Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ongepland - update: nieuwe fotos 21-08 (pag 9)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Re: ongepland

Ongelezen bericht door Tulp »

@Mon65. Je haalt twee dingen door elkaar.

Er is een morning-after behandeling en dan gooi je de hele hormoonhuishouding door mekaar. Meegemaakt dat een teefje niet meer normaal loops werd.

Alizin wekt een bevalling/abortus op. Dus laat de pups niet sterven, maar komen eraf en omdat ze dan nog niet levensvatbaar zijn sterven ze dus.
Alizin wordt sporadisch gebruikt om na 9 weken een bevalling te forceren. Die pups zouden gewoon levensvatbaar moeten zijn.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
mon65
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Mastiff, Mastin Español
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door mon65 »

Tulp schreef:@Mon65. Je haalt twee dingen door elkaar.

Er is een morning-after behandeling en dan gooi je de hele hormoonhuishouding door mekaar. Meegemaakt dat een teefje niet meer normaal loops werd.

Alizin wekt een bevalling/abortus op. Dus laat de pups niet sterven, maar komen eraf en omdat ze dan nog niet levensvatbaar zijn sterven ze dus.
Alizin wordt sporadisch gebruikt om na 9 weken een bevalling te forceren. Die pups zouden gewoon levensvatbaar moeten zijn.
Ik zal het idd wel niet begrijpen, maar.... als je dan een abortus op wilt wekken doe je dat toch al eerder, ver voordat de pups levensvatbaar zijn? Dus al twee weken na de dekking of zo en niet pas na een week of 8? Of is het niet zo simpel? :denken:
volg de avonturen van Cira, Nala, Zazu, Bonita en Barto op http://www.casadelabranza.nl

Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Jammer dat het niet gepland is zoals je wilde..., maar als ze welkom zijn, gefeliciteerd! Dat het nog leuke en mooie pupsels worden.. wil je er 1 aanhouden?
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Dat doe je pas als ze je weet dat ze dragend is (28 dgn). En dan klopt het hartje zeker al, dus komen ze levend ter wereld.
Levend ter wereld komen en levensvatbaar zijn moet je niet door elkaar halen. Er komen dus wel degelijk hele kleine pups ter wereld die even leven maar dat niet zelfstandig kunnen en dus snel sterven.
Morning after moet binnen een paar dagen en als je niet zeker weet of ze opgenomen heeft (dat weet je nooit) en je wilt haar nog inzetten voor de fokkerij zou dat mijn keus niet zijn. Is het echt een foute combi (broer-zus of zo) dan zou ik voor de alizin/abortus op 4 weken kiezen. Daar moet je dan wel tegen kunnen!
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
mon65
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:Dat doe je pas als ze je weet dat ze dragend is (28 dgn). En dan klopt het hartje zeker al, dus komen ze levend ter wereld.
Levend ter wereld komen en levensvatbaar zijn moet je niet door elkaar halen. Er komen dus wel degelijk hele kleine pups ter wereld die even leven maar dat niet zelfstandig kunnen en dus snel sterven.
Morning after moet binnen een paar dagen en als je niet zeker weet of ze opgenomen heeft (dat weet je nooit) en je wilt haar nog inzetten voor de fokkerij zou dat mijn keus niet zijn. Is het echt een foute combi (broer-zus of zo) dan zou ik voor de alizin/abortus op 4 weken kiezen. Daar moet je dan wel tegen kunnen!
Dank je wel voor de uitleg. Het klinkt erg heftig allemaal. Reden des te meer om heel goed op te letten als mijn teven loops worden. Ik wil dat echt niet meemaken :ugh:
volg de avonturen van Cira, Nala, Zazu, Bonita en Barto op http://www.casadelabranza.nl

Afbeelding
Isis
Zeer actief
Mijn ras(sen): kortharige collieteven Maggie en Kate
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Isis »

Tulp schreef:Dat doe je pas als ze je weet dat ze dragend is (28 dgn). En dan klopt het hartje zeker al, dus komen ze levend ter wereld.

:cry: Wat klinkt dat vreselijk zeg... :eek:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

MonaToetje schreef:
Nuyvilaq schreef:oei, daar heb ik overheen gelezen :schrik:
Ik weet niet wat te jong in dit geval inhoud maar dat zou voor mij dan wel weer een heel groot minpunt zijn :ugh:
Geloof me, ik ben er alles behalve blij mee. :ugh:
Tulip is overigens 14 1/2 maand oud.

Linda
Linda, een teef mag niet gedekt worden van de Raad voor ze 16 maanden is, anders krijg je waarschijnlijk geen stambomen. Zie BSI.

Hoofdstuk VIII Basis Reglement Stambomen

Artikel VIII.1

Een teef mag op de datum van de dekking niet jonger zijn dan 16 maanden.
Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.
Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/b ... bomen-brs/
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ladybird schreef:
MonaToetje schreef:
Nuyvilaq schreef:oei, daar heb ik overheen gelezen :schrik:
Ik weet niet wat te jong in dit geval inhoud maar dat zou voor mij dan wel weer een heel groot minpunt zijn :ugh:
Geloof me, ik ben er alles behalve blij mee. :ugh:
Tulip is overigens 14 1/2 maand oud.

Linda
Linda, een teef mag niet gedekt worden van de Raad voor ze 16 maanden is, anders krijg je waarschijnlijk geen stambomen. Zie BSI.

Hoofdstuk VIII Basis Reglement Stambomen

Artikel VIII.1

Een teef mag op de datum van de dekking niet jonger zijn dan 16 maanden.
Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.
Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/b ... bomen-brs/
dat zei ze al, dat het niet voldoet aan het brs en dat ze een boete kan verwachten, want dat gebeurt er, meer niet ;) stambomen worden gewoon afgegeven, pas bij meerdere malen het brs overtreden zal dat misschien invloed hebben op de afgifte van stambomen.

Als het nest niet voldoet aan de welzijnsregels van het BRS zal de aanvraagprocedure ook gewoon doorgaan en zullen er uiteindelijk stambomen voor het nest afgegeven worden.

Omdat de regels van het KR overtreden zijn zal dit voorgelegd worden aan het Tuchtcollege van de Kynologie. Hierover zal de fokker via de Raad van Beheer een bericht ontvangen. Vervolgens zal het Tuchtcollege de kwestie beoordelen en een uitspraak doen over de sancties.

De mogelijke sancties staan beschreven in artikel VI.25 van het Kynologisch Reglement
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet dat het er staat Noor :wink: Ik weet ook dat kennissen van mij een stamboomnest hebben gehad door een te jonge leeftijd teef. De raad gaf geen stambomen af. :wink:
Afbeelding
Smieszka1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

ladybird schreef:Ik weet dat het er staat Noor :wink: Ik weet ook dat kennissen van mij een stamboomnest hebben gehad door een te jonge leeftijd teef. De raad gaf geen stambomen af. :wink:

Ook bij mensen die ik ken. Foutje, per ongeluk nest. Teefje 14 maanden bij de dekking...geen stambomen.
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ladybird schreef:Ik weet dat het er staat Noor :wink: Ik weet ook dat kennissen van mij een stamboomnest hebben gehad door een te jonge leeftijd teef. De raad gaf geen stambomen af. :wink:
tja, je kunt het zelf lezen, dat zijn niet de sancties die erop staan, dus waarom dat bij jou kennissen wel zo is? als dat dus zo is.. ken het ook wel als praatje van fokkers, die willen geen negatieve aanmerking krijgen, dus vragen dan gewoon geen stambomen aan.

Artikel VI.25
1. Hij die overigens in strijd met een of meer bepalingen van dit Reglement of van een
ander door of namens de Raad van Beheer vastgesteld reglement handelt of nalaat
te handelen, kan gestraft worden met een of meer der volgende straffen:
a. berisping;
b. geldboete tot ten hoogste € 5.000,—;
c. tijdelijke diskwalificatie van zijn persoon;
d. tijdelijke diskwalificatie van een of meer der honden waarvan hij Eigenaar is;
e. tijdelijke ontneming van de bevoegdheid om als Keurmeester op te treden;
f. tijdelijke ontneming van de bevoegdheid om als Official op te treden.
2. Hij die reeds eerder ter zake van eenzelfde feit veroordeeld is, kan tevens gestraft
worden met een of meer der volgende straffen:
a. blijvende diskwalificatie van zijn persoon;
b. blijvende diskwalificatie van een of meer der honden waarvan hij Eigenaar is;
c. ontneming van het recht tot het voeren van een kennelnaam;
d. blijvende ontneming van de bevoegdheid om als Keurmeester op te treden;
e. blijvende ontneming van de bevoegdheid om als Official op te treden.
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
tja, je kunt het zelf lezen, dat zijn niet de sancties die erop staan, dus waarom dat bij jou kennissen wel zo is? als dat dus zo is.. ken het ook wel als praatje van fokkers, die willen geen negatieve aanmerking krijgen, dus vragen dan gewoon geen stambomen aan.
Je hoeft me niet te geloven en het afdoen als een praatje onder fokkers. Maar ik weet heel goed dat hier dus wel stambomen voor zijn aangevraagd en zijn geweigerd. Ik ken de regels van de raad en de sancties, echter is de praktijk niet altijd hetzelfde.
Afbeelding
mon65
Zeer actief
Contacteer:

Smieszka1 schreef:..... Foutje, per ongeluk nest. Teefje 14 maanden bij de dekking...geen stambomen.
helemaal terecht als je het mij vraagt. Die regels zijn er niet voor niets!

Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

mon65 schreef:
Smieszka1 schreef:..... Foutje, per ongeluk nest. Teefje 14 maanden bij de dekking...geen stambomen.
Fouten maken is ook menselijk en een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Zo als in dit geval dus en dan vind ik het belachelijk als een compleet nest, van verder gezonde en rastypische ouders , uit gezonde lijnen geen stamboom zou mogen krijgen , omdat de moeder te jong is. Dat er sancties op staan , in de vorm van een geldboete en een diskwalificatie , daar ben ik het dan weer wel mee eens.

Darbij staat e toch duidelijk in de regels dat de anvraag voor de stambomen gewoon door zullen gaan en ik neem aan dat de Raad zich net zo goed aan de regels dient te houden. :wink:
Linda
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 08 jun 2011 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ladybird schreef:
Je hoeft me niet te geloven en het afdoen als een praatje onder fokkers. Maar ik weet heel goed dat hier dus wel stambomen voor zijn aangevraagd en zijn geweigerd. Ik ken de regels van de raad en de sancties, echter is de praktijk niet altijd hetzelfde.
oh ik bedoelde niet zozeer dat ik je niet geloof hoor, wist natuurlijk niet, hoe close die "kennissen" dan met je zijn :wink:

de praktijk zal best her en der anders gaan, maar of de raad het recht heeft, om stambomen in te houden is dan een 2e ;)
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Lijkt me een heel lastige situatie. Het heeft geen zin om nu nog de vinger te wijzen (mede-eigenaren, kinderen, wie dan ook), je teefje is al gedekt en nu moet je kijken wat het beste is in deze situatie.

Persoonlijk vind ik 14 1/2 maand veel te jong, moet er niet aan denken, maar dat alizin klinkt erg heftig. Aan de andere kant vind ik een drachtige teef van net 14 maand ook heftig.. Pff, duivels dilemma. Veel sterkte ermee!! Als je ermee door gaat, hoop ik dat je teefje gezond blijft en dat je gezonde pups krijgt!
yamie
Zeer actief
Contacteer:

luna2906 schreef:Lijkt me een heel lastige situatie. Het heeft geen zin om nu nog de vinger te wijzen (mede-eigenaren, kinderen, wie dan ook), je teefje is al gedekt en nu moet je kijken wat het beste is in deze situatie.

Persoonlijk vind ik 14 1/2 maand veel te jong, moet er niet aan denken, maar dat alizin klinkt erg heftig. Aan de andere kant vind ik een drachtige teef van net 14 maand ook heftig.. Pff, duivels dilemma. Veel sterkte ermee!! Als je ermee door gaat, hoop ik dat je teefje gezond blijft en dat je gezonde pups krijgt!

nou... kijk, de regels zijn goed hoor, die moeten er zijn en een fokker moet ook zeker niet meermaals regels overtreden, maar zo'n drama is het ook niet, om een teef van 14 maanden gedekt te hebben, ze is dan bijna 16 mnd als ze moet bevallen ( toch monatoetje?)
ja het is jong, nee het is niet de bedoeling, maar een normale, gezonde teef kan dat prima aan :wink:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

MonaToetje schreef:
mon65 schreef:
Fouten maken is ook menselijk en een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Zo als in dit geval dus en dan vind ik het belachelijk als een compleet nest, van verder gezonde en rastypische ouders , uit gezonde lijnen geen stamboom zou mogen krijgen , omdat de moeder te jong is. Dat er sancties op staan , in de vorm van een geldboete en een diskwalificatie , daar ben ik het dan weer wel mee eens.

Darbij staat e toch duidelijk in de regels dat de anvraag voor de stambomen gewoon door zullen gaan en ik neem aan dat de Raad zich net zo goed aan de regels dient te houden. :wink:
Linda

Dat kan allemaal best zijn. Ongelukje zit idd in een klein hoekje en de "straf" van dat ongelukje is dan dat je als fokker zijnde gewoon geen stambomen bij dat nest krijgt. :ok:

Veel fokkers hebben nu eenmaal dergelijke "ongelukjes" en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er veel minder "ongelukjes" zullen zijn als de rvb geen stambomen af zou geven als de teef te jong/oud is, te snel na het voorgaande nest weer bevallen is etc. :ok:
yamie schreef:nou... kijk, de regels zijn goed hoor, die moeten er zijn en een fokker moet ook zeker niet meermaals regels overtreden, maar zo'n drama is het ook niet, om een teef van 14 maanden gedekt te hebben, ze is dan bijna 16 mnd als ze moet bevallen ( toch monatoetje?)
ja het is jong, nee het is niet de bedoeling, maar een normale, gezonde teef kan dat prima aan :wink:
Ben ik niet met je eens. Het zijn naar mijn idee nog altijd zeer "minimale" regels die wat mij betreft omhoog zouden mogen worden gegooid.

De teef is nu 14,5 mnd maar je weet niet hoelang ze al drachtig is en of wanneer ze moet bevallen. Ze moet in ieder geval ruim bevallen voor de leeftijd dat ze überhaupt via die "minimaal" opgestelde regels gedekt zou mogen worden.

Ik zou het dan ook volledig terecht vinden dat er geen stambomen afgegeven worden als men een teef te vroeg laat dekken en of dat nu een ongeluk is of niet is jammer dan. Dan letten ze een volgend keer wel beter op :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:
Dat is niet helemaal waar, wat je hier zegt.
Alizin kan vanaf dag 1 na de (ongewenste) dekking gezet worden.
KLIK!
En
KLIKKERDEKLIK!
Dat zegt Tulp ook.
En ze zegt verder dat het haar keuze niet zou zijn.
Mijne ook niet trouwens, ik ken een teef die daarna nooit eer loops is geweest.
Dat lijkt me ook niet gezond.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

smoekie schreef:
MonaToetje schreef:
mon65 schreef:

Linda

Dat kan allemaal best zijn. Ongelukje zit idd in een klein hoekje en de "straf" van dat ongelukje is dan dat je als fokker zijnde gewoon geen stambomen bij dat nest krijgt. :ok:

Veel fokkers hebben nu eenmaal dergelijke "ongelukjes" en ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er veel minder "ongelukjes" zullen zijn als de rvb geen stambomen af zou geven als de teef te jong/oud is, te snel na het voorgaande nest weer bevallen is etc. :ok:
yamie schreef:nou... kijk, de regels zijn goed hoor, die moeten er zijn en een fokker moet ook zeker niet meermaals regels overtreden, maar zo'n drama is het ook niet, om een teef van 14 maanden gedekt te hebben, ze is dan bijna 16 mnd als ze moet bevallen ( toch monatoetje?)
Ben ik niet met je eens. Het zijn naar mijn idee nog altijd zeer "minimale" regels die wat mij betreft omhoog zouden mogen worden gegooid.

De teef is nu 14,5 mnd maar je weet niet hoelang ze al drachtig is en of wanneer ze moet bevallen. Ze moet in ieder geval ruim bevallen voor de leeftijd dat ze überhaupt via die "minimaal" opgestelde regels gedekt zou mogen worden.

Ik zou het dan ook volledig terecht vinden dat er geen stambomen afgegeven worden als men een teef te vroeg laat dekken en of dat nu een ongeluk is of niet is jammer dan. Dan letten ze een volgend keer wel beter op :ok:
vind t ook niet meer dan normaal dat er geen stambomen afgegeven zouden worden, dacht alleen ook dat je bij een situatie als deze gewoon enkel een boete kreeg....

zou dat wel vreemd vinden omdat je bv bij te korte lijnteelt dan weer geen boete & geen stambomen krijgt....zet daar dan ook enkel een boete op, of hier ook geen stambomen....
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gefeliciteerd met de zwemmers van Len ;)
Maar wel jammer dat het fout is gegaan.

Overigens ken ik wel reuen die door de hekken van de kennel heen dekken (nee, ik snap ook niet hoe, maar ze stonden toch vast met een hek ertussen :19: ), dus ik zou de volgende keer toch liever een van de twee even bij jou onderbrengen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

crutz schreef:vind t ook niet meer dan normaal dat er geen stambomen afgegeven zouden worden, dacht alleen ook dat je bij een situatie als deze gewoon enkel een boete kreeg....

zou dat wel vreemd vinden omdat je bv bij te korte lijnteelt dan weer geen boete & geen stambomen krijgt....zet daar dan ook enkel een boete op, of hier ook geen stambomen....
Dat klopt ook hoor. Vandaar dat er nog steeds veel te vaak van zulke "ongelukjes" gebeuren. waarom er in geval van kennis van Ladybird geen stambomen afgegeven zijn weet ik ook niet. Dat is in ieder geval niet volgens de regels, maar wat mij betreft wordt dat per direct nog ingevoerd.

Ze mogen van mij bij beide gewoon de regel invoeren dat er dan geen stambomen afgegeven worden :ok:
Marjoleine schreef:Overigens ken ik wel reuen die door de hekken van de kennel heen dekken (nee, ik snap ook niet hoe, maar ze stonden toch vast met een hek ertussen :19: ), dus ik zou de volgende keer toch liever een van de twee even bij jou onderbrengen ;)
Voor korte periode gaas ervoor gooien wil zulke uitzonderlijke situaties (die ik overigens wel vaker gehoord heb als "excuus") ook voorkomen :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
mon65
Zeer actief
Contacteer:

Dat is wel heel simpel gedacht, dan nog is ze op de datum van de bevalling nog steeds geen 16 maanden! Jij maakt er wel een mooi rekensommetje van in je "eigen" voordeel. Die regel is er toch niet voor niets? Ik vind zelfs 16 maanden voor de meeste rassen nog aan de jonge kant, maar dat terzijde....

edit: laatste regel

Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
luna2906 schreef:Lijkt me een heel lastige situatie. Het heeft geen zin om nu nog de vinger te wijzen (mede-eigenaren, kinderen, wie dan ook), je teefje is al gedekt en nu moet je kijken wat het beste is in deze situatie.

nou... kijk, de regels zijn goed hoor, die moeten er zijn en een fokker moet ook zeker niet meermaals regels overtreden, maar zo'n drama is het ook niet, om een teef van 14 maanden gedekt te hebben, ze is dan bijna 16 mnd als ze moet bevallen ( toch monatoetje?)
Klopt , ze is bijna 16 maanden als het nest geboren wordt.

Linda
(met dank aan Desi)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

mon65 schreef:
Dat is wel heel simpel gedacht, dan nog is ze op de datum van de bevalling nog steeds geen 16 maanden! Jij maakt er wel een mooi rekensommetje van in je "eigen" voordeel. Die regel is er toch niet voor niets? Ik vind zelfs 16 maanden voor de meeste rassen nog aan de jonge kant, maar dat terzijde....

uh? ik maak helemaal nergens iets van in mijn eigen voordeel, wat heb ik er verder mee te maken?

ik reageerde op het feit, dat er gezegd word, "heftig, een teefje van 14 maanden drachtig... "
rotzooi erin spuiten vind ik vele male heftiger dan een nest laten krijgen, staat verder helemaal los van wat de regels zijn, zeg alleen maar, dat een gezonde teef, dit prima aan kan en dat dat dus niet dramatisch is.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

mon65 schreef:

Wat hadden ze naar jouw mening moeten doen dan? Het nest afspuiten of Tulip meteen met hormonen vol laten spuiten , met alle risico`s die er bij komen?
Ik vind trouwens dat het ras er wel degelijk iets toe doet. Kleinere rassen zijn doorgaans eerder volwassen dan grote rassen.

L.
(met dank aan Desi)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

crutz schreef: zou dat wel vreemd vinden omdat je bv bij te korte lijnteelt dan weer geen boete & geen stambomen krijgt....zet daar dan ook enkel een boete op, of hier ook geen stambomen....
Die 'korte lijnteelt' of inteelt in de volksmond, veroorzaakt meer rottigheid dan een teef die twee maanden te vroeg wordt gedekt. Niet meer dan logisch dat inteelt zwaarder gestrafd wordt met geen stambomen :19:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
mon65
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:uh? ik maak helemaal nergens iets van in mijn eigen voordeel, wat heb ik er verder mee te maken
nee dat begrijp ik, daarom staat "eigen" ook tussen aanhalingstekens! Het ging om het rekensommetje dat de teef bijna de minimale leeftijd heeft als de pups geboren worden. Hetgeen inhoudt dat ze nog altijd 2 maanden te vroeg is gedekt!
MonaToetje schreef:Wat hadden ze naar jouw mening moeten doen dan? Het nest afspuiten of Tulip meteen met hormonen vol laten spuiten , met alle risico`s die er bij komen?
Ik vind trouwens dat het ras er wel degelijk iets toe doet. Kleinere rassen zijn doorgaans eerder volwassen dan grote rassen.

L.
Het had op voorhand niet mogen gebeuren, dat heb ik al eerder gezegd en dat vind ik nog steeds :ugh: Alle opties zijn in dit geval de verkeerde: een nest bij een veel te jonge teef is niet goed, hormoonrommel geven niet en ook "afspuiten" is geen optie. Dat ben ik zeker met je eens. Des te meer reden om de volgende keer te zorgen dat de reu en de teef niet bij elkaar kunnen.

Ik vind overigens dat er hier wel erg licht wordt gedacht over het laten dekken van een teef die net ouder dan een jaar is. Ík vind dat dus echt niet kunnen, maar nogmaals, dat is mijn mening. Misschien komt het omdat de OEM pas vanaf 24 maanden gedekt mag worden (hetgeen ik in sommige gevallen zelfs nog te jong vind). Ik kan alleen maar hopen dat de teef er niets aan over houdt en dat de pups gezond geboren worden.

Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik hoop serieus dat dit nest geen stamboom krijgt (want dan kan er minder geld voor een pup gevraagd worden) én dat er een fikse boete gegeven wordt. Misschien dat dit soort fokkers dan eens goed nadenken over dit soort "oeps" nestjes.

Ik begrijp het niet dat er hier fokkers zijn die het niet zo erg vinden dat een teef veel te jong wordt gedekt. De combinatie mag dan nog zo prachtig zijn (weet ik natuurlijk niet, want ik ken heel die honden en dat ras niet), een teef te jong laten dekken is (samen met inteelt en bewust met ziektes fokken) voor mij niet goed te praten.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

[quote="mon65"]Ik begrijp nooit zo goed hoe honden "per ongeluk" gedekt kunnen worden. Hoe moeilijk kan het zijn een loopse teef en een reu een paar weken goed te scheiden? En als je dan de mogelijkheden niet hebt om dat te goed doen, kan je toch wel regelen dat de reu voor die paar weken bij iemand onder gebracht kan worden? :roll:
quote]

Wacht maar tot het je ook eens overkomt !

Ik riep dat ook altijd omdat ik dacht dat zoiets pure stommiteit zou zijn. Totdat ik twee teven (zussen) tegelijk loops had en ik er slechts 1 van wilde laten dekken omdat beiden berucht waren vanwege hun enorme nesten (12 of meer pups). Dus allebei ruim 3 weken keurig apart gehouden en toen de loopsheid voorbij was (leek) zijn de dames terug in de groep gegaan. Echter degene die niet is gedekt bleek achteraf een gespleten loopsheid te hebben en is 3 weken na het einde van de loopsheid alsnog gedekt en kreeg dus onverwacht 2 pups toen de geplande pups al 5 weken waren !!!!!

Overigens vind ik sommige reacties erg 'kort door de bocht' als het om de leeftijd van de teef in kwestie gaat.
Ik ben ook geen voorstander van een hond jong te laten dekken maar als zo'n hond loops zou worden 'in de natuur' denk je toch ook niet dat ze dan niet gedekt zou worden omdat ze nog te jong is ;-)
Het is jammer dat het zo is gelopen maar dit kun je mijn inziens niet op een gezonde manier terugdraaien dus ik zou de pupjes gewoon laten komen omdat er qua combinatie niks mis is. Len heeft gewoon willen bewijzen dat er met hem niets mis is ;-)
Laatst gewijzigd door empyree op 08 jun 2011 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandra
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”