Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ongepland - update: nieuwe fotos 21-08 (pag 9)
Moderator: moderatorteam
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: ongepland
Wat ik nou niet snap he... wie zou die boete moeten uitdelen en op grond waarvan? 

Iedere dag feest!
- mon65
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Mastiff, Mastin Español
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dat gaat dus echt niet gebeuren! Ik heb meerdere teven en reuen samen. Ik zorg dat ze ECHT goed gescheiden zijn tot de loopsheid volledig voorbij is. Kwestie van je honden goed lezen (zowel de reu als de teef dus)!empyree schreef:Wacht maar tot het je ook eens overkomt !
Dat weet ik wel zeker! In de natuur wordt een hondachtige of katachtige echt niet gedekt op de eerste "loopsheid".empyree schreef:Ik ben ook geen voorstander van een hond jong te laten dekken maar als zo'n hond loops zou worden 'in de natuur' denk je toch ook niet dat ze dan niet gedekt zou worden omdat ze nog te jong is
De Raad van Beheer op grond van het niet naleven van de regels?Magic schreef:Wat ik nou niet snap he... wie zou die boete moeten uitdelen en op grond waarvan?
edit: reactie op quote Magic
Laatst gewijzigd door mon65 op 08 jun 2011 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Muk schreef:Ik hoop serieus dat dit nest geen stamboom krijgt (want dan kan er minder geld voor een pup gevraagd worden) én dat er een fikse boete gegeven wordt. Misschien dat dit soort fokkers dan eens goed nadenken over dit soort "oeps" nestjes.
Wat/wie bedoel je met " dit soort " fokkers . De mede-eigenaren van Tulip en Lenny hebben nog nooit honden gefokt. Dit wordt hun eerste nestje en zo als ik al eerder heb aangeven zou ze pas volgend jaar gedekt worden. Ik had me volledig op haar showcarriere willen richten en daarna pas een nest met haar willen fokken .
Ik begrijp het niet dat er hier fokkers zijn die het niet zo erg vinden dat een teef veel te jong wordt gedekt. De combinatie mag dan nog zo prachtig zijn (weet ik natuurlijk niet, want ik ken heel die honden en dat ras niet), een teef te jong laten dekken is (samen met inteelt en bewust met ziektes fokken) voor mij niet goed te praten.
Tulip is NIET bewust gedekt , het was een ongeluk.
Dat jij tegen lijn/inteelt bent is jou goed recht. Ik heb er persoonlijk niets op tegen , mits er goed over nagedacht is . Ehhh ...en ik ben wel eens benieuwd over welke ziektes jij het hebt ?
edit : wat heeft het geld er mee te maken? Dat heeft er nml totaal niets mee te maken.
Linda
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 08 jun 2011 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Muk schreef:Ik hoop serieus dat dit nest geen stamboom krijgt (want dan kan er minder geld voor een pup gevraagd worden) én dat er een fikse boete gegeven wordt. Misschien dat dit soort fokkers dan eens goed nadenken over dit soort "oeps" nestjes.
Ik begrijp het niet dat er hier fokkers zijn die het niet zo erg vinden dat een teef veel te jong wordt gedekt. De combinatie mag dan nog zo prachtig zijn (weet ik natuurlijk niet, want ik ken heel die honden en dat ras niet), een teef te jong laten dekken is (samen met inteelt en bewust met ziektes fokken) voor mij niet goed te praten.
Dit dus. Nou ja ik begrijp het wel trouwens. Genoeg fokkers die zelf ook net op (en ja soms ook onder) het randje (lees minimale regels) fokken (of hebben gefokt)
Dus wat mij betreft mag de "sanctie" idd zo zijn dat er voor een nest als dit gewoon geen stamboom afgegeven wordt.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
mon65 schreef:Dat gaat dus echt niet gebeuren! Ik heb meerdere teven en reuen samen. Ik zorg dat ze ECHT goed gescheiden zijn tot de loopsheid volledig voorbij is. Kwestie van je honden goed lezen (zowel de reu als de teef dus)!empyree schreef:Wacht maar tot het je ook eens overkomt !
Dat riep ik dus ook altijd totdat het me zelf overkwam. Het is zo gemakkelijk om te roepen dt het een kwestie is van je honden goed lezen, maar wacht maar tot je zelf een keer een teefje hebt met een stille of een gespleten loopsheid. Je zult niet de eerste zijn wiens teef dan per ongeluk gedekt wordt.Zo hebben mijn dames nog nooit een rare loopsheid gehad , tot afgelopen januari. Het is dat ik Len in huis had , want anders had ik nooit geweten dat Faith loops was. D`r vulva was maar minimaal gezwollen en zo heeft ze voor de dekking geen ene druppel bloed verloren .
Dat weet ik wel zeker! In de natuur wordt een hondachtige of katachtige echt niet gedekt op de eerste "loopsheid".
Dit was Tulip`s tweede loopsheid
Linda
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- smoekie
- Zeer actief
Ja
Dan heb je gewoon als fokker zijnde een keer pech gehad en heb je een nestje pups zonder stamboom. Jammer dan. Het niet afgeven van stambomen, nogmaals zal er naar mijn mening alleen maar voor zorgen dat fokkers/fukkers "nog" beter opletten hun te jonge/te oude teef niet "per ongeluk" te laten dekken. Of ervoor zorgen dat hun teef in ieder geval de "minimale" tijd krijgt om na een bevalling "bij" te komen 
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Angelique.
Ik hoor dat zo vaak he, ja maar het mag vanaf .. maanden, ja dus ???? dat je je teef vol mag douwen met 16 maanden betekent toch niet dat je het dan ook MOET doen ?
Ik vind 16 maanden in de meeste gevallen echt veel en veel te vroeg, waarom moet dat zo vroeg ? kan de teef meer nesten krijgen ? jippie
van een nest minder gaan ze echt niet dood, beter zelfs
ook hier geld hetzelfde, dat ze er 5 mag betekent nog niet dat het moet, als je nou een mega briljante teef hebt die zoveel waard is voor een ras oke, dan nog zou ik het geloof ik niet doen, 3 vind ik echt wel de max.
Ik mag ook van een brug springen, maar doe het toch echt niet
Ik mocht mijn AA teef ook met 16 maanden vol laten proppen
wie verzint het, dan zijn ze echt nog lang niet "af"
Maar omdat ik het mocht betekent het nog niet dat ik het dan ook maar moet doen
Te jong vind ik wel degelijk heel kwalijk, (en ik vind 16 maanden al te jong, zeker voor mijn rassen) maar goed mocht het mij gebeuren (zeg nooit nooit) zou ik ook echt niet weten wat te doen, het is kiezen uit kwaden
Dit gaat trouwens niet over ts hoor, gewoon algemeen, ts was volgens mij helemaal niet van plan om haar al met 16 maanden te laten dekken, showen kost heel wat tijd
Ik vind 16 maanden in de meeste gevallen echt veel en veel te vroeg, waarom moet dat zo vroeg ? kan de teef meer nesten krijgen ? jippie
Ik mag ook van een brug springen, maar doe het toch echt niet
Ik mocht mijn AA teef ook met 16 maanden vol laten proppen
Maar omdat ik het mocht betekent het nog niet dat ik het dan ook maar moet doen
Te jong vind ik wel degelijk heel kwalijk, (en ik vind 16 maanden al te jong, zeker voor mijn rassen) maar goed mocht het mij gebeuren (zeg nooit nooit) zou ik ook echt niet weten wat te doen, het is kiezen uit kwaden
Dit gaat trouwens niet over ts hoor, gewoon algemeen, ts was volgens mij helemaal niet van plan om haar al met 16 maanden te laten dekken, showen kost heel wat tijd
Laatst gewijzigd door Angelique. op 08 jun 2011 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Angelique.
smoekie schreef: Dus wat mij betreft mag de "sanctie" idd zo zijn dat er voor een nest als dit gewoon geen stamboom afgegeven wordt.
Ja en dan ? dan worden er toch nog gewoon 5 nesten gefokt wel volgens de regels, dus met boom....goh heeft die teef zomaar ineens 6 nesten geworpen....
Ik weet niet of dit nou wel de oplossing is, wat die wel is weet ik ook niet trouwens
Nogmaals niet tegen TS maar gewoon in het algemeen.
-
Muk
Ik heb het over bv erfelijke ziektes in het algemeen. Niet over wat er in jouw ras voorkomt (dat weet ik namelijk niet), maar over bijvoorbeeld bewust fokken met honden met bv een hartafwijking (ja, dat komt voor helaas), zware hd (komt ook voor helaas) en andere zware erfelijke gebreken.MonaToetje schreef:Wat/wie bedoel je met " dit soort " fokkers . De mede-eigenaren van Tulip en Lenny hebben nog nooit honden gefokt. Dit wordt hun eerste nestje en zo als ik al eerder heb aangeven zou ze pas volgend jaar gedekt worden. Ik had me volledig op haar showcarriere willen richten en daarna pas een nest met haar willen fokken .
Hiermee bedoel ik fokkers die het bewust(!) niet zo nauw nemen met de leeftijden waarop een teef wordt gedekt. En eerlijk gezegd vind ik dat een fokker die per ongeluk een teef te jong laat dekken en dan baalt dat er als sanctie geen stamboom voor komt ook wel vreemd. De fokker houdt zich niet aan de regels (al dan niet bewust) en dat wordt bestraft.
Dat jij tegen lijn/inteelt bent is jou goed recht. Ik heb er persoonlijk niets op tegen , mits er goed over nagedacht is . Ehhh ...en ik ben wel eens benieuwd over welke ziektes jij het hebt ?
Linda
-
Muk
Dat dus.smoekie schreef:Het niet afgeven van stambomen, nogmaals zal er naar mijn mening alleen maar voor zorgen dat fokkers/fukkers "nog" beter opletten hun te jonge/te oude teef niet "per ongeluk" te laten dekken. Of ervoor zorgen dat hun teef in ieder geval de "minimale" tijd krijgt om na een bevalling "bij" te komen
Al denk ik niet zo extreem negatief over fokkers dan jij (denk ik dan), maar wat mij betreft mag op dit soort dingen een hele zware sanctie staan.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
OkMuk schreef:Ik heb het over bv erfelijke ziektes in het algemeen. Niet over wat er in jouw ras voorkomt (dat weet ik namelijk niet), maar over bijvoorbeeld bewust fokken met honden met bv een hartafwijking (ja, dat komt voor helaas), zware hd (komt ook voor helaas) en andere zware erfelijke gebreken.MonaToetje schreef:Wat/wie bedoel je met " dit soort " fokkers . De mede-eigenaren van Tulip en Lenny hebben nog nooit honden gefokt. Dit wordt hun eerste nestje en zo als ik al eerder heb aangeven zou ze pas volgend jaar gedekt worden. Ik had me volledig op haar showcarriere willen richten en daarna pas een nest met haar willen fokken .
Hiermee bedoel ik fokkers die het bewust(!) niet zo nauw nemen met de leeftijden waarop een teef wordt gedekt. En eerlijk gezegd vind ik dat een fokker die per ongeluk een teef te jong laat dekken en dan baalt dat er als sanctie geen stamboom voor komt ook wel vreemd. De fokker houdt zich niet aan de regels (al dan niet bewust) en dat wordt bestraft.
Linda
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
[quote="Nuyvilac]
[/quote]
Ik heb haar een paar maanden geleden ingeschreven voor de Eurodogshow en ik was van plan om met haar naar de Wereldshow in parijs te gaan. Een nest zat dus zeker niet in de planning.
L.
Ik heb haar een paar maanden geleden ingeschreven voor de Eurodogshow en ik was van plan om met haar naar de Wereldshow in parijs te gaan. Een nest zat dus zeker niet in de planning.
L.
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Jagger is ook voortgekomen uit een ongeplande dekking die officieel niet mag, bij een ervaren fokker die nog steeds volgens de regels van NTC fokt en al haar licencies (zeg je dat zo?) behouden heeft.
Ze heeft geen boete gehad en de pups hebben gewoon een stamboom gekregen.
Ze heeft geen boete gehad en de pups hebben gewoon een stamboom gekregen.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Goh, ik weet niet zo goed of ik nu moet zeggen "wat jammer" of "gefeliciteerd". Iets ertussenin lijkt me.
Ik wil best erkennen dat een oeps soms gebeurd. Maar ik denk dan "dit is wel vragen om problemen" om een combi ergens uit te plaatsen (dus reu en teef) bij, zoals ik het lees, onervaren eigenaren. Dan hebben ze dus onvoldoende begrepen dat ze OOK de kinderen beter hadden moeten instueren denk ik dan?
Natuurlijk ben ik wel blij dat het nest in liefde verder gaat opgroeien; daar ben ik op zich niet bang voor. Ja, teefje is jong, maar .. nou ja...
Dat er een straf vanuit de RvB zal volgen "hoop" ik ook. Niet noodzakelijkerwijs voor TS of de mede-eigenaren, amar ook om een voorbeeld te stellen.
Er wordt nog teveel "gerotzooid" met de regels; het kan heus geen kwaad om goed duidelijk te maken dat de regels er niet voor niets zijn. Ik "hoop" ook dat de pupjes geen stamboom krijgen juist omdat de regels niet zijn nageleefd.
Dat het een ongelukje was geloof ik best (serieus) maar.. nou ja.. "men" moet beter zijn best deon om dit soort dingen te voorkomen.
Toch ga ik ervan uit dat de pups in liefde welkom zijn, dat ze opgroeien zoals het hoort
en dat lieve, bezorgde baasjes worden gevonden, ongeacht of de pups een stamboom krijgen ja of nee.
En, dat wil ik ook nog even kwijt; ik vind het
dat je er gewoon eerlijk over bent. Je had het ook kunnen "verdoezelen" of verzwijgen.
Suzanne
Ik wil best erkennen dat een oeps soms gebeurd. Maar ik denk dan "dit is wel vragen om problemen" om een combi ergens uit te plaatsen (dus reu en teef) bij, zoals ik het lees, onervaren eigenaren. Dan hebben ze dus onvoldoende begrepen dat ze OOK de kinderen beter hadden moeten instueren denk ik dan?
Natuurlijk ben ik wel blij dat het nest in liefde verder gaat opgroeien; daar ben ik op zich niet bang voor. Ja, teefje is jong, maar .. nou ja...
Dat er een straf vanuit de RvB zal volgen "hoop" ik ook. Niet noodzakelijkerwijs voor TS of de mede-eigenaren, amar ook om een voorbeeld te stellen.
Er wordt nog teveel "gerotzooid" met de regels; het kan heus geen kwaad om goed duidelijk te maken dat de regels er niet voor niets zijn. Ik "hoop" ook dat de pupjes geen stamboom krijgen juist omdat de regels niet zijn nageleefd.
Dat het een ongelukje was geloof ik best (serieus) maar.. nou ja.. "men" moet beter zijn best deon om dit soort dingen te voorkomen.
Toch ga ik ervan uit dat de pups in liefde welkom zijn, dat ze opgroeien zoals het hoort
En, dat wil ik ook nog even kwijt; ik vind het
Suzanne
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dank je wel om mij voor zot te verslijten !!!mon65 schreef:Dat gaat dus echt niet gebeuren! Ik heb meerdere teven en reuen samen. Ik zorg dat ze ECHT goed gescheiden zijn tot de loopsheid volledig voorbij is. Kwestie van je honden goed lezen (zowel de reu als de teef dus)!empyree schreef:Wacht maar tot het je ook eens overkomt !
edit: reactie op quote Magic
Je denkt toch zeker niet dat ik ze niet ECHT gescheiden had tijdens de loopsheid........en die was al 2 weken over !!
Onze reu heeft behalve de eerste dag dat de dames terugkwamen in de groep niet eens naar ze omgekeken en onze honden leven bij ons in huis en ik was de hele dag thuis dus als ik iets had moeten merken qua loopsheid was dat vast wel gebeurd !
Een echt loopse teef in huis geeft ook de andere honden aanleiding om op elkaar te rijden en dat is nooit aan de orde geweest terwijl er 7 volwassen newfies rondliepen. Dus denk alsjeblieft nog eens goed na voor je iets dergelijks zegt/opschrijft !!!!!
Sandra

-
blondie
- Zeer actief
Ongeplan maar ik hoop voor je dat het een gezond nestje wordt en dat het allemaal voorspoedig verloopt
En je bent heel eerlijk over hoe en wat en dat vind ik ook wel wat waard eerlijk gezegd.
En je bent heel eerlijk over hoe en wat en dat vind ik ook wel wat waard eerlijk gezegd.
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Nee hoor, ik schiet niet. Je hebt gewoon gelijkNanna schreef:Shoot me, maar ik vind 16 maanden voor een klein ras helemaal niet absurd jong om drachtig te worden. Beest is 2x loops geweest en kan prima een nest handlen.
De geboorte denk ik zelfs nog beter dan een teef die gespaard wordt tot ze 4 jaar oud is, vanwege een veel soepeler bekken.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
Angelique.
blondie schreef:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Jaja.Muk schreef:dat dus.smoekie schreef:Het niet afgeven van stambomen, nogmaals zal er naar mijn mening alleen maar voor zorgen dat fokkers/fukkers "nog" beter opletten hun te jonge/te oude teef niet "per ongeluk" te laten dekken. Of ervoor zorgen dat hun teef in ieder geval de "minimale" tijd krijgt om na een bevalling "bij" te komen
Al denk ik niet zo extreem negatief over fokkers dan jij (denk ik dan), maar wat mij betreft mag op dit soort dingen een hele zware sanctie staan.
En dan gebeurt er dit:
Overigens ben ik het met Nanna eens.Nuyvilaq schreef:Ja en dan ? dan worden er toch nog gewoon 5 nesten gefokt wel volgens de regels, dus met boom....goh heeft die teef zomaar ineens 6 nesten geworpen....
Ik weet niet of dit nou wel de oplossing is, wat die wel is weet ik ook niet trouwens
-
Angelique.
Nanna schreef:Shoot me, maar ik vind 16 maanden voor een klein ras helemaal niet absurd jong om drachtig te worden. Beest is 2x loops geweest en kan prima een nest handlen.
De geboorte denk ik zelfs nog beter dan een teef die gespaard wordt tot ze 4 jaar oud is, vanwege een veel soepeler bekken.
Ik ben het met je eens dat een klein ras anders is, maar toch 16 maanden ? ik weet het niet hoor
Voor mijn rassen vind ik het een dikke nono iig, zeker voor de AA.
-
Muk
Met 4 jaar het eerste nest is ook wel het andere uiterste en zoiets keur ik ook af. Maar om dan een te jong gedekte teef goed te praten is ook verkeerd. Waarom zou je dan nog regels hebben?Nanna schreef:Shoot me, maar ik vind 16 maanden voor een klein ras helemaal niet absurd jong om drachtig te worden. Beest is 2x loops geweest en kan prima een nest handlen.
- smoekie
- Zeer actief
Nuyvilaq schreef:smoekie schreef: Dus wat mij betreft mag de "sanctie" idd zo zijn dat er voor een nest als dit gewoon geen stamboom afgegeven wordt.
Ja en dan ? dan worden er toch nog gewoon 5 nesten gefokt wel volgens de regels, dus met boom....goh heeft die teef zomaar ineens 6 nesten geworpen....
Ik weet niet of dit nou wel de oplossing is, wat die wel is weet ik ook niet trouwens![]()
Nogmaals niet tegen TS maar gewoon in het algemeen.
Dat denk ik niet. Immers als er geen stambomen voor de pups worden afgegeven kan de fokker natuurlijk ook niet de "standaard hoofdprijs" voor de honden vangen
En anders gewoon besluiten de fokker een goede flinke boete te geven. En bij een flinke boete heb ik in ieder geval geen bedrag van 200-250 in gedachte wat nu wel zo ongeveer standaard is als ik de ervaringen/verhalen mag gelueven. Geef dan gewoon die 5000 die ze nu als max hanteren maar die nooit gegeven wordt
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Jawel, smoek, ik denk van wel.smoekie schreef: Dat denk ik niet. Immers als er geen stambomen voor de pups worden afgegeven kan de fokker natuurlijk ook niet de "standaard hoofdprijs" voor de honden vangen![]()
Want een nest met goedkopere pups en vijf nesten stamboom pups levert nog steeds meer op dan vijf nesten stamboompups en een boete.
Dat is gewoon optellen.
-
Sil
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): maltezer
OK, ik heb met aandacht zitten lezen en weer het één en ander geleerd, maar nu even een stomme vraag: Wát is er precies zo verkeerd aan om een teef van 14 maanden een nestje te laten krijgen? Ik kan me voorstellen dat grote rasen dan nog niet uitgegroeid zijn, maar mijn Malthezers bijv zijn al zo'n beetje uitgegroeid als ze een maand of 7-8 zijn. Dus dat zal het probleem in dit geval wel niet zijn. Zijn ze nog te speels, moeten ze nog uitgroeien.....?? Ik weet het echt niet

-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
Toevallig laatst zoiets hetzelfde gehoord,ze vroeg aan mij wat te doen.
Teef appart van de reu,baasje is 20 min weggeweest dochter heeft de reu bij de teef gelaten,ze weet niet of er wat is gebeurd...
Ik zei bel RvB op om te vragen hoe en wat...
Die begon meteen dat ze voor de tuchtcommissie moest komen!!!
En geen stambomen zou krijgen.....
Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt...want met 2 maatstaven rekenen zijn ze goed in bij de RvB
Teef appart van de reu,baasje is 20 min weggeweest dochter heeft de reu bij de teef gelaten,ze weet niet of er wat is gebeurd...
Ik zei bel RvB op om te vragen hoe en wat...
Die begon meteen dat ze voor de tuchtcommissie moest komen!!!
En geen stambomen zou krijgen.....
Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt...want met 2 maatstaven rekenen zijn ze goed in bij de RvB

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook al vind ik het véél te jong, een combi die je misschien toch zou doen of niet vreselijk is qua combinatie zou ik ook niet weg laten spuiten hoor. Ken daar weinig goede verhalen over. Wat Nanna zegt, volgens mij was het voor het BRS doodnormaal om je teef na de tweede loopsheid te laten dekken. Zeker kleine rassen.
Ik snap dat Monatoetje hier ook niet blij mee is. Zij krijgt het gezeur terwijl ene ander een fout maakt.
Ik vind het goed dat ze het hier gewoon verteld en hoop dat alles goed gaat.
Ik ben wèl voor sancties maar niet voor het inhouden van stambomen. Wat heb je daar aan ? Een combi die niet volgens de regels is gefokt is niet persé een slechte. Die honden zonder stamboom raak je dan juist weer de zicht weer op kwijt. Juist als iemand per ongeluk een inteeltcombi doet zou ik willen weten of die hondjes op latere leeftijd gezond zijn. Daarbij is het ook zo dat er dan weer een extra nest gefokt kan worden. Dat nest zonder stamboom telt anders niet mee. Ik ben dus vóór stambomen maar ik zou wel willen dat er openheid vanuit de RvB over dit soort nesten gegeven zou worden. Geen publieke schandpaal ofzo maar gewoon een database waarin alle nesten vermeldt worden en ook of ze volgens de regels zijn gefokt (en welke regels).
De teefjes van mijn eerste 2 nestjes waren 5 jr en Elena is nu 6 jr. Gewoon allemaal zelf bevallen. Een bewuste keus lang te wachten om meer zekerheid te hebben over de gezondheid van mijn honden maar ook die van hun ouders en grootouders. Als ik nu met nakomelingen van mijn eerste nestjes zou fokken kan ik mensen opa en oma laten zien die al een mooie leeftijd hebben.
Er valt niets meer terug te draaien als je een teef al 3 x hebt ingezet op 6 jarige leeftijd (wat heel normaal is) en ze blijkt epilepsie of wat dan ook te hebben.
Ik snap dat Monatoetje hier ook niet blij mee is. Zij krijgt het gezeur terwijl ene ander een fout maakt.
Ik vind het goed dat ze het hier gewoon verteld en hoop dat alles goed gaat.
Ik ben wèl voor sancties maar niet voor het inhouden van stambomen. Wat heb je daar aan ? Een combi die niet volgens de regels is gefokt is niet persé een slechte. Die honden zonder stamboom raak je dan juist weer de zicht weer op kwijt. Juist als iemand per ongeluk een inteeltcombi doet zou ik willen weten of die hondjes op latere leeftijd gezond zijn. Daarbij is het ook zo dat er dan weer een extra nest gefokt kan worden. Dat nest zonder stamboom telt anders niet mee. Ik ben dus vóór stambomen maar ik zou wel willen dat er openheid vanuit de RvB over dit soort nesten gegeven zou worden. Geen publieke schandpaal ofzo maar gewoon een database waarin alle nesten vermeldt worden en ook of ze volgens de regels zijn gefokt (en welke regels).
Waarom dat dan weer ? Dus volgens jou moet je ergens tussen de 2,5 en 3,5 het eerste nest doen anders ben je helemaal fout ?Muk schreef:Met 4 jaar het eerste nest is ook wel het andere uiterste en zoiets keur ik ook af. Maar om dan een te jong gedekte teef goed te praten is ook verkeerd. Waarom zou je dan nog regels hebben?Nanna schreef:Shoot me, maar ik vind 16 maanden voor een klein ras helemaal niet absurd jong om drachtig te worden. Beest is 2x loops geweest en kan prima een nest handlen.
De teefjes van mijn eerste 2 nestjes waren 5 jr en Elena is nu 6 jr. Gewoon allemaal zelf bevallen. Een bewuste keus lang te wachten om meer zekerheid te hebben over de gezondheid van mijn honden maar ook die van hun ouders en grootouders. Als ik nu met nakomelingen van mijn eerste nestjes zou fokken kan ik mensen opa en oma laten zien die al een mooie leeftijd hebben.
Er valt niets meer terug te draaien als je een teef al 3 x hebt ingezet op 6 jarige leeftijd (wat heel normaal is) en ze blijkt epilepsie of wat dan ook te hebben.
-
Muk
Bij een Newfoundlander moet het eerste nest voor het 5e jaar plaatsvinden, dus dan zou 4 jaar prima kunnen. Maar persoonlijk vind ik dat te laat, vooral om de reden die Nanna hierboven noemt.sirene schreef:Waarom dat dan weer ? Dus volgens jou moet je ergens tussen de 2,5 en 3,5 het eerste nest doen anders ben je helemaal fout ?Muk schreef:Met 4 jaar het eerste nest is ook wel het andere uiterste en zoiets keur ik ook af. Maar om dan een te jong gedekte teef goed te praten is ook verkeerd. Waarom zou je dan nog regels hebben?Nanna schreef:Shoot me, maar ik vind 16 maanden voor een klein ras helemaal niet absurd jong om drachtig te worden. Beest is 2x loops geweest en kan prima een nest handlen.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat van dat bekken is absolute kul. Banden worden losser voor een bevalling, bij een hoogbejaarde hond zijn banden en pezen waarschijnlijk wat minder elastisch maar dan hebben we het over hoogbejaard.
Er is volgens mij geen onderzoek naar gedaan maar ik durf te wedden dat er geen verschil zit tussen het bekken en de banden en pezen tussen een uitgegroeide hond van 2 jr en die van 7 jr en er is _zeker geen verschil tussen dat van een teef van 3, 4 of 5 jr ook niet bij een Newfie.
Het zou bij mij een pré zijn als de ouders en grootouders van mijn toekomstige pup al een respectabele leeftijd hebben.
Volgens het BRS mag je je teef tot haar 6de jaar laten dekken voor het eerste nest.
Er is volgens mij geen onderzoek naar gedaan maar ik durf te wedden dat er geen verschil zit tussen het bekken en de banden en pezen tussen een uitgegroeide hond van 2 jr en die van 7 jr en er is _zeker geen verschil tussen dat van een teef van 3, 4 of 5 jr ook niet bij een Newfie.
Het zou bij mij een pré zijn als de ouders en grootouders van mijn toekomstige pup al een respectabele leeftijd hebben.
Volgens het BRS mag je je teef tot haar 6de jaar laten dekken voor het eerste nest.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
En wij zijn ook precies hetzelfde als honden ?Nanna schreef:sirene schreef:Dat van dat bekken is absolute kul.Tis toch een feit dat een vrouw van 20 makkelijker bevalt dan eentje van 40. In het algemeen dan.
Een slimme teef krijgt gewoon haar puppies op tijd
Ik heb een andere mening over _op tijd_ het hangt helemaal van de hond en het ras af ook. Een Engelse Bulldog hoef je met 5 niet meer te laten dekken ws want dan heeft ie zijn beste tijd gehad. Maar een ras wat makkelijk bevalt en met gemak 12 wordt heeft daar over het algemeen geen enkel probleem mee.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Xena was bijna 5 met haar eerste en enige nest, niks mis mee hoor, ze zou nu qua conditie (bijna 9 jr) nog met gemak een nest kunnen krijgen bijv. Je moet naar de individuele hond kijken en zeker naar het ras. De dobers waren op deze leeftijd hoogbejaard, de mechelaars absoluut niet, ja een grijs bekkie maar ze hebben nog de conditie van een jonge hond en kan nog met gemak de jongere honden hier bijhouden.Muk schreef:Met 4 jaar het eerste nest is ook wel het andere uiterste en zoiets keur ik ook af. Maar om dan een te jong gedekte teef goed te praten is ook verkeerd. Waarom zou je dan nog regels hebben?Nanna schreef:Shoot me, maar ik vind 16 maanden voor een klein ras helemaal niet absurd jong om drachtig te worden. Beest is 2x loops geweest en kan prima een nest handlen.
Ik heb die leeftijdsgrenzen nooit begrepen, er wordt totaal voorbij gegaan aan het grote verschil in de diverse rassen.
Waarom zo laat? Omdat ik zeker wilde weten dat ik eerst alles gehaald had aan examens en wedstrijden voor ik haar ooit zou laten dekken, de gezondheid is dan goed bekend en mocht ze dan niet meer willen werken om wat voor reden dan ook, dan zij het zo... dan heeft ze toch alles gehaald wat ze kon halen. (niet dat dit van toepassing was bij haar want zelfs nu nog wil ze heel graag werken)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi