Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

afspenen met KVV en brok

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

afspenen met KVV en brok

Ongelezen bericht door jores »

Ik zie door de bomen het bos niet meer, onze honden krijgen KVV en soms wat BARF. Maar dadelijk als we puppen krijgen zal ik dus buiten KVV ook brokken aan de puppen moeten gaan voeren omdat niet iedereen vlees gaat voeren.

Maar welke brok? Wij voeren al een jaar of 5 geen brok meer.

Degene die zelf ook KVV of BARF of NRV voeren, wat geven jullie voor een brokken aan de puppen?
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Re: afspenen met KVV en brok

Ongelezen bericht door Selena »

puppen speen ik af op KVV en wat pens-kipkarkasjes. Daarnaast krijgen ze geperste brok. Barca in mijn geval, maar Farmfood, Prins of Cavom kan bijvoorbeeld ook.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
jores
Zeer actief
Contacteer:

ok thanks, ik was inderdaad al aan het kijken voor farmfood
groetjes Annemie

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

jores schreef: Maar dadelijk als we puppen krijgen zal ik dus buiten KVV ook brokken aan de puppen moeten gaan voeren omdat niet iedereen vlees gaat voeren.

Maar welke brok? Wij voeren al een jaar of 5 geen brok meer.
Van wie 'moet' je dat? Ik heb nog nooit een brokvoerende fokker getroffen die vers ging geven, omdat ik dat voerde..... Ik heb mijn pup gehaald en ben gaan voeren wat ik goed vond.

Je pupkopers goed voorlichten en je puppen afspenen en opfokken op wat jíj goed voer vindt. En vooral duidelijke en makkelijke puppiepakketjes meegeven. Dat is voor mij afgepaste porties voor minstens een week die ze ingevroren meekrijgen. Ook al een keer of een paar keer voeren waar de kopers bij zijn.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik gaf gewoon geen brok aan de puppen :ok:
Ze kunnen er ook prima aan wennen bij de nieuwe eigenaren denk ik.
Volgende keer ga ik het weer zo doen.
Ik zou ook werkelijk niet weten welke brok, dat heeft inderdaad ook meegespeeld.

Eén pupje heb ik Happydog gegeven, helemaal aan het eind. Omdat haar nieuwe bazen dat gingen voeren (mij lijkt het prut, met als eerste ingrediënt maïs) . Ze had daardoor meer dorst dan de andere pupjes en omdat ik een winternest had heeft ze toen heel veel dooiwater gedronken in de tuin en was echt ziek van haar brokjes/dooiwater combinatie. Toen heb ik haar in overleg met haar nieuwe bazen snel teruggezet op rauw en was het direct over. Dat doe ik dus nooit weer. Was ook wel erg abrupt hoor, niet echt handig van me.

Heb gewoon iedereen voor een tijdje rauw meegegeven.

Een enkeling heeft de pup gewoon pardoes overgezet op brokjes en die had daar wel wat startlast van (diarree), maar dat is helemaal goed gekomen en inmiddels krijgt ook hij al langzamerhand steeds meer barfspulletjes.
Bijna alle puppen krijgt nu nog (bijna 8 maanden) minstens half rauw, een drietal volledig rauw. Van één weet ik het niet (van de elf). Ik denk dat als ik ze had afgespeend op brokken dat rendement :ok: lager zou liggen.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
jores
Zeer actief
Contacteer:

ik ben dus bang dat de puppen als ik ze alleen vlees geef inderdaad bij de nieuwe eigenaren een "voershock" gaan krijgen. Ze krijgen en de overgang naar een nieuwe omgeving en naar brokken als ik ze daar geen kennis mee laat maken.

Maar als ik zo het verhaal van Madelief lees, valt die voershock reuze mee bij de puppen.

Ik ga eens hard nadenken, mijn gevoel zegt inderdaad gewoon op vers.
groetjes Annemie

Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Dat hebben puppen andersom bij ons toch ook niet? En natuurlijk waarschuw je de kopers daarvoor. Dat doen alle boekjes en Da's ook, je moet voorzichtig overstappen zeggen ze dan. Bij mij gaan ze cold turkey (da's wat anders als voershock?) op vers over.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ja, en daarom geef je mee. Zodat ze eerst thuis kunnen wennen en daarna overgezet kunnen worden in alle rust.
Dat scheelt al. Die pup die cold turkey overgezet werd had ook meegekregen, maar het was nog niet ontdooid bij thuiskomst en toen hebben ze maar gewoon direct brokjes gegeven.
Ik zou ook als tip meegeven eerst wat water over de brokjes te doen. Ze vinden het namelijk erg droog in het begin en dat zijn ze niet gewend :ok:

Wat op deze manier ook goed werkt is: de stap is kleiner om ook rauw te gaan voeren.
De nieuwe eigenaren ervaren zo aan de hand dat ze het goed doen op rauw, dat de ontlasting feitelijk mooier is en minder stinkt.
Inderdaad heeft denk ik iedereen bij mij wel de pups zien eten. Erg leuk, de reacties als 5 weken oude pups een kipkarkasje wegknagen, of een halve zalmkop (en stínken daarna :mann: ) of met zijn allen aan een penslap zien trekken (twee keer gegeven voor de lol).

Ze kregen bij mij idealiter 4 maal daags eten:
2 x botmaaltijd (met zijn allen tegelijk)
2 x orgaan/vlees/groenten/ei/vis maaltijd (ieder een bakje, in etappes)

Toen het wel erg veel werk werd (kílo's gingen erdoor op een dag met zo'n elftal) kregen ze ook wel eens 2 x een kvv maaltijd. Dan dus de andere twee maaltijden 1 bot en 1 ander.

Ben benieuwd wat je besluit te gaan doen :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
jores
Zeer actief
Contacteer:

We zijn overtuigd, we gaan de puppen alleen KVV geven, we zullen ook KVV meegeven als de puppen worden afgehaald en dan mag de nieuwe eigenaren gaan kijken wat ze hun pup gaan voeren (en hopelijk zetten ze dan door met KVV).

hartstikke bedankt voor jullie antwoorden :ok:
groetjes Annemie

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik val nu pas op dit topic binnen, maar ik wilde je even complimenteren met het vasthouden aan je eigen gevoel.

Wij hebben het ook zo gedaan het laatste nest en ik sta daar gewoon 100% achter, net wat Rosita zegt, alsof een brokvoerende fokker er ineens rauw tussendoor doet omdat een pupkoper dat wil. Helaas heb ik weinig terugkoppeling maar voor zover ik weet krijgen in ieder geval 3 van de 6 rauw, 1 zeker weten blubber (blik, kuipjes, bakjes blegh!) en de andere 2 weet ik eigenlijk niet.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Toen Lumi bij mij kwam kreeg ze bij de fokker 3 maaltijden kvv en 1 maaltijd farmfood brokjes. Ik weet niet of je achter zo'n combinatie zou staan? Overstappen is dan voor de toekomstige pupeigenaar heel gemakkelijk.
In het begin gebruikte ik brokjes ook regelmatig bij het opvoeden, dus eigenlijk vond ik het wel prettig dat ze daar aan gewend was.
Als ik zelf een nest zou hebben, dan denk ik dat ik me bij jou aansluit om volledig kvv te voeren. Toch denk ik dat ik het met de pupkopers zou bespreken en als er mensen zijn die een reden hebben om toch echt brok te willen voeren mogelijk alvast de pups aan één maaltijd per dag daarvan laten wennen.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Rauw voeren.... heb het opgenomen in het contract :pffff:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb mijn pups ook alleen kvv gegeven en de kopers informatie gegeven.

ik wil vers voeren, de pupkopers hoeven dat niet en de hondjes die daarna brok gekregen hebben (de helft ongeveer) hebben daar geen problemen mee gehad
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb mijn nestje alleen vlees (naja zeg maar KVV alleen toch een tikje anders) gegeven en de voordelen op papier met de pupkopers meegegeven. En dat al ruim van te voren, zodat ze zich kunnen inlezen en adressen gegeven waar ze het kunnen kopen. En de kopers voeren dat verder. ( Via mij krijgen ze korting dus daarom weet ik dat.)
jores
Zeer actief
Contacteer:

jullie ervaringen zijn voor ons positief, we zetten gewoon door op KVV :ok: Wel fijn om te lezen dat er veel meer mensen zijn die alleen vlees geven.

@Badu: wat heb jij opgenomen in het contract? Dat de nieuwe eigenaar vers moet voeren? Dat kun je toch niet menen hè?
groetjes Annemie

Badu
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef: @Badu: wat heb jij opgenomen in het contract? Dat de nieuwe eigenaar vers moet voeren? Dat kun je toch niet menen hè?
Tuurlijk meen ik dat, wel na overleg met de pupkopers :wink:
Sterker nog... ik zou hele grote bedenkingen hebben om ergens een pup te plaatsen als ik weet dat diegene brokken gaat voeren.
Afbeelding

Melanie 74

Om eerlijk te zijn is dat bij mij net zo, ik heb enige "eisen" gesteld aan mijn pupkopers.
Niet castreren, vleesvoeding geen "kennelhond".

Ik had ook de luxe om mensen af te kunnen zeggen omdat ik er geen goed gevoel bij had, omdat bepaalde dingen mij toch belangrijk waren. Zoals voeding, beweging en gezondheid. Ik heb daar ook uitgebreid over gepraat en heel veel informatie erover gegeven op papier zodat ze dat thuis ook nog eens konden doorlezen. Ik had een heel boekwerk, ook over inentingen ;)
Heeft mij veel tijd gekost maar ik geloof dat het de moeite waard is geweest, als er wat is of vragen zijn bellen of mailen de mensen, ik vind dat erg fijn.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Inge O schreef:
Badu schreef:
jores schreef: @Badu: wat heb jij opgenomen in het contract? Dat de nieuwe eigenaar vers moet voeren? Dat kun je toch niet menen hè?
Sterker nog... ik zou hele grote bedenkingen hebben om ergens een pup te plaatsen als ik weet dat diegene brokken gaat voeren.
en dan tekenen ze dat braaf en voeren daarna toch wat ze willen en dan?
Precies :wink:
Zo'n contract houdt ook geen stand bij "garantiegevallen".

Hier krijgen ze een combinatie van brokjes en kvv. Simpelweg omdat de grote honden dat ook krijgen.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Badu schreef:
en dan tekenen ze dat braaf en voeren daarna toch wat ze willen en dan?
Tja, daar is niets tegen te doen :19:
Wel hebben we een aantal ontmoetingen met pupkopers waarin de zaken die we belangrijk vinden zoals o.a. voeding, worden besproken. Als ik uit die ontmoetingen geen warm gevoel krijg dan plaats ik daar geen pup. En mensen die gruwen van rauw vlees voeren vallen snel door de mand...
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:
Inge O schreef: en dan tekenen ze dat braaf en voeren daarna toch wat ze willen en dan?
Precies :wink:
Zo'n contract houdt ook geen stand bij "garantiegevallen".
Als extra bepaling is opgenomen dat als niet aan alle opgenomen voorwaarden is voldaan, ieder recht op garantie vervalt :wink:
Maar zo'n contract houdt als er discussie over het één of ander ontstaat toch geen stand. Het is meer dat beide partijen duidelijk op schrift hebben wat er verwacht wordt. Meer waarde dan dat dicht ik het sowieso niet toe.
Afbeelding

PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

:ugh: Hmmm... ik krijg nu van alle eigenaren te horen dat de pups geen brokken willen eten en het vlees er rap in gaat. De pups zijn nu max. 1 week bij de nieuwe eigenaren, maar allemaal eten ze hun brokken slecht.

Ik voer vlees, dus ook aan de puppen. Ik had brokken er gewoon bij staan, zodat ze er wel aan gewend waren.

Maar nu zitten de eigenaren dus met het punt dat geen van de pups echt genoeg brokken wil eten.
Maar hoe je dit dan op zou kunnen lossen? :19:

Ik zou dus zeggen: voer wat jij ze wil voeren. Volgende keer geef ik de pups ook alleen maar vlees, want op deze manier (met brok ter beschikking) doen ze het niet echt super als ze uiteindelijk dus enkel brok krijgen bij de nieuwe eigenaren.
En alleen maar brok geven, omdat de eigenaren dat uiteindelijk willen geven, zie ik niet zitten.
jores
Zeer actief
Contacteer:

Is vlees voeren een garantie van een goed warm liefdevol gezin? Ik vind van niet. Ik denk niet dat je mensen iets kunt opdringen, ze zullen bij jou ja-knikken maar buiten denken duhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

iedereen die hier nu op de lijst staat zijn al bezoek geweest, nog voordat de dekking al plaats gevonden had. Over gebleven zijn de dus de serieuze mensen waar we een goed gevoel bij hebben.

@Patty: dat is voor mij het goede voorbeeld om inderdaad door te zetten, het heeft dus geen zin om brokjes erbij te geven :LOL:
groetjes Annemie

PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

jores schreef:Is vlees voeren een garantie van een goed warm liefdevol gezin? Ik vind van niet. Ik denk niet dat je mensen iets kunt opdringen, ze zullen bij jou ja-knikken maar buiten denken duhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Nou, dat dus, want dat dacht ik ook toen wij Senna gingen halen: waarom vlees, brok is toch prima?
En zie nu, wij voeren enkel nog vlees. :wink:
Fokker van Senna overigens 1 dag per week vlees, de rest brok.

Er zijn nu wel al verschillende pup-eigenaren overstag gegaan en geven nu wel enkel of hoofdzakelijk vlees. Ik kan dat dan alleen maar toejuichen, maar komen ze met vragen over brok dan sta ik ze net zo goed te woord en help ik ze. :ok:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier vertrekt alles dus op KVV met zelf samen gesteld....brok krijgen de pups niet (sporthonden volop in het werk krijgen er hier wel op volwassenleeftijd een geperste brok bij, maar ook alleen bij de KVV & aangezien een van de pupkopers van de terriers in de buurt woont en zelfstandig slachter is doe ik nu met 17 honden al weer ruim 4 weken met een 20 kilo zak Barca)
Melanie 74

Is vlees voeren een garantie van een goed warm liefdevol gezin? Ik vind van niet. Ik denk niet dat je mensen iets kunt opdringen, ze zullen bij jou ja-knikken maar buiten denken duhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Daarom is jouw voorlichting zo belangrijk ;)
Ik had echt een best groot boekwerkje erbij, maar ik kon ze overtuigen en bij een gezin is de andere hond nu ook op vers gezet en dat gaat prima!

Kijk dat de pups de brokken laten staan, zegt toch genoeg! (Als het aan de hond lag ... :E: )
jores
Zeer actief
Contacteer:

PattyB schreef: Nou, dat dus, want dat dacht ik ook toen wij Senna gingen halen: waarom vlees, brok is toch prima?
En zie nu, wij voeren enkel nog vlees. :wink:
Fokker van Senna overigens 1 dag per week vlees, de rest brok.

Er zijn nu wel al verschillende pup-eigenaren overstag gegaan en geven nu wel enkel of hoofdzakelijk vlees. Ik kan dat dan alleen maar toejuichen, maar komen ze met vragen over brok dan sta ik ze net zo goed te woord en help ik ze. :ok:
dat is mooi, ik hoop dat ook te bereiken
groetjes Annemie

jores
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:hier vertrekt alles dus op KVV met zelf samen gesteld....brok krijgen de pups niet (sporthonden volop in het werk krijgen er hier wel op volwassenleeftijd een geperste brok bij, maar ook alleen bij de KVV & aangezien een van de pupkopers van de terriers in de buurt woont en zelfstandig slachter is doe ik nu met 17 honden al weer ruim 4 weken met een 20 kilo zak Barca)

dat is boffen zeg :ok:
groetjes Annemie

jores
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:

Daarom is jouw voorlichting zo belangrijk ;)
Ik had echt een best groot boekwerkje erbij, maar ik kon ze overtuigen en bij een gezin is de andere hond nu ook op vers gezet en dat gaat prima!

Kijk dat de pups de brokken laten staan, zegt toch genoeg! (Als het aan de hond lag ... :E: )

Ik wil de mensen voorlichten maar absoluut niks opdringen. Ze krijgen hier allemaal zodra de puppen geboren zijn en ze de eerste keer komen knuffelen een "handleiding" al mee. Maar in mijn contract zal ik niet opnemen dat ze vlees moeten geven, dat vind ik te ver gaan (sorry mijn mening)
groetjes Annemie

Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

PattyB schreef::ugh: Hmmm... ik krijg nu van alle eigenaren te horen dat de pups geen brokken willen eten en het vlees er rap in gaat. De pups zijn nu max. 1 week bij de nieuwe eigenaren, maar allemaal eten ze hun brokken slecht.

Ik voer vlees, dus ook aan de puppen. Ik had brokken er gewoon bij staan, zodat ze er wel aan gewend waren.

Maar nu zitten de eigenaren dus met het punt dat geen van de pups echt genoeg brokken wil eten.
Maar hoe je dit dan op zou kunnen lossen? :19:

Ik zou dus zeggen: voer wat jij ze wil voeren. Volgende keer geef ik de pups ook alleen maar vlees, want op deze manier (met brok ter beschikking) doen ze het niet echt super als ze uiteindelijk dus enkel brok krijgen bij de nieuwe eigenaren.
En alleen maar brok geven, omdat de eigenaren dat uiteindelijk willen geven, zie ik niet zitten.
Kijk naar alle topics hier van nieuwbakken pupkopers wiens pups óók geen brok eten. Inclusief broodfokhondjes. Daar ligt het dus niet aan. De gemiddelde hond is verstandig, da's mijn reactie dan. En of ze dat diertje gewoon willen geven wat hij lekker vindt. Straks op vakantie eet hij best wel een paar dagen brok, die garantie geef ik ze erbij.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef: Ik wil de mensen voorlichten maar absoluut niks opdringen. Ze krijgen hier allemaal zodra de puppen geboren zijn en ze de eerste keer komen knuffelen een "handleiding" al mee. Maar in mijn contract zal ik niet opnemen dat ze vlees moeten geven, dat vind ik te ver gaan (sorry mijn mening)
't staat niet in mijn contract maar als ze hier aangeven geen trek in vers te hebben, ondanks mijn uitleg, dan mogen ze wel gewoon een deurtje verder.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”