Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met afwijkingen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Arthur.
Vaste gebruiker

..

Ongelezen bericht door Arthur. »

:blah:
Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Fokken met afwijkingen

Ongelezen bericht door M@scha »

Arthur. schreef:
Marjoleine schreef:Wat een kletskoek, Arthur.
Dat er gedoe is weet ik, dat is namelijk overal.
En ik spreek ook wel eens iemand.
Maar nu haal je er van alles bij en daar ging het helemaal niet over.
Het ging over een hond die epi zou hebben, van de lijst werd gehaald, weer terug werd geplaatst, en waarvan niet duidelijk was waarom dat allemaal was.
Vervolgens kom jij melden dat het over jou gaat.

Nouja, dat zal dan wel. :19:
Jij hoeft niks te verantwoorden.
Maar als je gewoon zegt waarom je je hond van de lijst haalde en er weer op zette, weet iedereen hoe het zit.
Meer niet.

En in plaats daarvan haal je er van alles en nog wat bij en geen van die dingen heeft te maken met de casus waar het over ging en die jou en jouw hond zou betreffen.
Van mij hoef je niks te vertellen. Ik heb geen lab en ik zal er nooit een hebben.
Maar als je zo'n probleem hebt met wat er gezegd wordt, leg het dan gewoon uit in plaats van de halve club er bij te slepen :19:
dit bedoel ik nou, al schrijf ik een heel forum vol!! men leest gewoon niet wat ik schrijf, de hersens zijn schijnbaar maar op 1 ding gefixeerd! Kill Kill Kill

ik denk dat jij meer gefixeerd bent op één ding: ik word gekilled...

natuurlijk hoef jij je niet te verantwoorden. zou idioot zijn als je dat moet.. maar snap dan wel dat de vraagtekens blijven bij mensen die het verhaal niet kennen

ik heb volgens mij echt goed gelezen en lees alleen dat jij dacht dat hij epi had en hem toen van de lijst afhaalde (hulde) maar toen bleek hij het niet te hebben en ging hij er weer op.

ik ben zelf erg benieuwd waarom jij dat dat je hond ziek was en wat dat dan geweest is.

en echt niet om je zwart te maken want ik heb niks met de labradorwereld. wel met hondengezondheid en interesse
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Arthur. schreef: dit bedoel ik nou, al schrijf ik een heel forum vol!! men leest gewoon niet wat ik schrijf, de hersens zijn schijnbaar maar op 1 ding gefixeerd! Kill Kill Kill
Ik heb je anders nog nergens het wel/ niet epilepsie verhaal zien uitleggen?

En ik, als nitwit, zou dan denken, hmmm.. Hij verteld vanalles maar ht verhaal rondom de epilepsie niet. Die hond zal wel niet 100% zijn.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Arthur. schreef: dit bedoel ik nou, al schrijf ik een heel forum vol!! men leest gewoon niet wat ik schrijf, de hersens zijn schijnbaar maar op 1 ding gefixeerd! Kill Kill Kill
ja, maar niet met waar het om ging.
Waar het om ging was:

jij hebt een hond op de lijst.
jij haalt die hond eraf.
Jij plaatst die hond weer terug.

En dat zonder uitleg.
Dan is het vrij logisch dat mensen daar dingen van denken, tenzij jij uitlegt wat er speelt.

Ik ken je niet trouwens (voor zover ik weet) dus ik heb geen reden te te killen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief

Arthur. schreef:
massam schreef:natuurlijk hoef jij je niet te verantwoorden. zou idioot zijn als je dat moet.. maar snap dan wel dat de vraagtekens blijven bij mensen die het verhaal niet kennen
dat is dan raar in mijn ogen want 1 bladzijde terug geef ik daar toch echt in mijn ogen netjes antwoord op.
maar wellicht kan jij helderheid scheppen in wat men dan zou willen horen.

nou zoals ik al schrijf lees ik dat hij toch geen epi bleek te hebben.

maar ik ben benieuwd waarom je dacht dat hij het wel had. was hij bevangen door de hitte of iets anders?
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bij mij een gevoelig snaar raken? Dat gaat je niet lukken hoor :LOL:

Maar dit is weer zo'n typisch antwoord voor jou, je lult 5 kwartier in een uur, maar zegt niks, of iig niet over wat er gevraagd word.
Kijk jij bent degene die iig op het labradorforum een topic opende over Joy met epilepsie en terug trekken uit de fok, zoals ik al zei waardeerde iedereen dat enorm.
Als je dan niet verteld wat er werkelijk aan de hand was, maar mensen zien later wel je hond weer op de dekreuenlijst staan, dan krijg je vragen en dit heeft niets te maken met jaloezie of iemand iets niet gunnen of gewoon dekreueneigenaartje pesten.
Ons ras word al genoeg naar de knoppen geholpen, bewust of onbewust, dat laat ik in het midden, maar triest is het wel.

Ik en zo te lezen meer mensen zijn oprecht benieuwd wat Joy nou had, waarvan jij dacht dat het epilepsie was. Ik heb zelf een reu met epilepsie en zo'n aanval is toch niet echt te verwarren met iets anders.

Wat je zegt over die koperstapeling test, ik heb geen idee wie er horrorverhalen over de wereld ingeholpen heeft, dat boeit ook niet zo, maar dat iedereen alleen maar naar 1 iemand luisteren en niet zelf kunnen nadenken, onderzoeken en beslissen is toch te triest voor woorden of niet dan? Dan kan je de schuld wel bij één relschopper leggen, maar dat vind ik te makkelijk.
Ik ben helemaal voor testen wat er te testen valt, zeker als het niet gevaarlijk is voor je eigen hond, dus dat je dat allemaal doet/gedaan hebt met Joy juich ik alleen maar toe, petje af zelfs.

Trouwens, ik ken Boukje helemaal niet, ja van hier en van het LF als member, maar verder niet, we spelen (zoals jij dat denkt) dan ook zeker niet onder één hoedje ofzo.
Ik was alleen oprecht benieuwd naar de antwoorden op de vragen die ze stelde, zeker omdat het over mijn geliefde ras gaat, dus samenzwering kan je uit je hoofd zetten.
Maar jij komt je dan met veel bombarie melden alszijnde degene waar het topic over gaat maar een heel simpel antwoord geven is teveel moeite, dat snap ik dus echt niet.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Ik en zo te lezen meer mensen zijn oprecht benieuwd wat Joy nou had, waarvan jij dacht dat het epilepsie was. Ik heb zelf een reu met epilepsie en zo'n aanval is toch niet echt te verwarren met iets anders.
Nou, ik ben ook benieuwd naar het antwoord, maar met deze uitspraak ben ik het niet eens.

Er zijn vele uitingen van epi en zeker iemand die er niet in thuis is kan zich daar behoorlijk in vergissen.
Ik heb honden gezien waarvan men zeker wit dat ie epi had, en die alleen hevig bleken te dromen. om maar eens wat te noemen.

In mijn ras komt het ook voor en daarom ben ik zeker geïnteresseerd in wat er fout kan gaan in zo'n diagnose en in mogelijke verschijnselen.

Afbeelding

Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Hier nog iemand die niet kan begrijpen waarom Arthur zich meldt op dit forum, zonder uitleg te geven.
Beetje vreemde actie vind ik dit, wat kom je eigenlijk doen?
:zweep:
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Arthur. schreef: A daar kan ik wat mee, ik hoor hem in de gang op zijn bed raar doen en roep hem naar de keuken, ik zit op de grond voor zijn dagelijkse knuffels en hij zwalk ietwat naar me toe en gaat naast me liggen met zijn kop op mijn schoot, hij trilde over zijn hele lijf net als een hond dat doet in zijn slaap als hij die dag veel heeft meegemaakt.
voor hem was het toen gauw weer oke maar ik reageerde overdreven.. ik schreef eerder ook al dat ik degene ben die het zonder kennis van iets schreef dat het op epilepsie leek en ik kan het maar zo geschreven hebben dat hij epilepsie had. dat weet ik echt niet meer.
Dit komt me bekend voor, dit soort gedrag wordt vaak voor epi aangezien.
Alleen: hoe weet je nou achteraf dat het dat toch niet was? Hoe is dat dan vastgesteld?

Was ie ergens van geschrokken dat je weet?
Ben je ermee naar de da geweest?

Afbeelding

Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maar het is dan geen epi omdat hij geen terugkerende aanvallen had, zeg maar.
Is er dan gezegd wat het wél was?
Want ik vind dit wel een vaag verhaal. van die dierenarts hoor, niet van jou.

Afbeelding

MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Arthur. schreef: wat ik me herinner was: om een poging te doen vast te stellen of een hond epilepsie heeft moet hij in aanvallen terecht komen van een uur/anderhalf uur en dan ook nog tijdens zo,n aanval bij de DA zijn zodat hij ziet wat er gebeurd en medicatie kan toe dienen.
dan schijnen er rond de 40 verschillende soorten te zijn waar je niet bv met een bloed monstertje even 1 van uit pikt.
als een hond midden in zo,n aanval bij een da komt dient die een middel toe en als dat werkt ga je daar thuis mee door en heeft de hond het en noemt men het epilepsie.
werkt het niet moet je bij de volgende aanval weer bij de da zijn en dient hij wat anders toe, als dat werkt blijft de hond op die medicatie maar welke vorm van epilepsie hij dan heeft weet men nog steeds niet... zo zit het in mijn hoofd.. correct me if i'm wrong please.
Ik heb al veel verhalen over onderzoeken naar epilepsie gehoord, maar dit overtreft alles :schrik: .
Als een hond al epilepsie heeft, mag je toch hopen dat toevallen geen uur tot 1½ uur duren zeg! Dan praat je over een status epilepticus.
Ook de manier van testen met medicijnen klopt voor geen meter.
In principe zijn er bij een hond maar enkele vormen van epilepsie, de primaire en en secundaire.
Daarbij zie je of gegeneraliseerde (hond is totaal van de wereld, heeft schuim om de mond, fietstrappen, kaakklem, stuitert met evt. urine en of ontlastingverlies) toevallen of partiële (kan variëren van het denkbeeldig vangen van vliegen tot het trillen van een pootje en alles wat daartussen zit, maar de hond is bij bewustzijn) toevallen. Abcenses komen bij honden niet voor.
Onderzoeken bestaan vaak enkel uit een uitgebreid bloed- en neurologisch onderzoek om uit te sluiten of er een onderliggende oorzaak voor de toevallen kan worden gevonden.
Een toeval duurt gemiddeld niet langer dan 1 tot 5 minuten. Als het langer duurt dan 10 minuten moet je al in gaan grijpen met valium om een toeval te doorbreken.

Dus wat jou verteld is Arthur, is klinkklare onzin.
Dit is vooropgesteld geen aanval naar jou toe, want je vertelt hier ook maar wat jou verteld is, neem ik aan :wink: .
In ieder geval bedankt voor je verhaal over Joy. Persoonlijk denk ik niet dat dit iets met epilepsie te maken heeft.
Is het nog vaker voorgekomen?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef: In principe zijn er bij een hond maar enkele vormen van epilepsie, de primaire en en secundaire.
Ik denk dat er bedoeld werd dat er zoveel genetische varianten zijn?

Maar misschien ook niet hoor, dat gok ik alleen maar.

Afbeelding

MoniqueDM
Zeer actief

Marjoleine schreef:
MoniqueDM schreef: In principe zijn er bij een hond maar enkele vormen van epilepsie, de primaire en en secundaire.

Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik ging voor het gemak even uit van de vormen die gehanteerd worden in de veterinaire zorg.
Van genetica heb ik weinig kaas gegeten :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Arthur. schreef: A daar kan ik wat mee, ik hoor hem in de gang op zijn bed raar doen en roep hem naar de keuken, ik zit op de grond voor zijn dagelijkse knuffels en hij zwalk ietwat naar me toe en gaat naast me liggen met zijn kop op mijn schoot, hij trilde over zijn hele lijf net als een hond dat doet in zijn slaap als hij die dag veel heeft meegemaakt.
voor hem was het toen gauw weer oke maar ik reageerde overdreven.. ik schreef eerder ook al dat ik degene ben die het zonder kennis van iets schreef dat het op epilepsie leek en ik kan het maar zo geschreven hebben dat hij epilepsie had. dat weet ik echt niet meer.
Bedankt voor het antwoord!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
M@scha
Zeer actief

dank je!!

wel vreemd van je dierenarts dat die zoveel haast had
Afbeelding
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Arthur, dank je voor je eerlijke mening en verhaal.
MoniqueDM schreef:
Marjoleine schreef:

Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik ging voor het gemak even uit van de vormen die gehanteerd worden in de veterinaire zorg.
Van genetica heb ik weinig kaas gegeten :wink: .
Misschien kunnen wij samen eens iets moois op papier zetten ;)

Heb jij enig idee of Arthurs hond iets neurologisch zou kunnen hebben?
Of denk je dat het er niets mee te maken heeft?
Ik hoor wel vaker dit soort dingen namelijk en er is heel veel onduidelijkheid over epilepsie (zoals je uiteraard weet).

Afbeelding

MoniqueDM
Zeer actief

Marjoleine schreef:Misschien kunnen wij samen eens iets moois op papier zetten ;)
Dat zou natuurlijk interessant kunnen zijn.
Wat heb je in gedachte?
Marjoleine schreef:Heb jij enig idee of Arthurs hond iets neurologisch zou kunnen hebben?
Of denk je dat het er niets mee te maken heeft?
Ik hoor wel vaker dit soort dingen namelijk en er is heel veel onduidelijkheid over epilepsie (zoals je uiteraard weet).
Op zich zou het iets neurologisch kunnen zijn en dan zou dat zwalken voor mij in eerste instantie meer in die richting wijzen dan het trillen, want trillen kan een symptoom zijn van heel veel dingen.
Dat zwalken i.c.m. het trillen op zich zou wél nog kunnen wijzen in de richting van een partiëel toevalletje, maar dat het zich nog een keer herhaald en dan ineens plotseling stopt past weer niet in dat plaatje (of er zou een oorzaak weggenomen moeten zijn).
Moeilijk dus (maar dat gaf je zelf al aan) om te zeggen of het echt iets neurologisch is geweest, want daarvoor zou op z'n minst een goed neurologisch onderzoek moet worden gedaan.
We moeten ook oppassen om niet overal te snel het stempel "epilepsie" op te plakken, want dat is ook iets wat ik de laatste tijd (en vaak onterecht) om me heen hoor.

Door jouw vragen komen er bij mij eigenlijk ook weer nieuwe vragen op.
Ik hoop dat Arthur bereid is om ze te beantwoorden.

@Arthur:
- hoeveel tijd zat er tussen die twee "toevalletjes"?
- Is Joy in de periode van die twee "toevalletjes" misschien ziek geweest of kreeg hij medicijnen?
- Heb je in die periode misschien een anti-vlo-behandeling of wormenkuur gegeven of is Joy in die periode geënt?
Afbeelding
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MoniqueDM
Zeer actief

Arthur. schreef:
MoniqueDM schreef:
- Heb je in die periode misschien een anti-vlo-behandeling of wormenkuur gegeven of is Joy in die periode geënt? frontline anti teek en vlooien druppels
Heb je daarna nog frontline gebruikt?
Afbeelding
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Arthur. schreef: :denken: Nee, maar ik heb de pipetten klaar liggen want het is hier weer niet normaal zoveel teken..
dit keer een ander merk zie ik: Exil Tick Off - permethrin 65.0 % w/w

maar je denkt toch niet ................ ? :80:

ik ga ze nu geven!!
Kan heel goed, mijn kat heeft er ook enorm sterke reacties op gehad, echt tig epileptische aanvallen, wat hij nooit had en na een paar dagen behandeling bij de DA toen, gelukkig ook nooit meer terug heeft gehad. Max kan ik dat soort spul sowieso niet geven, want bij hem triggert het zijn epilepsie. En nee, hiermee zeg ik niet dat Joy toch epilepsie heeft maar bij sommige dieren schijnt het dus iets te triggeren, hopelijk is dat met de tick off nu niet zo.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
rubyred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door rubyred »

Ik heb een hond die van een fokker komt die gewoon fokt met honden met afwijkingen en dat heel goed weet te verbergen.
Koop ook echt geen hond meer bij haar, zo en zo niet bij noord amerikaanse fokkers teveel inteelt bij gebrek aan Bassets.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Arthur. schreef:I hear ya, ik hou hem scherp in gaten. Maar als er nu niks gebeurt weet je nog niks en ik ga het ook echt niet uitproberen door dan frontline te kopen! Neem aan dat men dat wel begrijpt
Nee, dan weet je hooguit dat dit merk voor hem veiliger is en je nooit meer frontline moet nemen.
MoniqueDM
Zeer actief

Arthur. schreef: :denken: Nee, maar ik heb de pipetten klaar liggen want het is hier weer niet normaal zoveel teken..
dit keer een ander merk zie ik: Exil Tick Off - permethrin 65.0 % w/w

maar je denkt toch niet ................ ? :80:
Jawel, zeker frontline is berucht als trigger.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een hond het niet zou kunnen krijgen van een ander merk, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”