Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dierenarts of niet?
Moderator: moderatorteam
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dierenarts of niet?
Jakkes, ik ben zo aan het twijfelen of ik hier naar moeten laten kijken...
Kaya heeft meerdere bulten waarvan een aantal aangeprikt zijn, allemaal vetbulten variërend van groot tot klein.
Op zich ben ik niet paniekerig voor bulten bij haar, ze is 9.5 jaar en daar horen nu eenmaal vaak wat bulten bij.
Maar sinds een tijdje zit er een 'bult' op haar ribben, of beter gezegd: tussen haar ribben, aan de rechter zijkant. Bult staat tussen aanhalingstekens, omdat het meer een verdikking is. Het lijkt tussen haar ribben vandaan te komen, net alsof daar wellicht een dikke spier tussen zit of iets anders uitstulpt.
De huid glijdt er overheen, echt glijden, eerst dacht ik dat het bultje/verdikking alle kanten op sprong, maar het blijkt de huid te zijn die er op een wat typische manier overheen glijdt.
En nu? Dierenarts of niet?
De twijfel is er omdat ik wil voorkomen dat Kaya's laatste tijd er één van dierenartsen, onderzoeken, narcoses en snijwerk wordt en voor je het weet moet er een echo gemaakt worden of bultjes aangesprikt of onder narcose een bultje weggehaald worden.
Ze vindt dierenartsen niet leuk, is gestressed ervan.
Ik kan natuurlijk de dierenarts bellen en overleggen, maar ja, die zegt meteen 'kom maar even langs, dan kijken we ernaar'.
Zeer recent heeft ze nog een bloedonderzoek gehad waarbij alles goed was.
Wie herkent iets in het verhaal van een 'uitstulping' tussen de ribben door? het is niet groot, maar wel duidelijk voelbaar.
Wie kan er iets zinnigs over zeggen of het nu toch écht verstandig is hier naar te laten kijken of het gewoon maar te laten gaan.
Kaya heeft meerdere bulten waarvan een aantal aangeprikt zijn, allemaal vetbulten variërend van groot tot klein.
Op zich ben ik niet paniekerig voor bulten bij haar, ze is 9.5 jaar en daar horen nu eenmaal vaak wat bulten bij.
Maar sinds een tijdje zit er een 'bult' op haar ribben, of beter gezegd: tussen haar ribben, aan de rechter zijkant. Bult staat tussen aanhalingstekens, omdat het meer een verdikking is. Het lijkt tussen haar ribben vandaan te komen, net alsof daar wellicht een dikke spier tussen zit of iets anders uitstulpt.
De huid glijdt er overheen, echt glijden, eerst dacht ik dat het bultje/verdikking alle kanten op sprong, maar het blijkt de huid te zijn die er op een wat typische manier overheen glijdt.
En nu? Dierenarts of niet?
De twijfel is er omdat ik wil voorkomen dat Kaya's laatste tijd er één van dierenartsen, onderzoeken, narcoses en snijwerk wordt en voor je het weet moet er een echo gemaakt worden of bultjes aangesprikt of onder narcose een bultje weggehaald worden.
Ze vindt dierenartsen niet leuk, is gestressed ervan.
Ik kan natuurlijk de dierenarts bellen en overleggen, maar ja, die zegt meteen 'kom maar even langs, dan kijken we ernaar'.
Zeer recent heeft ze nog een bloedonderzoek gehad waarbij alles goed was.
Wie herkent iets in het verhaal van een 'uitstulping' tussen de ribben door? het is niet groot, maar wel duidelijk voelbaar.
Wie kan er iets zinnigs over zeggen of het nu toch écht verstandig is hier naar te laten kijken of het gewoon maar te laten gaan.
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
-
*Ellen*
Re: Dierenarts of niet?
Eerlijk? Ik zou er niks aan laten doen.
- Hamilton
- Zeer actief
kun je er misschien fotos van maken? dan is het wat duidelijker wat je precies bedoeld.
Svear heeft ook al jaren een bult op z'n ribben zitten, net achter z'n voorpoot, is langzaam gegroeid van kleine erwt tot nu tennisbalformaat ( in zo'n 5 jaar) de keren dar het aangeprikt werd was het steeds vet, nu laat ik er ook niets meer aan doen(14 jaar) en vertel gewoon dat hij gecastreerd is en daar z'n ballen bewaard
Svear heeft ook al jaren een bult op z'n ribben zitten, net achter z'n voorpoot, is langzaam gegroeid van kleine erwt tot nu tennisbalformaat ( in zo'n 5 jaar) de keren dar het aangeprikt werd was het steeds vet, nu laat ik er ook niets meer aan doen(14 jaar) en vertel gewoon dat hij gecastreerd is en daar z'n ballen bewaard
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
O ja, iets wat de laatste tijd steeds vaker voorkomt: ze is erg schrikachtig geworden en soms ineens bang van de meest normale zaken.
Zo schrok ze zich vanmorgen kapot van een bouwvakker die een plank optilde, gister van regendruppels die op een schuurtje vielen en het dekbed wat uit het raam hing. Hele normale dingen die ze ineens eng vindt of waarvan ze schrikt.
Geen idee of dat wat met elkaar te maken heeft of dat het ouderdom is icm de pijnstilling.
Ze is wel gewoon fit verder, eet en drinkt goed, ontlasting ook goed.
Zo schrok ze zich vanmorgen kapot van een bouwvakker die een plank optilde, gister van regendruppels die op een schuurtje vielen en het dekbed wat uit het raam hing. Hele normale dingen die ze ineens eng vindt of waarvan ze schrikt.
Geen idee of dat wat met elkaar te maken heeft of dat het ouderdom is icm de pijnstilling.
Ze is wel gewoon fit verder, eet en drinkt goed, ontlasting ook goed.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Een foto laat niets zien, Kaya heeft een flinke vacht en het is meer voelbaar dan zichtbaar. Het zit dus ook tussen de ribben: normaal voel je een ruimte tussen ribben, ga je over een rib heen en dan naar 'binnen' en op die plek ga je dus niet naar binnen maar omhoog.
hmmm, moeilijk uitleggen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn idee als het werkelijk om een normale bult zou gaan, alleen het is dus een twijfelgeval of het nu een bult is of een uitstulping van iets (?) tussen de ribben door.Nanna schreef:Ik ook niet. Je kunt wel aan de gang blijven met die bulten.*Ellen* schreef:Eerlijk? Ik zou er niks aan laten doen.
En zéker een grote hond van die leeftijd zou ik niet (meer) plagen met allerlei operaties of toestanden.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Zoals je het beschrijft is het precies de bult die Billy heeft, maar deze zit net achter z'n ribben, op zijn flank. Ik ontdekte de bult een jaar geleden ongeveer en ik vond het een enge, want best grote en harde, bult.
Billy is bevoeld en bekeken door de da (ook een algehele check-up) en de bult is aangeprikt. Bleek een vetbult.
Ik denk dat ik met de volgende bult niet meer zo snel naar de da zal gaan, behalve als de bult zelf last veroorzaakt, bijv. door de plek waar 'ie zit.
Maar goed, Billy is 13,5 en dat is toch wel weer wat ouder dan Kaya. Als aanprikken mogelijk is en niet heel veel stress veroorzaakt, zou ik het er misschien nog wel op wagen.
Billy is bevoeld en bekeken door de da (ook een algehele check-up) en de bult is aangeprikt. Bleek een vetbult.
Ik denk dat ik met de volgende bult niet meer zo snel naar de da zal gaan, behalve als de bult zelf last veroorzaakt, bijv. door de plek waar 'ie zit.
Maar goed, Billy is 13,5 en dat is toch wel weer wat ouder dan Kaya. Als aanprikken mogelijk is en niet heel veel stress veroorzaakt, zou ik het er misschien nog wel op wagen.
-
chrico
- Zeer actief
Persoonlijk zou ik als zij er geen last van heeft er niets mee doen. maar, ik denk dat jij er wel geruster op bent als je het na laat kijken. Gewoon voor jezelf zonder enge poespassen als inprikken enz enz. Even horen hoe en wat.
Het schrikkerige kan ook komen door ouder worden. Dat zij "te laat" signaleert dat er iets gebeurd of het niet kan plaatsen wat er gebeurd.
Het schrikkerige kan ook komen door ouder worden. Dat zij "te laat" signaleert dat er iets gebeurd of het niet kan plaatsen wat er gebeurd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo heeft Kaya ook een vetbult die enorm is en heel duidelijk zichtbaar. Doorsnede wel zo'n 6 cm.Rami schreef:Zoals je het beschrijft is het precies de bult die Billy heeft, maar deze zit net achter z'n ribben, op zijn flank. Ik ontdekte de bult een jaar geleden ongeveer en ik vond het een enge, want best grote en harde, bult.
Billy is bevoeld en bekeken door de da (ook een algehele check-up) en de bult is aangeprikt. Bleek een vetbult.![]()
Aangeprikt, vetbult. Ding zit er al jaren.
9,5 is al een Rottweiler op leeftijd, je mag er op zich wel vanuit gaan dat dan het laatste jaar is ingegaan. Uitzonderingen daargelaten.
Het ding is idd hard en dus erg glad, want die huid glijdt er spiegelglad overheen (ik probeerde of ik het 'bultje' vast kon pakken, maar dat ging dus niet). Andere bulten die ze heeft, kan ik rondom vastpakken, maar deze bult/uitstulping dus niet.
Ik ben een beetje bang dat het een orgaan is ofzo, of een kankergezwel aan een orgaan wat uitstulpt.
Maar ja, zou ze dan niet vreselijk vermageren als zoiets aan de hand was? Daar is geen sprake van.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, puur voor mezelf stond ik vanmiddag bij de dierenartschrico schreef:Persoonlijk zou ik als zij er geen last van heeft er niets mee doen. maar, ik denk dat jij er wel geruster op bent als je het na laat kijken. Gewoon voor jezelf zonder enge poespassen als inprikken enz enz. Even horen hoe en wat.
Maar goed, tegelijkertijd wil ik ook niet dat ze aan iets dood gaat wat makkelijk voorkomen had kunnen worden... het eeuwige dilemma bij een oudere hond dus.
- Rami
- Zeer actief
Nou, dat klinkt toch echt heel erg als Billy's bult. En ik dacht precies hetzelfde: dat het een of andere enge vergroeiing aan een orgaan was.Caro. schreef: Het ding is idd hard en dus erg glad, want die huid glijdt er spiegelglad overheen (ik probeerde of ik het 'bultje' vast kon pakken, maar dat ging dus niet). Andere bulten die ze heeft, kan ik rondom vastpakken, maar deze bult/uitstulping dus niet.
Ik ben een beetje bang dat het een orgaan is ofzo, of een kankergezwel aan een orgaan wat uitstulpt.
Maar ja, zou ze dan niet vreselijk vermageren als zoiets aan de hand was? Daar is geen sprake van.
Billy vermagert trouwens ook niet, en is op wat oude-mannen-kwalen na (stokdoof!) gewoon zijn vrolijke zelf.
Als dat bij Kaya ook zo is, zou ik me niet meteen grote zorgen maken.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Oké, dus jij kan het 'ding' ook niet rondom vastpakken?Rami schreef:Nou, dat klinkt toch echt heel erg als Billy's bult. En ik dacht precies hetzelfde: dat het een of andere enge vergroeiing aan een orgaan was.Caro. schreef: Het ding is idd hard en dus erg glad, want die huid glijdt er spiegelglad overheen (ik probeerde of ik het 'bultje' vast kon pakken, maar dat ging dus niet). Andere bulten die ze heeft, kan ik rondom vastpakken, maar deze bult/uitstulping dus niet.
Maar ja, zou ze dan niet vreselijk vermageren als zoiets aan de hand was? Daar is geen sprake van.![]()
Billy vermagert trouwens ook niet, en is op wat oude-mannen-kwalen na (stokdoof!) gewoon zijn vrolijke zelf.
Als dat bij Kaya ook zo is, zou ik me niet meteen grote zorgen maken.
Verder merk ik niets aan haar, op het schrikkerige na (en natuurlijk ander zaken die ze al had en die bij het ouder worden horen).
Maar typische alarmsignalen als vermageren, slecht eten of iets dergelijks, daar is geen sprake van dus.
Dan laat ik het maar gaan en hou het wel in de gaten of het niet gaat groeien ofzo... Misschien bij een volgend bezoekje voor iets anders, er dan even naar laten kijken, maar geen aparte afspraak ervoor maken.
Bedankt allemaal
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank jeRataplan schreef:geef je gewoon even een begrijpende meelevende knuffel!
Muts die ik ben... kan alweer gaan zitten janken om zoiets en zie voor me dat ik dit als 'niets' bestempel en het iets heel
ernstigs blijkt te zijn.
Maar goed, dat is de keuze die je op een gegeven moment maakt om je hond 'gewoon' ouder te later worden zonder teveel medische poespas er omheen en ik denk dat dit voor Kaya de beste keuze is (alleen voor mij dus niet helemaal
- Rami
- Zeer actief
Nee, ik kan die bult absoluut niet vastpakken. Daar is het te glad en te ehm... strak/gespannen voor.Caro. schreef:
Oké, dus jij kan het 'ding' ook niet rondom vastpakken?
Bult is in een jaar trouwens niet veel gegroeid. In ieder geval niet zo veel dat het me opvalt.
Over dat schrik-achtige van Kaya, daar kan ik me wel wat bij voorstellen dat het toch ook met ouder worden te maken heeft. Billy heeft ook wel eens iets raars. Een tijdje terug wist 'ie niet meer hoe hij de twee treden van het trappetje voor het huis op moest (welke poot eerst
Ach, onze ouwetjes. Ze zijn ons zo dierbaar. Zorgen maken hoort er jammer genoeg ook een beetje bij.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Junky heeft dat ook gehad, de eerste bulten heb ik nog laten aanprikken. Daarna niet meer en hij is gewoon van ouderdom gestorven 
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja precies, zoals jij het omschrijft lijkt het sprekend op dat bij Kaya.Rami schreef:Nee, ik kan die bult absoluut niet vastpakken. Daar is het te glad en te ehm... strak/gespannen voor.Caro. schreef:
Oké, dus jij kan het 'ding' ook niet rondom vastpakken?
Bult is in een jaar trouwens niet veel gegroeid. In ieder geval niet zo veel dat het me opvalt.
Over dat schrik-achtige van Kaya, daar kan ik me wel wat bij voorstellen dat het toch ook met ouder worden te maken heeft. Billy heeft ook wel eens iets raars. Een tijdje terug wist 'ie niet meer hoe hij de twee treden van het trappetje voor het huis op moest (welke poot eerst) alsof zijn coördinatie niet helemaal klopt.
Ach, onze ouwetjes. Ze zijn ons zo dierbaar. Zorgen maken hoort er jammer genoeg ook een beetje bij.
Dan kijk ik het voor nu maar aan en hou het in de gaten, dank je
Ik denk ook dat het schrikachtige bij het ouder worden hoort, al had mijn vorige ouwetje (12,5 jaar geworden) hier geen last van.
gewoon normale dingen zijn het, bv laatst ook een bbq lucht in de tuin: ze vond het helemaal niets en stond maar te snuiven met d'r staart tussen d'r poten. Elke dag schrikt ze wel van 1 of 2 hele normale dingen.
Maar goed, ze wordt ook echt oud, als ik bv een heel kleine aansporend rukje geef als ze ergens al 10 minuten staat te snuffelen, dan verliest ze al bijna haar evenwicht... ahhh! Dus nu spoor ik haar zoveel mogelijk alleen nog met mijn stem aan.
Ook deze tijd is heel bijzonder, soms mooi bijzonder, maar soms ook even verdrietig bijzonder als je je toch van alles in je hoofd haalt.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee pijn doet het volgens mij niet, want ik kan er gewoon aankomen. Alleen als ik het probeer vast te pakken (wat niet lukt dus omdat ik er van onder niet bij kan en omdat het veel te glad is) dan vindt ze het niet leuk meer en trekt weg.Inge O schreef:ik zou er in jouw plaats alleen laten naar kijken als je ook daadwerkelijk van plan zou zijn daarna in te grijpen via een operatie als er daar sprake van zou zijn. is dat geen optie (meer) dan heeft nakijken ook weinig zin, toch?
ik zou niet weten wat er op die plaats van binnenuit zou kunnen uitstulpen, naar mijn idee moet het dus wel haast een soort gezwel zijn.
zou er echt iets van binnen uitstulpen (een soort alienorgaan of zo, zou het anders niet meteen weten) dan zou dat ook erge pijn moeten doen als het tussen die ribben geklemd komt te zitten, want die dingen bewegen natuurlijk, daar zijn ze voor gemaakt.
Je hebt een punt... nee, ik laat er niets aan doen mocht het iets zijn. Behalve als iets een vrij simpele ingreep is (bv ontstoken kies, bultje wat makkelijk bereikbaar is en los zit en wel verwijderd moet worden), wordt er verder niet meer 'gesleuteld' aan Kaya.
Dus echt ingrijpende zware operaties, zullen we niet meer laten doen. Relatief eenvoudige ingrepen nog wel.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik herken de bult heel goed. Cujo heeft er meerdere op haar ribben. Ik heb ze nu 3 keer aan laten prikken en 3 keer kwam er vet uit. Ze heeft nog veel meer bulten en die voelen anders aan dan de bulten op haar ribben, die lijken meer uit haar ribben te komen
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
-
Neeltje
Lekker laten zitten, tenzij je denkt dat ze er last van krijgt.
- Smieszka1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- Contacteer:
Nanna schreef:Ik ook niet. Je kunt wel aan de gang blijven met die bulten.*Ellen* schreef:Eerlijk? Ik zou er niks aan laten doen.
En zéker een grote hond van die leeftijd zou ik niet (meer) plagen met allerlei operaties of toestanden.
Mee eens
Groetjes Linda

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
er geen pijn en last van krijgt.
Mocht zoiets kwaadaardig zijn, dan zit het vlakbij de organen en is er toch geen beginnen meer aan, maar voor nu ga
ik er na jullie verhalen maar vanuit dat zoiets ook een vetbult kan zijn.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Helemaal waar....Ook deze tijd is heel bijzonder, soms mooi bijzonder, maar soms ook even verdrietig bijzonder als je je toch van alles in je hoofd haalt.
Herken het ook zo.... (blijf ook een zwak houden voor Kaya... ze deed/doet me zoveel aan Daisy denken)
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ahh liefDaisy@ schreef:Helemaal waar....Ook deze tijd is heel bijzonder, soms mooi bijzonder, maar soms ook even verdrietig bijzonder als je je toch van alles in je hoofd haalt.
Herken het ook zo.... (blijf ook een zwak houden voor Kaya... ze deed/doet me zoveel aan Daisy denken)
In hart en nieren trouw aan je.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Zeker weten.
Van wat ik zo lees leken ze wel op elkaar ook. Lekkere bitchtjes op z'n tijd, maar toch ook zóóó aanhankelijk! Prachtig!
Van wat ik zo lees leken ze wel op elkaar ook. Lekkere bitchtjes op z'n tijd, maar toch ook zóóó aanhankelijk! Prachtig!
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
He Carolien,
Odin zit ook onder de vetbulten, en heeft er ook een tussen de ribben. Ik laat de bulten ook neit meer onderzoeken hoor. het zijn echt allemaal vetbulten. Odin is 10 dus tja dan krijg je dat. Kaya is ook al " oud" . Ik zou er niet naar laten kijken hoor.
groetjes
Odin zit ook onder de vetbulten, en heeft er ook een tussen de ribben. Ik laat de bulten ook neit meer onderzoeken hoor. het zijn echt allemaal vetbulten. Odin is 10 dus tja dan krijg je dat. Kaya is ook al " oud" . Ik zou er niet naar laten kijken hoor.
groetjes

Odin 2001-2013
Ivan 2001
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook Red hier heeft ze, en ook tussen zijn ribben. Ik heb ze toen ook aan laten prikken omdat het zo'n vreemde plek is, en ook hier gewoon een vetbult.
Het verschietachtig zijn kan inderdaad bij de leeftijd horen, misschien begint ze een beetje doof te worden.
Het verschietachtig zijn kan inderdaad bij de leeftijd horen, misschien begint ze een beetje doof te worden.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
wat een zorgen he om die ouwe taarten, en je weet ook niet meer waar je goed aan doet
ik wens jullie ook veel succes & sterkte 

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014