Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met afwijkingen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Re: Fokken met afwijkingen

Ongelezen bericht door ArCee »

Feitelijk hebben de fokkers, die willens en wetens, fokken met honden met een afwijking, zelf de grootste afwijking!!!! :evil:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

ArCee schreef:Feitelijk hebben de fokkers, die willens en wetens, fokken met honden met een afwijking, zelf de grootste afwijking!!!! :evil:
Dat ben ik met je eens maar dan moet het wel om een afwijking gaan en dat is hier, volgens de fokker, niet aan de orde :U:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik zou zelf niet gauw fokken met een hond met een erfelijke afwijking. Maar daar zitten ook gradaties in voor mij. Als je, door het uitsluiten van alle honden die drager zijn van een bepaalde afwijking, een hele kleine populatie over hebt om verder mee te gaan, dan vraag ik me af of je al die honden uit moet sluiten. Je hebt dan nog maar een kleine basis, en die kunnen weer ergens anders drager van zijn of een ziekte hebben. Ik ben wel van mening dat een hond die een bepaalde erfelijke aandoening heeft, waarvan er een grote kans is dat de pups die aandoening ook krijgen, niet ingezet zou moeten worden voor de fok, tenzij je zo'n kleine populatie hebt, dat die hond echt nodig is voor het behoud van het ras (en ook hier heb je weer gradaties).
Ik vind dit een moeilijke vraag om te beantwoorden, het is afhankelijk van heel veel factoren.
Als ik bij de Labrador kijk, zou ik zelf niet met mijn hond gaan fokken als hij een erfelijke aandoening heeft, ik ben van mening dat er zoveel vertegenwoordigers zijn voor dit ras, dat het geen gemis is om met één hond niet te fokken (over het algemeen dan).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn tientallen aandoeningen en die zijn ten eerste niet allemaal schadelijk, ten tweede zijn ze niet altijd erfelijk op dezelfde manier en ten derde hebben ze niet altijd een negatief effect op de levenskwaliteit.

In geval van een enkelvoudig recessief probleem dat wel te testen is, moet een beleid heel anders zijn dan bij een polygeen of multifactorieel probleem dat niet te testen is.

Dus specificeren waar je het over hebt voor je gaat roepen dat iets niet mag is altijd zinnig ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Ongelezen bericht door Arthur. »

:blah:
Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Aiko 09
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita inu

Ongelezen bericht door Aiko 09 »

ik heb heel het topic niet gelezen maar ik lees in de titel iedere keer ''fokker met afwijkingen'' :mrgreen:
Afbeelding
Arthur.
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Arthur. »

Aiko 09 schreef:ik heb heel het topic niet gelezen maar ik lees in de titel iedere keer ''fokker met afwijkingen'' :mrgreen:
dat is een afwijking!! ga naar een opticien :E:
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

ArCee schreef:Feitelijk hebben de fokkers, die willens en wetens, fokken met honden met een afwijking, zelf de grootste afwijking!!!! :evil:
Ik vind dit nogal stellig. Er zit nogal een verschil tussen afwijkingen onderling. Niet alle afwijkingen zijn erfelijk en als ze dat wel zijn dan kunnen ze nog op verschillende manieren vererven. Sommige afwijkingen zijn de hond verder niet tot last, sommige afwijkingen zijn te testen etc.

Met een hond die aan epilepsie lijdt zou ik trouwens nooit fokken.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Rahne schreef:
Ik vind dit nogal stellig. Er zit nogal een verschil tussen afwijkingen onderling. Niet alle afwijkingen zijn erfelijk en als ze dat wel zijn dan kunnen ze nog op verschillende manieren vererven. Sommige afwijkingen zijn de hond verder niet tot last, sommige afwijkingen zijn te testen etc.

Met een hond die aan epilepsie lijdt zou ik trouwens nooit fokken.
Zo wie zo zou je dan geen hond meer kunnen fokken gezien je met zoveel genetische zaken en afwijkingen te maken heb die je vaak geheel niet kan zien en die niet te testen zijn.Maar dit is bij elk wezen zo ook bij de mens ;)

Maar ik ben het wel eens dat men met afwijkingen die bekend zijn door uitingen(of wel ziektes die niet te testen zijn maar de lijders zijn ziek) of door testen( men kan op de afwijking testen en komen als lijder uit de bus) zou ik persoonlijk nooit mee fokken ook al is het een ziekte die niet lijders vererfd als men met een vrije kruist. Maar gezien de kleine populatie in bepaalde rassen begrijp ik wel dat dit gebeurd om de gene poel zo breed mogelijk te houden omdat je anders nieuwe genetische afwijkingen erbij kweekt door te smalle lijnen.
Maar willens en wetens met honden fokken en combi's maken waarbij het risico groot is dat daar lijders uit kunnen ontstaan vind ik idd ook dat fokkers die dat doende afwijking zijn!!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Tamaskan schreef:Zo wie zo zou je dan geen hond meer kunnen fokken gezien je met zoveel genetische zaken en afwijkingen te maken heb die je vaak geheel niet kan zien en die niet te testen zijn.Maar dit is bij elk wezen zo ook bij de mens ;)

Maar ik ben het wel eens dat men met afwijkingen die bekend zijn door uitingen(of wel ziektes die niet te testen zijn maar de lijders zijn ziek) of door testen( men kan op de afwijking testen en komen als lijder uit de bus) zou ik persoonlijk nooit mee fokken ook al is het een ziekte die niet lijders vererfd als men met een vrije kruist. Maar gezien de kleine populatie in bepaalde rassen begrijp ik wel dat dit gebeurd om de gene poel zo breed mogelijk te houden omdat je anders nieuwe genetische afwijkingen erbij kweekt door te smalle lijnen.
Maar willens en wetens met honden fokken en combi's maken waarbij het risico groot is dat daar lijders uit kunnen ontstaan vind ik idd ook dat fokkers die dat doende afwijking zijn!!
Het is behoorlijk off topic misschien, maar wat ik me nou afvraag....
Er word altijd maar over het breed houden van de gene poel gesproken, maar wat mij dan opvalt bij bijv. de Labrador, is dat er de laatste 2 jaar een hoop nieuwe fokkers bijgekomen zijn, maar al die teefjes zijn zusjes of half zusjes van elkaar, dus dat is niet echt een verbreding van de gene poel. Ook lees je zo goed als niet anders, dan dat de top 4 van dekreuen altijd maar gebruikt worden, ook dat lijkt me niet echt een verbreding van de gene poel of een goede zaak :scratch:

Is dit in andere rassen ook aan de orde of valt het daar wel mee?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Het is behoorlijk off topic misschien, maar wat ik me nou afvraag....
Er word altijd maar over het breed houden van de gene poel gesproken, maar wat mij dan opvalt bij bijv. de Labrador, is dat er de laatste 2 jaar een hoop nieuwe fokkers bijgekomen zijn, maar al die teefjes zijn zusjes of half zusjes van elkaar, dus dat is niet echt een verbreding van de gene poel. Ook lees je zo goed als niet anders, dan dat de top 4 van dekreuen altijd maar gebruikt worden, ook dat lijkt me niet echt een verbreding van de gene poel of een goede zaak :scratch:

Is wel een interessante vraag... misschien een nieuw topic voor openen?
Afbeelding

Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Lunatic schreef:
Tamaskan schreef:Zo wie zo zou je dan geen hond meer kunnen fokken gezien je met zoveel genetische zaken en afwijkingen te maken heb die je vaak geheel niet kan zien en die niet te testen zijn.Maar dit is bij elk wezen zo ook bij de mens ;)

Het is behoorlijk off topic misschien, maar wat ik me nou afvraag....

Jammer genoeg is dit bij veel rassen aan de orde en nog veel jammerder is dat dit ook bij de nieuwe rassen en rassen in opkomst al heerst
Daarom zoek ik het liefst de koppels bij elkaar van 1 ras die het minst familie van elkaar zijn zover dit kwa gezondheidstesten overeenkomt.
Zelf praten veel fokkers wel over die genepoel maar doen in mijn ogen te weinig aan het breed houden ervan.
Nu is dit natuurlijk niet altijd mogelijk als je met rashonden zit waarvan het stamboek gesloten is en de populatie erg klein is maar dan zou ik toch een verzoek bij FCI in gaan dienen voor outcrossing
Jammer vind ik dat bij rassen waarvan het stamboek nog niet gesloten is dit ook nog te veel gebeurd.
Ik persoonlijk doe bv liever een outcross die dicht tegen de standaard van het ras zit en alle testen heeft dan dat ik een lijn moet pakken die te dicht verwant zijn aan elkaar
(Maar goed mijn ras heeft dan ook nog een open stamboek en kan dit ook nog. Wel belangrijk hierbij is dat de nieuwe pupeigenaren ook alle copies krijgen van pedegree van de ouders en de uitslagen van de testen)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Tamaskan schreef:
Jammer genoeg is dit bij veel rassen aan de orde en nog veel jammerder is dat dit ook bij de nieuwe rassen en rassen in opkomst al heerst
Daarom zoek ik het liefst de koppels bij elkaar van 1 ras die het minst familie van elkaar zijn zover dit kwa gezondheidstesten overeenkomt.
Zelf praten veel fokkers wel over die genepoel maar doen in mijn ogen te weinig aan het breed houden ervan.
Nu is dit natuurlijk niet altijd mogelijk als je met rashonden zit waarvan het stamboek gesloten is en de populatie erg klein is maar dan zou ik toch een verzoek bij FCI in gaan dienen voor outcrossing
Jammer vind ik dat bij rassen waarvan het stamboek nog niet gesloten is dit ook nog te veel gebeurd.
Ik persoonlijk doe bv liever een outcross die dicht tegen de standaard van het ras zit en alle testen heeft dan dat ik een lijn moet pakken die te dicht verwant zijn aan elkaar
(Maar goed mijn ras heeft dan ook nog een open stamboek en kan dit ook nog. Wel belangrijk hierbij is dat de nieuwe pupeigenaren ook alle copies krijgen van pedegree van de ouders en de uitslagen van de testen)
Ik vraag me soms weleens af in hoeverre dat zelfs mogelijk is met rashonden waarvan men beweerd dat de genenpoel breed is.
Ik hoef alleen maar naar de Bostons te kijken. Ze zijn hier niet populair maar in Amerika wel . Je ziet een aantal honden ( " El-bo Rudy is a Dandy " , " Beacons Destin To be By Sabe " enz enz ) die in de meeste lijnen veelvuldig voorkomen.
L.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Als je even nadenkt is het toch gewoon heel simpel.
Elk ras waarvan het stamboek gesloten is, zal op den duur problemen krijgen.
Want uiteindelijk wordt alles familie van elkaar.
Bij het ene ras duurt dit heel lang, bij het andere maar kort, en dat hangt weer van verschillende factoren af.
:zweep:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Paulala schreef:Als je even nadenkt is het toch gewoon heel simpel.
Elk ras waarvan het stamboek gesloten is, zal op den duur problemen krijgen.
Want uiteindelijk wordt alles familie van elkaar.
Bij het ene ras duurt dit heel lang, bij het andere maar kort, en dat hangt weer van verschillende factoren af.
Juist alle rashonden zijn vroeger of later gedoemd om te mislukken en naar zijn grootje te gaan.
Dat verval heeft al ingezet als je ziet op hoeveel punten er getest moet worden bij sommige rassen.
En kijk eens naar rassen waar de reuen geen noormale sexdrift meer hebben en teven zich moeilijk laten dekken of moeilijk opnemen..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Voordeel bij de Peruaan is dat het een natuurlijke mutatie is en ze al 3000 jaar op straat leven. Het is dus geen menselijke creatie. Wel is er uiteraard een standaard die wordt nagejaagd maar goed, het genenmateriaal is ook nu nog op straat in Peru voor handen. Er worden ook nog steeds straathonden – die enigszins aan de rasstandaard voldoen – binnen de populatie gebracht.
Afbeelding

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Lunatic schreef:Het is behoorlijk off topic misschien, maar wat ik me nou afvraag....

Dat heb ik al zo vaak gezegd, het rangschikken naar "winnaars" moet stoppen. Zolang er een wedstrijdelement in het beoordelen van honden zit wordt het nooit wat.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”