Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met afwijkingen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Re: Fokken met afwijkingen

Ongelezen bericht door daywalker »

Nakisha schreef:Ik vind elke afwijking die ernstig genoeg is om het leven van de hond direct negatief te beinvloeden een hond fokongeschikt maakt. Kortom; ik zou nooit fokken met een hond met epilepsie. Zelfs niet als het niet direct erfelijk is. Ik vind het gewoon dusdanig ernstig dat ik de hond zou diskwalificeren.

Verder is het altijd afwegen. Een te kleine genenpoel is funest, maar fokken met (beperkende) erfelijke afwijkingen ook....

Eerlijkgezegd ben ik het verder wel met je eens; betrouwbare (échte, met stamboom) fokkers lijken steeds zeldzamer te worden en ik vind het ook heel moeilijk om serieuze kopers nog te zeggen dat ze een ''stamboomhond'' moeten kopen.
Er gaat heel veel geld in dat wereldje om, en overal waar geld bij betrokken is....
ik ben het helemaal met je eens :ok:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Ongelezen bericht door Arthur. »

:blah:
Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Arthur. schreef:[o en MUK : wat kan jij ongelooflijk uit je nek l*ll*n zonder mij te kennen, ik verdien geld over de rug van een dier?? ga je helemaal kapot schamen dit te durven schrijven.
Schamen niet, maar mijn excuses aanbieden doe ik bij deze wel. Ik heb teveel wantoestanden in de fokkerij meegemaakt vandaar dat ik al snel mijn mening klaar heb staan. Te snel in dit geval, want als jij gewoon met een gezonde hond fokt, dan slaat mijn mening over jou natuurlijk nergens op.

Maar waarom zeg je dat eigenlijk niet meteen, dan ontkracht je gelijk alle verdenkingen en zet je gelijk de misstanden recht?
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Arthur. schreef:
blondie schreef:Ik dacht bij het lezen van "ik lees even mee" al door te hebben dat er meer aan de hand was :mrgreen:
Maar er zijn geen namen genoemd, geen fokkers genoemd etc. dus waarom reageren?
omdat deze lieden doen als of ze zomaar een voorbeeld noemen..maar je ziet waar het vandaar komt: labradorforum.**
ze doen het voorkomen zo maar wat aan te halen, maar dit zijn doelgerichte actie,s.
en je ziet dat zelfs hier mensen gewoon hun ware gezicht laten zien, iemand die niks van me weet noemt me zelfs een prutfokker die puur voor het geld fokt.
ik ben echter een dekreu eigenaar met maar 1 hond en geen fokker! dan is mijn jongen 8 jaar maar meer dan 8 dekkingen heeft hij niet gehad!
kortom van die bakken geld verdienen blijft ook al niks over!! trouwens als ik geld wil verdienen ga ik niet mijn hond van een dekreuen lijst afhalen he :D
de fokker in kwestie [oog] is ook bekent trouwens en die is ook not amused, ook een voorbeeldje?
dan een vraag van een member hier waarom het niet gewoon aan me gevraagd word, daar kwam ook geen antwoord op toch !! ja dat het via een pb niet lukte!!
maar ik ben net lid, en hiervoor heeft men ook geen enkele manier contact met me opgenomen.. en die mogelijkheden zijn er plenty, vooral als je me zelfs persoonlijk kent.
dan schrijft men dit alleen te doen om er wijzer van te worden, Proest.. als je wijzer wilt worden moet je af en toe wel luisteren en zoals ook in topic duidelijk is wil de topic opener helemaal niks leren want men weet alles beter..
dan lees ik hier de grootste onzin die er bestaat, een fokker die al zijn pups laat rontgenen??? moet wel elke pupkoper dat willen en je moet een hekel aan geld hebben. :wink:
dan word er gereageerd uit de hoek van de labrador werkhonden lijn, en zoals al geschreven: met die lijn gaat het niet zo goed.. en nee als je niets van dna weet moet je dat soort termen niet gebruiken..
van mijn hond is ook een dna profiel gemaakt en bloed en weefsel opgeslagen voor eventueel onderzoek in de toekomst [standaard].
men doet voorkomen dat er fokkers zijn die dat met al hun pups doen maar rontgenen doe je pas na een jaar dus dat feestje gaat alleen op voor de honden die ze houden voor de fok, en dan zijn hd en ed foto,s toch wel het minste.. ogen spiegelen bij een huishond heb ik nog nooit van gehoord..
zou ook wel eens willen weten hoe je dat allemaal in een dna profiel wilt opslaan..

goed, mijn hond is niet maanden/jaren van de dekreuenlijst af geweest en er toen weer opgezet ik haalde hem er af in een opwelling en hem er weer op krijgen de volgende dag ging niet vanwege administratieve redenen.. O ik moest voor de weder aanmelding ook weer betalen [ik word zo echt niet rijk] :hmmm:
@Nakisha: ik sta er om bekend vele malen meer dekkingen te hebben geweigerd dan gedaan, sterker nog ik weigerde een dekking en men reed door naar reu nummer 2 op hun lijstje want ja er moest wel gedekt worden.. :E:
enne mijn naam redden??? zoals je ziet weet men in de labrador wereld al Alles van me!! Googlen zal niks nieuws opleveren..

en ik zal heel rustig vertellen waarom ik gewoon doorgegaan ben met het inzetten van mijn reu: Hij heeft GEEN Epileptie en geen van zijn kinderen vertoont verschijnselen!

dan nog een kleine noot voor topic opener: je vraagt hoe betrouwbaar fokkers nog zijn.. dat zou me nog een heel boekwerk kosten dus ik hou het kort:
wat maakt dat voor jou uit als je toch niet naar een stamboom kijkt en bij de boer koopt??
ik ben even door je berichten heen gefietst van de laatste maanden maar je vraagt wel eens wat zonder iets met een antwoord te doen.. waarom vraag je dan wat??
zelfs in dit topic bied iemand je raad aan die je zo aan de kant schuift !!

o en MUK : wat kan jij ongelooflijk uit je nek l*ll*n zonder mij te kennen, ik verdien geld over de rug van een dier?? ga je helemaal kapot schamen dit te durven schrijven.

ik ga weer verder met verjaardag vieren, whisky en dit schrijfwerk gaan niet echt lekker soepel.

Arthur.
Gefeliciteerd met je verjaardag :mrgreen:
De quote van mij is overigens mijn eerste reactie in dit topic, ik heb meegelezen en plaatste n.a.v. je reactie de opmerking/vraag.
Maar je hebt voor velen de boel aardig verduidelijkt geloof ik zo.

En ik ken binnen de dh fokkerij wel fokkers die laten rontgenen na een jaar en dat zelf betalen omdat ze zelf willen weten of de lijn waarmee ze fokken ook goed vererft. En ik hoorde ook van dekreuen die bepaalde zaken door schijnen te vererven (ook al mag je dat uiteraard niet alleen op een reu pinnen, omdat er ook nog een teef deel in heeft) dat die gewoon ter dekking worden aangeboden en worden gebruikt. Ik fok zelf niet, maar soms hoor je toch wel vreemde dingen, en niet iedereen spreekt uiteraard de waarheid, maar soms moet je toch als koper maar zeker als fokker ook goed luisteren, dingen nagaan en verifieren en bij ervaren betrouwbare mensen je info halen, en dan daar zelf ook je eigen intuitie in volgen.
Lastige wereld de fokkerij.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Dus de reu heeft helemaal geen epilepsie? Maar... waarom moest hij uberhaupt dan van de dekreu lijst af? :80:
Hmm, ben nu toch wel benieuwd naar de rest van dit verhaal?
Afbeelding
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Arthur. schreef:Dank je, maar ons zoontje van 22 werd dat vandaag..ik ben een visje.. :D

ik was net bezig dat te doen wat ik leuk vind: foto,s plaatsen van mijn vriend Joy..

zie je daar!!

Arthur.. :pop:
He :ugh: 22... net te jong voor mij. En ik ben ook visjes, kunnnen we elkaar wat dat betreft de hand schudden, en ook dat foto's plaatsen, dat vind ik ook leuk :o
Uiteraard ook om te kijken :wink:
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

blondie schreef:En ik ken binnen de dh fokkerij wel fokkers die laten rontgenen na een jaar en dat zelf betalen omdat ze zelf willen weten of de lijn waarmee ze fokken ook goed vererft. En ik hoorde ook van dekreuen die bepaalde zaken door schijnen te vererven (ook al mag je dat uiteraard niet alleen op een reu pinnen, omdat er ook nog een teef deel in heeft) dat die gewoon ter dekking worden aangeboden en worden gebruikt. Ik fok zelf niet, maar soms hoor je toch wel vreemde dingen, en niet iedereen spreekt uiteraard de waarheid, maar soms moet je toch als koper maar zeker als fokker ook goed luisteren, dingen nagaan en verifieren en bij ervaren betrouwbare mensen je info halen, en dan daar zelf ook je eigen intuitie in volgen.
Lastige wereld de fokkerij.
Dit dus Arthur, niks geen onzin, er zijn fokkers die nou eenmaal alles van hun lijnen willen weten. En van dat DNA profiel ga ik niet uitleggen hoor, zo dom ben je niet.

Maargoed, ik begrijp nu ineens dat Joy geen epilepsie heeft? mooi gefeliciteerd, maar dat had je natuurlijk ook gewoon toendertijd recht kunnen breien, dan hadden dit soort verhalen niet de wereld in gekomen. Hoe kan je toen gedacht hebben dat Joy epilepsie had dan terwijl dat niet zo was?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Arthur. schreef:
Nakisha schreef:Dus de reu heeft helemaal geen epilepsie? Maar... waarom moest hij uberhaupt dan van de dekreu lijst af? :80:
Hmm, ben nu toch wel benieuwd naar de rest van dit verhaal?
dat moest hij helemaal niet en sterker nog: iedereen die me kent rade het af.
ik ben een impulsief persoon die vaak dingen deed zonder er een minuutje langer over te denken.
noem me een heethoofd, driftkikker, of welke synoniem je wilt gebruiken.
ik had het niet moeten doen en al helemaal niet zelf moeten denken dat hij wel eens epilepsie zou kunnen hebben zonder eerst een deskundige te raadplegen.. Ben ook maar een mens!!
Ik snap het; wat had hij dan, achteraf, wél, dat je dacht dat het epilepsie was? Mooie kleur heeft hij trouwens... echt heel mooi goudblond.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Lunatic schreef:Hoe kan je toen gedacht hebben dat Joy epilepsie had dan terwijl dat niet zo was?
Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

MoniqueDM schreef:
Lunatic schreef:Hoe kan je toen gedacht hebben dat Joy epilepsie had dan terwijl dat niet zo was?
Waarom moet hij dat uitleggen dan.??
Omdat iemand een topic plaats met gegevens /info waarvan je zo kunt weten dat het over een bepaald iemand gaat en dan schijnheilig gaat lopen doen achteraf .
Als iemand zijn reu terug trekt van de lijst gaat het toch niemand geen flikker aan dan alleen diegeen die ermee te maken hebben.
Waarom zou hij hier verantwoordelijkheid gaan afleggen.? :19:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
MoniqueDM
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
MoniqueDM schreef:
Waarom moet hij dat uitleggen dan.??
Hij moet niks, maar waar rook is, is vuur.
En ik ben gewoon benieuwd hoe dat plaatje van epilepsie in het verhaal is gekomen, mag toch?!
Epilepsie is een ziekte waar je niet te lichtzinnig over moet denken. Het is een ware hel voor hond en eigenaar.
En daarbij haal je je hond niet zonder reden van een dekreuenlijst lijkt mij.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Wat een gelul van waar rook is vuur.
Zolang jij daar geen dekking gaat halen of nageslacht van die reu hebt lopen heeft niemand er geen flikker mee te maken.
MoniqueDM
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Wat een gelul van waar rook is vuur.
Zolang jij daar geen dekking gaat halen of nageslacht van die reu hebt lopen heeft niemand er geen flikker mee te maken.
Epilepsie moet je niet moedwillig willen doorgeven aan het nageslacht.
Als jij daar een andere mening over hebt, moet jij dat weten, maar dat is mijn mening ongeacht of jij dat gelul vindt of niet.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
bouvierpoedel schreef:Wat een gelul van waar rook is vuur.
Epilepsie moet je niet moedwillig willen doorgeven aan het nageslacht.
Als jij daar een andere mening over hebt, moet jij dat weten, maar dat is mijn mening ongeacht of jij dat gelul vindt of niet.
Wie zegt dat die hond epileptie vererft.?
Hij mochtt toch ook weer tterug op de dekreuen lijst van de club.?
Die zullen ook hun regels hebben.
En zo wel dan heeft hij nog zijn eigen verantwoordelijkheid daarin en naar diegeen die komen voor een dekking om daar zelf een keus in te kunnen maken.
Niet om op een forum ter verantwoordelijkheid geroepen te worden terwijl hij geen eens dit topic heeft gestart ,maar iemand die even gelegenheid ziet om iemand zwart te maken.
.

.
MoniqueDM
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Wie zegt dat die hond epileptie vererft.?
Dat is ook de reden waarom ik vroeg hoe epilepsie in het verhaal terecht is gekomen :ok: .
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Hoi Arthur, mooie hond heb je!
bouvierpoedel
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Dat is ook de reden waarom ik vroeg hoe epilepsie in het verhaal terecht is gekomen :ok: .
Nee je ging ervan uit dat het zo was met je rook en vuur. :neenee:
MoniqueDM
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
MoniqueDM schreef:
Nee je ging ervan uit dat het zo was met je rook en vuur. :neenee:
Tuurlijk joh!
Als je zo nodig gelijk wilt hebben kun je het van mij krijgen hoor :roll: .
Afbeelding
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Arthur. schreef:Jonges doe es relax, vrede op aarde ensjow. :roos:

ik ga echt niet weer alles naar boven halen waarom ik iets dacht.

dit is topic nummer zoveel op een forum en ik ben er al bijna aan gewend.

ja de vereniging rade het me ook af, schreef ik ook al.. nou ja niet specifiek de vereniging maar dat had een lim iemand hier ook al door.

maar ik ben klaar met deze twee trollen uit de labrador wereld, ik lach om ze, kijk naar een foto van mij met een Labrador in de hudson naast manhattan en lach weer..

er is een functie in je profiel waarbij een abonnement op topic kan opzeggen, dat ga ik maar eens doen.

ik zit weer even in de foto hoek, Heerlijk!!

Arthur... :pop:
Trol :slaap:

Wat ben je toch een zielig ventje....je meld je aan omdat je wel door 15 man gewezen word op dit topic en je het nodig vind om je te verdedigen, maar een simpele vraag beantwoorden is er niet bij he A, jij relt liever :roll:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
MoniqueDM
Zeer actief

Lunatic schreef:
Arthur. schreef:Jonges doe es relax, vrede op aarde ensjow. :roos:

ik ga echt niet weer alles naar boven halen waarom ik iets dacht.

dit is topic nummer zoveel op een forum en ik ben er al bijna aan gewend.

ja de vereniging rade het me ook af, schreef ik ook al.. nou ja niet specifiek de vereniging maar dat had een lim iemand hier ook al door.

maar ik ben klaar met deze twee trollen uit de labrador wereld, ik lach om ze, kijk naar een foto van mij met een Labrador in de hudson naast manhattan en lach weer..

er is een functie in je profiel waarbij een abonnement op topic kan opzeggen, dat ga ik maar eens doen.

ik zit weer even in de foto hoek, Heerlijk!!

Arthur... :pop:
Trol :slaap:

Wat ben je toch een zielig ventje....je meld je aan omdat je wel door 15 man gewezen word op dit topic en je het nodig vind om je te verdedigen, maar een simpele vraag beantwoorden is er niet bij he A, jij relt liever :roll:
Ik blijf het ook vaag vinden.
Als je hond gezond is, heb je niets te verbergen lijkt me, dus waarom die struisvogelpolitiek :19: ?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het altijd zo gek dat mensen dingen niet willen uitleggen.
Wel boos worden maar niet zeggen hoe het echt zit.
Houd dan helemaal je mond, denk ik dan.

Maar wel reageren en niet uitleggen, dat vind ik ruiken naar rellen inderdaad.
Ik ken hele Arthur niet en als ie niet hier was op komen dagen was dat zo gebleven ook.
Maar hij verscheen wel en nu denk ik alleen: wat een rare man.
Als je het beste met een ras voorhebt leg je toch iets uit? Ik zie daar het probleem niet van.
Maar dat ligt blijkbaar aan mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Arthur.
Vaste gebruiker

..

Laatst gewijzigd door Arthur. op 18 jun 2011 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat een kletskoek, Arthur.
Dat er gedoe is weet ik, dat is namelijk overal.
En ik spreek ook wel eens iemand.
Maar nu haal je er van alles bij en daar ging het helemaal niet over.
Het ging over een hond die epi zou hebben, van de lijst werd gehaald, weer terug werd geplaatst, en waarvan niet duidelijk was waarom dat allemaal was.
Vervolgens kom jij melden dat het over jou gaat.

Nouja, dat zal dan wel. :19:
Jij hoeft niks te verantwoorden.
Maar als je gewoon zegt waarom je je hond van de lijst haalde en er weer op zette, weet iedereen hoe het zit.
Meer niet.

En in plaats daarvan haal je er van alles en nog wat bij en geen van die dingen heeft te maken met de casus waar het over ging en die jou en jouw hond zou betreffen.
Van mij hoef je niks te vertellen. Ik heb geen lab en ik zal er nooit een hebben.
Maar als je zo'n probleem hebt met wat er gezegd wordt, leg het dan gewoon uit in plaats van de halve club er bij te slepen :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Marjoleine schreef:Ik vind het altijd zo gek dat mensen dingen niet willen uitleggen.
Wel boos worden maar niet zeggen hoe het echt zit.
Houd dan helemaal je mond, denk ik dan.

Maar wel reageren en niet uitleggen, dat vind ik ruiken naar rellen inderdaad.
Ik ken hele Arthur niet en als ie niet hier was op komen dagen was dat zo gebleven ook.
Maar hij verscheen wel en nu denk ik alleen: wat een rare man.
Als je het beste met een ras voorhebt leg je toch iets uit? Ik zie daar het probleem niet van.
Maar dat ligt blijkbaar aan mij.

nope ligt niet alleen aan jou....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”