua fokker, gezondheidsonderzoeken, klik met de pup en combinatie... dus "totaalplaatje" ging ik voor de pup van 1500 euro.
Ik ga niet, puur omdat het voordeliger is, die pup van 800 euro nemen.
Ik zou een pup willen omdat ik DIE pup wil

niet "zomaar een pup". Er zit een einde aan mijn budget; maar ik zou dan niet om toch maar een hond te hebben "de andere gaan nemen".
Daar zit vast een grijs gebied in, in die redenering, maar zo denk ik er op dit moment over.
Hangt er ook wel vanaf hoe de richtprijzen binnen het ras zijn. Ik weet wat ongeveer een sheltie of collie moet kosten

en ik weet dat bijv. een gekuifde chin. naakt hond VEEL duurder in aanschaf is; dat is iets om rekening mee te houden. Wil of kan ik dat niet betalen; moet ik omzien naar een ander ras (of lekker doorsparen

Mocht een sheltie- of colliefokker ineens 1500 gaan vragen moeten ze toch wel met een heeeeeeeel goed verhaal komen

want dat is nog niet bijna een "gemiddelde" stamboompup-prijs.
Suzanne